Vernieuwde route de Graafschap (Lochem en omstreken)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Precies zelfde rondje heb ik gemaakt (allen Borculo niet) Ook zelfde parkeerplaats :winkie:

Momenteel wordt er voor Lochem trailrespect gevraagd dus die even overslaan is sowieso verstandig.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Afbeelding

:bier:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Nou, die wolkbreuk heeft de route goed gedaan. Bijna nergens meer mul, gewoon uitstekend te rijden nu. Mooie route, met toch nog aardig wat klimwerk. Daardoor ook prachtige flowafdalingen. Vanaf Barchem echter een paar km asfalt en dat doet de route weer geen eer aan. Maar ik zag aan de verse trails dat de route nog volop in ontwikkeling is. Thumbs up!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

De route als Lochem of alle routes? Je noemt Barchem maar dat is bij mijn weten onderdeel van de oude lus Borculo die idd vnl uit gravel en asfalt bestaat. Deze wordt momenteel idd ook aangepakt en aangepast met nieuwe single tracks.

De lus Lochem kent volgens mij geen asfalt. Of bedoel je dat stuk aan de zuid westelijke zijde evenwijdig aan de N312?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Zuid-West inderdaad. Looweg, Schoneveldsedijk, Dollehoedsdijk. Ik schat 2 km asfalt, route Lochem.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tja dat krijg je als je alle routes achter elkaar rijdt. Dan is zo’n klein stukje asfalt juist wel even lekker om bij te komen en herinner je dat niet eens meer :winkie: :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Prima verder, maar 't viel zo op daar de rest van de route geweldig aangelegd is.
Maar wat niet is zal misschien nog wel komen....
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Vanochtend om half 11 de route Vorden gereden. :bier:
Mooie combo van (nieuwe) singletracks en oldskool bwr paden. Gelukkig zijn die laatste inmiddels in de minderheid.
Wel aanmerkelijk minder HM's dan Lochem, die toch wat meer op mijn lijf is geschreven. Ik was er nu na ruim 30 km wel klaar mee, maar dat kan ook aan de warmte hebben gelegen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Rsw85 schreef: za 13 juni 2020, 12:41
hanjovdberg schreef: vr 12 juni 2020, 22:10 Oh en nog een nabrander; 'een van de mooiste stukjes natuurlijke trail, zat tussen Vorden en Lochem door een beukenbosje' dit is dan een verbindingsroute. Nou doe maar meer van dat soort natuurlijke verbindingsstukken.
Exact, wat een prachtig stukje is dat op.die verbindingsroute! Lijkt wel of je op een soort Lord of the Rings filmset rijdt. Direct aan het begin lijkt het wel of dat als een soort pumptrack gebruikt wordt.
Toch een beetje onheilspellend als je daar, zoals ik vanochtend, alleen doorheen rijdt.
Die sfeer daar... je verwacht toch elk ogenblik een horde woeste ork's achter je aan. :roll:
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Ik wil donderdag na het werk even langs Gorssel rijden om de Zuidelijke route een keer te rijden. Ik lees op mtb/routes dat de start bij camping het Waldhoorn is. Is dat een handige startplek, qua parkeerruimte? Of is er, komende vanaf Apeldoorn (A1) een startplek die handiger is qua parkeerruimte?
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

drpaul schreef: zo 23 augustus 2020, 20:53 Ik wil donderdag na het werk even langs Gorssel rijden om de Zuidelijke route een keer te rijden. Ik lees op mtb/routes dat de start bij camping het Waldhoorn is. Is dat een handige startplek, qua parkeerruimte? Of is er, komende vanaf Apeldoorn (A1) een startplek die handiger is qua parkeerruimte?
Dat kan prima, zit je meteen op de route.
Kan ook starten bij de zevensprong, heel klein stukje van Gorssel-noord en dan komt je op de zuid route.
https://goo.gl/maps/cwpsQ2TymNJiv9Xr6
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Thx. Dan start ik vanaf de camping. Kan ik de Stefan Kamphuistrack (?) evt. een 2e keer pakken, mocht die bevallen.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Gisteravond Gorssel Zuid gereden (werk liep uit, geen tijd meer voor Noord). Tja, begin was geslaagd, de Stefan Kamphuis track is echt een mooi aangelegde trail, met de korte afdalingen en klimmetjes op de wal, en de kombochten. Maar na de brug naar Almen was het over met de pret. Nog een paar stukjes die wat leuker waren, zoals bij de MX-baan. Rest van de singletracks (langs de kartbaan en de Reeverdijk) waren eigenlijk op elkaar lijkend, en vergelijkbaar met zoveel andere routes. Geen "unieke" of kenmerkende features.
Wanneer je er in de buurt woont is het een prima route om 1-2x per maand te rijden, voor conditiebehoud. Maar woon je verder weg, dan kun je beter een paar rondjes maken op de Stefan Kamphuis Track (en via de Hulzerdijk weer terug naar de start ervan). Of naar Lochem gaan.

Om met een positieve noot af te sluiten: de route lag er wel goed bij, droog, goed onderhouden en was goed bewegwijzerd.
Starcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 6 juni 2008, 20:15
Mijn mountainbike: Trek Powerfly FS 5

Hm dat klinkt een beetje verwend.
Als je rekening houdt met de mogelijkheden van het landschap ( er zijn geen hoge heuvels) en met de strenge regels rond de aanleg van een mtb-route, dan hebben de makers van Gorssel-Zuid een heldenjob verricht. Tien jaar terug was er op die route eigenlijk maar één stukje single-track.
Nu ligt er ineens in korte tijd een route met vele kilometers mooie single-track, waar de gemiddelde mtb-er een heel fijne route aan heeft. En nogmaals: binnen de mogelijkheden die het landschap geeft, hebben de bouwers een heel mooie route gemaakt.
Starcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 6 juni 2008, 20:15
Mijn mountainbike: Trek Powerfly FS 5

Tot 8 jaar geleden reed ik regelmatig de route Vorden. Maar ik stopte daar mee, omdat het voornamelijk recht-toe-recht-aan was.
Gisteren opnieuw Vorden uitgeprobeerd, omdat ik hier las dat de route flink is aangepast.
Ik viel bijna van mijn fiets van verbazing: een gigantische metamorfose! Vele kilometers nieuwe single-track erbij, waardoor de route praktisch net zo goed is als bv. Rijssen.
O.K., minder kleine heuveltjes, want die zijn er gewoon niet, maar de bouwers hebben fantastisch goed de mogelijkheden van het landschap gebruikt. Vooral de ontelbare passages door de greppels zijn heel goed aangelegd.
Bovendien zit er een goede flow in: vergeleken met andere routes hoefde ik de remmen veel minder vaak te gebruiken.
Dus deze route komt in mijn vaste routine.
Plaats reactie