Rij je met een lichter wielset daadwerkelijk sneller?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik denk dat bijna iedereen de antwoord op de vraag weet. Een verrassend antwoord wordt hier gegeven:

https://www.youtube.com/watch?v=0QDnUkUaQfk&app=desktop

Zijn er redenen om aan te nemen dat de uitkomst anders is voor een mountainbike?

Hier nog wat aanvullend leesvoer: https://www.reddit.com/r/Velo/comments/ ... ng_weight/
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Bij vering speelt het niet afgeveerde gewicht mee in het goed kunnen volgen van de ondergrond en merk je roterende massa bij het snel willen sturen.
Lekker fietsen!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wij van WC eend ...

Maar e en serieus, het punt aërodynamica wat hij als belangrijk voordeel aandraagt speelt niet bij de mtb. Die winst is dus weg.
Verder kan ik me voorstellen dat er momenten zijn dat massatraagheid helpt om makkelijker over onregelmatigheden te rollen en de cadans beter vast te houden. Maar bij routes met veel bochtenwerk waarbij continu wordt afgeremd en weer aangezet zal het zeker tegen werken. Ook de wendbaarheid en speelsheid van de fiets wordt beter met lichtere wielen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

En je merkt kilo's ook bij het klimmen, maar dat is goed voor de conditie toch :bier:
Lekker fietsen!
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Het gewicht maar vooral de bouwkwaliteit en de kwaliteit van de gebruikte onderdelen van de wielen speelt een hele grote rol. Stijve wielen zorgen doorgaans voor een zeer directe en koersvaste ervaring. Hetgeen wat bij menig standaard wielsetjes ver te zoeken is.

En ja lichtere banden voel je en ja lichte velgen voel je ook mits het verschil maar groot genoeg is.
Canyon Neuron CF9 2022
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je voelt het wel.....maar de gestelde interessante vraag is of je ook werkelijk sneller bent? En zo ja, hoeveel in % .....en hoe verhoudt zich dat tov kosten standaard of custom dure wielset :winkie:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

MonkeyRider schreef: vr 14 augustus 2020, 18:53 Je voelt het wel.....maar de gestelde interessante vraag is of je ook werkelijk sneller bent? En zo ja, hoeveel in % .....en hoe verhoudt zich dat tov kosten standaard of custom dure wielset :winkie:
Helemaal met je eens. Ik kan me voorstellen dat wanneer je vaak versnelt en weer afremt een lager traagheidsmoment wat voordelen levert. Misschien voor XC interessant alhoewel het over een hele wedstrijd bekeken slechts enkele seconden zouden kunnen zijn. Voor een marathon zijn de voordelen mijns inziens nog kleiner.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Jij weegt 70 á 80kg
Je fiets voor het gemak 10kg incl alles
Je wielen voor het gemak 2kg

Haal ik van het totaalgewicht 1kg af, omdat ik de allerlichtste wielset gevonden heb

Maakt dat je ca 1% minder massatraagheid hoeft te overwinnen. Veel succes met voelen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Sneller lijkt me niet echt van belang.
Leuker en lekkerder rijdt het wel en dat is het enige dat telt.

Een lichtvoetige fiets rijdt gewoon leuker dan Een fiets die je als een tank op gang moet brengen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een lichter wiel is makkelijker op gang te brengen, als je dus veel vertraagd en weer optrekt ben je met een lichter wiel sneller maar dat effect is het sterkste als de gewichtsbesparing aan de buitenkant van het wiel zit. Lichte banden op een (relatief) zwaar wiel leveren dus ook al een groot deel van het gewenste voordeel op. Verder is het een religieuze kwestie, mensen die sterk geloven in het effect van lichte wielen voelen er meer van dan anderen en zullen dat evangelie ook verspreiden :winkie:
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Voor MTB is het dus wel beter om een lichtere wielset te hebben, want wat moet je met een zwaarder aero wiel op een MTB?

En met een MTB ben je veel meer van richting aan het veranderen en maakt draaiend gewicht ook veel meer uit dan wanneer je alleen maar rechtdoor aan het fietsen ben op een constante snelheid.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Er zijn gewoon wiskundige berekeningen en natuurwetten die alle discusie overbodig maken.

Alleen hoe ze toe te passen op MTB gebruik blijft moeilijk.

Bij lichte velgen/banden combi:

Optrekken makkelijker
Sturen makkelijker
Vliegwiel effect lager (is Nadelig)
Onafgeveerd gewicht lager
Bike omgooien makkelijker

MTB-en is zo dynamisch dat het misschien wel op beleving aan komt. Ik denk dat alles met een lichte wielset makkelijker is maar je niet per definitie sneller bent.

In mijn beleving in een lichte wielset een verademing! Maar ik ben ook maar 1.68cm enn70 kg.....
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Nogmaals,

Gewicht verminderen is een bijkomstigheid.

Van groter belang is de stijfheid van de wielen die jou een directe en koersvaste ervaring geven. Dat resulteert in meer vertrouwen en daarmee kun je uiteindelijk net iets sneller mee zijn. Het gaat dus om een gevoel van vertrouwen.,.......
Goed gebouwde wielen zijn zeer stijf maar tegelijkertijd ook comfortabel.

Natuurlijk voel je wel of je met zware banden onderweg bent. Het is een som der delen..
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Interessante vraag.
(Die overigens hier op het forum al eens eerder besproken is, en doorgerekend door een paar natuurkundigen. Misschien kan de zoekfunctie het nog vinden)

Toevallig gisteren wat praktijkervaring opgedaan.
Voor mijn BigDog een ander achterwiel gebouwd. Ik wilde de mullet setup wel eens proberen.
Budget spul gekocht, het is tenslotte maar om eens te proberen.
XT boost naaf, DT Comp spaken, DT M502 velg en een tubeless Michelin Wild AM 2.8 band.
Totaal gewicht van bovenstaande 2285 gram!
(achterwiel zonder schijf en cassette)
Rondje gefietst, reed niet verkeerd. Iets meer comfort, iets meer grip, iets meer stabiliteit, iets meer vertrouwen.

Maar wat interessant is voor dit topic, Strava vertelde mij dat ik met dit blok beton in mn fiets een PR heb gereden op de zwaarste klim hier in de omgeving!
Een Klim waar ik altijd tegenop zie.
Gaat van 250m naar 500m. 1e versnelling, net wel, net niet.
Dus steek vooral al je zakgeld in een lichte wielset :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik kan me jaren geleden nog een aantal Lets Rides herinneren bij Nijmegen waarbij de forum weight weenie steevast met een nog gavere en nog lichtere fiets op kwam dagen. Om vervolgens overal naar boven te moeten lopen omdat het verzet van zijn ultralichte racecassette te zwaar bleek. Zolang je er geen prijzen mee gaat winnen is heel erg licht wat mij betreft dus heel erg onzinnig. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie