Onderstuur

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ben je weggegleden op het dunne laagje poederzand dat op de harde ondergrond lag?
Als dat gebeurt dat glijd je ineens ‘dubbel’. Je voorwiel glijdt over het losse zand. Het losse zand glijdt over de harde onderlaag. En dan lig je ineens
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

yo-eddy schreef: zo 9 augustus 2020, 22:23
Oli4k schreef: zo 9 augustus 2020, 22:11 Ik lees net dit stuk dat precies jouw probleem lijkt te beschrijven. In het kort komt het hierop neer: old-skool techniek op een fiets met progressieve geometrie gaat niet goed samen.
ter aanvulling .... https://youtu.be/k0E4ZuwbNb8?t=337
Duidelijke uitleg. Die ga ik bewaren 👍
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Kan me dit wel goed voorstellen. Na twee jaar niet op een mountainbike te hebben gezeten kon ik het niet meer aan en door vrij impulsieve acties had ik ineens weer twee mountainbikes. Nu heb ik altijd heel veel gefietst en veel fietsen gehad, met name racefiets. En ik rij elke dag naar mijn werk op een Kona Jake the Snake. Op 1 van de fietsen ben ik ivm afstelling en wennen de eerste week naar mijn werk gereden. De routes daarheen kan ik uiteraard wel dromen. Het viel me meteen op dat de bochten een heel ander verhaal waren. Op mijn 'commuter' of oude mountainbike kan ik de de bochten lekker snel aansnijden. Zitten een paar lekkere krappen bij waar je voor vaart goed met techniek kan oefenen. Maar met dezelfde techniek wilde de nieuwe fiets duidelijk uitbreken. En best heftig ook. Misschien heb jij daar ook mee te maken. Voor mij voelde het alsof je meer met je lijf moet werken en dan gaat het beter. In het terrein was het ook wennen op sommige stukken. Op stukken die ik nog heel goed kan vond ik sommige stukken makkelijker gaan en sommige stukken lastiger (heel technische en langzame stukjes) en vind ik het lastiger om 'de nieuwe fietsen' een sprongetje te laten maken. Misschien helpt het om met de fiets ook op de weg te oefenen of naar je werk te fietsen. Dan kan je toch wat wennen aan het rijden met de bike en aan de afstelling werken.
Het stuur bleek bij mij ook een factor te zijn. Deze was 72 cm breed en 9 graden backsweep. Die backsweep was me echt teveel (brede schouders). Met kantelen kon ik dat wel terugbrengen en dat gaf na het wennen aan het meer meesturen nog wat verbetering.
En ik zal mezelf de komende tijd dwingen wat meer technische oefeningen te doen om beter te worden in het mountainbiken (hard nodig).

Opvalend; de andere fiets vraagt veel minder gewenning, die voelt meteen veel meer vertrouwd aan. Stuur 74 cm en weinig backsweep. Op die fiets is het moeilijker om een fijne afstelling van het zadel te vinden.

Ben geen 'geometrie goeroe' dus kan het verder niet goed uitleggen. Maar de verschillen met mijn vorige mountainbike zijn duidelijk merkbaar.
Maar het wennen aan de 'nieuwe fietsen' lijkt dus echt wel nodig te zijn, ook als je altijd veel hebt gefietst en veel fietsen hebt gehad.
Ga ook even goed kijken naar de link hierboven over de bochtentechniek. Thanks voor de info!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1)Dezelfde voor en achterband vind ik geen fijn plan.
Voor liever iets meer grip, dus zachter rubber en grovere noppen.
Je rolweerstand komt voor een groot deel van je achterwiel, dus je betaalt maar een kleine prijs voor die extra grip.
Achter slippen is cool, voor slippen is k#t, dat heb je gemerkt.
Je kan dus kiezen voor minder nop achter of meer nop voor.
2)Verder de gewone 25% sag instellen (30% achter) en de rebound demping zo snel mogelijk, dwz zo snel dat de voorkant niet gaat stuiteren en de achterkant geen trap na geeft als je over een hobbel gaat.
Dus waarschijnlijk lucht er uit en demping wat sneller/minder.
3)Misschien zit je stuur te ver weg bij de XL? Dan eens een kortere stuurpen proberen.
4) Je houding in de bocht. Gewicht op de hand vd binnenbocht en de voet vd buitenbocht. Is bij de moderne geo belangrijker dan bij ouderwetse steile korte geo. Die zeilden vaak nog wel de bocht door. Met de long and slack geo zoekt je fiets de buitenbocht op (bij hogere snelheden) als je dit niet goed doet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

As je een Fox voorvork hebt, zet dan je rebound eens 2 tikjes + erbij en test nog eens een rondje.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Eikenbiker schreef: ma 10 augustus 2020, 00:42 Allereerst, bedankt voor de fijne reacties!


Overigens, een paar keer op je plaat gaan is niet zo fijn voor je vertrouwen! :o :lol:
Nee, maar het bouwt wel karakter :bier:
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Of wellicht je remtechniek - zitten er niet veel krachtigere remmen op de nieuwe fiets en gebruik je die (onbewust) op de verkeerde plek?
Michiel van de Grift
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 19:56

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 augustus 2020, 15:07 4) Je houding in de bocht. Gewicht op de hand vd binnenbocht en de voet vd buitenbocht. Is bij de moderne geo belangrijker dan bij ouderwetse steile korte geo. Die zeilden vaak nog wel de bocht door. Met de long and slack geo zoekt je fiets de buitenbocht op (bij hogere snelheden) als je dit niet goed doet.
Is het niet juist gewicht op je hand ook aan de buitenbocht? Lijkt mij logischer. Je wil juist je band zoveel mogelijk in de bodem drukken. Met druk op je binnenzijde wil je juist je fiets onder je uit drukken.

Zie video vanaf min 6.00 ongeveer.

https://www.youtube.com/watch?v=hJf4bQ1 ... =emb_title
Let your riding do the talking.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Je drukt door op je buitenste been te staan je banden goed in de grond
Door op je binnenste hand te drukken zet je de fiets schuin
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Topic starter heeft het over (semi) kombochten :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er stonden nog 3 andere punten in mn post, dit was punt 4 ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Michiel van de Grift schreef: wo 12 augustus 2020, 12:54
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 augustus 2020, 15:07 4) Je houding in de bocht. Gewicht op de hand vd binnenbocht en de voet vd buitenbocht. Is bij de moderne geo belangrijker dan bij ouderwetse steile korte geo. Die zeilden vaak nog wel de bocht door. Met de long and slack geo zoekt je fiets de buitenbocht op (bij hogere snelheden) als je dit niet goed doet.
Is het niet juist gewicht op je hand ook aan de buitenbocht? Lijkt mij logischer. Je wil juist je band zoveel mogelijk in de bodem drukken. Met druk op je binnenzijde wil je juist je fiets onder je uit drukken.

Zie video vanaf min 6.00 ongeveer.

https://www.youtube.com/watch?v=hJf4bQ1 ... =emb_title
Dat is correct.
Je gaat onderuit. Als je voorwiel In rommelig terrein op springt en je hebt de druk op binnenzijde van het stuur . Leer het jezelf goed aan.; heeft ook voordeel op strakkere ondergrond.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik hoor net dat jullie het oneens zijn met Steve Peat en mij.
En idd, als je je fiets plat genoeg gooit en net als bij skieen je kont naar buiten duwt, dan moet je wel op je buitenste arm gaan leunen anders gaat je gezicht naar de grond.
Blijkbaar kan ik nog harder door de bochten.
Ondergrond hier is vergelijkbaar met het filmpje, of ruwer.
Zand ligt hier alleen aan het strand.

Maar zoals Eddy al opmerkte, TS heeft onderstuur in Nederlandse kombochten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Zit je te bieren met Steve ? :lol:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik sluit me aan bij TSTM en Steve.


Ook voor een biertje :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie