Mountainbiken en wild spotten

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Eigenlijk is dit per toeval ontstaan bij mij.
Door de Corona crisis paar keer heel vroeg gaan rijden om de drukte te ontlopen.
Voordeel hiervan is dat ik in eens veel meer wild op en langs de trail zag.
Sindsdien ga ik alleen nog maar zo vroeg mogelijk om zo veel mogelijk wild tijdens mijn rit tegen te komen..
Meestal probeer ik tegen zonsopkomst de trail op te rijden.
Zijn er meer die dit dien en welke gebieden zijn hier het meest geschikt voor? (Liefst natuurlijk gebied waar je ook naast de vaste route mag rijden)
Have fun!
Rinse.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Op de Kroondomeinen Apeldoorn kom je regelmatig een hert of zwijntje tegen, en je mag daar praktisch overal fietsen tot eind september.
Dan gaat het op slot tot na de kerst, in de tussenliggende periode gaan hele stoere mannen in groene pakjes de wildstand even corrigeren 🙄
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

In de meeste natuurgebieden waar een route door loopt heb je een aardige kans om wild te spotten. Uhr heeft veel reeën (gisterochtend nog 8 stuks gespot tussen Rhenen en Amerongen), zwijnen vind je dan weer bij bijv Ede en de Veluwezoom. Waarbij je bij de Veluwezoom als bonus herten erbij krijgt :-q
Kans op een vos, eekhoorn, roofvogels (m'n buizerd) heb je hier overal. Heb je echt geluk dan zou je ook een marter of das kunnen spotten, maar op de fiets zie ik dat niet snel gebeuren...
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Er bestaat al een topic over dit onderwerp, toch? :roll:
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

gijsje schreef: zo 9 augustus 2020, 23:38 Op de Kroondomeinen Apeldoorn kom je regelmatig een hert of zwijntje tegen, en je mag daar praktisch overal fietsen tot eind september.
Dan gaat het op slot tot na de kerst, in de tussenliggende periode gaan hele stoere mannen in groene pakjes de wildstand even corrigeren 🙄

Zonder een discussie op te willen starten. Die 'correctie' wordt niet voor niets gedaan, en is juist nodig om de wildstand in stand te houden. Helaas vinden mensen zonder kennis het al snel 'zielig'. Daar laat ik het verder bij.
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

In lierop en Someren fiets je regelmatig tussen de Schotse hooglanders, is misschien niet echt wild , maar wel mooi om te zien !
—Cube reaction TM Pro—
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

het andere topic ging over de Wolf maar was verwaterd in een algemeen wild topic :) viewtopic.php?f=1&t=141056&start=150

wild spotten was een van de redenen voor mij om ooit te gaan MTB-en, maar dat is nu bijzaak geworden/is lastiger met de meer technische routes dus moet dat te voet worden gedaan.
Desalniettemin kun je 's avonds eigenlijk moeilijk op de Veluwe rijden zonder wild te zien. Een avondritje op de Veluwezoom/Posbank levert met gemak tientallen zwijnen, herten en reeën op. De aangelegde trails op de Veluwezoom trekken veel zwijnen aan, het scheelt ze wat gewroet denk ik. Laatst met @Wamske een das gespot op de route, en vorig jaar zag ik een boommarter.

Vorige week reed ik Amerongen en daar knalde een ree voor me uit op Harrie Slinger. Beduidend sneller dan ik, maar hij sneed wel af. Dat zijn wel mooie momenten.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Bram87 schreef: ma 10 augustus 2020, 11:44 Vorige week reed ik Amerongen en daar knalde een ree voor me uit op Harrie Slinger. Beduidend sneller dan ik, maar hij sneed wel af. Dat zijn wel mooie momenten.
Sneller, én afsnijden? Typisch bwr gedrag.

Droeg de ree een bandana?
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Tot nu toe zelf ook meeste succes gehad op de Veluwe inderdaad, tijdje naast de route Ermelo op de camping gestaan en vooral veel zwijnen gezien.
laats ook weer eens heel vroeg een strandrit gedaan en zeehonden en zelfs een bruinvis gezien :)
Op mijn locale polderrondjes altijd veel fazanten, konijnen, soms een vos en buizerd.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Dit jaar is het wel erg ‘druk’ met wild op de Veluwe heb ik het idee (zelfde ervaring ook op de UHR en Veluwezoom). Andere jaren toch wel een stuk minder gezien, terwijl ik dit jaar op bijna ieder ritje wel wat tegenkom. Ik heb het geluk dat ik er naast woon (mooi in het centrum van genoemde gebieden) en zo het bos, de heide en zandverstuivingen op kan duiken. Toch altijd wel erg leuk...

...toch blijft het wel goed uitkijken. Een zwijntje is leuk om te zien, maar kan in het verkeerde seizoen toch ook hele vervelende bijbedoelingen hebben; zelfde geldt ook wel voor de runderen, waarbij je toch ook wel even alert moet blijven.

Zelf recent ook nog bijna een reetje onder de fiets gekregen op het Kinderrondje van Ede die vlak voor mijn neus overstak tegen schemering aan. Had ook beroerder af kunnen lopen als het beestje me vol van opzij had geraakt.

Maar goed... Onder aan de streep blijft het gewoon leuk en heb je de meeste kans vroeg in de ochtend of tegen schemering om wat te spotten. Dan zijn die paar rechtuit paadjes ook wel lekker in plaats van dat je enkel op de trail gefocust bent en geen tijd hebt om rond te kijken. Van mij hoeft in ieder geval niet alles als single track uitgevoerd te worden is een rondje Apeldoorn of Ermelo ook gewoon erg leuk fietsen als je eens van de omgeving wilt genieten en er toch even op de MTB op uit wilt.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Joop! schreef: ma 10 augustus 2020, 15:08 ...toch blijft het wel goed uitkijken. Een zwijntje is leuk om te zien, maar kan in het verkeerde seizoen toch ook hele vervelende bijbedoelingen hebben; zelfde geldt ook wel voor de runderen, waarbij je toch ook wel even alert moet blijven.
een zwijn valt nooit een mens aan, hooguit een hond. Tuurlijk zullen er wat uitzonderingen zijn, maar het is onzin dat je bang zou moeten zijn voor zwijnen. Als een zwijn kan vluchten, zal hij altijd vluchten. Ze worden wat opdringerig doordat ze zoveel gevoerd worden, maar ze zijn alles behalve agressief.
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Volgens mij schrijf ik ook niet dat je bang moet zijn of dat ze agressief zijn of wel? :wink:

Honden zijn inderdaad dikwijls het slachtoffer, maar ook alleen als ze op de vrouwtjes afgaan die haar kleintjes bij zich heeft wil beschermen. Even aangelijnd houden lost dan al heel veel op.

Verder zijn de wilde zwijnen relatief schuchtere beestjes (de tamme uitgezette zwijnen is overigens wel een ander verhaal...) alleen houden ze er niet heel veel van als je ze rond schemering komt ‘lastig vallen’. Is vaak meer de schrikreactie die dat te weeg kan brengen over en weer.

Overigens zal een wild zwijn niet direct een mens aanvallen, maar nooit zoals jij schrijft kun je rustig vergeten. Je zult niet de eerste zijn namelijk.
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Giant-E schreef: ma 10 augustus 2020, 13:01
Bram87 schreef: ma 10 augustus 2020, 11:44 Vorige week reed ik Amerongen en daar knalde een ree voor me uit op Harrie Slinger. Beduidend sneller dan ik, maar hij sneed wel af. Dat zijn wel mooie momenten.
Sneller, én afsnijden? Typisch bwr gedrag.

Droeg de ree een bandana?
:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Toevallig heb ik een huisje midden op de Veluwe en had ik gisteren laat nog een zwijn in mijn achtertuin staan. Gelukkig heb ik een (ver)wilde(erde) tuin waar eigenlijk geen schade aan te richten is. Beetje spannend is het wel om op een kleine 3 meter te staan van zo'n enorme rakker.

Verder hier natuurlijk de gebruikelijke eekhoorns, egels en af en toe een vos die het bakje kattevoer leeg eet welke ik elke nacht neerzet voor de wilde katten.

De Reeën, herten en zwijnen zijn hier uiteraard vrij normaal om te spotten maar blijft natuurlijk wel leuk.

Het leukste vind ikzelf als je wat aparte ontmoetingen hebt. Heel af en toe kom ik eens een Das tegen maar echt zeer zelden. (2x10 jaar) Verder zijn Hazelwormen altijd leuk en soms eens een zonnende ringslang of adder met een beetje geluk.

Ik geniet hier enorm van.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie