Hallo!
Omdat ik nieuw ben op dit forum eerst even een korte intro over mijn MTB 'carrière'. Ik rijd inmiddels ruim 20 jaar op een mountainbike. Mijn eerste fiets was als student voor de eeuwwisseling een 2e hands Scott (model weet ik niet meer), helaas op een nacht (na het stappen.... ) niet goed op slot gezet en gestolen. Eventjes later van het loon van mijn eerste baantje destijds een nieuwe Trek 7000 gekocht, waar ik ruim 15 jaar mee heb gedaan. Onbesuisd scheuren door stad, bos en een enkele keer de Ardennen was een genot op deze fiets. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat deze fiets vervolgens ook tijden lang zichzelf heeft moeten vermaken in de schuur, omdat het baasje zijn loopbaan en gezin belangrijker vondt.
Maar, wijsheid komt met de jaren, inmiddels heeft dit baasje het licht opnieuw gezien en sinds een aantal jaar wat serieuzer en structureel aan het fietsen (100+ km per week). Woonachtig in Amersfoort, dus genoeg mooie routes in de buurt om uit te kiezen. Vorig jaar heb ik een 2e hands Cube LTD, bj 2014, op de kop getikt als vervanger van de Trek (die ik nog wel heb gehouden uit sentiment). Echter door schade aan het frame van de Cube (gat in zadelbuis, waarschijnlijk veroorzaakt door de dropperpost die ik erop had gemonteerd) heb ik deze fiets alweer moet degraderen tot veredelde toer/gravelfiets. De schade heb ik wel gerepareerd (wellicht schrijf ik daar nog eens een post over), maar het vertrouwen in de integriteit van de fiets is onvoldoende om nog lekker onbezorgd een drop op de UHR af te gaan.
Zodoende heb ik heel recent mezelf getrakteerd met een nieuwe fiets voor het betere MTB werk: de Canyon Neuron CF 9.0. Na het lezen van vele fora (niet in de laatste plaats op deze site) meten, wikken en wegen deze keuze gemaakt. Ik wilde een stapje verder gaan dan weer een old school hardtail, ik wilde een fiets waar ik onbezorgd mee vooruit kan de komende jaren. Een fiets die tussen XC en Trail inzit. Ik rijd 95% van de tijd in NL, ik ben zeker geen echte hoogvlieger wat stunts en tricks betreft, maar een keer sprongetje of hard over een technisch stukje heen gaan vind ik wel leuk, daarbij ben ik 1,91m en 87kg, dus zocht een robuuste fiets waar je ook goed afstanden mee kan afleggen. En niet onbelangrijk, de constructie van deze fiets maakt onderhoud relatief eenvoudig, aangezien ik vrijwel al het onderhoud zelf doe.
Ik heb inmiddels zo'n 500km op deze fiets erop zitten en ik denk dat ik een goede keuze heb gemaakt. Ware het niet dat ik met één vraag zit (waar deze post dan ook eigenlijk over gaat):
Onderstuur
In de maand tijd dat ik nu op deze fiets gereden heb, ben ik al 3 keer onderuit gegaan door het verliezen van grip met mijn voorwiel. Iets wat ik totaal niet gewend ben. Daardoor zit ik me af te vragen waar dit nou aan ligt. Alle drie de keren waren de omstandigheden redelijk gelijk: warm en droog weer, harde en gladde ondergrond, (semi)kuipbocht. Vrijwel zonder waarschuwing glij ik ineens weg (gelukkig geen echte schade, alleen geschaafde knieën). In mijn analyse kom ik op de volgende punten als mogelijke oorzaak:
1. Banden
Af fabriek zitten op de fiets Maxxis Forekaster banden, voor een achter. Mijn eerste gedachte is dat deze banden misschien oorzaak zijn aan het geschuif. Andere banden monteren voor deze zomerse omstandigheden?
2. Afstelling suspension
Uiteraard heb ik alles netjes ingesteld bij montage van de fiets. Hooguit nog finetunuing mogelijk/nodig voor rebound. Ik fiets graag met iets hardere vering (maar niet overdreven), dus relatief kleine sag. Toch iets zachter zetten? Rebound sneller/langzamer?
3. Geometrie
De geometrie van de fiets is wat slacker dan ik gewend ben. Gevoelsmatig vind ik de voorkant van de fiets wat 'zwaar'. Bijvoorbeeld een wheelie optrekken kost meer moeite, de wendbaarheid in bochten is iets minder, enzovoorts (ten opzichte van de hardtail XC fietsen die ik tot nu toe gehad heb). Maar betekent dit dan ook dat de fiets in een relatief eenvoudige bocht ook minder goed te handelen is? Wat ik eigenlijk niet echt logisch vind.
Wat vinden jullie? Wat zie ik eventueel over het hoofd?
Ps. Een stel kniebeschermers zijn inmiddels besteld...
Onderstuur
- Eikenbiker
- Mtb fanaat
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 7 juli 2020, 19:57
- Mijn mountainbike: Canyon Neuron cf 9.0 2020
BevRIJDt jezelf!
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
De zwaardere voorkant zal juist bijdragen aan meer druk op je voorwiel. Dat zal dus eerder bijdragen aan meer grip dan minder.
Banden (En inderdaad de druk daarvan) en door de andere geo zul je wellicht wat andere bochtentechniek moeten gaan aanwennen. Ik denk dat op zich het profiel van de forecaster niet het probleem zal zijn, wellicht niet ideale compound voor de harde ondergrond op de UHR.
Banden (En inderdaad de druk daarvan) en door de andere geo zul je wellicht wat andere bochtentechniek moeten gaan aanwennen. Ik denk dat op zich het profiel van de forecaster niet het probleem zal zijn, wellicht niet ideale compound voor de harde ondergrond op de UHR.
Andere geometrie, langer, slacker. Je kunt proberen je stuur een paar graden voorover te roteren, dan dwing je een agressievere houding af met meer druk op het voorwiel. Maar wat je zelf zegt: het kan ook prima onbalans van de vering zijn. Te veel sag achter in verhouding met voor. Te snelle rebound voor tov achter waardoor je snel een unweighted voorkant krijgt.
Waar woke is, is vuur
-
- Extreme Biker
- Berichten: 660
- Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
- Mijn mountainbike: een raw en een oranje
En let op dat je in een kuip/kom-bocht een andere positie/houding aan moet nemen dan in een vlakke bocht. De fiets kan onder je vandaan glijden bij een verkeerde houding.
Zie ook viewtopic.php?t=126864
Zie ook viewtopic.php?t=126864
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Ben je al eens op de fiets gaan zitten met weegschaal onder de wielen om de gewichtsverdeling te meten?
Zwaar met tillen kan ook komen doordat het gewicht van het wiel verder naar voren ligt.
Zwaar met tillen kan ook komen doordat het gewicht van het wiel verder naar voren ligt.
Lekker fietsen!
De 29er ik heb in 2016 mijn kennismaking, met het mountainbiken gemaakt en ik heb een soort gelijke ervaring geschiedenis nu heb ik geen 26er hiervoor gereden (wel het afgelopen anderhalf jaar) omgekeerde wereld
Maargoed....ook ik dacht waar ligt dat aan
Ik ben een aantal type van Schwalbe gaan proberen, maar ik kwam er achter dat dit merk niet voor mij is gemaakt en toen andere merken banden gaan proberen Bontrager, Geax/Vittoria en Continental waar ik voor mij/rijsteil ben achter gekomen is dat ik met een band moet rijden waarvan het loopvlak helemaal rond is en ik wil natuurlijk ook een aangename rol weerstand dus ben ik met de laatste 2 blijven rijden en de Bontrager heeft ook de grip die ik graag wil/verwacht alleen ik vind ze iets minder soepel rollen en niet te vergeten, de bandenspanning heeeel erg belangrijk en voorvork rebound alles bij elkaar genomen en goed afgesteld, kan het haast niet meer misgaan
Maargoed....ook ik dacht waar ligt dat aan
Ik ben een aantal type van Schwalbe gaan proberen, maar ik kwam er achter dat dit merk niet voor mij is gemaakt en toen andere merken banden gaan proberen Bontrager, Geax/Vittoria en Continental waar ik voor mij/rijsteil ben achter gekomen is dat ik met een band moet rijden waarvan het loopvlak helemaal rond is en ik wil natuurlijk ook een aangename rol weerstand dus ben ik met de laatste 2 blijven rijden en de Bontrager heeft ook de grip die ik graag wil/verwacht alleen ik vind ze iets minder soepel rollen en niet te vergeten, de bandenspanning heeeel erg belangrijk en voorvork rebound alles bij elkaar genomen en goed afgesteld, kan het haast niet meer misgaan
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
Ik vermoed dat je vooral moet wennen aan je 'grotere' fiets.
De achtervork is wat langer, waardoor je hem moeilijker op het achterwiel krijgt. Maar ook de langere voorkant zorgt daarvoor.
En bij het sturen geldt hetzelfde: de gewichtsverdeling is heel anders. En zelfs ten opzichte (of juist ten opzichte!) van de Cube moet je je huidige fiets veel meer met je lichaam sturen dan met je stuur. Je hangt dus meer als een motorrijder in plaats van dat je aan je stuur gaat draaien. Overigens hang je niet naast je fiets zoals een MotoGP rijder, maar je drukt dus je fiets schuiner in de bocht.
Hierdoor blijft de druk op beide wielen gelijkmatiger. Maar het kan zijn dat je ook iets meer naar voren moet leunen. En ook je stuurpenlengte kan een rol spelen, net als de hoogte van je stuur.
Maar ik denk dat je dus eerst aan je techniek moet werken.
De achtervork is wat langer, waardoor je hem moeilijker op het achterwiel krijgt. Maar ook de langere voorkant zorgt daarvoor.
En bij het sturen geldt hetzelfde: de gewichtsverdeling is heel anders. En zelfs ten opzichte (of juist ten opzichte!) van de Cube moet je je huidige fiets veel meer met je lichaam sturen dan met je stuur. Je hangt dus meer als een motorrijder in plaats van dat je aan je stuur gaat draaien. Overigens hang je niet naast je fiets zoals een MotoGP rijder, maar je drukt dus je fiets schuiner in de bocht.
Hierdoor blijft de druk op beide wielen gelijkmatiger. Maar het kan zijn dat je ook iets meer naar voren moet leunen. En ook je stuurpenlengte kan een rol spelen, net als de hoogte van je stuur.
Maar ik denk dat je dus eerst aan je techniek moet werken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Aan de Forekasters zou dat niet moeten liggen. Wat wel kan is dat je harder die bochten aanrijdt omdat de snelheids-sensatie door de fully gedempt wordt. En wellicht dat dat, icm met een slackere balhoofdshoek waarmee je anders/meer met je lichaam moet sturen, in sommige gevallen te weinig druk op het voorwiel geeft met een wash-out als gevolg.
Edit:
En idd wat Lars al zegt, de overstap van een 26er naar een 29er met modernere geo heeft ook een leercurve
Edit:
En idd wat Lars al zegt, de overstap van een 26er naar een 29er met modernere geo heeft ook een leercurve
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5497
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
(semi) kombochten bij voorkeur hoog erin laag eruit
Verder liggen dit soort dingen 99 vd 100 keer aan je techniek/houding etc omdat "wij" hier over het algemeen nooit 100% uit ons materiaal kunnen halen.
Verder liggen dit soort dingen 99 vd 100 keer aan je techniek/houding etc omdat "wij" hier over het algemeen nooit 100% uit ons materiaal kunnen halen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5497
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
ter aanvulling .... https://youtu.be/k0E4ZuwbNb8?t=337
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- Eikenbiker
- Mtb fanaat
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 7 juli 2020, 19:57
- Mijn mountainbike: Canyon Neuron cf 9.0 2020
Allereerst, bedankt voor de fijne reacties!
Even een paar antwoorden op vragen:
De framemaat is XL, in overleg met Canyon en na een proefrit op een maat L van een kennis. De reach op de L vond ik erg klein, zat bijna met mijn knieën tegen het stuur.
Ik rijd met een bandendruk van ongeveer 1,8 bar. Met binnenband, tubeless ben ik nog niet aan begonnen.
Mijn Cube had ook 29", daar dit het hem niet in, dat ben ik al gewend (en vind het heerlijk!). De geometrie daarentegen is uiteraard wel wezenlijk anders.
De setup van mijn fiets is verder nagenoeg origineel af fabriek, op zadel en grips na. Ik heb dus geen andere stuurpen of wat dan ook erop gezet. Op de site van Canyon is de setup terug te vinden: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BK%2FGY
Als ik alles zo in ogenschouw neem, dan ligt het denk ik toch vooral aan mijn rijtechniek en gewenning aan de fiets. Ik merk ook dat ik behoorlijk sneller ben op deze fiets dan op mijn Cube, waarschijnlijk dankzij de modernere geo en full sus. Wat betreft rijtechniek, ik ga hier zeker goed op letten. Inderdaad merk ik dat het echt wel wat anders van je vraagt. Bedankt voor alle linkjes, die ga ik zeker bestuderen. In ieder geval ben ik er nu wel van overtuigd dat het niet direct aan mijn materiaal ligt (banden), en dat ik een investering in andere hiervoor niet hoef te doen op dit moment. Misschien beter investeren in een extra clinic...
Overigens, een paar keer op je plaat gaan is niet zo fijn voor je vertrouwen!
Even een paar antwoorden op vragen:
De framemaat is XL, in overleg met Canyon en na een proefrit op een maat L van een kennis. De reach op de L vond ik erg klein, zat bijna met mijn knieën tegen het stuur.
Ik rijd met een bandendruk van ongeveer 1,8 bar. Met binnenband, tubeless ben ik nog niet aan begonnen.
Mijn Cube had ook 29", daar dit het hem niet in, dat ben ik al gewend (en vind het heerlijk!). De geometrie daarentegen is uiteraard wel wezenlijk anders.
De setup van mijn fiets is verder nagenoeg origineel af fabriek, op zadel en grips na. Ik heb dus geen andere stuurpen of wat dan ook erop gezet. Op de site van Canyon is de setup terug te vinden: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BK%2FGY
Als ik alles zo in ogenschouw neem, dan ligt het denk ik toch vooral aan mijn rijtechniek en gewenning aan de fiets. Ik merk ook dat ik behoorlijk sneller ben op deze fiets dan op mijn Cube, waarschijnlijk dankzij de modernere geo en full sus. Wat betreft rijtechniek, ik ga hier zeker goed op letten. Inderdaad merk ik dat het echt wel wat anders van je vraagt. Bedankt voor alle linkjes, die ga ik zeker bestuderen. In ieder geval ben ik er nu wel van overtuigd dat het niet direct aan mijn materiaal ligt (banden), en dat ik een investering in andere hiervoor niet hoef te doen op dit moment. Misschien beter investeren in een extra clinic...
Overigens, een paar keer op je plaat gaan is niet zo fijn voor je vertrouwen!
BevRIJDt jezelf!
- Koban
- Pro Biker
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
- Mijn mountainbike: twee wielers
- Contacteer:
.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Ik zet toch nog even in op de druk waar je mee rijdt. Met mijn maxxis ardent race was het ook echt zoeken naar de juiste druk. Bij te harde banden, boven 1,7 bar, begon ik op los zand of zand op harde ondergrond onvoorspelbaar te glijden aan de voorkant.
Lagere druk en er is niks aan de hand.
Ik ben rijklaar 95 kilo en die maxxissen kunnen 1,5 voor en 1,6 achter met mijn gewicht prima hebben.
Probeer naar eens wat verschillende drukken uit.
De omstandigheden zijn nu met erg droge ondergrond ook gewoon best lastig. Zomaar kans dat je na een regenbui helemaal geen last meer hebt van glijerij.
Lagere druk en er is niks aan de hand.
Ik ben rijklaar 95 kilo en die maxxissen kunnen 1,5 voor en 1,6 achter met mijn gewicht prima hebben.
Probeer naar eens wat verschillende drukken uit.
De omstandigheden zijn nu met erg droge ondergrond ook gewoon best lastig. Zomaar kans dat je na een regenbui helemaal geen last meer hebt van glijerij.