Ombouwen 2x10>1x10 verstandig?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Hoi,

Ik heb een (trail)fully die ik misschien wil ombouwen naar 1x10 om (~300-400 gr?) te besparen. Bij deze (https://youtu.be/n_uQvusbTJM) park tools video bespreken ze de voor- en nadelen, en komen op de oplossing om een cassette en kettingblad te nemen met ongeveer een gelijk bereik als 2x10, echter worden de stappen tussen de tandwielen dus wat groter.

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, en of deze stappen niet te groot worden? Ben benieuwd of je dus niet het probleem krijgt dat je ideale verzet ‘tussen twee versnellingen’ in zit.
De fiets wordt voornamelijk in NL op de uhr gebruikt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die kans is juist op onze vlakke NL-rondjes best groot. Zeker met 10-speed, het is niet voor niets dat de grote switch naar een enkel voorblad pas bij 11-speed ontstaan is.

Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoe sterk je bent, als je zo sterk bent dat je eigenlijk nooit een echt licht verzet nodig hebt kun je met een kleinere cassette toe en blijven de stapjes ook wat kleiner.

Ga je de bergen in heb je doorgaans minder last van wat grotere stappen tussen de versnellingen, dan wil je ook ècht lichter trappen op het moment dat je terugschakelt.

Maar de beste manier om te checken wat je nodig hebt is je huidige verzetten (die je ook echt gebruikt) vergelijken met wat je zou kunnen monteren met een 1x10 setup. Kan heel mooi met deze tool:
https://www.ritzelrechner.de/

Oja, drie ons besparen lijkt me overigens de slechtste reden voor een overstap naar een enkel blad... (want zinloos).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: vr 7 augustus 2020, 08:38 Oja, drie ons besparen lijkt me overigens de slechtste reden voor een overstap naar een enkel blad... (want zinloos).
Zeker op een trailfully
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Mee eens, maar niet meer met een voorderailleur hoeven rijden is wel een groot voordeel. Overigens zijn bij een standaard 10 spd cassette (11-36) de stappen tussen de kransjes vanaf 12 net zo groot als bij een eagle cassette, alleen mis je dan de grootste 2. Met een 30 of 32 moet je in Nederland die een heel eind kunnen komen. En anders koop je een losse 42 van wolftooth ofzo.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

11-36 op de uhr rijden en als je naar het buitenland gaat een grotere cassette monteren
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4824
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

38x10 schreef: vr 7 augustus 2020, 09:26 Mee eens, maar niet meer met een voorderailleur hoeven rijden is wel een groot voordeel.
Een "groot" voordeel? :~

Onderhoud? Maak dat ding (SLX) zelden schoon. Soms een drupje olie. Werkt probleemloos.
Gewicht? Misschien voor km/h fetisjisten, maar die zie je zelden op een (trail)fully.

Welk groot voordeel bedoel je eigenlijk? Want ik zie eigenlijk alleen maar voordelen bij een 2x 11 setup. Zeker op de UHR trails ideaal. Kort veelzijdig bereik, links 1x klikken bij herhaaldelijk op en af heuveltjes.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Heb de afgelopen weken alle routes Uhr gereden. Geen problemen met 1x12. Eerder ook 1x10 en 1 x11 gereden ook met die setup zou ik geen problemen verwachten op de Uhr.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik rij 1x10 met 29T voor en 11-36T achter op de 27,5 inch (wielmaat is ook relevant) enduro en daar rij ik vanuit stilstand op het midden van de helling iedere berg in en rondom dorst omhoog zonder het grootste blad achter te gebruiken.

Op de 29 inch 3x10 met 11-36 achter rij ik alleen met een karretje er achter en ook daarmee is prima te klimmen met het middelste tandblad voor.

Hou ik dat 3km lang vol? Nee, waarschijnlijk niet, maar die klim ben ik in NL nog niet tegen gekomen ;)

1x10 is zeker prima te doen in NL en ik denk zelfs dat als je een nog groter blad achter gaat gebruiken (zelfs tot 50) dat je dan problemen krijgt met je cadans en daardoor niet beter kunt klimmen....
Maar zoals Kermit ook aangeeft, je zult wel wat kracht moeten kunnen zetten, en dat kun je trainen ;)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Giant-E schreef: vr 7 augustus 2020, 09:38
38x10 schreef: vr 7 augustus 2020, 09:26 Mee eens, maar niet meer met een voorderailleur hoeven rijden is wel een groot voordeel.
Een "groot" voordeel? :~

Onderhoud? Maak dat ding (SLX) zelden schoon. Soms een drupje olie. Werkt probleemloos.
Gewicht? Misschien voor km/h fetisjisten, maar die zie je zelden op een (trail)fully.

Welk groot voordeel bedoel je eigenlijk? Want ik zie eigenlijk alleen maar voordelen bij een 2x 11 setup. Zeker op de UHR trails ideaal. Kort veelzijdig bereik, links 1x klikken bij herhaaldelijk op en af heuveltjes.
Ik had altijd ruzie met mijn voorderailleur (chainsuck, niet willen schakelen onder belasting). Bovendien bevindt in veel gevallen het ideale verzet zich ergens tussen het binnen en het buitenblad in, zodat je altijd met een scheve kettinglijn rijdt. De andere voordelen (ietsje lichter, minder onderdelen die stuk kunnen, minder kabels vanaf je stuur, makkelijker te onderhouden, is mooi bonus)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik zou dit niet doen. Wat is nou het voordeel? Die 300-400 gr? Ik ken je fiets en lichaamsbouw niet, maar ik denk dat de nadelen ver tegen de voordelen op wegen in NL. Dubbel of tripel voor geeft een groot bereik met een relatief vlakke cassette achter.

Afstellen voorderailleur vraagt wat aandacht en Spitzenfingergefühl maar vlekkeloos en snel schakelen voor is absoluut wel mogelijk.

Ik rij zelf 3x9 setup op twee fietsen, met achter een 13-25 wegcassette. Ik kom er makkelijk de Col du Kragge mee rond, en die is 25%. Het grote voordeel van deze setup is de kleine stappen tussen de versnellingen, ik kan dus altijd en overal met mijn gewenste kadans fietsen. Zorgt dat ik efficient kan trappen en dat voordeel is in vlak NL voor mij veel groter dan die 300-400 gr. Nog een voordeel is dat ik in de bergen tot wel 11-40 casette kan steken, geeft op de 29-er een verhouding min 22vx40a en max 40vx11a daar kan geen enkele 1x12 tegenop, ik fiets al die gasten er moeiteloos af (behalve Schurter enz natuurlijk).

Dus niet je setup wisselen omdat de mode dat voorschrijft. Op de moderne trail bikes met 1x12 zal het prima werken met een raange beperking, maar dat deed een 3x9 ook.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Crapton schreef: vr 7 augustus 2020, 12:24
Het grote voordeel van deze setup is de kleine stappen tussen de versnellingen, ik kan dus altijd en overal met mijn gewenste kadans fietsen
Ik meng me niet in de discussie wel of niet 1x, maar hoor dit wel vaak als positief argument voor 2/3 bladen voor. Leuk voor op de weg op lange stukken, maar in het bos maak je mij niet wijs dat het ‘makkelijk’ is om en voor en achter net dat ene fijne verzet te vinden. De stappen zijn kleiner. Ja, op je kleinste blad of het gebruik van een wegcassette of steeds maar schakelen tussen voor en achter omdat je overlap hebt.

Prima dat je geen voorstander bent van het 1x, maar blijf wel realistisch graag
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Ik denk persoonlijk ook dat als je ergens in de blubber een lange rit met veel hoogtemeters fietst dat zo min mogelijk schakelen voor de voorkeur heeft. De voor derailleur loopt namelijk zo ontzettend vaak vast. Dus als jou 3x9 nooit vastloopt tijdens slechte weersomstandigheden zou ik er patent op aanvragen en de markt op gaan. Dan heb je namelijk goud in handen.

Ik rij zelf op een 2x11 en ben er tevreden mee. Mijn volgende setup gaat zeker maar 1 voorblad hebben. Ik zie daar echt wel heel veel voordelen van.
#Skraleanjers
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Bonanza schreef: vr 7 augustus 2020, 12:49
Crapton schreef: vr 7 augustus 2020, 12:24
Het grote voordeel van deze setup is de kleine stappen tussen de versnellingen, ik kan dus altijd en overal met mijn gewenste kadans fietsen
Ik meng me niet in de discussie wel of niet 1x, maar hoor dit wel vaak als positief argument voor 2/3 bladen voor. Leuk voor op de weg op lange stukken, maar in het bos maak je mij niet wijs dat het ‘makkelijk’ is om en voor en achter net dat ene fijne verzet te vinden. De stappen zijn kleiner. Ja, op je kleinste blad of het gebruik van een wegcassette of steeds maar schakelen tussen voor en achter omdat je overlap hebt.

Prima dat je geen voorstander bent van het 1x, maar blijf wel realistisch graag
Maar misschien fietst Crapton wel regelmatig over de weg? Ik reed vroeger ook altijd eerst 10km over de weg voor een rondje zeist of lage vuursche. Dus dan speelt dat best mee (koos overigens alsnog voor 1x10).
En dan zijn we terug bij af, of je beter af bent met one by hangt er van af wat en waar je rijd, en is in Nederland een lastiger vraagstuk dan voor iemand die in een minder plat land woont.
Alhoewel ik ook op een rondje Amerongen blij ben met mijn dubbel voor, niet omdat ik op 34-42 niet boven kom, maar omdat ik dan in 1 keer een stuk lichter zit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij ging de vraag er niet over of er mensen zijn die (overal) rond kunnen komen met een 1x10, maar of de stappen op de cassette niet te groot worden.
En dat hangt uiteraard af van de cassette die je kiest, maar ts zal een cassette moeten nemen die voor hem (dus niet voor al die zelfverklaarde krachtpatsers op het forum) groot genoeg is. En daarmee wordt ook meteen bepaald wat voor stappen er in die cassette zitten.

Dus als ts nou even Ritzelrechner aanzwengelt en wat vergelijkt weet hij hoe groot het grootste kransje op de nieuwe cassette zal worden, icm het aantal tandjes van het nieuwe 1x voorblad.
En als we dan die cassette kennen en de kransjes kan er een zinvolle uitspraak gedaan worden over de stappen... ;-)

Dat Pietje met een 40 voorblad en een 11-23 racecassette met een volle BOB achter z'n 200mm downhillfiets de Himalaya over gereden is zegt verder niet zo heel veel toch? :bier:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

kermit schreef: vr 7 augustus 2020, 13:48 Volgens mij ging de vraag er niet over of er mensen zijn die (overal) rond kunnen komen met een 1x10, maar of de stappen op de cassette niet te groot worden.
En dat hangt uiteraard af van de cassette die je kiest, maar ts zal een cassette moeten nemen die voor hem (dus niet voor al die zelfverklaarde krachtpatsers op het forum) groot genoeg is. En daarmee wordt ook meteen bepaald wat voor stappen er in die cassette zitten.

Dus als ts nou even Ritzelrechner aanzwengelt en wat vergelijkt weet hij hoe groot het grootste kransje op de nieuwe cassette zal worden, icm het aantal tandjes van het nieuwe 1x voorblad.
En als we dan die cassette kennen en de kransjes kan er een zinvolle uitspraak gedaan worden over de stappen... ;-)

Dat Pietje met een 40 voorblad en een 11-23 racecassette met een volle BOB achter z'n 200mm downhillfiets de Himalaya over gereden is zegt verder niet zo heel veel toch? :bier:
En zo is het!
Plaats reactie