Balhoofdspeling double crown vork blijft terugkomen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Atjepils
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 28 januari 2020, 15:52

Beste forumgangers,
Ik ben inmiddels 3kwart jaar trotse eigenaar van een yt tues comp (aluminium frame). Ik onderhoud deze na elke rit en trek alle bouten op moment aan. Echter heb ik met deze fiets al sinds het begin last van balhoofdspeling. Na het monteren van de nieuwe fiets heb ik het balhoofd in eerste instantie niet afgesteld omdat ik hier geen weet van had dat dit uberhaupt misschien zou moeten. Na de eerste rit merkte ik extreme balhoofdspeling op (zeker 5mm speling). Deze heb ik toen verholpen door de kroon los te draaien, de top cap aan te draaien tot het balhoofd niet meer kon bewegen maar niet stroef draaide, en de kroon weer vast te draaien op moment. (11nm met door de fietsenmaker geadviseerde carbonpasta op de bout). Na 1 a 2 keer fietsen kwam de speling weer terug en heb ik dit opnieuw gedaan. Al snel kwam ik erachter dat ik dit bijna na elke rit moest doen en inmiddels kwam de topcap steeds vaster en vaster te zitten. Ik ben hiermee naar een gepensioneerd fietsenmaker gegaan en deze heeft voor mij het balhoofd geopend om vervolgens te kunnen zien dat de stermoer volledig naar boven gedraaid zat. Hij heeft voor mij de moer teruggeslagen en een vulring tussen de topcap gedaan. Nu dacht ik dat het hiermee opgelost zou zijn maar het komt nu dus wéér terug. Zou het kunnen dat ik dit balhoofd gesloopt heb na de eerste rit? Zou een nieuw balhoofd dit probleem kunnen verhelpen of doe ik iets fout? Ik hoor graag jullie ervaringen of tips!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Klinkt alsof (en dat is het simpelste en goedkoopste probleem) de starnut weer naar boven is getrokken.
Check dat als eerste, zo ja mep hem er uit door en plaats een nieuwe van goede kwaliteit.
Inzane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 849
Lid geworden op: wo 18 september 2002, 13:21
Mijn mountainbike: Specialized Demo, Enduro
Contacteer:

Draai je wel de hele kroon los?

Stuurbuis en beide vorkpoten?

Klinkt alsof je aan iets “doods” wil trekken

Probeer anders eens een head lock

Cheers zAne
Alles kapot
Atjepils
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 28 januari 2020, 15:52

Bedankt voor jullie reacties!
- hoe zou het dan kunnen dat ik telkens mijn starnut naar boven draai? Zou een andere een het probleem kunnen verhelpen en zo ja: wat zou dan een goede zijn.
-betreft of ik alles losdraai: ik heb een boutje op de bovenste kroon die de stuurpen vastzet(ik vind het vrij karig dat er enkel een boutje zit op de bovenste kroon en onder niets?), de vorkpoten draai ik niet los maar ik zie ook niet wat dat te maken zou kunnen hebben met het stellen van het balhoofd.
-headlock had ik nog niet over gehoord, maar na wat googlen zie ik dat hierover de meningen verdeeld zijn en ik zou ook niet weten of dit iets is wat veel toegepast word in de downhill? Meningen en ervaringen hoor ik graag!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Starnuts gaan van een standaard maat uit. Als je bijvoorbeeld een steerer tube met een afwijkende wandsterkte hebt dan moet je doorgaans kunstgrepen toepassen zoals om er eentje in te krijgen wat de performance niet ten goede komt. Als die weer loskomt helemaal eruit halen en een nieuwe plaatsen. Headlock is in essentie een plaat met draad die onderin komt en een hele lange bout. Heb er behoorlijk wat gehad/gemaakt en werkt prima....

2) De hele bovenste kroon moet los, op de steerer tube en op de stanchions. Je kunt de lagers niet opspannen wanneer je alleen de steerer tube loslaat omdat je dan gewoon de bovenste kroon probeert op te spannen, die moet 'vrij' omhoog en naar beneden kunnen bewegen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Atjepils
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 28 januari 2020, 15:52

Het eersts deel van je verhaal kan ik me nog niet echt een beeld bij vormen. Echter deel 2 klinkt me ineens vrij logisch, en zou ook zomaar eens de reden kunnen zijn dat ik het hele zooitje niet goed opgespannen krijg als ik het goed begrijp. Moet ik dan alleen alle bouten van de bovenste kroon losdraaien? Of moet ik ook de onderste kroon losdraaien? (Onderste kroon klemt enkel de vorkpoten). En nog een klein vraagje betreft het correct (de)monteren van onderdelen, ik ben gewend aan crossmotoren te sleutelen en het valt mij op dat een ratel eigenlijk al.niet meer thuis hoort in de mountainbikewereld. De aangeschreven aanhaalmomenten zijn heel erg laag, dus ik vroeg mij af of het raadzaam is alles aan te draaien met een momentsleutel? Of zetten jullie alles handvast "op gevoel". Is het raadzaam om vet aan de draad te smeren bij montage, of juist iets van een carbonpasta of loctite. Of zeggen jullie het is beter er niets aan te smeren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alleen de bovenste kroon losdraaien.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Als je gevoel goed is kan het ook op gevoel. Maar sommige personen moeten echt gevoel kweken, en dan kan een momentsleutel heel verstandig zijn.

Carbonpasta alleen daar waar een inklemming dreigt te verschuiven. Zadelpen in frame bijvoorbeeld. Dus niet op draad.

Ik smeer de draad nagenoeg altijd met shimano antiseize pasta om vastzitten van boutjes te voorkomen. Maar ook op iinklemmingen die anders gaan kraken. Ook al doe ik daar steeds vaker de carbonpasta op. Maar heel soms gaat carbonpasta wel kraken en antiseize niet.

Soms ook met blauwe loctite pasta om te voorkomen dat boutje lostrilt. Boutjes bij de remmen bijvoorbeeld of als ik zie dat ze oorspronkelijk ook daarmee gesmeerd waren.
Atjepils
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 28 januari 2020, 15:52

Dank voor jullie reacties! Ik ga ermee aan de slag :-q
Inzane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 849
Lid geworden op: wo 18 september 2002, 13:21
Mijn mountainbike: Specialized Demo, Enduro
Contacteer:

Nou, wil het wat beter inmiddels?

Zane
Alles kapot
Atjepils
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 28 januari 2020, 15:52

Even een update: De balhoofdpeling bleef terugkomen, tot ik op een gegeven moment vet en vuil uit mijn headset zag stromen op een regenachtige dag. Daarop heb ik besloten de hele mikmak eens uit elkaar te halen en eens te kijken wat er nu precies aan de hand was. Het onderste lager was helemaal verroest en had inmiddels speling ontwikkeld. Ik vermoed dat door de altijd loslopende doorvoerrubbers van de kabels er vocht in het lager is gekomen. Of dit alles te maken had met de aanhoudende balhoofdspeling durf ik niet te zeggen. Wat wel een gegeven is, is dat de nieuw gemonteerde Cane Creek 110 incl. nieuwe starnut de problemen heeft verholpen. Als je de Cane Creek en de Acros azx naast elkaar legt zijn er ook wel duidelijke kwaliteitsverschillen zichtbaar...
EDIT: ook de doorvoerrubbers heb ik nu in het frame bevestigd met wat kit waardoor deze ook niet meer loskomen.

Hopende hiermee anderen met hetzelfde probleem misschien geholpen te hebben.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Naar mijn weten is de centrale bout & starnut alleen voor het afstellen.
Eenmaal afgesteld zou die er af kunnen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

tiewrap schreef: di 29 september 2020, 20:33 Naar mijn weten is de centrale bout & starnut alleen voor het afstellen.
Eenmaal afgesteld zou die er af kunnen.
ja klopt . de stuurpen op de vorkbuis, zou de boel op zijn plek moeten houden. (of de bovenste kroon bij een direct mount stuur/pen)
Het kan dus zijn dat de stuurpen naar boven schuift en de starnut meetrekt. nou zou dat met 11nm moet mogen gebeuren, maar wellicht is de momentsleutel niet helemaal OK, of er is wat mis met de passing van verschillende onderdelen.

wat (denk ik) ook nog wel een mogelijkheid is, is dat je lagers inderdaad al niet OK waren (of na de eerste rit verkloot). waardoor je balhoofd eigenlijk niet meer spelingsvrij kan worden afgesteld (of speling of niet draaien). Wat je dan krijgt is dat elke tik wat extra kracht/momentum meekrijgt om de boel losser te te wrikken. Verder mag de stuurpen op de stuurbuis gewoon droog gemonteerd worden, als je hier vet tussen stopt, schuift de boel ook makkelijker op.
Atjepils
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 28 januari 2020, 15:52

Prulleman schreef: vr 2 oktober 2020, 09:17
wat (denk ik) ook nog wel een mogelijkheid is, is dat je lagers inderdaad al niet OK waren (of na de eerste rit verkloot). waardoor je balhoofd eigenlijk niet meer spelingsvrij kan worden afgesteld (of speling of niet draaien). Wat je dan krijgt is dat elke tik wat extra kracht/momentum meekrijgt om de boel losser te te wrikken. Verder mag de stuurpen op de stuurbuis gewoon droog gemonteerd worden, als je hier vet tussen stopt, schuift de boel ook makkelijker op.
Dit denk ik dat er aan de hand geweest is. De eerste keer dat ik het opmerkte was de speling zeer fors, en ik weet ook niet hoelang dat al zo was voor het mij opviel. Grote kans dat uiteindelijk het hele probleem geweest is.
Plaats reactie