Mijn eerste zelfbouw bike "Cube - A-Express" 650B

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Ik heb al heel lang een wens gehad om zelf een mtb in elkaar te zetten. Echter is het er nooit van gekomen en nu sinds de Corona tijd en ik al ongeveer 3 maanden thuis werk is het er toch van gekomen :winkie:

Heb zelf geen technische achtergrond maar leer wel veel van het meekijken/helpen van anderen en natuurlijk de youtube filmpjes. In het verre verleden zelfs nog een mtb workshop gevolgd in Helmond bij MtbFool geloof ik... en ergens in Zaltbommel bij van Tuyl als ik het goed hebt...

Wilde zelf niet al teveel geld uitgeven voor het geval dat ik bij grove fouten van mezelf flink gaat balen. Dus komt Aliexpress om de hoek kijken. Omdat een maat van mij al enkele jaren onderdelen van Alie op zijn fiets heeft zitten, en die ook heel bleven, durfde ik het aan om zelf ook daar wat te bestellen.
Eerst wat huiswerk gedaan over welk gereedschap ik nodig zal hebben enzo, en natuurlijk wat ik allemaal op mijn fiets wil hebben. Zo gezegd en gedaan. Eerst dus wat gereedschap aangeschaft. Omdat ik het alleen voor mezelf gebruik als hobbyist, komt merendeel van het gereedschap van Aliexpress vandaan. Alleen de tool voor de Bottom Bracket/lagers komt van Mantel vandaan en de remschijfrichter van Futurumshop. Verder heb ik nog een koffertje die ik ooit jaren geleden bij de Lidl heb gekocht met fietsgereedschap. Ook had ik al een Birzman momentsleutel via Bikemotion met korting jaren geleden aan kunnen schaffen.
Zo! En toen het leukste gedeelte; het uitzoeken/bestellen van fietsonderdelen :winkie:

Afbeelding

Frame heb ik via marktplaats kunnen scoren. Een 650B Cube Reaction GTC Race carbon 18" uit 2016, mat zwart met wat groen accent erin. Deze bleek tot mijn verbazing splinter nieuw te zijn, maar nog nooit gebruikt. Voor 180 euries liep ik als een blije met het frame in mijn handen weer de deur uit :winkie:

Afbeelding

Bij Mantel heb ik gescoord; de Mavic Crossmax wielen €299,-, Sram GX 12 sp. achterderailleur €92,95, GX 11 sp. shifter €34,95, NX crank €87,95, BB sram dub pressfit €34,95 en een Cane Creek integrated balhoofd €38,-
Met zo'n integrated balhoofd dacht ik wel te weten welke balhoofd ik moest hebben, dus niet :-{ . Had er een van FSA gekocht van 50 euro, maar die paste niet. Dus ik met het frame naar Mantel gegaan en daar hebben zij mij netjes geholpen en meteen daar het setje kunnen omruilen, en kreeg nog 12 euro terug :-q
Bleek bij het installeren van de derailleur niet de juiste derailleur hanger aan het frame te zitten Zat een lange hanger op de "GH175" en het moest een korte hanger zijn de "GH176". Dit dus online bij Fietsvakshop besteld voor €17,95.

Afbeelding

Afbeelding

Van Aliexpress heb ik van carbon de geïntegreerde stuur, €45,62, zadelpen €18,16, zadel €20,96, headset top cap €3,83, starre vork €64,28 en de Garmin mount €4,46. Oja en een carbon bidonhouder €9,80
Verder heb ik alu zadelpenklem €1,36 een setje spd pedalen van Zeray €21,59. En nog een titanium QR spies voor mijn voorvork €9,11.
Wat ik zelf erg mooi vind voor op mijn bike zijn de regenboog/olievlek kleurende remmen €51,85 + schijven 160mm €13,74 ps. en de 11 sp cassette 10/50 €50,78 met dito ketting €30,13.
De olievlek/regenboog kleurende attributen vind je mooi of helemaal niet. Tis erg gedurfd maar daar hou ik wel van.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groene end caps €1,30 voor achter mijn Esi chuncky grips welke ik nog als reserve handvatten over heb.
Ik had ook nog groene 60mm lange Presta ventielen €2,71 ps. voor mijn zwarte Mavic crossmax wielen gekocht, echter werken die dingen van Alie voor geen meter. Houd geen lucht binnen :~ Gelukkig had ik nog zwarte nieuwe Schwalbe tubeless ventielen ergens liggen, die doen wat ze moeten doen....lucht binnen houden.
Banden heb ik ook ergens in de schuur aan de muur hangen, Schwalbe Rocket Ron voor en Racing Ralph achter....scheelt ook weer wat euries. Ook heb ik nog een Fox 32 vork over van mijn Canyon Nerve (bij aanschaf vervangen voor een RS Sid), deze kan ik eventueel ook nog gebruiken.

Afbeelding

De zadel is volledig van carbon, of ik het fijn ga vinden zal nog moeten blijken....ben benieuwd :P Maar ben ook wel ergens huiverig voor het feit dat ie mij gruwelijk veel pijn gaat geven tijden het rijden :oops:
Heb gelukkig nog twee zadels over; een nieuw Syncros zadel die van mijn Scott Spark af komt (bij aankoop meteen vervangen door een versie van Selle Italia carbon...) en een Ritchey Streem carbon die ik pas van mijn Nerve af heb gehaald omdat mijn vrouw nu de Nerve gebruikt en een andere (kortere) zadel wilde.

Afbeelding

Ben tevens erg benieuwd hoe de cassette en ketting zich gaan houden. En of ze duurzaam zijn. Ik vind het zelf erg mooi uitzien... tijd zal het leren hoe het zich zal houden. Ik hoop heel erg lang :D

Afbeelding

En naar hoe de remmen zich gaan houden met de tijd. Heb er veel over gelezen en verschillende verhalen van gezien. Moet zeggen na het monteren en ontluchten van deze remmen voelen ze goed aan. Niet al te bijterig en heb het gevoel dat ik er ook mee kan doseren.
Kan ze nu nog niet vergelijken met mijn Sram Level TLM's op mijn Scott en de Hope Race X2 op de Canyon.... maar we gaan we snel wel merken/zien.

Afbeelding

Uiteindelijk heeft alles bij elkaar toch wel lang geduurd voordat ik al het benodigde vanuit China binnen had, bijna 3 maanden!!. In het begin ging het best wel snel en kwamen de eerste pakketjes achter elkaar binnen. Maar daarna liep het niet meer zo snel, natuurlijk door Corona en de drukte bij Postnl.nl. Ook had ik wel eens wat verkeerd besteld zoals een steekas voor mijn achterwiel. Had de juiste lengte maar niet de juiste schroefdraad. Ik had nog eentje thuis liggen met een schroefdraad van 1,5 en dacht een 1,75 nodig te hebben. Niet dus.. moest een 1,0 hebben. Pfff en door ongeduld maar snel weer naar Mantel en daar eentje gekocht voor €32,95 (bij Alie vanaf 9 euro maar had geen zin in weer twee weken wachten).

Dus uiteindelijk na voorzichtig aan het werk geweest te zijn en luttele uren naar youtube gekeken te hebben. Is het mij gelukt om een goed werkend en rijdende mountainbike in elkaar te zetten. Ben er best wel trots op :D

Al met al vond ik het heerlijk om aan mijn bike te sleutelen. Vond het zeker spannend maar de pret die overheerste! Vond het ook wel een beetje therapeutisch werken, erg ontspannend allemaal :wink:

De bike word straks hoofdzakelijk gebruikt om naar mijn werk te fietsen. (Hoop ik dan...plannen van mijn baas zijn om vaker thuis te werken :(( )

Dit alles voor €1178,11 (op de banden na alles nieuw). Er komen nog een setje groene en een setje donkergrijze velgenstickers van Mavic Crossmax aan. De witte ga ik vervangen, weet nog niet welke kleur ik ga gebruiken. Tips?

Morgen lekker de bike uitlaten :-q
Ik hoop dat jullie mijn verhaal leuk vonden om te lezen. Ik vond het in ieder geval leuk om dit met jullie te delen :-q

Groetjes Pierre

hieronder een foto met vaste en verende vork.

Afbeelding

Hier helemaal af...
gewicht: 9,02 kg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Shaggadellick op zo 5 juli 2020, 09:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Altijd leuk zelf bouwen! Het is er wel een geworden waar je een keer naar omkijkt :-q . Olievlek past goed bij het frame, ben er nog niet uit ik het mooi vind of net teveel.... Nog maar een paar keer bekijken :winkie:
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Mathijs_7 schreef: vr 3 juli 2020, 07:43 Altijd leuk zelf bouwen! Het is er wel een geworden waar je een keer naar omkijkt :-q . Olievlek past goed bij het frame, ben er nog niet uit ik het mooi vind of net teveel.... Nog maar een paar keer bekijken :winkie:
Klopt vond het echt leuk om een fiets helemaal vanaf het begin op te bouwen, muv het zelf in elkaar zetten van de wielen. Maar dat wil ik nog wel zeker een keer leren!
Zoals ik al eerder zei, werkt het erg relaxend althans voor mij wel. Wie weet in de nabije toekomst weer een fietsje in elkaar zetten.
Voor nu ben ik er erg blij mee. En de olievlek vind ik erg mooi, al zullen de meningen hierover verschillen. Maar dat vind ik helemaal oke. Ieder zijn ding toch :-q
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Erg leuk verslag. Veel plezier met je fiets. Wel erg veel kleurtjes, maar daardoor wel een unieke bike
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuk toch, zelf bouwen? Ik vind het een beetje verslavend werken, helaas staat de portemonnee het niet toe elke maand een nieuwe bike in elkaar te schroeven :roll: :D

Die remmen, vooral de hendels, lijken trouwens erg veel op die van Shimano...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Gaaf project geworden zo!
Zou ook wel vaker een fiets in elkaar willen zetten. Maar als dat echt onderdeel van de hobby wordt, wordt mijn volgende hobby een grotere schuur bouwen en (nog) een bijbaantje zoeken :lol:

De remmen vind ik trouwens meer op TRP lijken :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Freediamond87 schreef: vr 3 juli 2020, 08:56 Erg leuk verslag. Veel plezier met je fiets. Wel erg veel kleurtjes, maar daardoor wel een unieke bike
Thanks! Ga straks mijn eerst km's ermee maken op de weg. Effe heen en weer naar de LDD ongeveer 50 km. Checken hoe de zadel zit... :roll:
En de kleurtjes zijn idd aanwezig..voor mijn doen heel veel kleurtjes omdat ik eigenlijk van sobere/rustige kleuren houd. Ik denk dat ik het daarom gedaan heb....effe iets anders :winkie:
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

kermit schreef: vr 3 juli 2020, 09:02 Leuk toch, zelf bouwen? Ik vind het een beetje verslavend werken, helaas staat de portemonnee het niet toe elke maand een nieuwe bike in elkaar te schroeven :roll: :D

Die remmen, vooral de hendels, lijken trouwens erg veel op die van Shimano...
Dat idee had ik ook over de remmen...lijken idd veel op de shimano's. Ze zijn alleen erg standaard, wat het ook weer erg simpel maakt. Kan ook niet anders voor dat geld :lol:

Tis inderdaad ook erg verslavend om een mtb in elkaar te zetten. Zoals ik al eerder zei lijkt het mij ook gaaf om een keertje zo'n workshop wielbouwen te volgen. Ondanks dat je het ook met goedkope onderdelen kan doen, kost het gewoon veel geld.... als je elke keer weer een fiets in elkaar gaat zetten.... en dat vind mijn vrouw niet erg leuk..... denk ik :o :lol:
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

MacReal schreef: vr 3 juli 2020, 09:45 Gaaf project geworden zo!
Zou ook wel vaker een fiets in elkaar willen zetten. Maar als dat echt onderdeel van de hobby wordt, wordt mijn volgende hobby een grotere schuur bouwen en (nog) een bijbaantje zoeken :lol:

De remmen vind ik trouwens meer op TRP lijken :bier:
Thanks!
Denk niet dat het een hobbie erbij gaat worden....alhoewel; zegt nooit nooit :roll:
Twee jaar geleden heb ik een klein schuurtje erbij gebouwd voor mijn twee bikes, en om eraan te sleutelen. En door de Corona tijd is het alleen ook zo uitgekomen om er eentje te bouwen. Schuurtje is groot genoeg om er zelf in te staan en te sleutelen. Gelukkig zit er een overkapping eraan vast dus kan ik daar ook onder staan.

Tja een bijbaantje zou de hobbie alleen maar versterken :lol: ....dus dat gaat het niet worden.... En dat thuis werken went heel erg snel :winkie:
Maar het is wel erg gaaf en te leuk om een fiets te bouwen. :-q
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Shaggadellick schreef: do 2 juli 2020, 23:48 De zadel is volledig van carbon, of ik het fijn ga vinden zal nog moeten blijken....ben benieuwd :P Maar ben ook wel ergens huiverig voor het feit dat ie mij gruwelijk veel pijn gaat geven tijden het rijden :oops:
Vandaag mijn eerste kilometers ermee gemaakt, op de weg.
Moet zeggen dat de zadel mij verrast heeft. Was bang dat ie zeer zou gaan doen, maar integendeel. Heb bijna 48 km gefietst en heb er helemaal geen last of wat dan ook van gehad. Zat echt goed, niet te hard of dat ie veel doorbuigt, precies goed voor mijn gevoel.
Blijft er voorlopig mooi op zitten :-q

Verder reed de bike goed. Schakeld goed en het remwerk doet het ook prima! Ben tevreden :winkie:
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mooi! :-q Ik ga zelf ook steeds meer naar starre fietsen kijken. Mooi door eenvoud.

Veel plezier ermee!
Omdraaien kan altijd nog!
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

JMA1992 schreef: za 4 juli 2020, 09:14 Mooi! :-q Ik ga zelf ook steeds meer naar starre fietsen kijken. Mooi door eenvoud.

Veel plezier ermee!
Thanks!

Voor het laatst in 2011 op een starre fiets gereden (Niner EMD). Was een heerlijke bike waar ik alles mee kon doen. Helaas door fysieke ongemakken kon ik niet meer pijnloos ermee in de bossen rijden. Dus overgestapt naar fullsuspension bikes. Zelfs op de weg is een racefiets te stug en hard voor mij om op te fietsen , vandaar een starre mtb voor op de weg (en evt. vlakke bospaden). Door met de spanning in de banden te spelen krijg ik toch meer comfort onderweg.
En in onderhoud is ie veel makkelijker en economischer te onderhouden tov een fully.

Ben er blij mee :-q
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Shaggadellick schreef: za 4 juli 2020, 10:48
JMA1992 schreef: za 4 juli 2020, 09:14 Mooi! :-q Ik ga zelf ook steeds meer naar starre fietsen kijken. Mooi door eenvoud.

Veel plezier ermee!
Thanks!

Voor het laatst in 2011 op een starre fiets gereden (Niner EMD). Was een heerlijke bike waar ik alles mee kon doen. Helaas door fysieke ongemakken kon ik niet meer pijnloos ermee in de bossen rijden. Dus overgestapt naar fullsuspension bikes. Zelfs op de weg is een racefiets te stug en hard voor mij om op te fietsen , vandaar een starre mtb voor op de weg (en evt. vlakke bospaden). Door met de spanning in de banden te spelen krijg ik toch meer comfort onderweg.
En in onderhoud is ie veel makkelijker en economischer te onderhouden tov een fully.

Ben er blij mee :-q
Ik begrijp het. Ik heb met een racefiets veel nekklachten gehad, sinds de mtb's niet meer. Nu op een gravelfiets met iets bredere velgen dan een racefiets en 45mm banden heb ik eigenlijk ook geen problemen meer. Ik denk dat geometrie en demping van banden alles bepalend is voor comfort. Dempers spelen ook een rol, maar ik weet van mijn fully dat als de bandenspanning niet goed was je juist harder een schop onder je reet kan krijgen dan met een hardtail. Met een hardtail verwacht je juist een schop onder je reet en met de fully ben je toch een soort van verrast.

Star is ook gewoon lekker oldschool fietsen :-q

+1 voor je opinie over onderhoud. Ik ga daar persoonlijk steeds meer waarde aan hechten.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Leuk zo'n chinabuild.
Ben wel benieuwd hoe die remmen en cassette zich gaan houden op de langere termijn dus laat dat vooral weten.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Leuke build!

Net zoals bovenstaande reactie benieuwd naar de kwaliteit van de remmen / cassette.

Maar ook naar de kwaliteit van het stuur! Dus heel erg benieuwd naar je ervaringen!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Plaats reactie