Acht speed derrie met meer spanning.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Hoi!

Ik rijd momenteel met een claris groep en het schakelt eigenlijk best wel oké. Die acht speed is voor mij ook niet echt een belemmering maar wel lekker goedkoop te onderhouden. Enig waar ik van baal is dat ik vind dat er weinig derrie spanning is. Ik ben Sram gx gewend en dat is echt een enorm stuk beter. Is er hier iemand die mij misschien een tip kan geven voor een betere acht speed derrie of meer om derriespanning te kunnen krijgen?
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kon bij Shimano vroeger de kooi loshalen en de veer 1 gaatje verder steken.
https://www.youtube.com/watch?v=L5KWFhzIPoc
3:10

En de B-tension veer kan ook 1 gaatje strakker, indien nodig
https://www.youtube.com/watch?v=A7Coy083--0
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ThaSingleTrackMastah schreef: za 27 juni 2020, 03:09 Je kon bij Shimano vroeger de kooi loshalen en de veer 1 gaatje verder steken.
https://www.youtube.com/watch?v=L5KWFhzIPoc
3:10

En de B-tension veer kan ook 1 gaatje strakker, indien nodig
https://www.youtube.com/watch?v=A7Coy083--0
Super! Bedankt. Hier ga ik zeker wat mee doen :-q
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Eventueel een MTB-derailleur erop. Ik heb op mijn gravelbike de weg-derailleur vervangen voor een SLX exemplaar. 7 t/m 9 speed is uitwisselbaar tussen weg/mtb en aantal versnellingen. Dus je kan een 9-speed mtb derailleur gebruiken met jouw 8 speed weg groep.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Thanks. Daar ga ik ook eens induiken!

Ik heb nu een kortere ketting gemonteerd. Althans, ik moest wel want mijn nieuwe ketting was een aantal schakels korter dan mijn affabriek ketting. Toch kan hij op groot-groot. Het is niet de bedoeling maar met een vergissing tijdens schakelen is er niets aan de hand. Het schakelt al een stuk beter en het klappert al een stuk minder!
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vermoedelijk was je ketting dan gewoon iets te lang.
Al stond Shimano toen wel bekend om de iets lagere veerspanning in vergelijking met Sram.

Maar met de juiste kettinglengte en een voldoende dikke beschermer om de achtervork moet ermee te leven zijn ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: ma 29 juni 2020, 09:13 Vermoedelijk was je ketting dan gewoon iets te lang.
Al stond Shimano toen wel bekend om de iets lagere veerspanning in vergelijking met Sram.

Maar met de juiste kettinglengte en een voldoende dikke beschermer om de achtervork moet ermee te leven zijn ;-)
Ik denk dat ik dat maar eens moet proberen inderdaad :D
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

floris500 schreef: ma 29 juni 2020, 07:03 Eventueel een MTB-derailleur erop. Ik heb op mijn gravelbike de weg-derailleur vervangen voor een SLX exemplaar. 7 t/m 9 speed is uitwisselbaar tussen weg/mtb en aantal versnellingen. Dus je kan een 9-speed mtb derailleur gebruiken met jouw 8 speed weg groep.
is dat de Slx rd-m662? Hoe stel ik die in op 8 speed dan? Of gaat ie gewoon niet verder als de shifter aan zijn einde zit?
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gaat erom dat de ratio van de derailleurs gelijk is, dus de zijdelingse verplaatsing bij een gegeven hoeveelheid kabeltrek.
Je hoeft dus niks anders dan anders te doen, gewoon de derailleur afstellen zoals je gewend bent. De shifter bepaalt vervolgens het aantal klikjes en de derailleur volgt :-D

Als je engels een beetje op niveau is:
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/

Hierin wordt het grondig uitgelegd en er staat ook een tabel in waarin je kunt zien wat er zoal te combineren valt. Helaas niet zo recent dat de 12-speed spullen er in staan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: di 30 juni 2020, 12:15 Het gaat erom dat de ratio van de derailleurs gelijk is, dus de zijdelingse verplaatsing bij een gegeven hoeveelheid kabeltrek.
Je hoeft dus niks anders dan anders te doen, gewoon de derailleur afstellen zoals je gewend bent. De shifter bepaalt vervolgens het aantal klikjes en de derailleur volgt :-D

Als je engels een beetje op niveau is:
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/

Hierin wordt het grondig uitgelegd en er staat ook een tabel in waarin je kunt zien wat er zoal te combineren valt. Helaas niet zo recent dat de 12-speed spullen er in staan...
die zal ik thuis op mijn gemak eens bekijken! En my inglish is fery goed dus dat zit wel mustach :-q Bedankt :-D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

JMA1992 schreef: di 30 juni 2020, 10:46
floris500 schreef: ma 29 juni 2020, 07:03 Eventueel een MTB-derailleur erop. Ik heb op mijn gravelbike de weg-derailleur vervangen voor een SLX exemplaar. 7 t/m 9 speed is uitwisselbaar tussen weg/mtb en aantal versnellingen. Dus je kan een 9-speed mtb derailleur gebruiken met jouw 8 speed weg groep.
is dat de Slx rd-m662? Hoe stel ik die in op 8 speed dan? Of gaat ie gewoon niet verder als de shifter aan zijn einde zit?
Ik heb inderdaad de M662 er nu op zitten, bij RCZ langs zien komen voor een schijntje. Zoals Kermit al uit legt maakt het niet uit voor het afstellen of je nou een derrailleur pakt die wordt verkocht als Shimano 7,8 of 9 speed, uiteindelijk bepaalt je shifter wat het is.

Nieuw zou je nu makkelijk een Deore M592 of Alivio M4000 er op kunnen zetten als voorbeeld, je hebt ook gelijk de mogelijkheid voor grotere cassettes zonder extenders (ook een reden dat ik het deed). Of uiteindelijk elke derailleur die je ergens kan vinden die aan de criteria voldoet, maar het lijkt me wel logisch niet te oude spullen te nemen.

Afbeelding
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

floris500 schreef: wo 1 juli 2020, 07:27
JMA1992 schreef: di 30 juni 2020, 10:46

is dat de Slx rd-m662? Hoe stel ik die in op 8 speed dan? Of gaat ie gewoon niet verder als de shifter aan zijn einde zit?
Ik heb inderdaad de M662 er nu op zitten, bij RCZ langs zien komen voor een schijntje. Zoals Kermit al uit legt maakt het niet uit voor het afstellen of je nou een derrailleur pakt die wordt verkocht als Shimano 7,8 of 9 speed, uiteindelijk bepaalt je shifter wat het is.

Nieuw zou je nu makkelijk een Deore M592 of Alivio M4000 er op kunnen zetten als voorbeeld, je hebt ook gelijk de mogelijkheid voor grotere cassettes zonder extenders (ook een reden dat ik het deed). Of uiteindelijk elke derailleur die je ergens kan vinden die aan de criteria voldoet, maar het lijkt me wel logisch niet te oude spullen te nemen.

Afbeelding
Super! ziet er netjes uit. Ik ga het proberen, al is het alleen maar als project en om mijn vaardigheden te vergroten :D
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie