Geschikt voor tubeless?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
DMP
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 23:46
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300

Ik wil een reparatiesetje voor on the go voor mijn mountainbike bij elkaar schrapen. Ik vraag mij nu af of het mogelijk is om de velgen en banden, van de Merida Big Nine 300, om te bouwen naar tubeless?? Dat bepaalt denk ik dan wat voor een reparatieset ik nodig heb.

Velgen:
Merida Comp CC

Banden:
Maxxis Ikon 29x2.2"
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Kijk eens bij de specs van je fiets. Volgens mij zijn je velgen tubeless ready. Om juiste velg tape te bepalen heb je de diameter van je velg nodig.
Wat heb je nodig: Velg tape, Latex, Tubeless ventiel
* Bijvoorbeeld Notubes latex, Schwalbe Tubeless ventiel, Gorilla tape (velg tape)

Gorilla tape recentelijk gebruikt op fiets van kennis. Werkt prima (en is niet duur). Op eigen fiets zat al tape van DT Swiss.

Reparatie setje. Gebruik ik zelf: Lezyne tubeless kit + Lezyne Pressure Drive Mini pomp S. Setje banden lichters en multi tool en je komt een heel eind ;-)

Veel nuttige informatie lees je in het Tubeless topic. Er staan op Youtube erg veel informatieve filmpjes hoe velgen/banden tubeless te maken.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
DMP
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 23:46
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300

Koban schreef: ma 15 juni 2020, 09:25 Kijk eens bij de specs van je fiets. Volgens mij zijn je velgen tubeless ready. Om juiste velg tape te bepalen heb je de diameter van je velg nodig.
Ik had al gekeken op de site van Merida maar ik kon daar niks over vinden.

Bedankt voor de info!!
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Velgen zijn meestal wel tubeless te krijgen, alleen is het met echte tubeless velgen minder gedoe. Zeker als de banden wat ruimer zijn (of nieuw, of door oprekken)

Voor mij maakt het niet uit of ik met of zonder tubeless gemaakte wielen op pad ga: Pompje, bandenlichters en binnenband. Een tubeless band weer op proberen te pompen als hij leeg is en niet helemaal netjes op zijn plek zit met een klein handpompje.....
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Als het deze velgen zijn: MERIDA Comp CC; 20 IWR. Dan zou het gewoon moeten werken met juiste materialen. Zoals hierboven al aangegeven.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op tubeless geschikte velgen heb je alleen een luchtdichte tape nodig (en ventielen, latex natuurlijk).
Niet tubeless geschikte velgen vereisen een dikkere rimstrip omdat anders de banden niet strak genoeg aansluiten om de boel onder alle omstandigheden dicht te houden.

Zo'n rimstrip is dus dikker en bevat ook het ventiel, waar je bij een dunne tape zelf een gat moet prikken en het losse ventiel er doorheen steekt.

Bij tape hoef je alleen op de breedte te letten, idealiter is die 2~3mm breder dan de inwendige velgbreedte. Neem je precies de velgbreedte blijft er een randje onbedekt wat snel problemen geeft.
Bij een rimstrip moet je behalve op de breedte ook op de diameter letten (29", 27.5", 26").

Op veel velgen staat ergens de ETRTO waarde, bijvoorbeeld 622 x 25. Het eerste getal geeft de diameter van de velg aan op de schouder (waar de hieldraad van de band op aansluit) het tweede getal is de inwendige velgbreedte.

Rimstrip:
Afbeelding

Tubeless tape:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DMP
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 23:46
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300

Bedankt voor de vele reacties!
Koban schreef: ma 15 juni 2020, 10:43 Als het deze velgen zijn: MERIDA Comp CC; 20 IWR. Dan zou het gewoon moeten werken met juiste materialen. Zoals hierboven al aangegeven.
Deze velgen zitten op mijn mtb 😁. Bij de banden staat ook dat ze fold zijn. Geen idee wat dat in houd.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Fold betekent dat ze vouwbaar zijn :winkie: Door de flexibele rand zijn ze makkelijker tubeless te krijgen om ze zich meer naar de velg kunnen vormen.
Daarnaast heb je ook draadbanden, daar zit een dikke draad (metaal of ander soort stijf materieel) in waardoor ze niet vouwbaar zijn en iets minder geschikt voor tubeless maken.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, het verschil is het materiaal van de hieldraad: een gevlochten staaldraad of een kevlar draad. De laatste is lichter en vouwbaar, waardoor de hele band "vouwbaar" is. Het rekt echter niet, dus de band blijft net zo strak om de velg als met een draadband (= de naam voor banden met een stalen hieldraad).

Tubeless ready banden hebben daarnaast een zodanig gevormde hiel dat ze beter luchtdicht op de velg aansluiten dan een niet tubeless-ready band.

Sommige combinaties van band/velg/rimstrip zijn een "pain in the ass" om goed en luchtdicht gemonteerd te krijgen, andere combinaties gaan makkelijk. Heeft oa te maken met toleranties bij de fabricage, een krappe band om een ruime velg krijgen kan bijna ondoenlijk zijn. En als je met zo een combi ooit lek rijdt (een scheur die de latex niet kan dichten bijvoorbeeld) wens ik je alvast veel succes met het onderweg fixen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DMP
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 23:46
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300

Koban schreef: ma 15 juni 2020, 09:25 Kijk eens bij de specs van je fiets. Volgens mij zijn je velgen tubeless ready. Om juiste velg tape te bepalen heb je de diameter van je velg nodig.
Wat heb je nodig: Velg tape, Latex, Tubeless ventiel
* Bijvoorbeeld Notubes latex, Schwalbe Tubeless ventiel, Gorilla tape (velg tape)

Gorilla tape recentelijk gebruikt op fiets van kennis. Werkt prima (en is niet duur). Op eigen fiets zat al tape van DT Swiss.

Reparatie setje. Gebruik ik zelf: Lezyne tubeless kit + Lezyne Pressure Drive Mini pomp S. Setje banden lichters en multi tool en je komt een heel eind ;-)

Veel nuttige informatie lees je in het Tubeless topic. Er staan op Youtube erg veel informatieve filmpjes hoe velgen/banden tubeless te maken.
Bedoel jij deze Gorilla tape?

https://www.gorillaglue.nl/products/20/ ... -tape.html

Waar kan ik vinden hoe breed mijn velg is?
Ook zag ik dat er verschillende ventiel lengtes zijn. Waarom kies iemand een bepaalde lengte?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Onderstaande heb ik gebruikt om fiets van oud collega tubeless te maken. Zijn velgen paste de 25mm perfect.
https://www.gorillaglue.nl/products/20/ ... to-go.html

How to Measure Perfect Width Tubeless Rim Tape - GORILLA Tape
https://www.youtube.com/watch?v=o-x-88k0cvw
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
DMP
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 23:46
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300

Koban schreef: vr 26 juni 2020, 16:32 Onderstaande heb ik gebruikt om fiets van oud collega tubeless te maken. Zijn velgen paste de 25mm perfect.
https://www.gorillaglue.nl/products/20/ ... to-go.html

How to Measure Perfect Width Tubeless Rim Tape - GORILLA Tape
https://www.youtube.com/watch?v=o-x-88k0cvw
Dankjewel 😁
DMP
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 23:46
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300

Op mijn band staat dat de minimale bandenspanning 1.8 bar is. Kan het problemen veroorzaken als ik lager dan dat ga?
Laatst gewijzigd door DMP op wo 1 juli 2020, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Koban schreef: vr 26 juni 2020, 16:32Onderstaande heb ik gebruikt om fiets van oud collega tubeless te maken. Zijn velgen paste de 25mm perfect.
https://www.gorillaglue.nl/products/20/ ... to-go.html
Of je ook nog blij bent wanneer dat er weer eens uit moet?

Ik zou gewoon iets als Tesa 4289 pakken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
DMP
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 23:46
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300

Ik ga een Muc-off tubeless kit halen. €35,- voor 2x ventielen, sealant en velg tape.

Nu is mijn velg 20mm. Kan ik dan 21mm velg tape gebruiken?
Plaats reactie