Hallo,
in 2 dagen tijd 2 spaaknippels gebroken.
Het is het voorwiel van m'n Salsa Fargo.
Dit is mijn eerste keer in 30 jaar dat me zoiets overkomt.
Kan dit dan gewoon een gevalletje slecht spaakwerk zijn of ligt het toch aan m'n rijstijl...(je weet maar nooit met 65kg schoon aan de haak)....?!?!
Oorzaak 2de geknapte spaaknippel!?
- remon
- Mountainbike Junk
- Berichten: 182
- Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 15:08
- Mijn mountainbike: Salsa Fargo APEX1, Giant Chaos (staal)
Tsah gewoon het standaard wiel wat er bij aflevering in zit.
WTB Serra hub 15X110
WTB ST i25 TCS 2.0, 32h
Maxxis 2.6 met binnnebanden.
WTB Serra hub 15X110
WTB ST i25 TCS 2.0, 32h
Maxxis 2.6 met binnnebanden.
Groeten, Remon.
Steel is te real deal
Steel is te real deal
Iets korte spaken?
Alu nippels?
krappe recht geboorde spaakgaten?
Alu nippels?
krappe recht geboorde spaakgaten?
- Downtherabbithole
- All rounder
- Berichten: 117
- Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
- Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq
Hoe oud zijn de wielen?
Is er recent iets gebeurd zoals een ongelukkige landing, een tak in de spaken of een valpartij?
Heb je een zwaardere route gefietst dan je normaal gesproken doet?
Het is niet zo vreemd dat, kort na een 1e nippel, er ook een 2e nippel sneuvelt.
Door de breuk van de 1e nippel kan het spanningsveld in een wiel dusdanig veranderen dat het krachtenspel in andere spaken grenswaarden gaat overschrijden.
Bij een goed gespaakt wiel zal dat niet zo snel gebeuren.
2 nieuwe nippels aanbrengen en de spaakspanning in beide wielen nalopen.
Is er recent iets gebeurd zoals een ongelukkige landing, een tak in de spaken of een valpartij?
Heb je een zwaardere route gefietst dan je normaal gesproken doet?
Het is niet zo vreemd dat, kort na een 1e nippel, er ook een 2e nippel sneuvelt.
Door de breuk van de 1e nippel kan het spanningsveld in een wiel dusdanig veranderen dat het krachtenspel in andere spaken grenswaarden gaat overschrijden.
Bij een goed gespaakt wiel zal dat niet zo snel gebeuren.
2 nieuwe nippels aanbrengen en de spaakspanning in beide wielen nalopen.
Qua Patet Orbis
- deefdeef
- Pro Biker
- Berichten: 1394
- Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
- Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
- Contacteer:
Zijn het aluminium nippels?
Rijd je tubeless met latex?
Bij mij zijn ook wel eens spaaknippels kapot gegaan en die zouden aangetast zijn door de latex of het vocht uit de latex. De nippels zijn allemaal vervangen door messing nippels.
En inderdaad als er 1 kapot gaat dan veranderd de spanning in andere spaken en nippels en gaat de volgende nippel of spaak er vaak aan.
Rijd je tubeless met latex?
Bij mij zijn ook wel eens spaaknippels kapot gegaan en die zouden aangetast zijn door de latex of het vocht uit de latex. De nippels zijn allemaal vervangen door messing nippels.
En inderdaad als er 1 kapot gaat dan veranderd de spanning in andere spaken en nippels en gaat de volgende nippel of spaak er vaak aan.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
- remon
- Mountainbike Junk
- Berichten: 182
- Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 15:08
- Mijn mountainbike: Salsa Fargo APEX1, Giant Chaos (staal)
Het zijn idd alu nippels.
Ik rij niet tubeless maar gooi wel altijd wat talkpoeder tussen buiten- en binnenband.
LBS heeft al voorgesteld om de alu nippels te vervangen voor messing exemplaren.
Ik rij niet tubeless maar gooi wel altijd wat talkpoeder tussen buiten- en binnenband.
LBS heeft al voorgesteld om de alu nippels te vervangen voor messing exemplaren.
Groeten, Remon.
Steel is te real deal
Steel is te real deal
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Waarschijnlijk zijn de spaken te kort, daar kunnen alu nippels niet tegen.
Messing nippels wel, dus wat dat betreft is de oplossing vd fietsenmaker waarschijnlijk wel afdoende.
Het schroefdraad vd spaak moet tot boven in de kop van de nippel komen, zoals bij de rechter nippel.
Heb je de linker situatie, dan gaat het op den duur fout, zeker bij alu nippels.
Verder zie je op de foto dat het gebruik van lange nippels niets oplost.
Lange nippels zijn bedoeld voor diepe velgen, niet voor te korte spaken.
Messing nippels wel, dus wat dat betreft is de oplossing vd fietsenmaker waarschijnlijk wel afdoende.
Het schroefdraad vd spaak moet tot boven in de kop van de nippel komen, zoals bij de rechter nippel.
Heb je de linker situatie, dan gaat het op den duur fout, zeker bij alu nippels.
Verder zie je op de foto dat het gebruik van lange nippels niets oplost.
Lange nippels zijn bedoeld voor diepe velgen, niet voor te korte spaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
WTB i2x scheurt toch nooit ?
...
...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- remon
- Mountainbike Junk
- Berichten: 182
- Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 15:08
- Mijn mountainbike: Salsa Fargo APEX1, Giant Chaos (staal)
We gaan het zien. Wiel ligt nu bij de LBS en die gaat de alu nippels vervangen voor messing nippels.
Ik stop al sinds jaar en dag wat talkpoeder in de buitenband voor de binnenband erin gaat tegen plakken. Daarnaast had ik de rand van de buitenband met wat afwasmiddel ingesmeerd om hem mooi en goed om de velg te krijgen.
Daar is ondanks dat er amper regen valt water bij gekomen en dat goedje ziet er niet fris uit in de velg en waarschijnlijk heeft dat ook de alu nippels aangetast.
Voorlopig blijf ik nog even met deze wielen rijden. In de toekomst wil ik wel naar gerenommeerde naven en wat bredere velgen met iig messing nippels maar dat is van later order.
Ik stop al sinds jaar en dag wat talkpoeder in de buitenband voor de binnenband erin gaat tegen plakken. Daarnaast had ik de rand van de buitenband met wat afwasmiddel ingesmeerd om hem mooi en goed om de velg te krijgen.
Daar is ondanks dat er amper regen valt water bij gekomen en dat goedje ziet er niet fris uit in de velg en waarschijnlijk heeft dat ook de alu nippels aangetast.
Voorlopig blijf ik nog even met deze wielen rijden. In de toekomst wil ik wel naar gerenommeerde naven en wat bredere velgen met iig messing nippels maar dat is van later order.
Groeten, Remon.
Steel is te real deal
Steel is te real deal
- Jouke74
- Mountainbike Junk
- Berichten: 489
- Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
- Mijn mountainbike: Giant XTC advanced
Je kan ook voor binnenbanden eventueel toch een tubeless tape rimstrip erop leggen. Zijn je spaken van de binnenkant beter beschermd tegen het talkpoeder via de buitenkant is er nog wel steeds kans op vocht natuurlijk.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je velgen zijn ook van aluminium, dan zijn die ook aangetastremon schreef:Ik stop al sinds jaar en dag wat talkpoeder in de buitenband voor de binnenband erin gaat tegen plakken. Daarnaast had ik de rand van de buitenband met wat afwasmiddel ingesmeerd om hem mooi en goed om de velg te krijgen.
Daar is ondanks dat er amper regen valt water bij gekomen en dat goedje ziet er niet fris uit in de velg en waarschijnlijk heeft dat ook de alu nippels aangetast.
Onzin dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.