Vaste route op de Maashorst bij Zeeland???

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Volgens mij niet, daarom verbaast mij het stuk in de krant behoorlijk.
Dit is het stuk:

Afbeelding

Ik ben bijna geneigd om naar Udens Weekblad een bericht te sturen over dat het ook fijn zou zijn als wandelaars weten dat ze niet op mountainbikepaden (in iedergeval de singletracks) moeten komen.

Edit: Het gaat om Wijboschbroek, dat ligt bij Veghel. Ik ken dat gebied en daar ligt toevallig een geocacheserie in die je eigenlijk moet wandelen. Ik heb toen ik daar ging wandelen (een multi) toen ook een fietser (geen MTB) gezien die daar fietste in de bossen.
In die bossen zou ik niet snel gaan fietsen, dat is zo ongeveer een moeras. Zeker als het heeft geregend.
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

De mtb-route is niet verboden voor wandelaars.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

+1 voor Maddox.

In principe mag je in de Maashorst overal fietsen EN wandelen. Ik loop soms ook met mijn eigenwijze ruwharige teckels :roll: op de mtb-route omdat het gewoon een mooi pad is, maar ben wel altijd alert of er geen mtb-er aankomt zodat ik die mormels op tijd weg kan lokken van het pad :-q
Ik rij de laatste tijd ook veel buiten de route, omdat deze op veel plekken nagenoeg onbegaanbaar was door het mulle zand. De borden die ik toevallig snel lees staat meestal duidelijk wandelen en fietsen op de de paden is toegestaan.

Geef elkaar gewoon de ruimte en accepteer dat je soms een wandelaar tegenkomt en ook dat wandelaars soms een mtb-er tegen komen.

Als wij ons, als mtb-ers in het algemeen, teveel gaan gedragen als eikels en wandelaars uit hun schoenen rijden omdat we het verdommen om even af te remmen voor wandelaars, dan zijn we straks echt toegewezen op de vaste routes die er nu liggen en mogen we er niet meer van afwijken. En zeg nu zelf dat die routes niet altijd even inspirerend zijn en dat er buiten die routes vele leuke paadjes liggen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik weet dat ze er mogen lopen. Neemt niet weg dat dit stuk aardig negatief is richting de MTB'ers.

Ik heb dan ook een reactie naar het Udens Weekblad gestuurd dat dit stuk nooit in het Udens Weekblad geplaatst had mogen worden, want zover ik weet ligt er in de gemeente Uden geen gebied waar je als MTB'er niet zou mogen fietsen. Het stuk had dus alleen in het Veghels Weekblad moeten staan.

Het zou namelijk ook zo kunnen zijn dat andere recreanten van bijv. de Maashorst dit lezen en mountainbikers gaan aanspreken als ze buiten de uitgepijlde routes fietsen en dat terwijl je daar wel buiten de routes mag fietsen.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Er is wel discussie geweest dat alleen gebiked mocht worden op de route. In de apv was dat al opgenomen. Uiteindelijk hebben de gemeenten gelukkig bepaald dat gewoon overal gefietst mag worden. De meeste bikers doe ik tegenwoordig zie rijden braaf de route. Ik zelf vind dat net als Deef veel te saai. Ik maak meestal mijn eigen rondje
Bas
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Vandaag ook weer in het BD een heel artikel hierover. Zelfde negatieve strekking als dat krantenartikel.
https://www.bd.nl/oss-e-o/mountainbiker ... ~a418c4ef/
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Nu noemen ze wel de Maashorst. Merkwaardig want volgens mij kun je alleen waar de wisenten zzitten niet met de MTB komen. De rest wel tenzij ze nu echt gebieden met linten of zo hebben afgezet.

Ik hoop dat ze op de infoborden ook uitleg hebben gegeven over de MTB routes dat wandelaars daar wel mogen lopen, maar dat ze dan zelf gevaar opzoeken of zo.

Overigens zijn er ook nieuwe MTB folders uit over de Maarshorst. Althans ze leken mij erg nieuw. Ik heb er een paar meegenomen bij de Bosrand waar ik mijn eieren en groentes koop. Ze lagen bij de melktap. Dat is voor mij meestal vaste prik om bij te tanken met heerlijk een halve liter koude vers melk na een rondje MTB-en in de Maashorst.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Wizzy82 schreef: vr 19 juni 2020, 22:49 Nu noemen ze wel de Maashorst. Merkwaardig want volgens mij kun je alleen waar de wisenten zzitten niet met de MTB komen. De rest wel tenzij ze nu echt gebieden met linten of zo hebben afgezet.

Ik hoop dat ze op de infoborden ook uitleg hebben gegeven over de MTB routes dat wandelaars daar wel mogen lopen, maar dat ze dan zelf gevaar opzoeken of zo.

Overigens zijn er ook nieuwe MTB folders uit over de Maarshorst. Althans ze leken mij erg nieuw. Ik heb er een paar meegenomen bij de Bosrand waar ik mijn eieren en groentes koop. Ze lagen bij de melktap. Dat is voor mij meestal vaste prik om bij te tanken met heerlijk een halve liter koude vers melk na een rondje MTB-en in de Maashorst.
In Maashorst en Herperduin mag je overal komen. Behalve bij de Wisenten en de Dassenburcht bij Herpen (dichtbij de camping). Beiden zijn flink afgezet. Daar rijd je niet per ongeluk in,
Bas
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

Het is juist goed om in de media kenbaar te maken wat wel en niet kan en/of mag. Vele zijn er niet van op de hoogte, zowel mtb-ers als overige bosgebruikers. Zo krijgen we misschien wat begrip voor elkaar. Als we dan ook rekening met elkaar houden en elkaar met respect bejegenen, kan iedereen van het bos genieten. Dan hoeft ook niet alles afgesloten te worden.

Lijkt mij een taak voor de NTFU.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Iets van een totaal andere strekking dan bovenstaande berichten...

Als niet lokale rijder vorige week de route van Zeeland gefietst. Gestart bij het natuurcentrum De Maashorst was het eerst even zoeken naar de route bordjes. We hadden niet gelijk door dat je langs het café het fietspad op moest gaan en dan zie je de routebordjes vanzelf.

Daarna was het een makkie om de route te volgen. Erg goed aangegeven en ook een mooie leuke route. Gewoon lekker kunnen doorfietsen en genoten van een aantal roofvogels die voor onze neuzen het "hazenpad" kozen.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

@ Meegs, dat komt omdat de parkeerplaats bij het natuurcentrum Maashorst geen officiële parkeerplaats is voor de route. Een paar jaar geleden kwam de route overigens nog direct langs die parkeerplaats en bezoekerscentrum Maashorst (al heet het eigenlijk bezoekerscentrum Slabroek, tenminste vroeger) op.

Mocht je ook nog een keer van plan zijn om de blauwe route te gaan doen, dan kun je de volgende keer beter bij Naat Piek parkeren.
Daar is netjes een verbindingsroute gemaakt naar de twee routes die op nog geen 50 meter verderop in het bos beginnen. Eigenlijk niet te missen en het rijdt vanaf de snelweg ook nog eens een stuk fijner/sneller. Na afloop kun je dan bij de Bosrand (boerderijwinkel) waar je langs op komt als je vanaf de stoplichten naar de parkeerplaats rijd effe bijtanken met heerlijk vers melk. Ik koop daar vaak mijn groentes en eieren en als ik een route heb gereden is het bijna altijd vast prik om daar effe bij te tanken met vers melk voordat ik naar huis fiets.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@Meegs en Wizzy: Hij kan toch ook gewoon weer starten bij het Natuurcentrum? Want daar komen Zeeland(groene route) en Uden (blauwe route) samen langs. Hoewel Naar Piek wel makkelijker te bereiken is en dat het Natuurcentrum dan ongeveer op de helft zit voor een pauze als dat nodig is👍
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

DeefDeef en Wizzy: :-q
Ik denk dat we de blauwe route ook nog een keer komen rijden. Vanaf natuurparkeerplaats Maashorst of Slabroek (ik weet eigenlijk niet precies hoe die parkeerplaats feitelijk heet, maar het kabouterpad begint daar gelijk = de wandelroute) moet je dan dezelfde kant op.

Op mtbroute.nl staat inderdaad aangegeven op de kaart dat beide routes langs het natuurcentrum gaan, maar dat is feitelijk dus niet meer het geval.

Verse eieren en melk kopen bij een landwinkel en/of lokale boer doen we nu ook geregeld, dus de volgende keer gaan we dan Naar Piek toe :-q

Ik geloof dat je de route van Herperduin ook kan combineren toch? Maar dat is misschien beter te doen met de groene route dan met de blauwe.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Overigens is de parkeerplaats die aan de Slabroekseweg iets hoger dan de Kantonweg zit waar het Slingerpad vlakbij uitkomt het dichts bij de route daar hoef je letterlijk vanaf de parkeerplaats de weg over te steken en zit je op beide routes. Deze is vanaf de snelweg ook dichtbij. Je gaat gelijk na het ziekenhuis rechts.

Herpenduin is inderdaad beter te rijden als je de groene route doet. Zelfde met de gele route Reek. Beide verbindingsroutes komen op de groen uit. Oranje route Loosbroek (erg saaie route) zou je wel kunnen combineren met blauw.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Gisteren de daad bij het woord gevoegd. En de route van Uden gereden (blauwe route). Gestart bij Naat Piek en dat was makkelijk te vinden, ook de route.
Route begint al wel wat mul te worden, vooral het stuk na de oversteek van de snelweg, rondom het stuk Klimpark Uden.
Bedankt nog voor de tips. De oranje route zagen we ook, maar heb het idee dat op sommige stukken je elkaar tegemoet rijdt. Maar goed, doordeweeks kom je weinig mensen er tegen dus hadden we geen tegenliggers.

Na afloop nog even naar de boederijwinkel gegaan en wat lekkere kersen en biertjes meegenomen. En bij de snelweg de aardbeien drive-in een bakje aardbeien gescoord.
Was weer een prima dagje vertoeven in de Maashorst.
Plaats reactie