MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Crapton schreef: za 25 april 2020, 20:33
ijskonijn schreef: za 25 april 2020, 17:57
Een poosje geleden had ik je niet helemaal begrepen met je visie op ontwikkelingen in het gebied. Afgelopen week met GPX route voornamelijk bredere paden gereden en ik snap dat je dit waardeert, want ik genoot er ook van. Heerlijk ruim en afwisselend. Maar de tracks vindt ik ook top. Met plusbike goed te rijden, maar niet overal geweest.
De normale paden in de omgeving zijn op veel stukken zeer zanderig, dus na de regen hopelijk volgende week beter te rijden.

UIt interesse: welke paden in dit gebied ben je dan geweest die zo zanderig waren? Buiten die vaste routes bedoel ik.

Aan de Stoppelbergen kant zijn de meeste paden goed te rijden. Aan de oostkant van de Putseweg zitten wel losse stukken met name vanaf de kazerne naar het oosten toe, en het pad zuidelijk langs landgoed Groote Meer heeft een leuke mulle helling. Staartse Duinen is i.h.a. op de breden paden uitstekend te doen.
Deze route gereden:
https://www.routeyou.com/nl-nl/route/vi ... ssendrecht

Inclusief gedeelte's groen en paars
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Inmiddels zijn we met een aantal vrijwilligers hier en daar al begonnen met wat kleine werkzaamheden op de groene route. Ook op de paarse en rode route zullen we de komende weken starten met kleine werkzaamheden.
Dit betreft vooral het her en der snoeien van (braam)struiken die over de routes groeien en het verwijderen van takken op de routes.

We hebben helaas wel gezien dat sommige zaken die door ons worden aangepakt door anderen, helaas geen vrijwilligers, van het Grenspark, weer teniet worden gedaan, en das zonde van het gedane werk. Prima dat anderen mee willen helpen, maar meld je even aan via het Grenspark.

Zodra de vergunning er is zullen we de verdwenen routebewijzering terug gaan plaatsen zodat de routes beter te volgen zijn en ook dan zullen we de routes verder af kunnen werken en ook de laatste geplande route aan kunnen leggen (september?).
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Scott team
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:07

Gisteren de rode lus gereden gestart Langs Huijbergen. Echt super route maar heb begrepen dat er nog Andere lussen Zijn ,groen,paars zijn deze the combineren met rood of waar Kan ik deze started?
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Scott team schreef: ma 15 juni 2020, 11:16 Gisteren de rode lus gereden gestart Langs Huijbergen. Echt super route maar heb begrepen dat er nog Andere lussen Zijn ,groen,paars zijn deze the combineren met rood of waar Kan ik deze started?
De groene en paarse route zijn te combineren met de rode route, zeker als je bekend bent in de omgeving. Groene en paarse route liggen beide in de bossen bij de Stoppelberg in Ossendrecht. Je kunt de groene route starten in de buurt van het boswachtershuisje. De paarse route is nog niet gereed en her en der ontbreken de bordjes.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

petter schreef: ma 15 juni 2020, 22:01
Scott team schreef: ma 15 juni 2020, 11:16 Gisteren de rode lus gereden gestart Langs Huijbergen. Echt super route maar heb begrepen dat er nog Andere lussen Zijn ,groen,paars zijn deze the combineren met rood of waar Kan ik deze started?
De groene en paarse route zijn te combineren met de rode route, zeker als je bekend bent in de omgeving. Groene en paarse route liggen beide in de bossen bij de Stoppelberg in Ossendrecht. Je kunt de groene route starten in de buurt van het boswachtershuisje. De paarse route is nog niet gereed en her en der ontbreken de bordjes.
Tot op heden heb ik alleen groen en inderdaad paars gereden. Hoe kom je vanaf groen op rood?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Via Ossendrecht naar Huijbergen. Route start voorbij de camping aan de Putsebaan schuin links pad volgen, dan 50 m verder links. Je kan ook de Weg naar de Groene Dries oostelijk volgen, dat is al op de route.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

6 routes? Ik dacht 3? Rood, groen en paars?

Wie weet meer? :)

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... haring_web
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Er komen 4 routes, rood (Staartse Duinen), groen (Stoppelbergen) en paars (Wildernissen) zijn inmiddels aangelegd, helaas nog niet helemaal gereed. Dan komt er nog een route bij de Volksabdij (blauw?), deze moet nog worden aangelegd. De 4 routes zullen met een noordelijke en zuidelijke verbindingslus met elkaar verbonden worden.

Routes zullen bestaan uit singletracks en hier en daar bredere paden, de verbindingslussen bestaan uit bredere paden en her en der asfalt.

Daarnaast hebben we afgelopen zaterdag de mededeling gehad dat de vergunning rond is en we als vrijwilligers weer aan de slag kunnen...
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

petter schreef: do 2 juli 2020, 23:03 Daarnaast hebben we afgelopen zaterdag de mededeling gehad dat de vergunning rond is en we als vrijwilligers weer aan de slag kunnen...
Maar.... dat is fantastisch nieuws! Zeg je er even zo en passant bij. :lol:
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

zag dat geel ook bijna geheel uitgepijlt is bij kalmthout,

ik rij heel veel in de omgeving , ze gebruiken gedeeltelijk bestaande paden en ik krijg steeds vaker de opmerking dat ik tegen de richting rijd als ik over de bestaande paden fiets, misschien handig om bij bepaalde stukken de bordjes aan te passen dat er op deze paden ook tegenliggers te verwachten zijn, niet alleen fietsers maar ook wandelaars en paarden,
had er pas één die van de single track af kwam met 25 en die verwachte mij niet en hij wilde eigenlijk uit zn plaat gaan , heb hem netjes uitgelegd dat het gewoon bestaande paden zijn die door iedereen gebruikt worden.
onbekenden denken echt dat er een route ligt die alleen voor mtb's is en geen ander verkeer verwachten.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Dat is goed nieuws! Succes met de werkzaamheden. Wat betreft rijrichting, laat daar, zeker bij singetracks geen onduidelijk over bestaan. 1 richting en niet anders!!! Je moet er niet aan denken als je ergens waar je niet door de bocht kan kijken ineens tegenliggers aankomen... Zo is het in heel Nederland (en daarbuiten), behalve bij bredere paden waar veilig 2 richtingen gereden kan worden! :-q
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

de nieuw aangelegde paden is duidelijk maar wanneer het terug komt op de bestaande zeg maar 1m breed daar gebruikt iedereen het pad, dus ook tegenliggend.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik had laatst een stel Belgiërs (3) die op groen Stoppelbergen gewoon tegen de route in aan het rijden waren. Dus op de singletrack. Ik heb vrij duidelijk aangegeven dat dat niet de bedoeling is.

Misschien grotere bordjes?

Maar ja tegen opzettelijk fout doen doe je niets...


Ps. vandaag wat knolrijdende dames met die lompe beesten ook gewoon over de mtb route paars he. Kan je daar planten zetten waar knollen een hekel aan hebben, of iets waar ze niet door kunnen? Heb het idee dat knolrijdsters (90% vrouw) bijna expres het pad van links tot rechts kapot rijden. Of ze zijn aan het beppen en hebben er echt geen erg in...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Crapton schreef: vr 3 juli 2020, 21:36 Ik had laatst een stel Belgiërs (3) die op groen Stoppelbergen gewoon tegen de route in aan het rijden waren. Dus op de singletrack. Ik heb vrij duidelijk aangegeven dat dat niet de bedoeling is.

Misschien grotere bordjes?

Maar ja tegen opzettelijk fout doen doe je niets...


Ps. vandaag wat knolrijdende dames met die lompe beesten ook gewoon over de mtb route paars he. Kan je daar planten zetten waar knollen een hekel aan hebben, of iets waar ze niet door kunnen? Heb het idee dat knolrijdsters (90% vrouw) bijna expres het pad van links tot rechts kapot rijden. Of ze zijn aan het beppen en hebben er echt geen erg in...
Ik was recent nog in omgeving Dorst en Drunense Duinen. Daar zie ik overal heel duidelijke bordjes met verbod paarden, gesloten voor voetgangers EN rijrichting. Als deze aangebracht zijn op deze route's, kunnen we mensen daar toch op wijzen !
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ja maar hier worden gedeeltes van paden gewoon gedeeld , maar voor de singletracks wel handig om in tegengestelde richting een verbodsbordje te zetten.
Plaats reactie