Rockshox voorvork krassen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
RikkuYansen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 juni 2020, 13:49
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 7 29er

Hoi hoi,

Ik heb sindskort een "probleem" met mijn voorvork, het is een rockshox 30 silver solo air. Ik heb de fiets nu een maand en hij is geweldig, maar na een paar ritten zag ik onderaan de stanchions wat kleine krasjes ontstaan. Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen/oplossen? De vork is ook wat stug te activeren, wanneer hij wat meer naar binnen is geveerd is hij super soepel.

Hier is een foto van de krassen:
https://ibb.co/3rygs7R
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Heb je de fiets nieuw gekocht?

Lijkt mij dat er vuil in de seals zit of de seals staan droog en dan gaat het schuren op je stanchions. Ook omdat je zegt dat de vork in het begin van zijn travel erg stug is.

Ik zou in ieder geval voor de zekerheid even niet meer fietsen om te voorkomen dat het erger wordt en je een nieuwe vork moet kopen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
RikkuYansen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 juni 2020, 13:49
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 7 29er

Bedankt voor je reactie!

Ik heb de fiets een maand geleden nieuw gekocht ja.
Dus als ik het onderste gedeelte van de vork loshaal en de vork opnieuw smeer en er verse olie in stop moet het probleem opgelost zijn?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ja, of even met een dun plastic dingetje langs de rubberen seals steken en olie op de 'spons' seals die daar zitten doen. Echterrrr als je deze fiets net hebt zou ik dat vooral door de verkopende partij laten doen :) een lower leg service (waar jij het over hebt) zou niet nodig moeten zijn bij een nieuwe fiets.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Dat durf ik niet te zeggen. Ik ken jou vork niet en ik heb geen ervaring met vorkonderhoud. Schijnt wel vrij eenvoudig te zijn als ik de filmpjes op youtube zie.

Maar als de fiets en de vork pas één maand oud is, zou ik toch eerst kijken of er nog iets van garantie te regelen is, want dit hoort niet na 1 maand. Lijkt mij een fabricage-fout als het nu al echte krasjes zijn. En als je nu zelf gaat onderhouden zou de garantie zomaar kunnen vervallen. (Bram87 was net wat sneller met typen :D ) En met een service zijn die krasje niet weg en die zouden op den duur voor meer problemen of in ieder geval de zelfde problemen kunnen zorgen, want vuil kan in die groefjes gaan zitten en dan begint het probleem weer opnieuw.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
RikkuYansen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 juni 2020, 13:49
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 7 29er

Hmmm oke
Ik heb al wel een aantal kilometer er op gereden waarvan 1 rit door de modder, ik denk dat bij het schoonmaken er dan zand in is gekomen.. Volgens strava zou dat 260km moeten zijn.
De fiets heb ik wel online besteld, maar dan zal ik contact opnemen met de klantenservice ofzo.
De krasjes zijn niet heel groot trouwens, je voelt ze ook niet en zijn moeilijk te zien
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zo iets kan gebeuren na 2 jaar, 5.000 km en heel, heel veel modder.

Niet na een maand.

Dikke garantie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RikkuYansen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 juni 2020, 13:49
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 7 29er

Ja dat dacht ik ook al haha

bedankt voor jullie reacties, mailtje js verstuurd naar de klantenservice..
Afwachten nu dus👍🏻
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: do 11 juni 2020, 22:25 Zo iets kan gebeuren na 2 jaar, 5.000 km en heel, heel veel modder.

Niet na een maand.

Dikke garantie.
Stug veren, krassen na 1 maand, dat is vrijwel zeker een probleem IN de vork.
Niets aan doen, gewoon teruggaan, nieuwe vork vragen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RikkuYansen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 juni 2020, 13:49
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 7 29er

Bedankt voor jullie reacties, de vork is vandaag op de post gedaan naar de fietsenwinkel waar de fiets is aangeschaft, ben benieuwd wat er mee gaat gebeuren!
Plaats reactie