Advies diverse carbon HT's

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Herb1986
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 29 mei 2020, 08:49

Beste forumleden,

Sinds een tijdje heeft het mountainbiken me te pakken. Na wat huurfietsen in de Ardennen en leenfietsen in Herpen, Drunese Duinen, UHR en Limburg, is er nu wat budget vrij gekomen voor een degelijke eigen fiets.

Regelmatig wil ik bovenstaande routes rijden, max. 40 kilometer. Ik ben 1.90m en smal met zo'n 75kg, een relatief lang bovenlichaam en een BBL van 87cm (nog eens na te meten). Hierbij kom ik uit op een maatje XL en een Cube past mij niet. Lang getwijfeld over alu vs carbon, maar uiteindelijk besloten dat de voorkeur gaat naar een carbon frame met een degelijke voorvork. Budget is rond de €1800-2000,-.

Nu is de markt een beetje gek momenteel qua verkrijgbaarheid, maar ik heb de nodige bezoekjes en onderzoeken achter de rug. Ik heb momenteel drie MTB's op mijn shortlist staan van uiteenlopende merken, waarbij ik graag jullie mening en advies wil vragen.

Scott Scale 925
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-925-2020
+ Mooi model en afwerking
+ Eerste fiets waar ik echt enthousiast van werd, op gezeten bij LBS
+ Ik vind Scott een mooi/innovatief merk
+ Goede basis voor eventuele upgrades
+/- Vrij goede afmontage (Fox, SLX/XT)
- Wel echt bovenkant budget
- Moeilijk verkrijgbaar (niet lokaal)
Prijs: €2199,-
Netto: €2150,- incl. €150,- voor accessoires

Sensa Fiori Evo Elite
https://www.mantel.com/sensa-fiori-evo-elite
+ Hoge korting (Wim Vos..)
+ Afmontage (XT/SID)
+ Gewicht (10,9kg)
+/- Kwaliteit/duurzaamheid/service tegenover bijv. Scott mij onbekend
+/- Nog niet echt een gevoel bij (bezoek staat gepland)
Prijs: €2499,-
Netto: €1899,-

Megamo Factory 40
https://www.megamo.com/en/6829/mountain ... ry-40.html
+ Exclusiever merk/model
+ Prijs/kwaliteit
+/- Afmontage (Fox, SLX 11s)
+/- Bij LBS te koop
- Weinig informatie/ervaringen/reviews
- Proefrit/zitten in mijn maat niet mogelijk
- Onbekend gewicht en levertijd (tijdelijk)
Prijs: €1799,-
Netto: Onbekend, ik ga uit van €1650,-

Tsja, ik ben een sucker voor skinwall tires...

Wat betreft accessoires; o.a. een goede helm (Bell, Scott, Giro), starten met flatpedals(Crankbrothers?), bidonhouder etc. Dit heb ik niet perse meegenomen in mijn budget, maar komt er wel ook nog bij.

Waar baseer je nou je keuze op? Met name zitten de verschillen in prijs en merk(beleving).
En welk model heeft jullie voorkeur, als het kan op basis van ervaring (mag ook een model zijn die ik nog niet genoemd heb)?
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Dat relatief lange bovenlichaam komt mij bekend voor. Ik zit goed op Cannondale, Specialized, Niner, Rocky Mountain...over het algemeen fietsen met een langere bovenbuis.

Die Scott past ook goed in dat rijtje.

Sensa is een Nederlands merk, prima fiets, service voor zover ik kan inschatten is prima geregeld (drie vrienden van mij hebben een racefiets van Sensa, en wel hier en daar wat garantiegevalletjes gehad, niet meer dan normaal overigens, en die zijn allemaal netjes opgelost)

En wat betreft die banden....dat is vaak een sluitpost op de begroting van zo'n fiets (ook in dit segment) en als die niet op je fiets zitten bij de aankoop, kan je ze er altijd nog opzetten ;)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zelf heb ik toen gekozen voor Scott Scale Afmontage was niet geheel naar mijn zin. Maar hij zat goed. Achteraf de remmen vervangen, zodat alles zelfde afmontage had (XTR)

Welke fiets zat jij het lekkerste op? En heb je het beste gevoel bij? Achteraf kun je altijd nog iets veranderen zoals afmontage, velgen, banden etc.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Wel erg kort door de bocht om een mtb te kiezen op skinwall tires.
Banden zijn slijtage onderdelen die bij de meeste als eerste vervangen wordt.
Wacht totdat je alle hebt gezien/getest.
Herb1986
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 29 mei 2020, 08:49

De banden hebben voor mij geen waarde, maar alle drie de modellen hebben toevallig skinwalls en ik vind het wel mooi. Het weegt echter niet in de keuze.

De Scott Scale zat erg goed, maar is tevens de enige die ik heb kunnen testen.
De Sensa staat gepland, de Megamo heb ik gezien maar kan ik niet testen in mijn maat.

Een eerlijk vergelijk kan ik niet dus niet maken, vandaar mijn vraag om advies ;-)
Prijs, merk, afwerking, geometrie (die van Sensa wijkt mn iets af?) en service zijn wel factoren waarop een mening gevormd kan vormen.

Het is voor mij belangrijk dat ik een lange tijd met de fiets kan doen, zowel qua duurzaamheid als er niet snel uitgroeien.
Laatst gewijzigd door Herb1986 op vr 29 mei 2020, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Ik zou je keuze niet baseren op wat ander vinden qua comfort/zit van een fiets. Dit is heel persoonlijk en zal dan ook per persoon verschillen.

Afwerking op mijn Scott is dik in orde, maar dat was op mijn vorige Cube ook. Tja... en er kan altijd keer iets kapot gaan. Zo had ik binnen een maand een carbon zadelpen die Knak zie. Kan geen scheurtje zien, maar wel verf afgebladerd. Die is twee weken geleden opgestuurd. Wacht nog geduldig op reactie en afhandeling :wink:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

massen schreef: vr 29 mei 2020, 10:35 Wel erg kort door de bocht om een mtb te kiezen op skinwall tires.
Banden zijn slijtage onderdelen die bij de meeste als eerste vervangen wordt.
Wacht totdat je alle hebt gezien/getest.
Ik zou m laten staan vanwege de skinwalls
Sensa als merk heb ik niks mee, megamo al helemaal niet.
Ooit wel veel plezier gehad op mn Scott.

Ook allemaal kort door de bocht...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Ik zie dat je vooral bij de grote winkels bent langs geweest. Kleinere lokale dealers geen optie? Zijn genoeg merken die in dit segment mooie fietsen hebben.

Bij 12go staat volgens de website nog een focus raven 8.7 2020. Wellicht boven budget maar je kunt wel even testen of het model je past en dan elders op zoek gaan naar een 8.6 die beter in je buurt valt of misschien kunnen ze de 8.7 binnen je budget brengen met korting.
Herb1986
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 29 mei 2020, 08:49

Ik ben zowel bij grote als kleine winkels geweest, de beschikbaarheid is vaak een lastige. De Scott en de Sensa zijn nog te verkrijgen.
Momenteel heb ik mijn ogen laten vallen op een nagenoeg nieuwe (150 wegkilometers) Scale RC 900 Team voor €1850,- dit model dus:
https://www.mantel.com/scott-bike-scale ... -team-2020
Iemand toevallig ervaring mee?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Die uitvoering voor dat bedrag is een koopje.
Waar woke is, is vuur
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik zou niemand meer vragen, maar kopen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Die Scott is een maat s en je bent 1,90! Dat gaat gewoon niet werken. Voor de rest prachtfiets en topdeal.
Je hebt gewoon voor altijd spijt van de verkeerde maat, en je kan er ook niks aan veranderen. Dus dan ben je binnen de kortste keren weer toe aan een nieuwe fiets.

Edit: ik had op het linkje geklikt. Als die fiets waar jij t over hebt wel een xl is dan gelijk doen. Overigens laat ik mijn bericht staan, want die is nog steeds van belang als het geen XL is die jij kan kopen.
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Dat vind ik wel een bijzonder scherpe prijs. Is de aankoopbon aanwezig?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Mag inderdaad hopen dat het gaat om dit model en niet om "deze" fiets in de link.
Meer dan 30% korting op een scott, daar moet je niet over nadenken.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Herb1986 schreef: do 4 juni 2020, 16:16 Ik ben zowel bij grote als kleine winkels geweest, de beschikbaarheid is vaak een lastige. De Scott en de Sensa zijn nog te verkrijgen.
Momenteel heb ik mijn ogen laten vallen op een nagenoeg nieuwe (150 wegkilometers) Scale RC 900 Team voor €1850,- dit model dus:
https://www.mantel.com/scott-bike-scale ... -team-2020
Iemand toevallig ervaring mee?
Er staat 2.999 Euro in maat S.

Ik zou je zoekbereik een stuk vergroten inclusief de bekende Duitse merken. Er is veel aanbod.

Megamo is gewoon een China frame (niets mis mee) dat je ook los op AliExpress kan kopen..
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie