Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
hamiet
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 13:43

Heeft iemand van jullie de maten van de lagers die in de achterbrug van een lux 2019 behoren? Heb dat ooit voorbij zien komen maar kan dit niet meer terug vinden :-{

Alvast dank hiervoor
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Via deze link https://www.canyon.com/nl-nl/support-ar ... rview.html kun je de tekening opzoeken van jouw fiets. Hier staan alleen de nummers bij van setjes die Canyon waarschijnlijk verkoopt.
Je hebt dan wel dezelfde lagers als die er dan nu inzitten.
Weet niet of andere merken beter, duurder of goedkoper zijn.

Edit:
Dit heb ik een keer ergens gelezen maar weet dat dus niet 100% zeker.
6800 2rs / 61800 2rs
6801 2rs / 61801 2rs
6802 2rs / 61802 2rs
Laatst gewijzigd door Mike123 op vr 15 mei 2020, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jurriaan schreef: do 7 mei 2020, 17:33
McLambo schreef: do 7 mei 2020, 10:54 Ik krijg steeds meet GAS bij het lezen van de positieve reacties van bikers die zijn over gestapt op fullies.

Ik zit te aazen oo een Neuron, hiervoor zou ik mijn budget kunnen oprekken.

Enige aarzelingen:
- overstap op Sram GX (in mijn budget)
- rij nu AL 2013 HT van 11,9 kg, neuron zal wel paar kilootjes bij komen
- rij swinters hier (veluwe) door, in de chocopasta. Dit is een zware wissel op de hardware; hoe zal dit gaan met een achterbrug en vering? Zit niet te wachten op een enorme kostenpost qua onderhoud en vervangen.

De reden dat ik een fully overweeg is mijn rug(klachten) en meer fun op de MTB routes harderwijk ermelo die toch redelijk technisch zijn..


Wie trekt me over de streep? 😛
1 mtb is een zomersport behoudens de tijd dat routes veranderd zijn in savanna’s. Dus modder is geen issue (Mijn fully krijgt gemiddeld 1 modderrit per jaar. Zonde om het materiaal stuk te rijden).
2 merk je het gewicht verschil op je HT als je 2 gevulde bidons mee neemt? Zwaar hè 🤓
3 GX, tja dat ken ik niet want ik rij al 28 jaar Shimano (heb ook al 26 jaar dezelfde echtgenote dus het zicht iets over mij :tong ) Dus GX alhier verkopen en Xt/SLX combi aanschaffen
4 een HT is een onlogisch ding. Of geveerd of ongeveerd, de rest is een nutteloos compromis 8)

Tot zover mijn zienswijze :-q
- Voor mij is MTB een sport voor het hele jaar. Als het echt blubber is neem ik wel eens de gravelracer, maar 80% in de winter op de MTB, ook de fully's. Wat ik dan in de schuur laat staan zijn de + banden, die glijden in de modder alle kanten op.
- GX is gewoon een goede groep. Of je Sram of Shimano lekker vind schakelen is heel persoonlijk. Ik heb 9 fietsen met Sram, en nu eentje een keer met Shimano XT uitgerust. Maar die Shimano groep gaat er weer snel af.
- Extra onderhoud / lagers: Hangt een beetje van de kwaliteit af; Ik heb Fox dempers en die laat ik 1x in de 2 jaar of zo servicen. Kost dan minder dan een tientje per maand. De lagers van mijn oudste fully (bijna 10 jaar) zijn nog niet aan vervanging toe (Niner Jet9) en die wordt van de hele vloot het meest gebruikt. Mijn andere fully (Niner RIP9) rijdt ook zo lang met dezelfde lagers rond (inmiddels bij een andere eigenaar). Weet niet of de Canyon lagers ook zo lang mee gaan.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

Oei! verzendvoorspelling tussen 25 en 29-5, inmiddels status aangepast van: Bevestigd naar: In picking! :D
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

bk1985 schreef: di 19 mei 2020, 12:09 Oei! verzendvoorspelling tussen 25 en 29-5, inmiddels status aangepast van: Bevestigd naar: In picking! :D
En wachten duurt dan lang. En bijna weer een dag voorbij. :-q
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

hamiet schreef: vr 15 mei 2020, 07:35 Heeft iemand van jullie de maten van de lagers die in de achterbrug van een lux 2019 behoren? Heb dat ooit voorbij zien komen maar kan dit niet meer terug vinden :-{

Alvast dank hiervoor
Heb ze voor m'n nerve destijds bij canyon besteld, waren scherp geprijsd
Who needs roads when there's dirt
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Vanochtend tijdens het schoonmaken van mijn Neuron CF (2020) kwam ik er ineens achter dat er een afdek kapje van één van de lagers mist. Zie (klik voor vergroting):

Afbeelding

Is dit bij iemand van jullie een bekend probleem? Ik heb het kapje nog niet los gehad, en er is tot nu toe denk ik zon 400km op de fiets gereden. Ik vind het gebied rondom het kapje er ook wat beschadigd uit zien. Ik ga morgen sowieso even contact opnemen met Canyon, maar ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Het je mogelijk iets geraakt met de achterbrug? Een stronk o.i.d.? Dat kan ook verklaren waarom de lak beschadigd is...
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

wijmaar schreef: zo 24 mei 2020, 13:24 Vanochtend tijdens het schoonmaken van mijn Neuron CF (2020) kwam ik er ineens achter dat er een afdek kapje van één van de lagers mist. Zie (klik voor vergroting):

Afbeelding

Is dit bij iemand van jullie een bekend probleem? Ik heb het kapje nog niet los gehad, en er is tot nu toe denk ik zon 400km op de fiets gereden. Ik vind het gebied rondom het kapje er ook wat beschadigd uit zien. Ik ga morgen sowieso even contact opnemen met Canyon, maar ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen.
Er is geen kapje af, maar heel de kop van de bout is eraf gebroken.
Is zwak deel deze bout. Bij mij was deze afgebroken bij het opnieuw vastzetten na schoonmaken en invetten nieuw lagerpunt.
Ik heb kosteloos nieuwe set gekregen. Ze waren toen niet op voorraad bij Canyon Nederland, maar binnen een week ontvangen via Duitsland.
Neem maar snel contact op, als ze niet opnemen telefonisch reageren ze wel direct via chat.
Niet meer rijden nu op je fiets!

Succes
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Himan schreef: zo 24 mei 2020, 19:59
wijmaar schreef: zo 24 mei 2020, 13:24 ...
Er is geen kapje af, maar heel de kop van de bout is eraf gebroken.
Is zwak deel deze bout. Bij mij was deze afgebroken bij het opnieuw vastzetten na schoonmaken en invetten nieuw lagerpunt.
Ik heb kosteloos nieuwe set gekregen. Ze waren toen niet op voorraad bij Canyon Nederland, maar binnen een week ontvangen via Duitsland.
Neem maar snel contact op, als ze niet opnemen telefonisch reageren ze wel direct via chat.
Niet meer rijden nu op je fiets!

Succes
Thanks voor de antwoorden! Ik ben benieuwd naar het antwoord van Canyon.

Ik heb met deze bike alleen nog maar een aantal NL routes gereden, en geen valpartijen gehad. Heb ook niet merkbaar een stronk of iets anders geraakt. Gezien het feit dat het hier om een bike gaat die Trail waardig moet zijn vind ik het eerlijk gezegd bijzonder dat zo'n bout dan zomaar af kan breken, ik wil dan niet weten wat er bij de eerste serieuze crash allemaal kapot gaat :o . Vraag mij ook echt af hoe het kan dat een bout die toch redelijk verzonken in het frame ligt afbreekt.... Wat mij daarnaast verbaast is dat er het omliggende gebied (derailleur, chainstay, etc) niets beschadigd is, wat ik wel zou verwachten als er zo'n toch wel diep verzonken bout af zou breken door een botsing of iets dergelijks.

Ik ben dus ook niet van plan om zomaar akkoord te gaan met een vervangend boutje... zeker gezien de omliggende schade aan de lak en het feit dat de fiets nog geen 400km gebruikt is. Was er bij jou ook meer beschadigd?

Edit:
Net nog eens even een grote foto van de originele situatie opgezocht:

Afbeelding

Het kan bijna niet anders dan dat de bout "gewoon" is afgebroken tijdens de rit. De bout ligt zo diep verzonken dat ik mij bijna niet voor kan stellen hoe dit door een botsing gebeurd zou moeten zijn. Ik word steeds benieuwder naar het antwoord van Canyon. :-{
B.@.R.T
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 18 december 2011, 08:32
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 8.0CF

Ik zou alle bouten maar eens nalopen en natrekken met het juiste moment van je fiets. Je zult niet de 1e zijn met bouten die niet goed vast zitten.
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

wijmaar schreef: zo 24 mei 2020, 20:23
Himan schreef: zo 24 mei 2020, 19:59
Er is geen kapje af, maar heel de kop van de bout is eraf gebroken.
Is zwak deel deze bout. Bij mij was deze afgebroken bij het opnieuw vastzetten na schoonmaken en invetten nieuw lagerpunt.
Ik heb kosteloos nieuwe set gekregen. Ze waren toen niet op voorraad bij Canyon Nederland, maar binnen een week ontvangen via Duitsland.
Neem maar snel contact op, als ze niet opnemen telefonisch reageren ze wel direct via chat.
Niet meer rijden nu op je fiets!

Succes
Thanks voor de antwoorden! Ik ben benieuwd naar het antwoord van Canyon.

Ik heb met deze bike alleen nog maar een aantal NL routes gereden, en geen valpartijen gehad. Heb ook niet merkbaar een stronk of iets anders geraakt. Gezien het feit dat het hier om een bike gaat die Trail waardig moet zijn vind ik het eerlijk gezegd bijzonder dat zo'n bout dan zomaar af kan breken, ik wil dan niet weten wat er bij de eerste serieuze crash allemaal kapot gaat :o . Vraag mij ook echt af hoe het kan dat een bout die toch redelijk verzonken in het frame ligt afbreekt.... Wat mij daarnaast verbaast is dat er het omliggende gebied (derailleur, chainstay, etc) niets beschadigd is, wat ik wel zou verwachten als er zo'n toch wel diep verzonken bout af zou breken door een botsing of iets dergelijks.

Ik ben dus ook niet van plan om zomaar akkoord te gaan met een vervangend boutje... zeker gezien de omliggende schade aan de lak en het feit dat de fiets nog geen 400km gebruikt is. Was er bij jou ook meer beschadigd?

Edit:
Net nog eens even een grote foto van de originele situatie opgezocht:

Afbeelding

Het kan bijna niet anders dan dat de bout "gewoon" is afgebroken tijdens de rit. De bout ligt zo diep verzonken dat ik mij bijna niet voor kan stellen hoe dit door een botsing gebeurd zou moeten zijn. Ik word steeds benieuwder naar het antwoord van Canyon. :-{
Bij mij was de bout niet afgebroken tijdens rit, maar tijdens aandraaien van de bout bij onderhoud. Ik heb daardoor verder ook geen beschadigingen. Ik heb inmiddels al 5200 km gereden waaronder ook afdalingen in Ardennen en Bikepark in Oostenrijk.
Ik schrik er ook wel van dat deze kan afbreken tijdens het rijden.
Ben benieuwd naar uitleg Canyon.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Himan schreef: zo 24 mei 2020, 22:53Bij mij was de bout niet afgebroken tijdens rit, maar tijdens aandraaien van de bout bij onderhoud. Ik heb daardoor verder ook geen beschadigingen. Ik heb inmiddels al 5200 km gereden waaronder ook afdalingen in Ardennen en Bikepark in Oostenrijk.
Ik schrik er ook wel van dat deze kan afbreken tijdens het rijden.
Ben benieuwd naar uitleg Canyon.
Net de (hele vriendelijke support) van Canyon gesproken. Hij gaat er vanuit dat de bout langzaam los is gekomen en daardoor de lak beschadigd heeft, en vervolgens helemaal los gekomen moet zijn.

Ze komen terug met een voorstel voor een oplossing.
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

Mike123 schreef: di 19 mei 2020, 22:15
bk1985 schreef: di 19 mei 2020, 12:09 Oei! verzendvoorspelling tussen 25 en 29-5, inmiddels status aangepast van: Bevestigd naar: In picking! :D
En wachten duurt dan lang. En bijna weer een dag voorbij. :-q
Zeg dat wel! Kreeg vanmorgen vroeg plots een sms met het bericht van ups dat ze morgen komen!!!
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

bk1985 schreef: ma 25 mei 2020, 18:48
Mike123 schreef: di 19 mei 2020, 22:15
En wachten duurt dan lang. En bijna weer een dag voorbij. :-q
Zeg dat wel! Kreeg vanmorgen vroeg plots een sms met het bericht van ups dat ze morgen komen!!!
Inmiddels de fiets ontvangen! mijn eerste fully en wat een machine!
Helaas bij controle na het uitpakken wat kleine schades ontdekt welke ik heb gemeld bij Canyon. De doos was overigens onbeschadigd en de schade die erop zit kan niet tijdens vervoer zijn gebeurd.
Ik las vandeweek bij iemand dat er geen vet op de fiets zat en tevens las ik dat bouten natrekken altijd slim is.
Alles zat keurig vast en goed in het vet, ik ben dus tevreden!
Vanavond even inlezen over allerlei instellingen van de veringen, wellicht heeft iemand al tips?

Afbeelding
Plaats reactie