SRAM Rival1 shifters combineren met Rival 22 der. & 11-28 cassette

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Momenteel rijd ik met een probleemloze drivetrain op mijn gravel / racer;

SRAM Rival1 brake-shifter combi
SRAM Rival1 achter der. met lange kooi
SRAM Rival1 crank met 42t. NW blad
SRAM PG-1130 (NX) 11-42 cassette
Wielset met shimano-MTB body

Aangezien het merendeel van mijn ritten slechts de kleinste helft van mijn cassette gebruik overweeg ik een ombouw naar een road cassette om te profiteren van de kleinere stapjes tussen de versnellingen onderling.

Zodoende mijn vraag waarop ik het antwoord niet helemaal kan vinden;

Kan ik bijvoorbeeld een short cage Rival22 achter deraileur icm met een road cassette combineren met mijn huidige shifters zodat het een kwestie van cassette & der. wisselen is wanneer ik de fiets meeneem naar gebieden waar ik het bredere bereik wel nodig heb? Ik weet dat de passing van een standaard road cassette niet op een MTB-body gaat werken dus daarvoor zou ik naar een SRAM PG-1130 cassette kunnen gaan.

Heeft een Rival22 deraileur voldoende veerspanning om goed samen te werken icm een NW blad? Er vanuit gaande dat de ritten merendeel op asfalt / vlakke paden plaats vinden?
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Je gebruikt nu dus geen spacer op de bewuste body ?

Ik rijdt zelf met de Rival cx1 groep, en dan op de wegwielen een 11-25 cassette (verkrijgbaar voor.mtb body) , en op de gravelwielen een 11-46 cassette.

Dan lijkt jouw optie zeker te kunnen, zonder derraileur te wisselen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Precies, geen spacer op het freewheel.

Ik zou verwachten dat de huidige Rival1 derailleur moeite zou hebben met de kleine cassette omdat naar mate je naar grotere tandwielen schakelt deze dan steeds verder van de cassette af komt te staan. Dat levert geen schakel issues op?
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ja, in theorie hebben de race cassette's een iets andere spacing.
In de praktijk geen probleem.

Ook de langere afstand is geen probleem.

Er is kwa shifters en derraileur niet veel uitwisselbaar, alleen je kunt in de regel wel race of mtb van hetzelfde meek en jaar uitwisselen.
Een korte kooi of wat dan ook zou dus kunnen mocht je willen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb zelf een Rival 22 set-up omgebouwd naar Rival1, dus Rival 22 shifter icm Rival1 long cage clutch derrie en 42t NW voorblad. In de praktijk werken diverse combi's goed:
11-32 cassette icm long cage derrie en 42t NW is geen probleem
11-32 cassette icm Rival 22 derrie en 42t NW is ook geen probleem, maar klappert alleen wat eerder ruw offroad.
Je hoeft dus geen andere derrie te monteren in jouw geval, misschien de tension schroef iets bijstellen (?) , maar Ik wissel twee wielsets met 11-32 en 11-42 cassette met een Rival1 long cage derrie zonder bijstellen. Ik gooi er zelfs een 11-46 XT cassette op voor offroad klimwerk.
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Plan is iets verandert; er komt een tweede wielset met Hope RS4 naven dus met 11-speed race body.

Moet ik in dat geval bij een SRAM cassette blijven of kan ik ook een Shimano cassette plaatsen?
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Nijkerkbiker schreef: zo 24 mei 2020, 14:55 Plan is iets verandert; er komt een tweede wielset met Hope RS4 naven dus met 11-speed race body.

Moet ik in dat geval bij een SRAM cassette blijven of kan ik ook een Shimano cassette plaatsen?
11sp race cassettes zijn onderling uitwisselbaar. Op je oude body had je ook deze 11sp cassette kunnen monteren.
https://www.mantel.com/be/shimano-hg-800-cassette
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Ombouw is inmiddels geslaagd;
Hope 20five Wielset met RS4 naven, 11-28 Ultegra cassette, SRAM Force short cage achter derailleur en SLX centerlock schijfjes.

Resultaat;
De fiets is een kilo lichter en gaat als de brandweer. De kleine stapjes van de cassette blijken precies wat ik zocht en het bereik is prima vooralsnog prima mijn gebruik.

Uiteindelijk bleek de oude wielset ruim 300 gram zwaarder als de fabrieksopgave. Wisseling leverde een gewichtswinst op de kale wielen van bijna 600 gram.. :o
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Plaats reactie