29” wiel in 27,5” vork mogelijk? Of schadelijk?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Dennis W.
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 24 september 2006, 20:54

Besloten om een Cube Stereo te kopen een paar weken terug. Eigenlijk gekeken naar een 29er, toen ik aan kwam bleek het een 27,5 fiets te zijn, maar een speelse fiets is wat ik zocht dus het was geen probleem.

Was me eerder opgevallen dat er niet veel ruimte tussen vork en band zat, maar een tijdje uit het wereldje geweest en dacht dat dan wel zo zou horen.

Hier het probleem, een aantal weken verder ben ik er achter gekomen dat de band tegen de onderkant van de vork aan loopt en zelfs wat lak heeft afgeschaaft. Bij verdere inspectie bleek dat ik een 29 inch voorwiel heb en een 27,5 inch achterwiel. Echter, op de vork staat dat de vork geschikt is voor 27,5 inch is. Het frame ook...

De vraag is, is dit schadelijk voor de vork? Voor het frame? Zoniet, hoe kan ik er voor zorgen dat het wiel niet meer aan loopt. Want geometrisch boeit het me niet, de fiets voelt goed aan maar als ik schade kan veroorzaken wil ik dat graag weten en veranderen.

P.S., het is een demo geweest, de fiets komt gewoon van een fietsenwinkel af met garantie en er is me nadrukkelijk verteld dat het een 27,5er zou zijn. Ik heb er verder dan ook niet meer naar omgekeken. Maar als dit veranderd moet worden vind ik wel dat de fietsenwinkel dit op moet lossen... Aangezien ik er niet super veel verstand van heb, hoor ik graag jullie mening.
Laatst gewijzigd door Dennis W. op vr 22 mei 2020, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die Cube Stereo 120 valt in de categorie 'speelser', is een trailbike, gemaakt voor iets meer controle en niet hardcore op snelheid gefocust. De Epic en Topfuel zijn juist wel hardcore racebakken. Kort door de bocht is het 100 mm spul minder speels.

Bij Cube zou je eerder op de 20" uit gaan komen, ligt er ook een beetje aan hoe oud het model is. Maar Cube valt in de regel wat kleiner (of Cube noemt de fietsen eigenlijk een maat groter dan ze zijn, heel vreemd...)

Een L zou in de meeste gevallen juist zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dennis W.
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 24 september 2006, 20:54

Ik heb een probleem met mijn aangeschafte fiets, zie startpost. Graag hoor ik jullie mening...
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

lekker terug gaan voor een 27.5 voorwiel ,kan nooit de bedoeling zijn
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Lijkt mij duidelijk. Ze stoppen een verkeerd wiel in de fiets.
De winkel moet de juiste leveren.
En wat een winkel, grove fout.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Teruggaan en op laten lossen door plaatsen van het correcte wiel. Wat een sukkels.
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Ze hebben er een mullet bike van gemaakt , bewust of onbewust
https://www.bikeradar.com/features/what ... bike-29er/

Buiten het feit of de rij eigenschappen bij deze fiets positief beïnvloed worden, past een 29 inch wiel niet in een 27.5 specifieke vork.
Kortom, goede wiel erin of andere vork ( en dan gok ik dat het de eerste wordt)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is niet slim om een startpost te gaan veranderen met een nieuwe vraag... .


Maar los daarvan: je komt het probleem al tegen: band raakt vorkkroon: levensgevaarlijk. Terug voor het juiste wiel dus.


Je kunt wel met 29" voor gaan rijden, maar dan met een 29" voorvork. Eventueel met 2 cm minder veerweg om de geometrie niet te veel te laten veranderen. Voor het frame maakt het niet veel uit. Voor de rest trouwens ook niet echt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie