NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Rayb81 schreef: vr 22 mei 2020, 20:51
Lars TB schreef: vr 22 mei 2020, 20:04

Ja, duh, daar rijdt geen hond en als die er wel zouden rijden, er zitten geen bochten in die je kapot kunt rijden... .
Jep, maar dan moet men niet continu zeuren over de kapotgereden knikkerbanen.
Er zijn genoeg alternatieven om te fietsen, het is net wat men zelf wilt.
Inderdaad, niet thuis zitten kniezen, maar rijden waar het wel kan en dat is nu niet op de UHR.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

JoopO schreef: vr 22 mei 2020, 21:20 Sluiten van parkeerplaatsen heb ik overigens nooit gesnapt, volgens mij hoeven auto's geen 1.5m afstand te houden.
Voor wat het waard is: die sluiting was ingesteld door de gemeenten om samenscholingen op de (altijd drukke) parkeerplaatsen te voorkomen en om te zorgen dat men zich niet door het halve land ging verplaatsen. Kun je van alles van vinden :-D
Gebruikersavatar
ktemmetje
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 14 december 2014, 12:25

Vandaag ook nog even op de route Amerongen gaan kijken en het is gewoon redelijk druk.
Waar ik me vooral aan gestoord heb is de manier waarop de fietsers ( geen MTB-ers ) met de track omgaan.
Kan je ze waarschijnlijk niet kwalijk nemen want ze weten niet beter, maar toch........
( De track is er uit zichzelf komen te liggen en blijft ook altijd in dezelfde staat zoals hij nu is.)
Maar al slippend door iedere bocht, elkaar van de track duwen en hierdoor hele bovenkanten van de bochten kapot rijden, ik heb me kapot staan ergeren.
Ik heb menig uurtje aan onderhoud gepleegd en zal dit waarschijnlijk straks ook weer doen om de puinhopen op te ruimen maar voor welke doelgroep sta ik met het zweet op de rug?
Met alle plezier voor de MTB-er, maar voor de spijkerbroek met voetbalshirt?
Mwa, ik weet het niet.
Vraag is misschien, nu er geen zicht op reddende hoeveelheden regen is:
Willen we de track nog langer open houden om deze geheel kapotgereden terug te vinden over een paar weken en laten we de gehele vorm eruit rijden en mogen we straks 18 klm opknappen?
Is er regen op komst dan kan je het nog wel een weekje uitzingen op Amerongen maar nu? Ik denk dat de schade straks niet te overzien is.
Misschien ben ik te negatief maar ik zie het hard achteruit gaan en mensen in 5 minuten slopen waar een ander een dag aan heeft gebouwd, jammer.
Bulls Copperhead 3 Starre SS 2015 - Giant Trance 2 29-er 2019
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ktemmetje schreef: vr 22 mei 2020, 23:23Waar ik me vooral aan gestoord heb is de manier waarop de fietsers ( geen MTB-ers ) met de track omgaan.
Niet alleen UHR... Ik heb moeite om te volgen hoe het als 'geweldig' en als iets goed wordt beschouwd dat "zoveel mensen onze prachtige sport ontdekt hebben".

Tot op heden zie ik toch aanzienlijke groepen die zich als sloopcommando gedragen, voor irritatie bij "vaste" gebruikers zorgen omdat ze zich niet aan goede gebruiken houden (simpele dingen als midden op de track gaan stilstaan, tegen de rijrichting inrijden, etc....) en zich ook niets willen laten zeggen, etc... en straks gewoon weer naar de voetbal, sportschool, <whatever> verdwenen zijn.

Wat is de MTB gemeenschap daar dan mee opgeschoten...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Dit is volgens mij een discussie waar je niet uit gaat komen. De MTB tracks zijn voor iedereen toegankelijk, dus ook voor de niet MTBer die een keer in de buurt is en een dagje op de MTB wil. Die gaat inderdaad met spijkerbroek de track op. Ik denk dat je het diegene niet kan ontzeggen.

Het zal toch samen moeten, de “echte” MTBer samen met de toerist en met BWRer. Door de Coronatijd zijn er van de laatste twee misschien meer dan anders, dat verdwijnt wel weer.

Als een track niet te onderhouden valt zal er iets anders bedacht moet worden. Volgens mij heb je dan 4 opties:
-stug doorgaan
-de drempel om op die plekken te fietsen verhogen, door bijvoorbeeld meer betalen, of vaker afsluiten als de condities slechter worden
-de route aanpassen/verleggen
-de boel de boel laten

De UHR lijdt erg onder de toeristische druk, zoals zuid-Limburg voor de wielrenner.

Voor mij persoonlijk een dilemma, m’n broertje woont in Overberg, hij woont op 2 minuten van de MTB route Amerongen en ik ga volgend weekend weer die kant op. Ik denk dat ik onderweg maar een rondje Harderwijk doe oid, en de de fiets in Overberg op de auto laat staan.
Geen gezeik, mountainbike!
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Verstandig.
Maar zoals ik al eerder schreef: het doet wel zeer dat ik A. de goede omstandigheden heb laten lopen door niet gewoon in een woonwijk te parkeren tijdens die afsluitingen en B. wij thuis blijven en de nieuwelingen de boel verrot rijden.
Hopen op twee weken regen en dat iedereen genoeg krijgt van het zandploegen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zoals hierboven al aangegeven: De reguliere MTBer blijft weg (en wordt ook geacht en tot in den treure verzocht om weg te blijven) om de tracks te sparen, die vervolgens alsnog naar de klote worden geholpen door een horde gelegenheidsMTBers op huurfietsen...dat gaat er bij mij ook niet in. 1 zo`n wannabee MTBer sloopt meer dan 4-5 reguliere rijders dus ik denk dat daar winst :tong te behalen valt.
cheeta schreef: za 23 mei 2020, 01:13 Niet alleen UHR... Ik heb moeite om te volgen hoe het als 'geweldig' en als iets goed wordt beschouwd dat "zoveel mensen onze prachtige sport ontdekt hebben".

Tot op heden zie ik toch aanzienlijke groepen die zich als sloopcommando gedragen, voor irritatie bij "vaste" gebruikers zorgen omdat ze zich niet aan goede gebruiken houden (simpele dingen als midden op de track gaan stilstaan, tegen de rijrichting inrijden, etc....) en zich ook niets willen laten zeggen, etc... en straks gewoon weer naar de voetbal, sportschool, <whatever> verdwenen zijn.

Wat is de MTB gemeenschap daar dan mee opgeschoten...?
Ja, geen klote. Extra onderhoud en irritatie.
Willem Altes schreef: vr 22 mei 2020, 22:15
Rayb81 schreef: vr 22 mei 2020, 20:51

Jep, maar dan moet men niet continu zeuren over de kapotgereden knikkerbanen.
Er zijn genoeg alternatieven om te fietsen, het is net wat men zelf wilt.
Inderdaad, niet thuis zitten kniezen, maar rijden waar het wel kan en dat is nu niet op de UHR.
Begrijpend lezen is ook een kunst, heren...
En als het je niet aanstaat, ga je toch lekker 1.0 routes rijden en lees je dit topic toch niet?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Hardop denkend, vanuit de basisgedachte dat een half jaar niet op de tracks komen door de "echte liefhebber" (waar ik mezelf voor het gemak ook maar toe reken) onwenselijk is:

De meest kwetsbare stukken afsluiten met linten, van de rest accepteren dat ze achteruit gaan.
Extra klusdagen inlassen om na regenval de boel te herstellen (voor mijzelf geldt dat ik normaal gesproken weinig tijd in het weekend had door fanatiek sportende kinderen. Die tijd heb ík nu iig over...)
Vignet 2x zo duur, van de inkomsten een deel professioneel laten repareren
Strenger controleren op vignetten. Je maakt mij niet wijs dat alle halfords bikers een vignet hebben.
Alles helemaal dicht is ook genoemd, maar ik heb een beetje het gevoel dat daarmee het doel voorbij geschoten wordt..

Misschien is alles al bedacht hoor. Ik roep ook maar wat vanaf de zijlijn, niet gestoord door echte kennis van zaken..
Laatst gewijzigd door 38x10 op za 23 mei 2020, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

cheeta schreef: za 23 mei 2020, 01:13
ktemmetje schreef: vr 22 mei 2020, 23:23Waar ik me vooral aan gestoord heb is de manier waarop de fietsers ( geen MTB-ers ) met de track omgaan.
Niet alleen UHR... Ik heb moeite om te volgen hoe het als 'geweldig' en als iets goed wordt beschouwd dat "zoveel mensen onze prachtige sport ontdekt hebben".

Tot op heden zie ik toch aanzienlijke groepen die zich als sloopcommando gedragen, voor irritatie bij "vaste" gebruikers zorgen omdat ze zich niet aan goede gebruiken houden (simpele dingen als midden op de track gaan stilstaan, tegen de rijrichting inrijden, etc....) en zich ook niets willen laten zeggen, etc... en straks gewoon weer naar de voetbal, sportschool, <whatever> verdwenen zijn.

Wat is de MTB gemeenschap daar dan mee opgeschoten...?
precies!
Downhill is geen grapje
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

38x10 schreef: za 23 mei 2020, 10:31 Hardop denkend, vanuit de basisgedachte dat een half jaar niet op de tracks komen door de "echte liefhebber" (waar ik mezelf voor het gemak ook maar toe reken) onwenselijk is:

De meest kwetsbare stukken afsluiten met linten, van de rest accepteren dat ze achteruit gaan.
Extra klusdagen inlassen om na regenval de boel te herstellen (voor mijzelf geldt dat ik normaal gesproken weinig tijd in het weekend had door fanatiek sportende kinderen. Die tijd heb ík nu iig over...)
Vignet 2x zo duur, van de inkomsten een deel professioneel laten repareren
Strenger controleren op vignetten. Je maakt mij niet wijs dat alle halfords bikers een vignet hebben.
Alles helemaal dicht is ook genoemd, maar ik heb een beetje het gevoel dat daarmee het doel voorbij geschoten wordt..

Misschien is alles al bedacht hoor. Ik roep ook maar wat vanaf de zijlijn, niet gestoord door echte kennis van zaken..
Ik heb zowel op de UHR als de Posbank nog nooit een handhaver gezien.
Bicycle, bicycle, bicycle
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

38x10 schreef: za 23 mei 2020, 10:31 Hardop denkend, vanuit de basisgedachte dat een half jaar niet op de tracks komen door de "echte liefhebber" (waar ik mezelf voor het gemak ook maar toe reken) onwenselijk is:

De meest kwetsbare stukken afsluiten met linten, van de rest accepteren dat ze achteruit gaan.
Extra klusdagen inlassen om na regenval de boel te herstellen (voor mijzelf geldt dat ik normaal gesproken weinig tijd in het weekend had door fanatiek sportende kinderen. Die tijd heb ík nu iig over...)
Vignet 2x zo duur, van de inkomsten een deel professioneel laten repareren
Strenger controleren op vignetten. Je maakt mij niet wijs dat alle halfords bikers een vignet hebben.
Alles helemaal dicht is ook genoemd, maar ik heb een beetje het gevoel dat daarmee het doel voorbij geschoten wordt..

Misschien is alles al bedacht hoor. Ik roep ook maar wat vanaf de zijlijn, niet gestoord door echte kennis van zaken..
Ik geloof helemaal niks in meer of duurdere vignetten. Enerzijds is "professioneel" onderhoud in heel veel gevallen niet beter (volgens mij heb je in nederland nog niet eens partijen die dit echt kunnen), en meer of duurdere vignetten zorgt er alleen maar voor dat mensen voor dat geld meer onderhoud verwachten (heb er toch voor betaald) zonder er zelf wat aan te doen.

Linten worden gewoon weggehaald en controles ben ik nog nooit tegengekomen. Is waarschijnlijk ook onvoldoende handhavingscapaciteit.

Volgens mij ga je alleen maar wat bereiken met differentiatie, dus gewoon ook moeilijker routes bouwen die minder aantrekkelijk zijn voor de gympies. Dat dit in nederland niet zou kunnen is onzin, het gaat alleen om het inzicht en de wil dit te gaan doen (bij terreinbeheerders en routebouwers).
Downhill is geen grapje
Wemmies #33
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 14 februari 2020, 13:09

B100 schreef: za 23 mei 2020, 11:20 Volgens mij ga je alleen maar wat bereiken met differentiatie, dus gewoon ook moeilijker routes bouwen die minder aantrekkelijk zijn voor de gympies.
Ook dit zal niet heel veel uitmaken denk ik. Op de zwarte pistes in de Alpen komen de pizzapunten ook gewoon naar beneden. Wellicht dat de beginnende kinderen met ouders er niet opkomen, maar ik schat in dat de gymschoenen met voetbalshirts juist de uitdaging aan gaan
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Valt wel mee vind ik, ik zoek in de ski gebieden zoveel mogelijk de zwarte pistes uit, juist omdat ik daar de minste last heb van de pizzapunten.

Overigens neem ik mijn kinderen dan gewoon mee omlaag :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Wemmies #33 schreef: za 23 mei 2020, 11:39
B100 schreef: za 23 mei 2020, 11:20 Volgens mij ga je alleen maar wat bereiken met differentiatie, dus gewoon ook moeilijker routes bouwen die minder aantrekkelijk zijn voor de gympies.
Ook dit zal niet heel veel uitmaken denk ik. Op de zwarte pistes in de Alpen komen de pizzapunten ook gewoon naar beneden. Wellicht dat de beginnende kinderen met ouders er niet opkomen, maar ik schat in dat de gymschoenen met voetbalshirts juist de uitdaging aan gaan
Precies dit.

Professioneel onderhoud wordt overigens al gedaan. Er zijn een paar honderd vrijwilligers waarvan er een flink aantal een behoorlijke expertise heeft in routebouw. Iets waar geen enkel bedrijf tegenop kan. Alles kan gerepareerd worden, maar dat betekent niet dat je dan maar door kan fietsen totdat de banen echt helemaal niet meer te fietsen zijn. Dan je gewoon moet lopen. Het zal namelijk alleen maar meer uren kosten om te repareren, wat nog minder fietsplezier betekend.

Verder wordt er van alles bedacht en getest om alles zo lang mogelijk goed te houden. Van Humus tot leem to zwarte grond of alles door elkaar. Allerlei trucjes met aanleg om minder schade van remmen te krijgen. Ook wordt er nog getest met andere ideeën waarvan we bijna zeker weten dat bepaalde klimmen op de lagere routes van de heuvelrug nooit meer kunnen slijten.

Maar toenemende drukte maakt alles wel lastiger om goed te houden. Heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Wemmies #33 schreef: za 23 mei 2020, 11:39
B100 schreef: za 23 mei 2020, 11:20 Volgens mij ga je alleen maar wat bereiken met differentiatie, dus gewoon ook moeilijker routes bouwen die minder aantrekkelijk zijn voor de gympies.
Ook dit zal niet heel veel uitmaken denk ik. Op de zwarte pistes in de Alpen komen de pizzapunten ook gewoon naar beneden. Wellicht dat de beginnende kinderen met ouders er niet opkomen, maar ik schat in dat de gymschoenen met voetbalshirts juist de uitdaging aan gaan
Ik denk het wel. Op kwintelooyen zie je ze b.v. al een stuk minder. Wellicht ook wel omdat het een kort rondje is, maar ook wel vanwege de moeilijkheidsgraad. En ook als het niet helpt hebben wij het voordeel van wat aansprekender routes...!
Downhill is geen grapje
Plaats reactie