Alweer een bandenvraag

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alien schreef: do 21 mei 2020, 20:10
Lars TB schreef: do 21 mei 2020, 18:0430 mm is sneller dan 23 mm, […]
Ook dat gaat niet per definitie op.
Per definitie gaat dat op.

Zolang je wel hetzelfde type in dezelfde uitvoering vergelijkt. Maar dat lijkt me enigszins logisch om aan te nemen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

cheeta schreef: do 21 mei 2020, 19:25Ik verbaas me eigenlijk altijd dat mensen met topversies rijden voor condities dat de basisversie die je voor 12~15 EUR kunt vinden ook gewoon voldoet. :roll:

Stop de demonisering van Rapid Rob & co. :bier:
Als een 20 euro band mij het asfalt op gooit, weet ik genoeg. Ik wilde juist ontkrachten, in ieder geval voor mij zelf, dat een duurdere band noodzakelijk is. Missie mislukt. Duur is beter.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

daniel1975 schreef: do 21 mei 2020, 18:41
Lars TB schreef: do 21 mei 2020, 18:04

Dat laatste gaat dus niet per definitie op. 30 mm is sneller dan 23 mm, nadelen in aerodynamisch opzicht zijn tot 35 mm niet te meten (meting ging niet verder wat breedte betreft).
Dit blijft een raar idee. Van 21 via 23 naar 25 voelde logisch, maar naar 30 of zelfs 35 op de racer voelt gewoon log (subjectief).
Vanaf een 30mm netto gaat de korte bochten snelheid er wel op achteruit.
Bij mij ligt de grens nu echt bij een 25mm band in de polder (29mm netto) en een 28mm (31mm netto) op het gemiddelde Ardennen en alpen parcours.

Dat kan natuurlijk verschillen qua inzetbereik en fiets.

Puur theoretisch is 23mm op 10bar altijd sneller op een biljartlaken. Maar ja dat is niet de praktijk.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Het hangt altijd van de omstandigheden af. Bandenkeus is altijd een compromis, anders reden we allemaal, net als de baanwielrenners, op 19mm tubes met 15 bar erin; of juist op fatbikes met 26x5 op ½ bar.
Vorsprung durch Pedantik.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Jurriaan schreef: do 21 mei 2020, 14:51 Bespaar niet op banden, been there done that en het beviel slecht. Dus kies de dure versie van banden.
Breed als je comfort wilt, smaller als je harder wilt op asfalt.
Normaal gesproken ben ik dat met je eens. Maar in mijn geval gooi ik ze op zolder zodra ik weer voldoende hersteld ben om de single tracks weer op te zoeken. En op het asfalt ga ik alleen maar kilometers maken om niet al mijn conditie te verliezen. Het laatste wat ik wil doen is grenzen opzoeken op het asfalt. Een gewone fiets heb ik niet meer anders pakte ik die wel. Mijn RoRO's (de Evo versie) bevallen me prima onder normale omstandigheden. Dus die gaan er zsm weer onder.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Zaterdag heb ik een stel Continental Doublefighter III (29 x 2.00) banden ontvangen en met wat hulp gemonteerd. Vandaag voor het eerst een stukje er mee gefietst en ik vond ze aardig goed/soepel over het asfalt en de fietspaden rollen. Ik ben nog niet toe aan een lange rit (pijnlijke zaak) maar aan de banden zal het niet liggen.
Plaats reactie