Nieuwe mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
BB90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 18:47

Hallo allemaal,

Ik ben niet helemaal een beginner, maar ik dacht ik plaats het bericht toch maar hier omdat ik niet zo heel veel verstand heb van de technische details. Ik heb sinds twee jaar een Specialized Rockhopper comp die ik destijds vooral vanuit budget oogpunt heb gekocht, maar ik liep al snel tegen de limiet aan van deze fiets. Nu wil ik graag een nieuwe hardtail mtb kopen van 1000-1500 euro. Ik ben een vrouw, 163 en ik heb op dit moment de volgende mtb's op het oog:

- Canyon Grand Canyon 7 https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2458.html
- Canyon Grand Canyon 8 https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=RD%2FRD
- Trek X-caliber 9 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 9/p/29760/
- Cube Reaction Pro https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... llow-2020/

Nu vroeg ik mij af welke hiervan de beste technische eigenschappen/afmontage heeft en waar ik zoal op moet letten. Ik weet ook niet zo goed of het bijvoorbeeld bij de Canyon nog handig is om naar een dames model te kijken. Normaal gesproken zou ik hier niet voor gaan, maar die van de Grand Canyons zien er ook wel goed (lees mooi) uit.

Daarbij ben ik gewend op een 29er te rijden, maar ik begrijp dat het gezien mijn lengte ook juist weer een voordeel kan hebben om misschien juist voor een 27,5 te gaan. Of is dit slechts persoonlijke voorkeur?

De trails die ik rijd zijn meestal in Drenthe/Friesland/Groningen, maar ook Veluwe/Nijmegen/Zuid Limburg. Ik rijd graag technische tracks en vind het klimwerk wel leuk.

Ik hoor graag jullie gedachten/mening hierover, ook als er evt nog een andere fiets is waar ik naar zou kunnen kijken. Alvast heel erg bedankt!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Eerst maar de vraag tegen welke limieten van de fiets je aanloopt? Want een Rockhopper is best een aardig model...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij is de Grand Canyon 8.0 nu niet leverbaar, de 7.0 wel. Naast dat deze ook in 29 i is voor de kleine maten, heeft deze een voorvork met 120 mm veerweg. Dat is voor het ruigere daal en springwerk een voordeel. De Trek heeft maar 80 mm in de kleinste maat; is daarmee een heel andere fiets. Je spreekt over klimwerk, bedoel je daar ook daalwerk mee?
Volgens mij is het zadel het belangrijkste specifieke onderdeel van een damesfiets, kan je ook los kopen.

Er zijn heel veel alternatieven in deze prijsklasse. Wil je online kopen (voor het ruigere werk), dan zou je naast Canyon ook kunnen kijken naar Radon https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... r-70-2020/ of On One https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/mou ... e-scandal/.

Of wil je bij een winkel kopen en dan zou ik kijken wat ze in de buurt hebben
Laatst gewijzigd door Willem Altes op do 21 mei 2020, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
BB90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 18:47

Lars TB schreef: do 21 mei 2020, 22:16 Eerst maar de vraag tegen welke limieten van de fiets je aanloopt? Want een Rockhopper is best een aardig model...
Qua schakelwerk, ik heb deze https://www.specialized.com/be/nl/mens- ... p/p/128930
BB90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 18:47

Willem Altes schreef: do 21 mei 2020, 22:26 Volgens mij is de Grand Canyon 8.0 nu niet leverbaar, de 7.0 wel. Naast dat deze ook in 29 i is voor de kleine maten, heeft deze een voorvork met 120 mm veerweg. Dat is voor het ruigere daal en springwerk een voordeel. De Trek heeft maar 80 mm in de kleinste maat; is daarmee een heel andere fiets. Je spreekt over klimwerk, bedoel je daar ook daalwerk mee?
Volgens mij is het zadel het belangrijkste specifieke onderdeel van een damesfiets, kan je ook los kopen.

Er zijn heel veel alternatieven in deze prijsklasse. Wil je online kopen, dan zou je naast Canyon ook kunnen kijken naar Radon https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... r-70-2020/ of On One https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/mou ... e-scandal/.

Of wil je bij een winkel kopen en dan zou ik kijken wat ze in de buurt hebben
Ik zag inderdaad dat de 8 nu niet leverbaar is. Duurt het meestal lang voordat de voorraad weer is aangevuld?
In welk opzicht zou de Trek dan een hele andere fiets zijn? Ik bedoel met klimwerk ook het dalen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oké, dan ga je er met je nieuwe keuze wel aardig op vooruit.

Wat maatvoering betreft ook. De voorkant van je Specialized is wat hoog. En bij je keuze uit de 3 merken zit je bij alle drie aan 27,5" vast in jouw maat.

Het voordeel voor technisch rijden is dat de achteras lager staat en de achtervork korter is. Hierdoor heb je meer controle over de fiets, trek je hem eenvoudiger even op het achterwiel. Voor jouw lengte een wereld van verschil. Hooguit met klimmen komt het voorwiel dan weer iets eerder omhoog, maar in verhouding tot een 180 cm rijder op een 29" is dat effect nog steeds kleiner! (Alles in verhouding!)

Wat rollen en zo zou ik me geen zorgen maken om 27,5", de verschillen zijn niet heel groot.

Wel zitten er aardige verschillen in de voorvorken. Willem noemt de veerweg al, dat maakt ook voor jou een verschil. Minder veerweg brengt de voorkant wel omlaag, dat klimt makkelijker op heel steil spul. Maar met klappen zit je sneller op de limiet.

Eigenlijk heeft alleen de Canyon 8.0 een goede vork. De rest is wel een vooruitgangetje ten opzichte wat je nu hebt, maar de FOX biedt daadwerkelijk meer.

Gezien de leverbaarheid zou ik proberen je budget dan nog een tikje op te rekken en voor de 9.0 gaan. Op een XS zit je (ook) prima (de adviezen van Canyon wat maatvoering betreft zijn op zijn minst twijfelachtig...). De damesuitvoering heeft dan wel een kek kleurtje, de heren is wel erg zwart... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

BB90 schreef: do 21 mei 2020, 22:34
In welk opzicht zou de Trek dan een hele andere fiets zijn? Ik bedoel met klimwerk ook het dalen.
De Trek wordt als XC fiets verkocht. Een fiets waar je mee zo snel mogelijk een rondje kan rijden. Het meeste tijd ben je bezig met klimmen, dus daar ligt een prioriteit. Daar kan je meer tijd winnen dan in de afdaling. De Canyon is meer een trailbike, gericht om met zoveel mogelijk plezier en vertrouwen hetzelfde rondje (als de XC fiets) te kunnen rijden, lekker dalen is dan iets belangrijker, maar je moet er nog wel mee kunnen klimmen.
BB90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 18:47

Lars TB schreef: do 21 mei 2020, 22:44 Oké, dan ga je er met je nieuwe keuze wel aardig op vooruit.

Wat maatvoering betreft ook. De voorkant van je Specialized is wat hoog. En bij je keuze uit de 3 merken zit je bij alle drie aan 27,5" vast in jouw maat.

Het voordeel voor technisch rijden is dat de achteras lager staat en de achtervork korter is. Hierdoor heb je meer controle over de fiets, trek je hem eenvoudiger even op het achterwiel. Voor jouw lengte een wereld van verschil. Hooguit met klimmen komt het voorwiel dan weer iets eerder omhoog, maar in verhouding tot een 180 cm rijder op een 29" is dat effect nog steeds kleiner! (Alles in verhouding!)

Wat rollen en zo zou ik me geen zorgen maken om 27,5", de verschillen zijn niet heel groot.

Wel zitten er aardige verschillen in de voorvorken. Willem noemt de veerweg al, dat maakt ook voor jou een verschil. Minder veerweg brengt de voorkant wel omlaag, dat klimt makkelijker op heel steil spul. Maar met klappen zit je sneller op de limiet.

Eigenlijk heeft alleen de Canyon 8.0 een goede vork. De rest is wel een vooruitgangetje ten opzichte wat je nu hebt, maar de FOX biedt daadwerkelijk meer.

Gezien de leverbaarheid zou ik proberen je budget dan nog een tikje op te rekken en voor de 9.0 gaan. Op een XS zit je (ook) prima (de adviezen van Canyon wat maatvoering betreft zijn op zijn minst twijfelachtig...). De damesuitvoering heeft dan wel een kek kleurtje, de heren is wel erg zwart... .
Hier heb ik heel veel aan! Bedankt :) Ik had stiekem al gekeken naar de 9.0, maar ik dacht als een iets goedkopere mtb voor mij ook volstaat ga ik liever daar voor. Maar uit je verhaal maak ik op dat het een goede investering zal zijn en ik hiermee weer jaren vooruit kan. Ik vind de all black dan weer prachtig, dus ik denk dat dat hem wordt!
BB90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 18:47

Willem Altes schreef: vr 22 mei 2020, 00:00
BB90 schreef: do 21 mei 2020, 22:34
In welk opzicht zou de Trek dan een hele andere fiets zijn? Ik bedoel met klimwerk ook het dalen.
De Trek wordt als XC fiets verkocht. Een fiets waar je mee zo snel mogelijk een rondje kan rijden. Het meeste tijd ben je bezig met klimmen, dus daar ligt een prioriteit. Daar kan je meer tijd winnen dan in de afdaling. De Canyon is meer een trailbike, gericht om met zoveel mogelijk plezier en vertrouwen hetzelfde rondje (als de XC fiets) te kunnen rijden, lekker dalen is dan iets belangrijker, maar je moet er nog wel mee kunnen klimmen.
Oké duidelijk, dan denk ik dat in mijn geval de trailbike mij meer ligt, voor mij hoeft het niet zo snel mogelijk. Bedankt voor het meedenken!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Houd ons op de hoogte wat het geworden is en hoe het je bevalt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
BB90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 18:47

De 9.0 is besteld, ik ben benieuwd :D
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

BB90 schreef: vr 22 mei 2020, 17:18 De 9.0 is besteld, ik ben benieuwd :D
Mooi. Ik zie ook dat deze een dropper heeft, daar kan je helling af veel plezier van hebben. Zit het zadel niet in de weg als je staat.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

BB90 schreef: vr 22 mei 2020, 17:18 De 9.0 is besteld, ik ben benieuwd :D
De dames uitvoering neem ik aan?
Vreemd dat de afmontage tussen de heren en dames behoorlijk verschilt.
BB90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 18:47

massen schreef: vr 22 mei 2020, 21:20
BB90 schreef: vr 22 mei 2020, 17:18 De 9.0 is besteld, ik ben benieuwd :D
De dames uitvoering neem ik aan?
Vreemd dat de afmontage tussen de heren en dames behoorlijk verschilt.
Nee ik ben uiteindelijk voor het heren model gedaan, dat heeft toch wel mijn voorkeur. Ik zag inderdaad dat de afmontage verschilt, zou je één daarvan als de betere zien dan?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De performance elite vork is dacht ik de betere.
Qua aandrijving is het een persoonlijk verhaal, sommige hebben liever SRAM en anderen weer shimano.
Zijn allebei goed, de shimano heeft een iets groter bereik.
Ik zou zelfs overwegen om juist voor de vrouwen uitvoering te gaan, maar ja dat is persoonlijk.
Plaats reactie