MTB voor beginners

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

gijsje schreef: do 21 mei 2020, 23:40 Die trail is een 26" en die Zevron is 27,5 en een 19,5 inch frame...
Over framehoogte vs lichaamslengte gaan hier verschillende theorie-en rond...zo klein mogelijk frame is voor de 1 het ideaal terwijl een ander...etc etc... Maar kijk ook naar je binnenbeen lengte, ik ben 1.87 maar heb langere benen als mijn fietsmaat met z'n 1.91...dus dat is relatief.
Gewoon passen, en kijken of je er lekker op zit !
( en ook ik heb al eens een body/freewheel om zeep geholpen door te enthousiast "onderhoud" 🤨) Het merk Radon ken ik persoonlijk niet...
Thanks voor de info! Hopelijk zegt de Radon iemand hier iets. Ik zal ook even wat research doen. Zegt de Zevron jou wel iets?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Nope...nooit van gehoord, maar dat zegt niets.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Radon is een Duits merk van bikes die je via internet kan bestellen. Volgens mij gelieerd aan bike-discount.de. Ze hebben nog wat in de sale https://www.bike-discount.de/en/shop/mo ... 5/l-24/p-1
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

Willem Altes schreef: vr 22 mei 2020, 08:48 Radon is een Duits merk van bikes die je via internet kan bestellen. Volgens mij gelieerd aan bike-discount.de. Ze hebben nog wat in de sale https://www.bike-discount.de/en/shop/mo ... 5/l-24/p-1
Goed om te weten! Wellicht is Duitse degelijkheid dan ook op hen van toepassing, haha. Heb je toevallig enig idee van de kwaliteit?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Met kwaliteit heb je het eigenlijk over het frame. De rest zijn standaard componenten waar alle mtb bouwers gebruik van maken.
Radon is best wel een grote jonge, frame zou ik mij niet zo´n zorgen over maken. :o
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

Dank voor de reacties allemaal! Ik ga morgen toch even kijken bij de Radon met de volgende specs:

Te koop Radon ZR Team 6.0 Model2017 .

Wordt verkocht wegens aanschaf nieuwe mtb.

Level Nine stuur en stem
Achter derailleur shimano slx
Voor derailleur shimano deore
Crankset shimano 40x30x22 175mm
Cassette shimano 11-36
Ketting shimano deore
Shifters shimano deore
29" Alexrims td19
Dt swiss spaken
Shimano acera hub
Remmen shimano 180mm voor 160mm achter schijf centerlock
Rockshox xc30 100mm voorvork
Zadel selle italia x1
Level Nine zadelpen
Schwalbe tough Tom 29"×2.25

Is dat een beetje een leuke setup voor een beginnende mountainbiker? Had na wat research begrepen dat Shimano Deore en met name SLX best leuk spul is.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik dacht dat de xc30 vork er één is met een stalen veer. De rest is (voldoende goed) instap niveau voor beginner.
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

massen schreef: vr 22 mei 2020, 22:49 Ik dacht dat de xc30 vork er één is met een stalen veer. De rest is (voldoende goed) instap niveau voor beginner.
Klopt, inderdaad. De luchtgeveerde lijken we iets boven het budget te zitten (ook niet in de Marlin 6 bijvoorbeeld). Ik ga morgen toch maar even kijken:). Hebben jullie nog tips? Waar moet ik echt op letten? Naast slagen in het wiel, speling op de as en gek remgedrag natuurlijk. Zijn er nog meer handige tests en dingen die ik visueel moet checken?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

massen schreef: vr 22 mei 2020, 22:49 Ik dacht dat de xc30 vork er één is met een stalen veer. De rest is (voldoende goed) instap niveau voor beginner.
Je hebt ze ook luchtgeveerd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

swa100 schreef: vr 22 mei 2020, 23:19 Zijn er nog meer handige tests en dingen die ik visueel moet checken?
Algehele staat van aandrijving. Als de cassette versleten is ben je zo weer €100 verder. Beschadigingen op de vork poten. Speling op de lagers (naven headset) beschadigingen op het frame. Check ook naast de lasnaden op scheurtjes.
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

Dice Oldskool schreef: vr 22 mei 2020, 23:39
swa100 schreef: vr 22 mei 2020, 23:19 Zijn er nog meer handige tests en dingen die ik visueel moet checken?
Algehele staat van aandrijving. Als de cassette versleten is ben je zo weer €100 verder. Beschadigingen op de vork poten. Speling op de lagers (naven headset) beschadigingen op het frame. Check ook naast de lasnaden op scheurtjes.
Frame zal ik zeker nalopen ja! Hoe check ik het beste of de cassette en lagers in orde zijn? Kwestie van voelen of er speling op de wielen zit? Vroeger wel regelmatig speling uit de naaf gehaald van simpele fietsje bij ons thuis, maar veel verder reikt mijn ervaring niet haha.

Ik neem dus aan dat er nauwelijks speling mag zitten op de wielen en helemaal geen speling op de cassette ?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Dice Oldskool schreef: vr 22 mei 2020, 23:34
massen schreef: vr 22 mei 2020, 22:49 Ik dacht dat de xc30 vork er één is met een stalen veer. De rest is (voldoende goed) instap niveau voor beginner.
Je hebt ze ook luchtgeveerd.
Ik dacht dat de cx30 altijd coil was en de 30 is er in coil en lucht. Ik kan het verkeerd hebben.
Mariette
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 12:33

Dag allemaal!

Ik ben 'de vriendin' en we zijn nu onderweg naar de Radon MTB.
Ondertussen ben ik zelf druk op zoek naar een fiets voor mezelf en ik stuitte op deze advertentie;
http://link.marktplaats.nl/m1554494476? ... ialbuttons

Over de Haibike ben ik nog niet veel tegengekomen, maar het leek me wel wat.
Wat denken jullie van de prijs tegenover de kwaliteit? (ik hoop 'm nog rond de 350 à 375 te laten zakken). En is dit een beetje een prima instapfietsje?

Alvast bedankt! :)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik denk dat het idd wel een leuke voor jou is. Nieuwe aandrijving dus daar hoef je niet naar om te kijken. Luchtgeveerde vork erin. Misschien dat die een beurt nodig heeft.

En laat je niet verleiden om die spatborden over te nemen. :-D
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Mariette schreef: za 23 mei 2020, 12:40 Dag allemaal!

Ik ben 'de vriendin' en we zijn nu onderweg naar de Radon MTB.
Ondertussen ben ik zelf druk op zoek naar een fiets voor mezelf en ik stuitte op deze advertentie;
http://link.marktplaats.nl/m1554494476? ... ialbuttons

Over de Haibike ben ik nog niet veel tegengekomen, maar het leek me wel wat.
Wat denken jullie van de prijs tegenover de kwaliteit? (ik hoop 'm nog rond de 350 à 375 te laten zakken). En is dit een beetje een prima instapfietsje?

Alvast bedankt! :)
Lijkt een prima fietsje.
Plaats reactie