MTB voor beginners

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

Dag allen,

Ik ben nieuw hier! Samen met mijn vriendin willen we het mountainbiken een beetje ontdekken. We hebben regelmatig mountainbikes gehuurd tijdens onze vakanties in de Ardennen en Dordogne, maar willen nu ook in NL gaan fietsen. We hebben het idee al een jaar of 3, maar het kwam er nooit van. Nu hebben we de laatste tijd aardig wat grote aankopen gedaan en moeten we ook een trekhaak op onze auto laten zetten en een fietsendrager kopen (grapje komt ook al op 700-800 euro) dus we hebben het budget vastgesteld op zo'n 300-400 euro per mountainbike. We zijn tevens steeds actiever op zoek naar een koopwoning, dus we vinden het wat 'zonde' om voor deze 'trial' 2500-3000 euro uit te geven in totaal. Naar mijn idee is het goed om hiervoor te kijken naar een goede tweedehands Marlin 6 of een leuke Cube, maar ik hoor graag jullie ideeën!

We willen de fietsen gaan gebruiken om af en toe richting de bossen te gaan om een lekker stukje te fietsen, af en toe een uitgezet trail pakken rondom Utrecht, niet te veel geks. Ook willen we ze meenemen naar de Ardennen later dit jaar (als dat mogelijk is, je weet het niet in deze tijden). Het is dus voor recreatief en af en toe sportief gebruik voor beginners die willen kijken of ze dit eventueel serieuzer op willen gaan pakken. Dan kunnen we altijd nog verder kijken met een groter budget :).

Mijn vriendin is ongeveer 1.69m lang met een binnenbeenlengte van 79cm
Ik ben ongeveer 1.88m lang met een binnenbeenlengte van zo'n 87cm.
Hierdoor dachten wij aan een framehoogte van 45 (27,5 inch velgen) voor mijn vriendin en 50 (29 inch velgen) voor mij, zitten we hiermee in de goede richting?

Hebben jullie nog goede tips? Ik heb wat rondgezocht, maar vond toch met name topics met een wat hoger budget.

Ik hoor graag van jullie!

Groet,

Leroy
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Leroy,

Je kiest wel echt het meest verkeerde moment uit om 2 gebruikte mountainbikes te zoeken binnen jouw budget. Vooropgesteld dat het sowieso al goed zoeken zou zijn naar die ene aanbieding (2 in jouw geval) waarmee je ook in de Ardennen uit de voeten kunt is dat nu bijkans onmogelijk.

Alles wat op een mountainbike lijkt wordt door de crisis in no time verkocht op marktplaats en in de winkels.

Sorry voor het negatieve bericht maar zo staat het er nu gewoon voor. Misschien heb je geluk en krijg ik ongelijk, ik hoop het voor je.
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

Ja, die indruk hadden wij ook al, haha. We hebben wel wat leuke fietsen gezien op Marktplaats, met name wat Cubes voor rond de 200-400 euro. Zelf ben ik stiekem een klein beetje bereid het budget ietsje op te rekken, maar mijn vriendin voor haar fiets niet. :tong

Tips voor bepaalde dingen waar we op moeten letten zijn ook erg welkom. Bijvoorbeeld hydraulische schijfremmen, etc. Heb begrepen dat luchtgeveerde voorvorken in principe beter zijn van coils, maar ik vermoed dat dat voor ons type gebruik niet zo erg zal uitmaken?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

swa100 schreef: do 21 mei 2020, 13:22 Ja, die indruk hadden wij ook al, haha. We hebben wel wat leuke fietsen gezien op Marktplaats, met name wat Cubes voor rond de 200-400 euro. Zelf ben ik stiekem een klein beetje bereid het budget ietsje op te rekken, maar mijn vriendin voor haar fiets niet. :tong

Tips voor bepaalde dingen waar we op moeten letten zijn ook erg welkom. Bijvoorbeeld hydraulische schijfremmen, etc. Heb begrepen dat luchtgeveerde voorvorken in principe beter zijn van coils, maar ik vermoed dat dat voor ons type gebruik niet zo erg zal uitmaken?

Dat maakt wel uit voor jullie gebruik.
Je kan natuurlijk ook nu fietsen kopen waarvan je weet dat je ze relatief snel gaat vervangen als het MTB-en aanslaat. Weet dat de goedkoopste nieuwe Cubes zo een € 400 kosten. Die zijn zo afgemonteerd dat we zeggen dat je veel extra plezier krijgt voor een extra investering hierboven op. Op MP vind je nu fietsen met vergelijkbare afmontage, maar dan versleten voor je budget. Dat zou ik niet doen. Alleen iets 2e hands kopen als die ook echt beter zijn afgemonteerd dan wat je voor een vergelijkbare prijs nieuw kan kopen. Dat vraagt om goed zoeken en beoordelen of t echt werkt.
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

Willem Altes schreef: do 21 mei 2020, 14:55
swa100 schreef: do 21 mei 2020, 13:22 Ja, die indruk hadden wij ook al, haha. We hebben wel wat leuke fietsen gezien op Marktplaats, met name wat Cubes voor rond de 200-400 euro. Zelf ben ik stiekem een klein beetje bereid het budget ietsje op te rekken, maar mijn vriendin voor haar fiets niet. :tong

Tips voor bepaalde dingen waar we op moeten letten zijn ook erg welkom. Bijvoorbeeld hydraulische schijfremmen, etc. Heb begrepen dat luchtgeveerde voorvorken in principe beter zijn van coils, maar ik vermoed dat dat voor ons type gebruik niet zo erg zal uitmaken?

Dat maakt wel uit voor jullie gebruik.
Je kan natuurlijk ook nu fietsen kopen waarvan je weet dat je ze relatief snel gaat vervangen als het MTB-en aanslaat. Weet dat de goedkoopste nieuwe Cubes zo een € 400 kosten. Die zijn zo afgemonteerd dat we zeggen dat je veel extra plezier krijgt voor een extra investering hierboven op. Op MP vind je nu fietsen met vergelijkbare afmontage, maar dan versleten voor je budget. Dat zou ik niet doen. Alleen iets 2e hands kopen als die ook echt beter zijn afgemonteerd dan wat je voor een vergelijkbare prijs nieuw kan kopen. Dat vraagt om goed zoeken en beoordelen of t echt werkt.
Bedankt voor je bericht! Wanneer ik mijn budget zou zetten op zo'n 500 euro, welke concrete aanbevelingen zou je dan kunnen doen?
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Voor de lokale rondjes red je het imo ook wel met een 500 euro mtb ,misschien is niet alles zo verfijnd, en gaat het allemaal niet zo lang mee , maar de onderdelen die erop zitten zijn dan ook niet zo duur om te vervangen .

zelf ben ik met onderstaande fiets begonnen
https://www.aanbiedingsfiets.nl/sensa- ... rIEALw_wcB

En heb er veel plezier aan gehad , en daar zaten ook echt niet de beste onderdelen op maar deed wat ie moet doen , en mocht je wel een x ruimer in budget komen kan je altijd nog een andere fiets kopen
—Cube reaction TM Pro—
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Mee eens, het kan altijd beter, mooier en duurder. In het clubje waar ik mee fiets rijdt van alles rond, van bike's die op marktplaats hooguit € 250,-- opbrengen tot nieuwe +€ 1000,-- De snelste is degene die het hardste trapt, niet die met de duurste bike.
Een gebruikte 29-er rond de € 500,-- is lastig te vinden, en dan moet het nog de juiste maat zijn ook.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

https://www.facebook.com/groups/6400352 ... 2672784351

Kwam deze toevallig tegen, geen idee of het bij jou in de buurt is.. en of 20" de juiste maat is ?
Prijs is in ieder geval aantrekkelijk....
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Met dat budget wordt het moeilijk.
Een nieuwe (bijvoorbeeld decathlon) voor dat geld, tja ze zijn er, voor toeren wil het nog, echter na verloop van tijd zal het materiaal problemen geven.
Voor sportief dan ga je naar boven de €800
Misschien een tweede hands fietsendrager? Die zullen veel minder slijten :D
Je weet wel een beetje hoe een mtb aanvoelt, ga dus zoeken naar tweede hands fietsen.
Je kan hier pech mee hebben, maar ook geluk.
Check hoe het schakelen gaat (liefst onder wat belasting), het rem vermogen en de vork.
Je kunt als je iets hebt gevonden ook een link plaatsen kunnen de mensen hier een oordeel over geven.
Succes er mee.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

gijsje schreef: do 21 mei 2020, 20:22 https://www.facebook.com/groups/6400352 ... 2672784351

Kwam deze toevallig tegen, geen idee of het bij jou in de buurt is.. en of 20" de juiste maat is ?
Prijs is in ieder geval aantrekkelijk....
Wel vreemd vind ik nieuwe freeweel hub en 890 km rijden en een nieuwe gekocht.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Willem Altes schreef: do 21 mei 2020, 21:36
gijsje schreef: do 21 mei 2020, 20:22 https://www.facebook.com/groups/6400352 ... 2672784351

Kwam deze toevallig tegen, geen idee of het bij jou in de buurt is.. en of 20" de juiste maat is ?
Prijs is in ieder geval aantrekkelijk....
Wel vreemd vind ik nieuwe freeweel hub en 890 km rijden en een nieuwe gekocht.
Tja...dat is niet gebruikelijk...maar mijn bike stond na 500 km ook bij de dealer vanwege een rauw lopende body. ( achteraf gezien iets te enthousiast met remmenreiniger geweest 😡)
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

gijsje schreef: do 21 mei 2020, 20:22 https://www.facebook.com/groups/6400352 ... 2672784351

Kwam deze toevallig tegen, geen idee of het bij jou in de buurt is.. en of 20" de juiste maat is ?
Prijs is in ieder geval aantrekkelijk....
Ziet er voor mij, als leek, uit als een mooie fiets! Ik ben niet bekend met het merk, jij wel? Nieuwprijs is €699. Ziet er ook uit dat er aardig wat upgrades zijn gedaan. Ik heb hem even gevraagd waarom het freewheel relatief snel is vervangen. Ik ben ongeveer 1.87. Is een 20 inch frame dan niet ietwat aan de kleine kant? Bedankt voor het spotten trouwens! Afstand maakt me niet zo uit, rijd graag een stukje voor een leuke fiets
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

Bedankt voor de reacties, allen! Zijn jullie bekend met Radon zr team bikes? Hierboven is naar een advertentie gelinkt. Op jullie aanraden ga ik er graag eens kijken. Ik ben 1.88, is een 20” frame dan wellicht niet ietwat te klein? Ben niet echt thuis ik de maten, maar volgens maattabellen zit ik tussen de 19 en 21 inch.

Zegt jullie dit iets qua kwaliteit: https://www.facebook.com/groups/6400352 ... 2583327360 ? Ik kan met die gegevens verder geen research doen. Wellicht herkennen jullie de fiets en weten jullie of het iets is? :).

Deze heb ik ook nog langs zien komen; https://www.facebook.com/groups/6400352 ... 5347234417

Al ben ik nog steeds met name geïnteresseerd in: https://www.facebook.com/groups/6400352 ... 2672784351. Maar ik ben maar een leek natuurlijk. Zojuist reactie van de verkoper ontvangen: freewheel liep zwaar na een grote schoonmaak van de cassette en erna direct 2 maanden weggezet. Hij vermoed dat er water in is blijven hangen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Die trail is een 26" en die Zevron is 27,5 en een 19,5 inch frame...
Over framehoogte vs lichaamslengte gaan hier verschillende theorie-en rond...zo klein mogelijk frame is voor de 1 het ideaal terwijl een ander...etc etc... Maar kijk ook naar je binnenbeen lengte, ik ben 1.87 maar heb langere benen als mijn fietsmaat met z'n 1.91...dus dat is relatief.
Gewoon passen, en kijken of je er lekker op zit !
( en ook ik heb al eens een body/freewheel om zeep geholpen door te enthousiast "onderhoud" 🤨) Het merk Radon ken ik persoonlijk niet...
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

gijsje schreef: do 21 mei 2020, 23:40 Die trail is een 26" en die Zevron is 27,5 en een 19,5 inch frame...
Over framehoogte vs lichaamslengte gaan hier verschillende theorie-en rond...zo klein mogelijk frame is voor de 1 het ideaal terwijl een ander...etc etc... Maar kijk ook naar je binnenbeen lengte, ik ben 1.87 maar heb langere benen als mijn fietsmaat met z'n 1.91...dus dat is relatief.
Gewoon passen, en kijken of je er lekker op zit !
( en ook ik heb al eens een body/freewheel om zeep geholpen door te enthousiast "onderhoud" 🤨) Het merk Radon ken ik persoonlijk niet...
Thanks voor de info! Hopelijk zegt de Radon iemand hier iets. Ik zal ook even wat research doen. Zegt de Zevron jou wel iets?
Plaats reactie