Alweer een bandenvraag

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Twee weken geleden sloeg bij mij het noodlot toe (of ik haalde gewoon een stommiteit uit). Ik ging over de kop met mijn Trek. De fiets is oke (sterk spul dat carbon) maar opa had een gebroken rib en een klaplong want ja, ik viel hard! Dertig jaar ouder in 10 seconden :D .

Nu wil ik binnenkort weer gaan fietsen -wel met een brace om- maar de single tracks zien mij voorlopig niet. Ik wordt dus een tijdelijke asfalt ridder. Een racefiets heb ik niet dus wil ik banden om mijn MTB leggen met een zo'n laag mogelijke rolweerstand. Ik rij normaal gesproken met 29" Rocket Ron voor en achter (2.25). Maar die wil ik er voorlopig af halen. Ik heb tot nu toe als best mogelijke tijdelijk band de Schwalbe G-one gevonden. Maar ik vind ze voor iets wat ik over een week of vier op zolder stoffig laat worden wat duur.

Ik hou me dus beleefd aanbevolen voor bruikbare suggesties. Ik heb wat gezocht in oude threads maar kom steeds op nog duurdere banden uit of op een bandje wat ik niet in 29" kan vinden. Google heeft tot nu toe ook niet veel geholpen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Wat is je budget dan. Soms kom je op marktplaats nog eens wat tegen voor niet teveel geld. En anders een meer low budget band nemen.

Zoiets:
https://www.internet-bikes.com/m/288761 ... PgQAvD_BwE

Of


https://www.futurumshop.nl/wtb-slick-co ... wart.phtml
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Ik heb inmiddels toch nog een bruikbare en betaalbare band gevonden: De Continental Doublefighter III 29 x 2.00. Misschien dat een ander Forum lid hier ooit wat aan heeft.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Zo zie je maar: toeval bestaat niet. Bedankt voor het meedenken Victor :-D , ik had hem net zelf gevonden.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Haha leuk zeg.
Sterkte met je herstel
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

evdbos_mtbnl schreef: do 21 mei 2020, 00:28Ik heb inmiddels toch nog een bruikbare en betaalbare band gevonden: De Continental Doublefighter III 29 x 2.00. Misschien dat een ander Forum lid hier ooit wat aan heeft.
Prima om je (dure?) Rocket Rons te sparen, maar de Double Fighter is een stugge, zware band. Ik zou er niet voetstoots van uitgaan dat je daarmee de rolweerstand omlaag brengt.
Vorsprung durch Pedantik.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Alien schreef: do 21 mei 2020, 06:57 Prima om je (dure?) Rocket Rons te sparen, maar de Double Fighter is een stugge, zware band. Ik zou er niet voetstoots van uitgaan dat je daarmee de rolweerstand omlaag brengt.
Je was er vroeg bij vandaag Alien maar bedankt voor je reactie.

Ik heb wat naar reviews gezocht over die Conties en die zijn, op zijn zachts gezegd, gemengd. Sommigen zijn wild enthousiast over de band en sommigen vonden hem maar niets. Ik las in verschillende gebruikers reviews dat ze het een fijne band vonden om de fiets om te bouwen voor asfalt. Ik heb ook ergens de tip gelezen om de druk in de band iets hoger te zetten dan aanbevolen. Dat zou bevordelijk zijn voor de rolweerstand. We zien het wel. Het hoge gewicht vind ik niet zo'n probleem (ik ben zelf geen lichtgewicht) maar ik hoop wel op een redelijk lage rolweerstand. Zeker de eerste weken van herstel van mijn ribbenkast.

Misschien doe ik er beter aan om bij mijn huismerk te blijven (Schwalbe) maar ik schat in dat ik de bandjes hooguit 4 tot 6 weken zal gebruiken. Valt het tegen heb ik het in ieder geval geprobeerd en kost het me nog geen veertig euro. Wat het naar verhouding nog steeds mijn duurste bandjes ooit maakt gezien het korte gebruik :-?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb nog een setje Schwalbe Big apple liggen (2.0), de draadversie in performance line, raceguard, liteskin versie. Heeft een keertje met de Roparun meegedaan (275km).

Voor 25 euro voor beide mag je die overnemen, dan heb je toch een budget oplossing die lekker rolt. Ik woon in de regio Ede, dus misschien kunnen we ook de verzendkosten besparen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Jan the Man schreef: do 21 mei 2020, 10:46
Voor 25 euro voor beide mag je die overnemen, dan heb je toch een budget oplossing die lekker rolt. Ik woon in de regio Ede, dus misschien kunnen we ook de verzendkosten besparen.
Ik stuur je een PB
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Bespaar niet op banden, been there done that en het beviel slecht. Dus kies de dure versie van banden.
Breed als je comfort wilt, smaller als je harder wilt op asfalt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: do 21 mei 2020, 14:51 Breed als je comfort wilt, smaller als je harder wilt op asfalt.
Dat laatste gaat dus niet per definitie op. 30 mm is sneller dan 23 mm, nadelen in aerodynamisch opzicht zijn tot 35 mm niet te meten (meting ging niet verder wat breedte betreft). Gezien praktijkmetingen die aangeven dat drukken boven de 5 bar hogere rolweerstand geven zou het best kunnen dat een breedte van bijvoorbeeld 40-45 mm het snelst is!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Lars TB schreef: do 21 mei 2020, 18:04
Jurriaan schreef: do 21 mei 2020, 14:51 Breed als je comfort wilt, smaller als je harder wilt op asfalt.
Dat laatste gaat dus niet per definitie op. 30 mm is sneller dan 23 mm, nadelen in aerodynamisch opzicht zijn tot 35 mm niet te meten (meting ging niet verder wat breedte betreft).
Dit blijft een raar idee. Van 21 via 23 naar 25 voelde logisch, maar naar 30 of zelfs 35 op de racer voelt gewoon log (subjectief).
Bicycle, bicycle, bicycle
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

daniel1975 schreef: do 21 mei 2020, 18:41
Lars TB schreef: do 21 mei 2020, 18:04

Dat laatste gaat dus niet per definitie op. 30 mm is sneller dan 23 mm, nadelen in aerodynamisch opzicht zijn tot 35 mm niet te meten (meting ging niet verder wat breedte betreft).
Dit blijft een raar idee. Van 21 via 23 naar 25 voelde logisch, maar naar 30 of zelfs 35 op de racer voelt gewoon log (subjectief).
Dat is het probleem: gevoel.

Je voelt het gewicht vooral bij aanzetten, maar dat doe je in de praktijk nauwelijks.

Is net als met vering: omdat je niet door elkaar geschud wordt lijkt het langzamer te gaan. Maar ondertussen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jurriaan schreef: do 21 mei 2020, 14:51Bespaar niet op banden, been there done that en het beviel slecht. Dus kies de dure versie van banden.
Ik verbaas me eigenlijk altijd dat mensen met topversies rijden voor condities dat de basisversie die je voor 12~15 EUR kunt vinden ook gewoon voldoet. :roll:

Stop de demonisering van Rapid Rob & co. :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Lars TB schreef: do 21 mei 2020, 18:0430 mm is sneller dan 23 mm, […]
Ook dat gaat niet per definitie op.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie