Analysis paralysis

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi zo. Daar ga je veel lol mee beleven.
Vandaag ook nog een rondje gemaakt op de oranje(!) Big Dog.
De eerste keer sinds 8 weken.
De heuvels leken een stuk steiler dan 2 maanden geleden, maar de Big Dog had daar geen moeite mee. Ik wel ;)

Ik heb m als los frame gekocht en opgebouwd met spul dat ik al had.
Bijv met een RS Pike voorvork, het oudere broertje vd RS35 die in de speclist staat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Gefeliciteerd!
ThaSingleTrackMastah schreef: za 2 mei 2020, 23:07 Mooi zo. Daar ga je veel lol mee beleven.
Vandaag ook nog een rondje gemaakt op de oranje(!) Big Dog.
Ja die herinner ik mij nog:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, de Big Dog was nog net op tijd voor onder de kerstboom in 2019.
De grote hond werd maar niet verstuurd vanwege een probleem met de steekas (verkeerde maat meegeleverd uit Vietnam).
Het leek eeuwen te duren voordat OnOne de goede steekassen had weten te bemachtigen, maar vlak voor de kerst een telefoontje van de koerier, hij kon mn adres niet vinden. (ik woon achteraf dus zo gaat dat meestal)
Afgesproken bij het lokale benzinestation en de grote doos in ontvangst genomen.

Plaatje van mn laatste tochtje voor de lockdown:

Afbeelding

In de lockdown is de OneUp 210 dropper binnengekomen.

Afbeelding

Gisteren eerste ritje met 210mm drop.
Da's toch serieus veel drop, meetrappen lukt dan echt niet meer...
Gisteren ook mn HansDampf naar de eeuwige singletracks geholpen. Scheur in het loopvlak, tijdens een klimmetje slipte de achterband door en toen blijkbaar een scherpe staan geraakt.
Straks maar even een afgeragde Mary er om leggen.

Frame op de foto is maat L.
Ik ben 1.83m
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi man, vooral in Oranje en zwart

Big Dog rules. .....
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Gisteren te horen gekregen dat ze wachten op spullen en dat mijn fiets voor de 20e gepland staat om gebouwd te worden. Gaat dus nog wel even duren. Zal waarschijnlijk wel begin juni worden voor hij hier bezorgd wordt.

Dus in de tussentijd maar even wat benodigdheden inslaan. Maar wat heb ik precies allemaal nodig?
Ik kon zelf het volgende bedenken:
  • Helm
  • Fietsbroek
  • Schoenen
  • Bidonhouder
  • Fiets multitool
  • Pomp voorvork
  • Chain stay protector
Ben ik nog wat vergeten? Smeermiddelen? Het meeste zal wel bij de Decathlon verkrijgbaar zijn als ze nog voorraad hebben. :P

En ik begreep al van zowel @suravida als via Guy Kesteven (live ride review en tech talk round) dat andere banden die beter geschikt zijn voor de Nederlandse trails geen overbodige luxe zijn. Wat zouden jullie mij adviseren?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lijkt me een prima lijst :-q Qua banden zou ik iets zoeken in de Nobby Nic/Racing Ralph range. Redelijk wat grip voor, wat sneller lopend achter. Fijne banden om als starter Bergschenhoek te rijden. Ik ben zelf op dit moment erg te spreken over Wolfpacks Trail en Race, maar er zijn meer merken en meningen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Wat betreft banden, kan je ook beginnen met wat er op zit (je weet toch niet beter) en dan later een upgrade doen, geschikt voor waar je de fiets werkelijk voor gebruikt (dat moet je nog uitvinden).
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Wellicht is een gewone pomp voor je banden ook wel handig... Met een vork zonder lucht kom je nog wel thuis, banden zonder lucht is lopen :winkie: .

Verder handschoenen, pedalen (spd of flats), missing link en een (zonne)bril :-q.

En investeer in een goede multitool ipv de goedkoopste van decathlon. Afgeronde inbus en een pons die je kapot draait is niet leuk :( .

Misschien een tic van mij maar ik bestel bij al mijn fietsen een spare derailleurpad en die gaat altijd mee...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mathijs_7 schreef: vr 15 mei 2020, 19:38Wellicht is een gewone pomp voor je banden ook wel handig... Met een vork zonder lucht kom je nog wel thuis, banden zonder lucht is lopen :winkie: .
Niet per definitie... Onlangs met de wielrenfiets meer dan 10km met een platte voorband gereden (was door m'n spares heen @##$@!), gaat eigenenlijk nog verrassend goed en in een rechte lijn nog best snel (in vergelijking met lopen).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Arson schreef: wo 13 mei 2020, 20:37 Gisteren te horen gekregen dat ze wachten op spullen en dat mijn fiets voor de 20e gepland staat om gebouwd te worden. Gaat dus nog wel even duren. Zal waarschijnlijk wel begin juni worden voor hij hier bezorgd wordt.

Dus in de tussentijd maar even wat benodigdheden inslaan. Maar wat heb ik precies allemaal nodig?
Ik kon zelf het volgende bedenken:
  • Helm
  • Fietsbroek
  • Schoenen
  • Bidonhouder
  • Fiets multitool
  • Pomp voorvork
  • Chain stay protector
Ben ik nog wat vergeten? Smeermiddelen? Het meeste zal wel bij de Decathlon verkrijgbaar zijn als ze nog voorraad hebben. :P

En ik begreep al van zowel @suravida als via Guy Kesteven (live ride review en tech talk round) dat andere banden die beter geschikt zijn voor de Nederlandse trails geen overbodige luxe zijn. Wat zouden jullie mij adviseren?
Rugzak(je) om alles in te stoppen ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Mathijs_7 schreef: vr 15 mei 2020, 19:38 Wellicht is een gewone pomp voor je banden ook wel handig... Met een vork zonder lucht kom je nog wel thuis, banden zonder lucht is lopen :winkie: .

Verder handschoenen, pedalen (spd of flats), missing link en een (zonne)bril :-q.

En investeer in een goede multitool ipv de goedkoopste van decathlon. Afgeronde inbus en een pons die je kapot draait is niet leuk :( .

Misschien een tic van mij maar ik bestel bij al mijn fietsen een spare derailleurpad en die gaat altijd mee...
Gewone pomp had ik al. Handschoenen, bril, fietsbroek, bidonhouder en voorvork pomp aangeschaft bij de decathlon. Helm en chainstay protector bij de 12gobiking. Ik stuitte bij toeval op deze multitool die me wel geschikt leek, dus ik hoop dat ik niet meteen alles kapot draai :-?
Pedalen heb ik bij de fiets besteld tijdens het bestelproces. Gewone flatpedals leek me prima om mee te beginnen.

Missing link is misschien wel handig, net als een rugzakje.

Schoonmaak en smeermiddel moet ik ook nog. Ze hadden dat ook bij de decathlon en bij de bouwmarkt, maar geen idee of dat goed spul is. Ik geloof ook dat ik voor de ketting en de vork ander soort smeermiddel nodig heb?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Arson schreef: zo 17 mei 2020, 12:25Ik stuitte bij toeval op deze multitool die me wel geschikt leek, dus ik hoop dat ik niet meteen alles kapot draai :-?
1) Een substantieel deel heb je onderweg niet nodig,
2) een bandenlichter zou ik gewoon 2 plastic exemplaren willen hebben,
3) een kettingpons mist (geregeld dat er nog wat verwijderd moet worden alvorens je een missinglink kunt gebruiken).
Arson schreef: zo 17 mei 2020, 12:25Missing link is misschien wel handig, net als een rugzakje.
Rugzak zou ik voorkomen als het kan, er zijn genoeg oplossingen om een hoop zooi aan een fiets zelf kwijt te raken...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Arson schreef: wo 13 mei 2020, 20:37 Gisteren te horen gekregen dat ze wachten op spullen en dat mijn fiets voor de 20e gepland staat om gebouwd te worden.
Vandaag!
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Willem Altes schreef: wo 20 mei 2020, 15:49
Arson schreef: wo 13 mei 2020, 20:37 Gisteren te horen gekregen dat ze wachten op spullen en dat mijn fiets voor de 20e gepland staat om gebouwd te worden.
Vandaag!
Jaja, en hij is al verstuurd ook. Ik verwacht hem vrijdag. :D
Kijken of ik hem in elkaar krijg vanuit de doos ;)

En dan maar dit weekend voorzichtig de eerste meters maken denk ik.
Dus bij deze maar een oproepje: Is er iemand die me een beetje wegwijs wil maken? Omgeving Pijnacker, misschien op de route van Zoetermeer. Heb geen verwachtingen, dan kan het alleen maar meevallen :P
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mijn aanbod staat nog steeds, al kunnen we misschien beter beginnen bij Vlaardingen :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie