Lichte banden voor droge Nederlandse tracks

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Op een droog en hard parcours maakt het heel weinig uit waar je mee rijd gewoon een licht profiel/semslick van een merk en je zult je geen buil vallen.

En wat mij betreft kunnen nieuwe banden topics op slot. Er is altijd wel iemand die een combo niet kan vinden in het banden topic, nou dan test je het een keer zelf. Het is net als met zadels het is een persoonlijke keuze. Logisch nadenken en kijken naar een band geeft al voor 80% duidelijkheid over hoe de band zich gedraagd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Janwillembike schreef: wo 20 mei 2020, 09:38 Is Wolfpack de nieuwe Schwalbe??
Of het nieuwe Maxxis?
Vorig jaar was allen Maxxis wat hier voorbij kwam.
Nu heeft Lars een beetje zn best gedaan en is het WP geworden.
Nu denk ik wel dat WP beter past bij NL dan Maxxis.
Let wel, denk, want ik rij niet meer in NL en heb geen ervaring met WP, en slechts beperkt met Maxxis.

Meneer WP is ex-Schwalbe, dus er zal veel Schwalbe know how in zitten.
Volgens mij een goede zaak, was/ben de laatste jaren erg tevreden over Schwalbe.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

daniel1975 schreef: wo 20 mei 2020, 09:42 Klinkt toch een beetje tegenstrijdig? Enerzijds meer grip, maar niet geschikt voor meer technische routes.
Nee hoor ik zeg helemaal niets over "niet geschikt" dat maak jij er van

- Meer grip vergeleken met RoRon 2.25's en RaRalphs in 2.35
- Uitermate geschikt voor "niet technische" routes, en meer.

Ik heb zelf al heel mooie dagen in de Ardennen beleefd op onder andere Rocket Rons, ben benieuwd naar de Wolfpacks daar
Als je de skills hebt kun je er eender welk technische afding mee doen, en dan zijn er ook nog andere banden opties.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Heckler40 schreef: wo 20 mei 2020, 12:17
Nee hoor ik zeg helemaal niets over "niet geschikt" dat maak jij er van
Zender vs ontvanger :lol:
No problem, bedankt voor de aanvulling :-q

Ik ga gewoon lollig 2x 2.4 Speed bestellen en dan op 1.5bar rijden.
Leuk om weer iets heel anders te proberen buiten mijn comfortzone, word je sowiso niet dommer van :P
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

In de zomer rijd ik altijd met Specialized Fast Trak 2.2 voor en achter. Rolt licht en snel en voldoende grip in de meeste omstandigheden.

Ik wil voor de gein wel eens de Renegade van Specialized proberen, maar ik zoek nog een goede aanbieding.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Maxxis Forekaster voor en Ikon achter rolt ook als een dolle.
Ruim genoeg grip en voorspelbaar in bochtenwerk.
Geen Ardent als voorband tenzij je al een kunstgebit hebt.
Wereldwonder Wolfpack ken ik niet dus ik weet niet of die beter passen bij je wensen.
Qua Patet Orbis
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

deefdeef schreef: wo 20 mei 2020, 12:51 In de zomer rijd ik altijd met Specialized Fast Trak 2.2 voor en achter. Rolt licht en snel en voldoende grip in de meeste omstandigheden.

Ik wil voor de gein wel eens de Renegade van Specialized proberen, maar ik zoek nog een goede aanbieding.
Ik heb een tijdje met een combi van FastTrack voor en Renegade achter gereden, maar dat is niet echt een combi die geschikt is voor mul zand. Sterker nog, ik zou hem aanraden voor harde ondergrond, met een dunne losse toplaag, waar die dan ook echt super werkt!

In het mulle zand ben ik er tijdens het NKSS2019 zelfs hard mee onderuit gegaan in een bocht met mul zand. :cry:
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

daniel1975 schreef: wo 20 mei 2020, 09:42
Heckler40 schreef: ma 18 mei 2020, 23:07 Hier nog een zeer tevreden Wolfpack Speed 2.4 voor en achter rijder.

Rollen super en bieden echt meer grip, demping en zekerheid vergeleken met Schwalbes Ralph en Ron die ik hiervoor reed. Zeker als je zegt dat de routes niet heel technisch zijn hoef je echt niet naar meer noppen te kijken. Wel de druk in de voorband wat lager kiezen, 0.2 bar of zo.
Klinkt toch een beetje tegenstrijdig? Enerzijds meer grip, maar niet geschikt voor meer technische routes.
Dit ie een vergelijking ten opzichte van de rara en roro beide natuurlijk ook lichtlopende xc banden en dus geen bergen grip.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Downtherabbithole schreef: wo 20 mei 2020, 12:57 Maxxis Forekaster voor en Ikon achter rolt ook als een dolle.
Ruim genoeg grip en voorspelbaar in bochtenwerk.
Geen Ardent als voorband tenzij je al een kunstgebit hebt.
Wereldwonder Wolfpack ken ik niet dus ik weet niet of die beter passen bij je wensen.
Dit is precies wat ik ook vind :-q
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 20 mei 2020, 12:14
Janwillembike schreef: wo 20 mei 2020, 09:38 Is Wolfpack de nieuwe Schwalbe??
Of het nieuwe Maxxis?
Vorig jaar was allen Maxxis wat hier voorbij kwam.
Nu heeft Lars een beetje zn best gedaan en is het WP geworden.
Nu denk ik wel dat WP beter past bij NL dan Maxxis.
Let wel, denk, want ik rij niet meer in NL en heb geen ervaring met WP, en slechts beperkt met Maxxis.

Meneer WP is ex-Schwalbe, dus er zal veel Schwalbe know how in zitten.
Volgens mij een goede zaak, was/ben de laatste jaren erg tevreden over Schwalbe.
Ach, Maxxis... . Denk toch dat je het eerder met iets als Vittoria moet vergelijken, die kwamen vorig jaar sterk opzetten omdat ze al een paar jaar zeer goede banden produceren. En de serieuzere jongens daar behoorlijk van onder de indruk waren.

Ik zou Wolfpack niet pushen als ik niet overtuigd zou zijn. Maar nu weet ik al langer dat Wolfgang goede banden kan maken:
deefdeef schreef: wo 20 mei 2020, 12:51 In de zomer rijd ik altijd met Specialized Fast Trak 2.2 voor en achter. Rolt licht en snel en voldoende grip in de meeste omstandigheden.

Ik wil voor de gein wel eens de Renegade van Specialized proberen, maar ik zoek nog een goede aanbieding.
In 2012 is hij dus door Specialized weg gekocht bij Conti, waar hij Hot Chili ontwikkelde. Die Specialized banden van hem waren ook van topniveau. Helaas vroeg Specialized daar ook topniveau prijzen voor.

Daarna is hij door Schwalbe binnen gehaald. Ze hadden hem nodig!! Er zit dus Wolfgang kennis in Schwalbe banden, meer dan andersom!!


En nu is hij voor zichzelf begonnen. Zonder grote zak met geld, dus hij komt er niet zomaar tussen. Maar omdat de banden echt goed zijn komt Wolfpack langzaam uit zichzelf wel boven drijven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 20 mei 2020, 12:14 Nu heeft Lars een beetje zn best gedaan en is het WP geworden.
Even voor de goede orde: ik kende Wolfgang al en toen hij voor zichzelf begon heb ik hem met Elan in contact gebracht. Elan is verdeler voor Nederland.

Ik heb zelf geen commerciële belangen in Wolfpack of Elan. Hooguit help ik Elan hier en daar omdat we toch in 1 pand zitten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Freekenstein schreef: wo 20 mei 2020, 13:11
Ik heb een tijdje met een combi van FastTrack voor en Renegade achter gereden, maar dat is niet echt een combi die geschikt is voor mul zand. Sterker nog, ik zou hem aanraden voor harde ondergrond, met een dunne losse toplaag, waar die dan ook echt super werkt!

In het mulle zand ben ik er tijdens het NKSS2019 zelfs hard mee onderuit gegaan in een bocht met mul zand. :cry:
In de beschrijving van Specialized staat indedaad ook beschreven dat ie meer voor de harde ondergrond is,al dan niet met losse toplaag.
Hier in de maashorst is het nu, net als op veel plaatsen meer zacht en sommige delen erg mul. Dat weerhoudt mij er aan de andere dus ook weer van om mijn geld uit te geven aan deze band.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 20 mei 2020, 13:41
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 20 mei 2020, 12:14 Nu heeft Lars een beetje zn best gedaan en is het WP geworden.
Even voor de goede orde: ik kende Wolfgang al en toen hij voor zichzelf begon heb ik hem met Elan in contact gebracht. Elan is verdeler voor Nederland.

Ik heb zelf geen commerciële belangen in Wolfpack of Elan. Hooguit help ik Elan hier en daar omdat we toch in 1 pand zitten.
Bedoelde ook alleen dat jij ze goed onder de aandacht hebt gebracht.
(en zo Maxxis als default antwoord hebt verdrongen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Downtherabbithole schreef: wo 20 mei 2020, 12:57 Maxxis Forekaster voor en Ikon achter rolt ook als een dolle.
Ruim genoeg grip en voorspelbaar in bochtenwerk.
Geen Ardent als voorband tenzij je al een kunstgebit hebt.
Wereldwonder Wolfpack ken ik niet dus ik weet niet of die beter passen bij je wensen.
Ik had een 2,35" Forekaster en eerst een 2,2" en daarna een 2,35" Ikon.
Band waar ik weer naar terug ging waren de oude vertrouwde overal goed NoNi's 2,25".
Ben momenteel diverse Wolfpacks aan het uitproberen, in Zuid L. XC-en, technische trailtjes, afdalingen op hoge snelheid.

De Forekaster moet je eigenlijk tegenover de WP Trail zetten wat betreft inzetbereik, gewicht band, en tegenover de NoNi.
Maar: de WP Cross 2,25", lichter van gewicht, lichter rollend, die eigenlijk 'beneden' een Forekaster of Noni 'hoort' als je de iets kleinere noppen ziet, heeft wel nagenoeg dezelfde grip, heb ik gemerkt! (klein voorbehoud: nog geen modder nog gezien, en de grens met Blg is dicht, dus de stenen van de Voerstreek en verder zuidwaarts heb ik nog niet bezocht). Maar ik ben wel in zoverre om dat de NoNi er hier af gaat en dat de Cross erop komt, aan de voorkant.
De NoNi's gebruik ik wel weer in de bergen denk ik (de WP Trails zullen een nog betere grip hebben, maar die zijn weer wat zwaarder, en de NoNi's volstaan voor mij wat grip betreft prima, en ze zijn niet zo zwaar, hebben een lage rolweerstand voor het noppenprofiel).

De Ikon liep redelijk licht op hardpack maar voelde toch een tik plakkerig, en de 2,2" had gewoon te weinig grip voor het stevigere XC/trails light werk. De 2,35" kon dat echt veel beter! Zelfs de bergen mee in genomen. Maar: in 2,35" wel meteen zwaarder en nog wat meer rolweerstand.
De WP Race 2,2" (die wat breder oogt) is veel lichter dan een 2,35" Ikon, rolt vlotter, en heeft veel meer grip. De WP Speed 2,2" is nog lichter en lichter rollend, oogt ook echt ieler, maar die heeft zo weinig nop en wordt zo licht, dat ik die voor Zuid L en net over de grens 'te licht' vindt, als je agressiever wilt rijden in de losse steen etc., als het echt steiler.
De Race 2,2" krijgt het al iets lastiger bij remmen op schotterachtige ondergrond, bij steil bergop met wortels etc, de Speed 2,2" heeft het op die gebieden, hier, moeilijker. Het gaat goed als je je 'gewoon' aan de snelheid houdt, maar je moet er niet de grens mee gaan opzoeken. Met de Cross kan dat zeker. En de Race kan het ook, als je netjes rijdt, scherp bent. Maar voor in de rest van Nl, waar grip niet zo'n ding is, afdalingen en snelheden bergaf niet zo hoog liggen, de trails lopen (geen off camber bochten etc, geen grind in de bochten etc): de Speed is dan top! En dan in 2,4", als je wat bredere vegen hebt.

Maar goed, voor mij in Zuid L eo wordt het voor zeker de Cross. En achter twijfel ik nog een beetje tussen de Cross (iets meer grip bergop en met remmen, iets meer reserve) en de Race (sneller, iets meer oppassen). En dan de breedte, 2,25" of 2,4"?
Waar ze allemaal in uitblinken: opvallend goede grip, bij keurige lage rolweerstand. Ze boezemen veel vertrouwen in.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Downtherabbithole schreef: wo 20 mei 2020, 12:57 Maxxis Forekaster voor en Ikon achter rolt ook als een dolle.
Ruim genoeg grip en voorspelbaar in bochtenwerk.
Forekaster ben ik nu geen fan van. Vind hem maar zwaar rollen eigenlijk. Ligt er nu op, maar gaat er echt vanaf. In de herfst of voor Limburg gaat ie er weer op.
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie