NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Tot nu toe 383 strava registraties. En dan even realiseren dat dit ongeveer 25-30% van de rijders is. Hoe ga je daar de boodschap overbrengen. Toch denk ik dat er veel mensen door de berichten niet gaan. Het kan namelijk nog drukker dan dit. Je bent goed bezig als je niet gaat, dus voel je niet te gefrustreerd. Ik als local op de heuvelrug rijd nu ook minimaal. Maar daar speelt ook bij mee dat van de 4 routes rondom mij er nog maar 1 open is. En ik houd er niet zo van om mezelf nog meer herstelwerk te geven
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Horsthil schreef: zo 17 mei 2020, 19:14 Tot nu toe 383 strava registraties. En dan even realiseren dat dit ongeveer 25-30% van de rijders is. Hoe ga je daar de boodschap overbrengen. Toch denk ik dat er veel mensen door de berichten niet gaan. Het kan namelijk nog drukker dan dit. Je bent goed bezig als je niet gaat, dus voel je niet te gefrustreerd. Ik als local op de heuvelrug rijd nu ook minimaal. Maar daar speelt ook bij mee dat van de 4 routes rondom mij er nog maar 1 open is. En ik houd er niet zo van om mezelf nog meer herstelwerk te geven
D'r is in mijn ogen maar één manier: afsluiten en die afsluiting contractueel onderdeel van het vignet maken. Maar dat betekent dus ook meer handhaving wanneer er afgesloten is.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Vergeet niet dat de landeigenaren meer belangen hebben af te wegen dan enkel de staat van de mtb route.

Voorbeeld: Stel dat de keuze zou worden gemaakt om alle routes volledig fysiek af te sluiten (even los van de dagelijkse hoeveelheid werk die dat met zich meebrengt). Waar gaan al die mensen dan heen? Een van de mogelijkheden is dat die mtb'ers zich vervolgens weer gaan verspreiden door het bos. Dat is ook weer onwenselijk.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Veel meer dan we nu doen is niet mogelijk. Of de hulp van het leger inroepen. Of hopen dat mensen na toch nog maar een keertje door het droge zand ploegen bij zichzelf denken 't is inderdaad niet te doen, het klopt wat ze zeggen'
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Als gevraagd wordt om iets te mijden hoef je niet direct ook iets te sluiten

(vind ik dan, maar ik ga dan ook vaak van het positieve in de mens uit)
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Pff net als corona ben ik deze discussie inmiddels ook wel zat zeg :-{
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

RoySmit schreef: zo 17 mei 2020, 21:32Pff net als corona ben ik deze discussie inmiddels ook wel zat zeg :-{
Gelukkig gat het over de route en het gebruik etc en niet over het c-woord.
Oproep om routes te mijden zal slechts bij een deel landen, pas bij afsluiting zal het doel (met rust laten) bereikt worden. Op Zeist/Austerlitz werkt dat wel als ik met mijn racefiets langs het parcours reed.
Maar zo'n beslissing ligt bij de directie en heeft best wat consequenties
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Fred (mtb-sport) schreef: ma 18 mei 2020, 07:42
RoySmit schreef: zo 17 mei 2020, 21:32Pff net als corona ben ik deze discussie inmiddels ook wel zat zeg :-{
Gelukkig gat het over de route en het gebruik etc en niet over het c-woord.
Oproep om routes te mijden zal slechts bij een deel landen, pas bij afsluiting zal het doel (met rust laten) bereikt worden. Op Zeist/Austerlitz werkt dat wel als ik met mijn racefiets langs het parcours reed.
Maar zo'n beslissing ligt bij de directie en heeft best wat consequenties
gaat ook over de routes maar lees helaas hier alleen maar BLIJF WEG!! En ik denk dat het bij de mensen hier wel geland s inmiddels. De rest bij wie dat niet zo is bereik je hier toch niet!
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

Bottecchia schreef: zo 17 mei 2020, 20:04 Vergeet niet dat de landeigenaren meer belangen hebben af te wegen dan enkel de staat van de mtb route.

Voorbeeld: Stel dat de keuze zou worden gemaakt om alle routes volledig fysiek af te sluiten (even los van de dagelijkse hoeveelheid werk die dat met zich meebrengt). Waar gaan al die mensen dan heen? Een van de mogelijkheden is dat die mtb'ers zich vervolgens weer gaan verspreiden door het bos. Dat is ook weer onwenselijk.
Dat mensen ergens anders gaan fietsen is een gevollig hiervan. Als je nu door het bos fietst zie je alleeen nog maar rood wit lint
Daarbij komt nog dat de kans op een boete is zeer klein is.

Fiets al 12 jaar bijna weekelijks op de MTB en heb pas 1x handhaving gezien. dit was toen het ecoduct over de A12 was gemaakt.

Mensen zoeken toch de routes kan me niet voorstellen dat iedereen niet meer fietst over de routes. En hier onderzullen ook wel vrijwillers bij zijn.
Of gaan die allemaal over de routes van de buren die nog niet afgesloten zijn.
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou daar ga je toch wel een beetje kort door de bocht;

1) allemaal rood wit lint in het bos? Waar kom jij dan?
2) dus alleen een boete schrikt jou af?
3) een groot deel van oa dit forum fietst momenteel idd niet meer over de routes .. dat noemen we dus trailrespect (vrijwiligers zijn ook liefhebbers maar die snijden zichzelf dubbel als ze de tracks kapot rijden .. :roll: :(( )
4) de buren zijn ook grotendeels dicht (Ede, Oosterbeek, posbank en je leest dat steeds meer routes oproepen niet te gaan rijden) dus wil je dan gaan fietsen rijdt gravelpaden of over het asfalt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Primar schreef: ma 18 mei 2020, 11:11 Mensen zoeken toch de routes kan me niet voorstellen dat iedereen niet meer fietst over de routes. En hier onderzullen ook wel vrijwillers bij zijn.
Of gaan die allemaal over de routes van de buren die nog niet afgesloten zijn.
Het valt op dat vooral de mensen die pas afgelopen weken het fietsen ontdekt hebben buiten de paden fietsen. Dit weet ik omdat we heel veel in het bos (solo of op afstand van elkaar) aan het klussen zijn. En daarnaast wandelen en de afzettingen controleren. Daarbij tref ik de meest wonderlijke taferelen aan. Maar vooral onschuldige blikken. Men rijdt een bos in met het hele gezin en zijn zich van geen regels bewust.

In mijn beleving weten de andere bikers het wel. En daar is ook een kleine groep bij die gewoon blijft doen waar ze zin in hebben (de generaties "ikke ikke", "ik fiets hier al 35 jaar" en "niemand vertelt mij wat ik wel en niet mag doen").

De vrijwilligers fietsen ook nog op de routes. Deels om te kijken hoe de staat van de routes is, wat het effect van de werkzaamheden is, hoe afsluitingen erbij liggen, op weg naar een kluslocatie en natuurlijk ook omdat zij ook nog willen fietsen. Maar ook binnen de groep vrijwilligers wordt veel minder op de routes gefietst dan voorheen. Er wordt meer op de weg gereden of gewoon minder gereden (ik klus meer dan ik fiets momenteel). Aangezien de groep inmiddels 500 man groot is waarvan veel ook een MTBUH shirt hebben, zullen zij zeker gespot worden. Dit roept vragen op bij anderen die daar vervolgens ook weer wat van vinden (vanzelfsprekend). Weet in ieder geval dat die MTBUH vrouwen/mannen daar vaak met een reden zijn en dat zij ook degenen zijn die dat beetje slijtage wat zij veroorzaken meer dan compenseren met herstelwerkzaamheden
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

hanjovdberg schreef: ma 18 mei 2020, 11:19 Nou daar ga je toch wel een beetje kort door de bocht;

1) allemaal rood wit lint in het bos? Waar kom jij dan?
2) dus alleen een boete schrikt jou af?
3) een groot deel van oa dit forum fietst momenteel idd niet meer over de routes .. dat noemen we dus trailrespect (vrijwiligers zijn ook liefhebbers maar die snijden zichzelf dubbel als ze de tracks kapot rijden .. :roll: :(( )
4) de buren zijn ook grotendeels dicht (Ede, Oosterbeek, posbank en je leest dat steeds meer routes oproepen niet te gaan rijden) dus wil je dan gaan fietsen rijdt gravelpaden of over het asfalt.
1. Kom uit de buurt van A'foort heb van de week rondje austerlitz/zeist doorn(asfalt/gravel) gedaan daar hangt het hele bos vol met lint.
2 nee
3/4 ik blijf ook zelf van de single track routes af (je mag me strava bekijken)
, je wilt niet de hele zomer over het asfalt fietsen(had ik wel een racefiets gekocht. Zal best wel een een ander pad kiezen in het bos en ik zal
niet de enige zijn hierin.(misschien wel de enige die het zegt).
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ah ik hoor en voel een verkapte; ‘wordt vrijwilliger en fiets dan met goede redenen ...’ :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

hanjovdberg schreef: ma 18 mei 2020, 11:38 Ah ik hoor en voel een verkapte; ‘wordt vrijwilliger en fiets dan met goede redenen ...’ :winkie:
Als alles weer redelijk normaal is wil ik best komen om te helpen(zeist/Austerlitz).

Tenslotte willen we allemaal een track die er goed bij ligt.
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

hanjovdberg schreef: ma 18 mei 2020, 11:38 Ah ik hoor en voel een verkapte; ‘wordt vrijwilliger en fiets dan met goede redenen ...’ :winkie:
Laat mensen die zo denken maar wegblijven. Ik heb liever een vrijwilliger die zich aanmeldt omdat hij/zij het leuk vindt om aan een route te werken.
Primar schreef: ma 18 mei 2020, 11:36 1. Kom uit de buurt van A'foort heb van de week rondje austerlitz/zeist doorn(asfalt/gravel) gedaan daar hangt het hele bos vol met lint.
Klopt. Wij zijn schuldig! Weet je ook waarom? Blijkbaar is het voor mensen niet duidelijk genoeg om bij de normale ingangen te melden dat de hele route is afgesloten vanwege schade aan de track. Hier hangen iets van 30 bordjes van. Daarnaast zijn daar de paden afgesloten met linten en takken en bomen. Men pakt wel de eerstvolgende gelegenheid om een track op te gaan. Zeg had je niet gezien dat de route afgesloten was? "Ja, dat had ik gezien, maar daar ben ik er niet opgegaan! Daarom is elke kruising met een ander pad aan beide zijden afgezet. Om de ikkes van de wereld te weren.
Plaats reactie