Sram NX eagle ketting upgrade

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
wesvd22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:15

Goedemiddag,

bij mijn Cube Acid 2020, 1x12 speed met Sram NX Eagle, heb ik voor de 2e keer een ketting gebroken. Zowel de originele als een vervangend exemplaar zijn genroken. Graag zou ik nu een betere ketting monteren die langer meegaat.

Hebben jullie hier aanraders voor? en kan je dit 1:1 vervangen of moet ik direct de hele groep vervangen?

ik zat te denken aan een stapje hogere GX ketting maar weet niet of dit gewoon past.

bedankt
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Die ketting past gewoon.

Indien je cassette nog niet ver ingesleten is dan kun je alleen een ketting vervangen.

Het is wel aan te raden om uit te zoeken waarom die ketting bij jou steeds breekt. Een ketting breekt namelijk niet zomaar.
Vaak ligt er verkeerd schakelen of een beschadiging aan ten grondslag.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fout die op de loer ligt:
Monteren met kettingpons ipv de powerlink/sluitschakel.
Veel ouderwetse fietsenmakers vinden zo'n ding maar niks.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Pas nog zitten zoeken maar 12 speed kettingpinnen bestaan volgens mij helemaal niet?

Zat er nl zelf naar te zoeken in geval je een ketting later nog wilt verlengen ivm grotere cassette. 2x een powerlink vind ik minder ideaal .. lees mooi .. :wink:

Dus lijkt me sterk dat de FM dat dan toch monteert?

Mogelijk trap je met veel power op momenten dat je net schakelt. Dat is niet zo goed voor een ketting.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

hanjovdberg schreef: zo 17 mei 2020, 16:54 Pas nog zitten zoeken maar 12 speed kettingpinnen bestaan volgens mij helemaal niet?

.......
Dus lijkt me sterk dat de FM dat dan toch monteert?
Ik denk dat wat TSTM bedoelt nog erger is; Old school het pinnetje 90% eruit drukken en daarna bij montage weer terugdrukken. Standaard werkwijze tot de introductie van 8-speed of zelfs al bij 7. 😉

Als dat gedaan is, dan is dat vrijwel zeker het probleem. Anders is “user error” de meest logische oorzaak.
wesvd22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:15

Bedankt voor de reacties, ik zal eens een GX ketting proberen.

Slijtage van de tandwielen lijkt me wat stug. Fiets is nog geen 500km oud. Vandaag brak de ketting tijdens het wegrijden na het stoppen bij een kruispunt. Schakelen doe ik heel weinig dus niet echt een ding. Al zal ik hier meer op proberen te letten.

Wat ik wel merk is dat mijn timing veelal wat beroerd is nog 😂 ik begin na een stukje staan met trappen en dan klakt het heel hard in elkaar. Als het wat soepeler getimd is heb ik dit niet.
Tel hier een zware jongen van 105kg en een 200+ kg squat bij op en dan is misschien het probleem duidelijk....

verlengen van de ketting is denk ik niet van toepassing. Als ik een jaar consistent fiets en dit wil voortzetten ga ik denk ik toch voor een carbon fiets kijken. Deze fiets is echt mijn instap om te kijken hoe het bevalt.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het is niet zo dat een NX ketting minder sterk is dan een GX, XO of XX. Is wel zwaarder en zou volgens de fabrikant extremely robust and durable moeten zijn.

Je manier van rijden heeft denk ik invloed op de levensduur van je ketting want 500km en 2 kettingen gebroken dat gaat nergens over.

Toch maar wat meer schakelen ipv vol erop in een te zware versnelling?
Laatst gewijzigd door Elvander op zo 17 mei 2020, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Er zit geen merkbaar prestatie veschil tussen een NX of een GX ketting. Ook in sterkte ga je geen verschil merken. Het is zelfs zo dat de NX groep E-bike compatible is......

Ik rijd al duizenden km's op een NX en GX ketting en er zit echt geen verschil in. Enkel de afwerking OP de schakels. Overigens ook nog nooit een ketting gebroken van Sram, Shimano of KMC.

Ik denk dat jij zelf echt iets verkeerd doet en dat je het meer in je schakeltechnieken moet zoeken.

Mvg
Thijs
Canyon Neuron CF9 2022
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idd duurdere kettingen zijn lichter en vaak gemaakt van ‘zwakker’ materiaal.

Misschien moet je juist andersom denken. Neem de ketting van goede zware kwaliteit ipv de hoogste prijs. (Ik weet GX is niet meteen de duurste ..) dus misschien een KMC ketting E12 Black tech. Eigenlijk voor Ebike maar dat maakt volgens mij niks uit is gewoon iets zwaardere kwaliteit.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

wesvd22 schreef: zo 17 mei 2020, 17:40 Schakelen doe ik heel weinig dus niet echt een ding.
Kijk, de oplossing. Singlespeed gaan rijden met een dikke 1/2 x 1/8 inch ketting en probleem opgelost :tong :wink: .

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
wesvd22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:15

Jan the Man schreef: zo 17 mei 2020, 19:22
wesvd22 schreef: zo 17 mei 2020, 17:40 Schakelen doe ik heel weinig dus niet echt een ding.
Kijk, de oplossing. Singlespeed gaan rijden met een dikke 1/2 x 1/8 inch ketting en probleem opgelost :tong :wink: .

Ciao
Jan
Ik zat al te denken om de ketting van mijn 450-crosser erop te leggen 😂

heb de gx inmiddes besteld.

Van de week eens zoeken naar wat schakel techniek informatie.

bedankt allen
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ehh als ik je beschrijving zo lees: je schakelt toch alleen als je fietst, en dus je trappers soepel zonder druk rond trapt hoop ik? Waarom “klakt” het dan bij het stoplicht?
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Jouke74 schreef: wo 20 mei 2020, 22:40 Ehh als ik je beschrijving zo lees: je schakelt toch alleen als je fietst, en dus je trappers soepel zonder druk rond trapt hoop ik? Waarom “klakt” het dan bij het stoplicht?
Misschien toch even terugschakelen bij de verkeerslichten en dat de ketting nog niet op de juiste kransjes ligt waarnaar geschakeld is.
En dan met het volle gewicht op de pedalen. Dan zegt het wel "klak". :((
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Juist en met een paar keer klak ook dus beschadigingen en een keer krak.
Plaats reactie