Welke groep draagt jullie voorkeur?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

JMA1992 schreef: zo 10 mei 2020, 17:15 Ik heb 5000 km met XT ( en SLX shifter ) gereden en nu inmiddels een 5000 km met GX ( met X1 trigger ) en ik vind dat Sram beter schakelt.
...
Eigenlijk heb je dus een SLX shifter vergeleken met een X1 shifter.

Omdat ik zelf de SLX shifter ook minder fijn vind dan de XT en XTR shifter, verbaast mij het niet dat jij de SLX minder vindt dan de X1.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 10 mei 2020, 19:41
JMA1992 schreef: zo 10 mei 2020, 17:15 Ik heb 5000 km met XT ( en SLX shifter ) gereden en nu inmiddels een 5000 km met GX ( met X1 trigger ) en ik vind dat Sram beter schakelt.
...
Eigenlijk heb je dus een SLX shifter vergeleken met een X1 shifter.

Omdat ik zelf de SLX shifter ook minder fijn vind dan de XT en XTR shifter, verbaast mij het niet dat jij de SLX minder vindt dan de X1.
Ik weet niet precies in hoeverre een shifter bijdraagt aan de beleving van het schakelen. Ik weet wel dat wanneer de koppeling van de xt derrie uit stond hij prima schakelde met de SLX shifter, maar met een klapperende ketting ( en lakschade ) tot gevolg. Met de koppeling op aan was dit euvel verholpen maar vond ik hem wel zwaarder schakelen dan nu mijn gx en x1 combi. Die ligt er overigens super strak op.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Mr. Htb. schreef: do 7 mei 2020, 20:43 Vandaag geprobeerd mijn sram “drivetrain” te onderhouden. Na een fikse ruzie met de crank die zelfs een pneumatische moersleutel niet op kon lossen heb ik de zaag gepakt en alles eraf geschroefd en gezaagd en ga ik weer naar XT 1x11.
Klink rigoureus, zo rigoureus dat het bijna lijkt alsof er iets niet volgens het boekje gedaan is. :-{
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Een luchtsleutel op een crank, wat heb je daarmee proberen los te draaien dan?
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

De crankbout zat muurvast. Alles geprobeerd wat ik weet. Waarschijnlijk is inderdaad ergens het boekje niet gevolgd en is binnen een jaar de boel vast komen te zitten.

Een luchtsleutel (slagmoersleutel) kan een vastzittende bout lostrillen en draaien en hij is veel sterker dan ik. Als ik met de fiets op de kop gezet en mijn hele gewicht op een crank en sleutel moet gaan hangen om deze los te krijgen dan is de kans dat ik me verwond erg groot. Liever de crank, dan ik kapot.

Om met zo’n probleem bij de verkoper aan te kloppen terwijl ik al weet dat hij hem niet los gaat krijgen, vind ik oneerlijk.

Het met 1 bout bevestigen van een crank vind ik al jaren minder goed. Rotor had vroeger een double threaded bolt en shimano nu nog heeft met de 2 kleine boutjes icm de sterbout een stevig systeem. Het weegt alleen een paar gram meer.
Oooeeessss
Plaats reactie