Fatbikes: . . . . Het grote Fatbike topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik dorst het bij dat frame niet aan. Hij had van hetzelfde merk nog een aluminium frame met 197 breedte en de steekas erin. Alleen het crankstel wordt nog een dingetje. Ik vermoed dat een 'gewone' GX wel zal passen. Alleen nog even de juiste lagers vinden.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
KAMIKAZE-FREAK
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 402
Lid geworden op: do 31 januari 2013, 17:19

Big Deef schreef: vr 8 mei 2020, 08:59 Beste fatbikers,

Ik heb een 197 mm achteras in mijn wiel zitten en heb nu een frame onderweg met (waarschijnlijk) 190 mm tussenruimte. Zou ik door de flex van het carbon frame het wiel er gewoon in kunnen bouwen of zijn er andere of betere ' goedkope' manieren. Ik heb al gekeken voor andere einddoppen (syncros by formula) maar kan helaas niets vinden
Beste optie zou zijn om andere naaf te laten invlechten in je wiel maar dat is natuurlijk geen quick-fix
HarVel
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 13 oktober 2008, 14:41
Mijn mountainbike: Surly Ice Cream Truck, Grom Boar

Dennis78 schreef: di 5 mei 2020, 17:32 Wie heeft er ervaring met de 45NRTH Dillinger 4.0 120tpi?
Ik kan er zelf niet veel over vinden.
Dillinger 4 niet, Dillinger 5 wel. Topbanden voor in de sneeuw, heb ze zelf studded voor op het ijs. Het is jammer dat ze niet echt 5 inch zijn, maar eerder iets van 4,6 inch of zo, want de float die ik met mijn lijf nodig heb krijg je daardoor niet zoals de Snowshoe 2XL dat wel heeft. Rolweerstand is prima, grip ook. Zitten in het lijstje met Bud & Lou wat mij betreft, dus prima allround banden.
Rovaniemi 150: 2015 (completed)
Rovaniemi 300: 2016 (DNF)
Drenthe 200: 2016 (completed)
Rovaniemi 300: 2017
En dan?
HarVel
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 13 oktober 2008, 14:41
Mijn mountainbike: Surly Ice Cream Truck, Grom Boar

Hafraf schreef: di 5 mei 2020, 09:23 Zit een beetje te twijfelen welke banden het beste zijn voor in de Ardennen. Ik ben er nl nog nooit geweest, althans niet met de fatbike op mtb/offroad-paden dus weet niet zo goed wat ik kan verwachten. Wordt iig vroeg in de lente of vroeg in de herfst dus kans op regen en modder. Iemand een idee?
Je zou de Hüsker Dü kunnen proberen, of de aloude bewezen combi Bud & Lou (als die passen voor je). Dillingers zijn ook prima voor dat doel. JJ's absolute no-go. Prima asfalt band en non-technische stukken wil ook wel, maar voor de rest niet bruikbaar waar ik mijn fatbike voor gebruik (tochten in de sneeuw van 150-300 km, bikepacking & het betere off-road werk ;-) ). In de Ardennen is het een beetje afhankelijk waar je gaat fietsen. Bereid je voor op wortels, modder en leisteen. Soms in de vorm van grove gravel, soms in de vorm van grote stenen platen. Prachtige off-road speeltuin, maar het kan nogal eens listig zijn als je het verkeerd inschat. Zeker de steile modderafdalingen zijn een uitdaging met fatbike banden. In dat geval zou ik eerder een 3.8 - 4.0 band pakken en experimenteren met de druk (altijd manometer bij je + pomp?). Just my 2 cents...
Rovaniemi 150: 2015 (completed)
Rovaniemi 300: 2016 (DNF)
Drenthe 200: 2016 (completed)
Rovaniemi 300: 2017
En dan?
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

HarVel schreef: wo 13 mei 2020, 22:35
Je zou de Hüsker Dü kunnen proberen, of de aloude bewezen combi Bud & Lou (als die passen voor je). Dillingers zijn ook prima voor dat doel. JJ's absolute no-go. Prima asfalt band en non-technische stukken wil ook wel, maar voor de rest niet bruikbaar waar ik mijn fatbike voor gebruik (tochten in de sneeuw van 150-300 km, bikepacking & het betere off-road werk ;-) ). In de Ardennen is het een beetje afhankelijk waar je gaat fietsen. Bereid je voor op wortels, modder en leisteen. Soms in de vorm van grove gravel, soms in de vorm van grote stenen platen. Prachtige off-road speeltuin, maar het kan nogal eens listig zijn als je het verkeerd inschat. Zeker de steile modderafdalingen zijn een uitdaging met fatbike banden. In dat geval zou ik eerder een 3.8 - 4.0 band pakken en experimenteren met de druk (altijd manometer bij je + pomp?). Just my 2 cents...
Bedankt HarVel voor de tips! :-q

Hüsker Dü. Las dat het profiel erg lijkt op die van JJ of is dat soms de oude versie want zag dat ze een nieuwe (2017) hebben? Ze hebben wel dikkere zijwangen wat weer fijn is met lagere druk, maar denk niet dat ik dat vaak nodig zal hebben in de Ardennen. Maar ze wegen (1333g) daarentegen veel minder dan de Nate (die ik erg waardeer), maar die agressieve alleseters zijn wrs overkill in de Ardennen? Heb altijd 27tpi want die zijn nóg sterker maar die wegen ook 1730g en rollen traag op asfalt.

Heb in de zomer als ik niet het gebergte in ga Panaracer Fat Nimble (1180g), ook fijne banden maar wel minder agressief. Maar ze rollen licht en doen het offroad veel beter dan JJ dus mss dat zij geschikt zijn voor de Ardennen. Iemand hier met Fat Nimble ervaring?

Ik weet het dus nog steeds niet, twijfel erg aan Husker als die hetzelfde profiel heeft als JJ. En verder weet ik alleen dat het een lange tocht wordt op verschillende ondergrond zoals gravel, zand, strand, bos etc voordat ik in de Ardennen ben. Hier een beetje te lezen wat het plan is: viewtopic.php?f=11&t=145689
Dus zoek een soort allrounder die niet te zwaar is, toch veel grip heeft in de (natte) Ardennen, niet snel lek rijdt en vooral niet na 4000km versleten is (zoals de JJ) want ff nieuwe bandjes kopen is er niet bij als je onderweg bent.

Gewicht is ook belangrijk want heb veel zooi bij me (tentje, packraft, peddel etc). Nate komt dan op 3.4 kg, Nimble op 2.3kg en Husker zou 2.6kg zijn (60tpi, 4"). Wil geen bredere banden dan 4" als er geen sneeuw ligt, is alleen maar zwaarder en trager (ben ook geen zwaargewicht dus heb 't totaal niet nodig).

Blijft moeilijk lange tochten en dan 't juiste fatbike bandje kiezen!
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

Mocht je nog op zoek zijn. ik heb nog twee gebruikte maar zeer nette huskers liggen. zijn als nieuw hebben 200KM gereden. dus bij interesse doe een `PB Groet, Nico
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

nmolenbeek schreef: vr 15 mei 2020, 19:41 Mocht je nog op zoek zijn. ik heb nog twee gebruikte maar zeer nette huskers liggen. zijn als nieuw hebben 200KM gereden. dus bij interesse doe een `PB Groet, Nico
Dat wordt lastig voor je want ik woon in Zweden! Maar als je dat niet erg vindt, ze opgevouwen op de post kunnen en de verzendkosten niet net zo hoog zijn als een extra fatbikebandje .. dan graag! Wil ze graag proberen, altijd leuk andere banden!
Heb alleen nu nachtdienst en weinig tijd dus zal je morgen een pb'tje sturen, als je nog wilt tenmniste. :-D
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Nu ik dit allemaal zo zit te lezen zit ik in twijfel, laat ik de JJ's erop liggen, of gooi ik de Dillingers erop.
Nu met dit weer en gewoon op de Veluwe heb ik niet het idee dat het meteen noodzakelijk is, mijn Dillinger banden zijn stud-loos, dus....
8) Keuzes.....
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Dennis78 schreef: za 16 mei 2020, 18:04 Nu ik dit allemaal zo zit te lezen zit ik in twijfel, laat ik de JJ's erop liggen, of gooi ik de Dillingers erop.
Nu met dit weer en gewoon op de Veluwe heb ik niet het idee dat het meteen noodzakelijk is, mijn Dillinger banden zijn stud-loos, dus....
8) Keuzes.....
Vanmiddag de Dillingers erop gelegd, tubeless maken ging ook vrij gemakkelijk, morgen ga ik eens kijken hoe ze bevallen.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik ben nu ook bezig met een nieuw project maar kreeg de banden op geen enkele manier tubeless....

Mocht er nog iemand zijn die redelijk in de buurt woont en zou willen helpen dan heel graag
Just do Ti, or did i die?
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Big Deef schreef: vr 22 mei 2020, 23:12 Ik ben nu ook bezig met een nieuw project maar kreeg de banden op geen enkele manier tubeless....

Mocht er nog iemand zijn die redelijk in de buurt woont en zou willen helpen dan heel graag
Wat is jouw project?
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Dennis78 schreef: vr 22 mei 2020, 23:23
Big Deef schreef: vr 22 mei 2020, 23:12 Ik ben nu ook bezig met een nieuw project maar kreeg de banden op geen enkele manier tubeless....

Mocht er nog iemand zijn die redelijk in de buurt woont en zou willen helpen dan heel graag
Wat is jouw project?
Oja, Wezep 😀
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ah, ik kom uit Nunspeet, dat is dus echt wel dichtbij :-q

Ik had een Scott big Jon welke slecht gespoten was.... Kon voor de spuitkosten een carbon frame kopen en nu staat er iets leuks in de schuur, maar ik hou jullie nog even in spanning :wink:
Just do Ti, or did i die?
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Big Deef schreef: vr 22 mei 2020, 23:26 Ah, ik kom uit Nunspeet, dat is dus echt wel dichtbij :-q

Ik had een Scott big Jon welke slecht gespoten was.... Kon voor de spuitkosten een carbon frame kopen en nu staat er iets leuks in de schuur, maar ik hou jullie nog even in spanning :wink:
Bedoel eigenlijk jouw "probleem" met het tubeless maken?
Hoe heb je het aangelopen/ geprobeerd?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Er blijft te veel lucht weglekken als ik de band op de velg wil laten ploppen. De wangen geprobeerd erop te trekken, 26 inch band om de fatbike band trekken deed ook niets goeds...

Daarna geprobeerd met een binnenband te zorgen dat 1 wang zou zetten maar de band komt er weer heel soepel uit...
Just do Ti, or did i die?
Plaats reactie