Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

vincent75 schreef: wo 6 mei 2020, 21:57 Op een Lux maat L Gaat dit op de schuine buis wel maar op de staande niet. Hiervoor heb je wel sideloaders nodig. Ik kan me niet voorstellen dat je een 0.75l bidon op een XL wel in een normale houder krijgt.
Waarom niet gewoon 2 sideloaders mee bestellen met je fiets?
Zat te twijfelen en dacht dat er wel twee normale op gingen passen, dacht kan ze altijd nog bij bestellen. En fiets zat ineens korte levertijd op dus maar gelijk besteld zonder verder op internet informatie op te zoeken over de bidonhouders. Maar bedankt voor je antwoordt daar kan ik wel wat mee :)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dan heeft de Lux wel een heel steile bovenbuis.
Op mijn Grand Canyon van 2016 (maat L) passen 2 bidons van 0,75l.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Is denk ik afhankelijk van het type houder. Een vrij open houder met lage klem zou dit wel mogelijk zijn.
Er passen wel 2 0.75l bidons op een Lux
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

Na lang wikken en wegen gisteren mijn eerste Canyon besteld! Het is een Neuron AL 6.0 geworden en de verwachte verzending ligt na 25 mei. Zo spannend! mijn eerste fully én eerste canyon!
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

bk1985 schreef: do 7 mei 2020, 07:32 Na lang wikken en wegen gisteren mijn eerste Canyon besteld! Het is een Neuron AL 6.0 geworden en de verwachte verzending ligt na 25 mei. Zo spannend! mijn eerste fully én eerste canyon!
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje..

Heb je hem zo besteld of eerst ergens pas gezeten/proefrit?
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

McLambo schreef: do 7 mei 2020, 07:47
bk1985 schreef: do 7 mei 2020, 07:32 Na lang wikken en wegen gisteren mijn eerste Canyon besteld! Het is een Neuron AL 6.0 geworden en de verwachte verzending ligt na 25 mei. Zo spannend! mijn eerste fully én eerste canyon!
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje..

Heb je hem zo besteld of eerst ergens pas gezeten/proefrit?
Ik heb hem zo besteld, mede door hun 30 dagen proef. :-q
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Toevallig heb ik net dezelfde vraag gesteld in een ander topic van die forum, maar ik stel hem hier ook even.

Kan iemand mij vertellen wat de verschillende zijn tussen de achtervering met Brain systeem van Specialized tov de achtervering van Canyon? Wat zijn de verschillen en ik zou graag argumenten horen waarom je voor de één of ander zou kunnen kiezen gebaseerd op de achtervering.
#Skraleanjers
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Brain wil je niet want die gaat gegarandeerd stuk. Tot zover.
bk1985 schreef: do 7 mei 2020, 07:32 Na lang wikken en wegen gisteren mijn eerste Canyon besteld! Het is een Neuron AL 6.0 geworden en de verwachte verzending ligt na 25 mei. Zo spannend! mijn eerste fully én eerste canyon!
De conclusie is: een fully had ik veel eerder willen aanschaffen :winkie: ’ Veel plezier, enne steek even tijd in het afstellen van de veringen. Vergroot de fun :lol:
Fitske
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 16:44

Ik zou hooguit vanuit theorie kunnen uitleggen wat het verschil tussen de brain en "normale" vering is. En dat kunnen anderen beter ;-).
Het feit dat ik te vaak hoor dat het veel en snel kapot gaat is voor mij een no-brainer om het dus niet te willen hebben.

Vanuit de praktijk kan ik melden dat de Neuron heerlijk gaat (is wel mijn eerste fully). De dempers staan bij mij nu ca. 20% harder op druk dan de richtwaarde in de manual en vervolgens meestal in de middenstand. Op de weg gaan ze voor en achter op lock en dat werkt ook prima (nagenoeg rigid setup).
De geometrie zit tussen de "oude 71 graden en nieuwe 67/68 graden in en dat is voor mij een prima keuze...voldoende voor afdalingen en korte bochten zijn toch nog goed te doen.
Pompverlies in middenstand bij klimmen zijn heel gering (ik klim zittend op het zadel).
Door de veerweg op veel terrein inzetbaar, dus ik verwacht dat Ardennen en Eifel mooie uitdagingen worden en dat ook met wellicht wat compromissen de bergen van Oostenrijk ermee een mooi speelveld zijn.

Het enige wat ik aan de fiets verandert heb is t zadel en dan de maxxis forekaster vervangen door racing ralph en ray. Met die forekasters heb je veel grip (handig in extremer terrein dan nl lijkt me en tzt gaan ze er weer op) maar op snelheid lijkt het wel of je met een e-mtb onderweg bent ... dus over de weerstand zullen we het maar niet hebben.

Kortom: Neuron ... een goede keuze, veel comfort, vertrouwen en nodigt uit tot fietsen.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

poiuytr schreef: wo 6 mei 2020, 21:37 Heb gisteren naar lang wikken en wegen toch de nieuwe Lux gekocht in maatje XL. Valt precies tussen een L en XL in, dus maar voor grotere frame gekozen. Bij m'n Aeroad, Neuron en Grand Canyon CF SL ook gedaan en goed bevallen. Ben alleen op zoek naar Lux gebruikers hier op het forum welke rijden met twee bidonhouders. Is het mogelijk om "normale" bidonhouders te kopen en hier de 75cl bidons in te doen of ben ik sideloaders nodig?
Ik heb een Lux maat M en daar passen ook gewoon 2 0,75 bidons op. Maar met een normale houder krijg je ze er bijna niet meer in zonder je frame constant te raken.
Maar mocht je toch 2 sideloaders bestellen, bestel dan wel 1 linkse en 1 rechtse, mocht je de bidons beiden aan dezelfde kant willen kunnen pakken.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik heb twee topeak bidonhouders op een xl lux frame. Geen probleem met 0.75 l bidons. Kan ze zonder problemen pakken

https://www.futurumshop.nl/topeak-shutt ... wart.phtml
Ik heb een hekel aan al die fancy bidonhouders. Dit soort dingen houden de bidons altijd vast :)
Fitske
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 16:44

RuudRuud schreef: za 25 april 2020, 13:39 Als ik de 50 of 42 nodig hebt maakt het me niets meer uit of er een stap tussen zit. Dan gaat het toch wel langzaam ;)
Ik zit in Limburg ... en geloof me nu maar dat het heel veel uitmaakt.
En dat heeft dan weer niets te maken met dat het dan toch langzaam gaat ... maar daar kom je dan weer achter als je wel de juiste verzetten kunt kiezen.
Fitske
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 16:44

mark m schreef: ma 27 april 2020, 17:47
Fitske schreef: vr 24 april 2020, 22:36

Ik snap de configuraties van canyon met de xt-sram en vork types niet echt.

Tja ik vind dus de sram groep een hele grote stap achteruit ten opzichte van de xt. Dat heeft voor mij vooral te maken met de schakelstappen bij de kleinste verzetten. Daar is bij shimano 51, 45, 39, 33 voorzien en dat is bij sram dus gewoonweg niet beschikbaar en gaan ze van 50 naar 42. Veel te grote sprong.
Wat mij betreft (met een probleemknie) een absolute no go mbt sram.
Ga je voor de alu neuron zou ik de 6.0 pakken en deze opwaarderen met bijvoorbeeld een 35mm hoogwaardige rock shox of 34mm fox. Dat zal iets duurder uitkomen, maar ga je niet berouwen.


Voor wat betreft de reparatiemisser van frame en crank ... top opgelost door Canyon (mensenwerk en er kan altijd wat fout gaan) en geeft n goed gevoel mbt. de 6j garantie!
Wellicht is een andere cassette een betere optie? Er zijn diverse 12s cassette in de markt die wellicht betere stappen voor je hebben.
Voor zover ik weet helaas niet .... Sram heeft geen 51 en de stappen zijn steeds 50-42. Tenzij ik dus iets over het hoofd gezien heb.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Ik krijg steeds meet GAS bij het lezen van de positieve reacties van bikers die zijn over gestapt op fullies.

Ik zit te aazen oo een Neuron, hiervoor zou ik mijn budget kunnen oprekken.

Enige aarzelingen:
- overstap op Sram GX (in mijn budget)
- rij nu AL 2013 HT van 11,9 kg, neuron zal wel paar kilootjes bij komen
- rij swinters hier (veluwe) door, in de chocopasta. Dit is een zware wissel op de hardware; hoe zal dit gaan met een achterbrug en vering? Zit niet te wachten op een enorme kostenpost qua onderhoud en vervangen.

De reden dat ik een fully overweeg is mijn rug(klachten) en meer fun op de MTB routes harderwijk ermelo die toch redelijk technisch zijn..


Wie trekt me over de streep? 😛
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Fitske schreef: do 7 mei 2020, 10:49
RuudRuud schreef: za 25 april 2020, 13:39 Als ik de 50 of 42 nodig hebt maakt het me niets meer uit of er een stap tussen zit. Dan gaat het toch wel langzaam ;)
Ik zit in Limburg ... en geloof me nu maar dat het heel veel uitmaakt.
En dat heeft dan weer niets te maken met dat het dan toch langzaam gaat ... maar daar kom je dan weer achter als je wel de juiste verzetten kunt kiezen.
Ik geloof dat het bij jou heel veel uitmaakt. Mij boeit het niets. Ook niet in het zuidelijkste puntje van Limburg.
Plaats reactie