Fatbikes: . . . . Het grote Fatbike topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

idd. Chique kleur ook!
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Zit een beetje te twijfelen welke banden het beste zijn voor in de Ardennen. Ik ben er nl nog nooit geweest, althans niet met de fatbike op mtb/offroad-paden dus weet niet zo goed wat ik kan verwachten. Wordt iig vroeg in de lente of vroeg in de herfst dus kans op regen en modder. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Marisven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 22:00
Mijn mountainbike: SNOWDON Ranger FAT, Schwinn Sierra 1983, Silverton Mountaineer 1984, Raleigh Maverick 1986

Schwalbe Jumbo Jim prima banden voor het hele jaar door
Mijn Mtb’s:
Marinobike FATBIKE (KLEIN Stijl)
SNOWDON Ranger FAT
Schwinn Sierra 1983
Silverton Mountaineer 1984
Raleigh Maverick 1986
DIKKE BANDEN ZIJN GEZELLIG!
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Heb zelf geen goede ervaringen met Jumbo Jim. Ze zijn goedkoop, licht, rollen snel over asfalt en doen het redelijk op makkelijke gravelpaden enzo, maar dan houdt het voor mij op.

Heb ze vorig jaar in Noorwegen/Zweden in totaal 4 maanden en circa 4000km helemaal opgefietst (dus maar één seizoen) en dat is belachelijk snel voor fatbikebanden. Heb ze op allerlei verschillende ondergrond en bandendruk gebruikt en kon eigenlijk nooit echt op ze vertrouwen. Logisch want ze hebben weinig profiel dus weinig grip. Ben daardoor een paar keer behoorlijk onderuit gegaan met als gevolg dat ik langzamer/voorzichtiger ging fietsen en ook vaker moest afstappen. Niet echt leuk als je bv door ijskoude rivieren moet waden inplaats van fietsen, want natte schoenen wil je echt niet hebben op een lange (wildkampeer)tocht. Ter vergelijk: normaal heb ik op dit soort tochten agressieve Nate als banden, dat zijn echte alleseters en rollen zonder enig probleem over alles heen. En mijn fietsmaatje had op die tocht Edna op zijn fatbike en had toen ook totaal geen problemen.

Dus mijn ervaringen met JJ: levensgevaarlijk in de bergen, geen grip als het zeiknat is (bv rivieren, stortregens, overstromingen), glijden weg op dikke mos, malen in 't rond in dikke blubber en moeras, staan stil in diepe sneeuw, glijden weg op ijs, voorwiel wil wegglijden in bochten op dikke gravel, ook op asfalt twijfelen ze (volgen graag hun eigen koers) en ze slijten idioot snel. Dat laatste is niet alleen duurder (en dan heb ik het niet over hoge tandartskosten, een gebroken pols of erger) maar tis ook onhandig op een lange tocht want je kunt niet zomaar in de wildernis nieuwe fatbike banden kopen.
Maar 't ergste was dat de tocht minder leuk was, ik kon niet meer goed op de fiets en mezelf vertrouwen, wist nooit wanneer de banden zouden wegglijden en heb de tocht ook moeten afbreken doordat de sneeuw vroeg in 't jaar viel (begin september) en dat zou dan met de JJ's nog gevaarlijker worden. Erg jammer.

Heb nog een stel JJ's liggen maar gebruik ze nu alleen voor in de zomer naar het werk (20km bos en gravel) en voor kortere tochten (paar dagen bikeraften enzo). Want daar zijn ze dan wel weer fijn voor; voor het lichte werk want ze rollen heerlijk snel. Maar waarvoor een fatbike is gemaakt, dus als expeditie fets zijn ze wmb echt waardeloos.
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Jaren terug op mijn on one fatbike had ik ook jumbo jim. Ik kan me wel vinden in bovenstaande. Ze zijn niet echt super.

Op mijn kona zitten (af fabriek) banden van vee tire. De snow xl achter en snow avalanche voor. Beide 4.8 breed. De eerste indruk van deze banden is goed.
Nu ook op een gravelbike... :o
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Wie heeft er ervaring met de 45NRTH Dillinger 4.0 120tpi?
Ik kan er zelf niet veel over vinden.
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Dennis78 schreef: di 5 mei 2020, 17:32 Wie heeft er ervaring met de 45NRTH Dillinger 4.0 120tpi?
Ik kan er zelf niet veel over vinden.
Ik ken ze (ook) niet.
Nu ook op een gravelbike... :o
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Afbeelding

Plaatje van deze middagpauze 😎
Nu ook op een gravelbike... :o
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Fraai.... Ook geen ervaring met 45nrth, alleen dat iemand het eens bij een bevriende fietsenmaker heeft besteld en dat ik dacht.... Zoveel geld voor een band?? :o :o
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Ik rij met mijn Farley gedurende de zomer met de 4.7 Barbegazzi’s en in de winter met de 3.8 Gnarwal’s, beide banden zijn van Bontrager. Eigenlijk bevallen beide banden prima voor hetgeen ik de fiets gebruik.
De fijne nop van de Barbegazi’s zorgt voor een goede grip op droge tot half natte ondergrond met niet al te veel rolweerstand.
In de winter zorgt het grovere noppenpatroon van de Gnarwal’s voor vertrouwen op natte, modderige en blubberige stukken, helaas zorgt de grovere nop ook voor iets meer rolweerstand. Mocht het nog een keertje echt gaan sneeuwen kunnen de Gnarwal’s ook nog van studs worden voorzien.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Dennis78 schreef: di 5 mei 2020, 17:32 Wie heeft er ervaring met de 45NRTH Dillinger 4.0 120tpi?
Ik kan er zelf niet veel over vinden.
Heb ze circa 5 maanden van 't jaar op de fattie (ik woon niet in NL). Heerlijke banden, zowel in sneeuw als op ijs. Ze maken op asfalt/kale grond minder herrie dan bv de veel smallere Suomi Tyres, en vind ze daar ook lichter rollen en meer grip hebben. De Suomi's willen bv op kaal asfalt weleens wegglijden omdat die op 't middenvlak studs hebben, ook in bochten zijn ze soms nogal slipperig.

Na vier winters waren de Dillingers op (eigenlijk drie, heb tijdens de vierde winter nieuwe erop moeten zetten). De studs waren helemaal versleten, niet verroest (maar er wordt hier geen zout gestrooid), het rubber was maar een beetje versleten en maar één spijker was eruit gerammeld. Erg knap voor spijkerbanden. En ik fiets veel (lange wintertochten met tentje) en fiets ook altijd naar m'n werk omdat dit vaak sneller gaat dan eerst de auto uitgraven, dan het 200m tuinpad vrijscheppen en vervolgens wachten op de sneeuwploeg die de weg naar het dorp openhoudt. Dus het zijn veel kms die de banden rollen.

Heb afgelopen winter met Dillinger achter en 45NRTH Wrathlorde 4.2 vóór gereden. Meer studs (300 inplaats van 240), ze zitten ook op 't middenvlak en ze zijn breder/dikker dus hebben meer grip dan de Dillinger:

Afbeelding

Maar ze rollen beduidend zwaarder (zijn ook wat breder) en maken ook veel meer herrie op kale grond. Maar tis ook verschillend waar je fietst en op wat voor ijs. Nu is mijn nederlands niet zo goed en weet ook de vertaling niet van verschillende ijswoorden maar bv op 'blankis' (dikke laag sneeuw wat dagenlang door auto's is platgereden en dan een glimmende gladde ijslaag vormt) en op 'svartis' (een erg verradelijk, onzichtbaar en supergladde laag ijs op asfalt) is de Wrathlorde duidelijk beter maar bv in 't bos, op sneeuwscooterpaden of op wegen met veel opgevroren ijsporen maakt het totaal geen verschil. Hier wat plaatjes wat ik bedoel:

Afbeelding

Het ijs is vaak erg scherp in de sporen, en tis zeer vermoeiend om dit urenlang vol te houden maar je hebt hier geen >300 studs per band nodig.

Afbeelding

45NRTH Wrathchild rollen nog zwaarder dan Wrathlorde, verliezen snel studs en zijn reteduur dus die wil ik niet. En waar men hier nu zeer tevreden over is zijn de Terrene Johnny 5 met 320 studs. Maar die zijn dus 5" (moet je maar net willen/kunnen) en belachelijk duur.

Ik heb trouwens altijd 27tpi banden, zo ook de Dillingers. Dit doordat ik graag banden wil die wat meer kunnen hebben omdat ik in afgelegen gebieden fietst, ze langer meegaan en ook goedkoper zijn. Heb ze ook nog nooit lekgereden :)
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik zoek een crankstel voor press fit lagers en een 120mm bracket. Kan het niet echt vinden, heeft er iemand tips? Niet te duur graag.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Hafraf schreef: do 7 mei 2020, 13:45
Dennis78 schreef: di 5 mei 2020, 17:32 Wie heeft er ervaring met de 45NRTH Dillinger 4.0 120tpi?
Ik kan er zelf niet veel over vinden.
Heb ze circa 5 maanden van 't jaar op de fattie (ik woon niet in NL). Heerlijke banden, zowel in sneeuw als op ijs. Ze maken op asfalt/kale grond minder herrie dan bv de veel smallere Suomi Tyres, en vind ze daar ook lichter rollen en meer grip hebben. De Suomi's willen bv op kaal asfalt weleens wegglijden omdat die op 't middenvlak studs hebben, ook in bochten zijn ze soms nogal slipperig.

Na vier winters waren de Dillingers op (eigenlijk drie, heb tijdens de vierde winter nieuwe erop moeten zetten). De studs waren helemaal versleten, niet verroest (maar er wordt hier geen zout gestrooid), het rubber was maar een beetje versleten en maar één spijker was eruit gerammeld. Erg knap voor spijkerbanden. En ik fiets veel (lange wintertochten met tentje) en fiets ook altijd naar m'n werk omdat dit vaak sneller gaat dan eerst de auto uitgraven, dan het 200m tuinpad vrijscheppen en vervolgens wachten op de sneeuwploeg die de weg naar het dorp openhoudt. Dus het zijn veel kms die de banden rollen.

Heb afgelopen winter met Dillinger achter en 45NRTH Wrathlorde 4.2 vóór gereden. Meer studs (300 inplaats van 240), ze zitten ook op 't middenvlak en ze zijn breder/dikker dus hebben meer grip dan de Dillinger:

Afbeelding

Maar ze rollen beduidend zwaarder (zijn ook wat breder) en maken ook veel meer herrie op kale grond. Maar tis ook verschillend waar je fietst en op wat voor ijs. Nu is mijn nederlands niet zo goed en weet ook de vertaling niet van verschillende ijswoorden maar bv op 'blankis' (dikke laag sneeuw wat dagenlang door auto's is platgereden en dan een glimmende gladde ijslaag vormt) en op 'svartis' (een erg verradelijk, onzichtbaar en supergladde laag ijs op asfalt) is de Wrathlorde duidelijk beter maar bv in 't bos, op sneeuwscooterpaden of op wegen met veel opgevroren ijsporen maakt het totaal geen verschil. Hier wat plaatjes wat ik bedoel:

Afbeelding

Het ijs is vaak erg scherp in de sporen, en tis zeer vermoeiend om dit urenlang vol te houden maar je hebt hier geen >300 studs per band nodig.

Afbeelding

45NRTH Wrathchild rollen nog zwaarder dan Wrathlorde, verliezen snel studs en zijn reteduur dus die wil ik niet. En waar men hier nu zeer tevreden over is zijn de Terrene Johnny 5 met 320 studs. Maar die zijn dus 5" (moet je maar net willen/kunnen) en belachelijk duur.

Ik heb trouwens altijd 27tpi banden, zo ook de Dillingers. Dit doordat ik graag banden wil die wat meer kunnen hebben omdat ik in afgelegen gebieden fietst, ze langer meegaan en ook goedkoper zijn. Heb ze ook nog nooit lekgereden :)
Bedankt voor de info. :-q
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

CC-Rider schreef: do 7 mei 2020, 14:11 Ik zoek een crankstel voor press fit lagers en een 120mm bracket. Kan het niet echt vinden, heeft er iemand tips? Niet te duur graag.
Gewoon een standaard press-fit bracket en de tussenbus weglaten? Dit zie ik wel vaker.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Beste fatbikers,

Ik heb een 197 mm achteras in mijn wiel zitten en heb nu een frame onderweg met (waarschijnlijk) 190 mm tussenruimte. Zou ik door de flex van het carbon frame het wiel er gewoon in kunnen bouwen of zijn er andere of betere ' goedkope' manieren. Ik heb al gekeken voor andere einddoppen (syncros by formula) maar kan helaas niets vinden
Just do Ti, or did i die?
Plaats reactie