Banden tips voor Veluwe

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Arnoo7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 15:55

Er zijn meer topics over banden, maar toch even een vraag om advies. Ik mountainbike nu bijna 2 jaar. Heb een Cube fiets en mijn fiets was uitgerust met Schwalbe Thunder Burt banden. Hier zit een vrij klein profiel op. Wel lekker voor op de weg of harde paden maar fiets veel in het bos. Woon op de Veluwe en fiets 1 a 2 keer in de week ca 40-50 km. In het najaar best veel glibberige paden en in de zomer regelmatig mul zand op de paden. Ik merk dat ik vaak te weinig grip heb. Wil dus graag nieuwe banden met meer grip (profiel?) Maar wat een keuze..., wie fietst er vaak op de Veluwe, omgeving Kootwijk, kroondomeinen, loenermark (alles rondom Apeldoorn) en heeft tips?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd deze stukken vaak op mn crosser met Schwalbe G one banden het hele jaar door.
Alleen is dat nog minder profiel dan de Thunderburts.
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee.

Op mn MTB rijd ik de stukken met Conti X-kings, dan kun je wel wat harder de bocht door zonder angst om weg te glijden.

Persoonlijk zou ik er niet teveel profiel op zetten op deze paden.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

In de zomer voor een bandje met wat meer profiel erin bijv. Racing Ralph en dan zou je een prima combi hebben. Wel op lagere druk rijden dan op de weg. In de winter met modder nog meer noppen, ook achter. Ik wissel gewoon vaker de banden afhankelijk van ondergrond en weer.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Hoi,

Afhankelijk van wat voor een fiets je hebt kan je eventueel ook nog naar een bredere band kijken, en dan inderdaad een lagere (niet te lage) druk rijden. Ik rij zelf met de rocket ron en dat gaat perfect, je zou zelfs nog wat minder profiel kunnen hebben.
Just do Ti, or did i die?
Arnoo7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 15:55

Ik zal naar de Ron en Ralph kijken. En even naar de specificaties van de fiets welke breedte maximaal wordt geadviseeerd. Misschien idd een idee om paar keer per jaa te wisselen. Het is nu een beetje onze size fits all
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

Ik fiets veel omgeving Apeldoorn en inderdaad zijn er nu, begin april, al aardig wat paden behoorlijk mul aan het worden.
Puur voor het mulle zand ben je beste af met een bredere band, zodat je banden minder diep wegzakken. Het blijft opletten als je, op snelheid, in een bocht opeens op mul zand stuit.
Momenteel zijn de 50-65 km rondjes die ik fiets nog wel te doen met 29er 2.25 RacingRalph/RacingRay. Maar als de stukken mul zand toenemen ga ik eens 27,5" 2.8 Maxxis Rekon uitproberen. Ben voor die omstandigheden nog op zoek naar een band met de karakteristieken zoals een RaceKing 29er maar dan zo'n 2.5 - 2.6 inch breed. Maar de kans op regen komende week is groter dan dat ik zo'n band ga vinden …….
In de winterperiode wordt het op de Veluwe niet zo modderig vind ik, de zandbodem laat water snel wegzakken. Sommige singletracks of bospaden die veel befietst worden, worden wel tot pulp gereden en modderiger maar een echt modderballet wordt het hier zelden. Met de 27,5" Maxxis Rekon 2.8 kom ik toch (bijna) alle glibberige technische klimmetjes wel op, zo'n brede band geeft veel grip. Maar als het kan gebruik ik de RaRalph/RaRay vanwege een lichtere wielset.
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Vittoria Peyote voor als je in de Kroondomeinen rijdt, wat relatief veel hardpack heeft. Heel voorspelbaar gedrag. Laag profiel. Weinig rolweerstand..

Vittoria Mezcal meer geschikt voor wat lossere ondergrond, zijprofiel wat hoger voor meer grip.

En eens wat anders dan die eeuwige Schwalbes en Conti’s. En voor zover ik weet het enige merk met 4 compounds én grafeen.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Ook ik kom uit Apeldoorn en heb een hekel aan mul zand. In mijn fiets passen zowel 29 als 27.5 plus wielen dus ik heb 2 wielsets. Zo gauw het wat muller wordt gaat de 27.5 plus wielset eronder. Op de 27.5 plus wielset zitten rocket rons met een breedte van 3.0.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Pierre1968 schreef: ma 6 april 2020, 18:14 Ik fiets veel omgeving Apeldoorn en inderdaad zijn er nu, begin april, al aardig wat paden behoorlijk mul aan het worden.
Puur voor het mulle zand ben je beste af met een bredere band, zodat je banden minder diep wegzakken. Het blijft opletten als je, op snelheid, in een bocht opeens op mul zand stuit.
Momenteel zijn de 50-65 km rondjes die ik fiets nog wel te doen met 29er 2.25 RacingRalph/RacingRay. Maar als de stukken mul zand toenemen ga ik eens 27,5" 2.8 Maxxis Rekon uitproberen. Ben voor die omstandigheden nog op zoek naar een band met de karakteristieken zoals een RaceKing 29er maar dan zo'n 2.5 - 2.6 inch breed. Maar de kans op regen komende week is groter dan dat ik zo'n band ga vinden …….
In de winterperiode wordt het op de Veluwe niet zo modderig vind ik, de zandbodem laat water snel wegzakken. Sommige singletracks of bospaden die veel befietst worden, worden wel tot pulp gereden en modderiger maar een echt modderballet wordt het hier zelden. Met de 27,5" Maxxis Rekon 2.8 kom ik toch (bijna) alle glibberige technische klimmetjes wel op, zo'n brede band geeft veel grip. Maar als het kan gebruik ik de RaRalph/RaRay vanwege een lichtere wielset.
De maxxis Ikon 2.8 is beter dan de rekon. Ik heb voor met rekon en achter met ikon gereden, 27,5 x 2,8 en dat ding dreef zomaar op zand. Super snel. Met 2 ikons zal dat nog harder gaan. Ik heb met de Rekons ook in een natte eifel gereden. Super grip.
Omdraaien kan altijd nog!
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

@ JMA 1992: Dank voor de tip :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In mul zand de zelfde banden als die op het strand bij strandraces gereden worden: zo breed mogelijk en zo min mogelijk noppen, liefst slicks. Noppen remmen je alleen maar af. En dan met lage druk rijden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op de Veluwe is het (tenzij je het Kootwijkerzand wil gaan oversteken) minder zanderig dan op menig singletrack op de zandgronden. Er wordt veel minder op gereden, dus het slijt wat minder. Ook kom je hier bosgrond, wortels, omgevallen bomen en takken, grind, etc. tegen.
Ik zou dus niet voor de pure strandband gaan.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Klinkt als de Heuvelrug qua geologie. Dan mag je voor een semi-slick en achter een slick. Soms ga je de dan aan de achterkant een beetje kwispelen, maar dat hou je wel onder controle
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Maxxis IKON 2.35 voor en achter is een mooie zomer setup die het goed doet op zanderige ondergrond. De ikons zijn alleen niet echt allround want modder is echt een drama dan lopen ze helemaal vol en heb je opeens een plus band.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Pierre1968 schreef: ma 6 april 2020, 18:14 Ben voor die omstandigheden nog op zoek naar een band met de karakteristieken zoals een RaceKing 29er maar dan zo'n 2.5 - 2.6 inch breed.
Vittoria Mezcal
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie