Orbea oiz of trek top fuel

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Lars TB schreef: vr 1 mei 2020, 17:20
aurelius schreef: vr 1 mei 2020, 14:11

Je doet het ook niet perse voor de tijdswinst (wedstrijdrijders wel), rijden met een lockout, maar eventueel ook omdat je het gewoon lekkerd vindt rijden. Als je houdt van staand klimmen (zonder te deinen) gaat je het wel bevallen. Ook als je houdt van hele lange klimmen in de bergen over schotter, of over stukken asfalt, paar honderd hm's... lekker! De beloning komt natuurlijk bergaf... dan zet je alles weer open. Sprintje trekken op een stuk asfalt... gaat gelocked ook veel lekkerder. Maar nee, het is zeker geen 'must'.
'Lekkerder' is een kwestie van wennen.

En we hebben de discussie vaker gehad. Maar behalve op asfalt omhoog gaat zelfs een wedstrijdrijder niets winnen met een lockout.
Dus die hoeven we dan ook niet steeds opnieuw te voeren. De 1 wil het wel, de ander niet. Prima als beide meningen naar voren komen zonder dat er weer om wie gelijk heeft gestreden moet worden.
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kan niet meer schreef: vr 1 mei 2020, 19:27
Lars TB schreef: vr 1 mei 2020, 17:20

'Lekkerder' is een kwestie van wennen.

En we hebben de discussie vaker gehad. Maar behalve op asfalt omhoog gaat zelfs een wedstrijdrijder niets winnen met een lockout.
Dus die hoeven we dan ook niet steeds opnieuw te voeren. De 1 wil het wel, de ander niet. Prima als beide meningen naar voren komen zonder dat er weer om wie gelijk heeft gestreden moet worden.
Het probleem is dat het overgrote deel nog steeds denkt dat het efficiënter is en dat het dus om de verkeerde reden gebruikt wordt. Het impliceert dat (achter-)vering energie kost. Dus als we dat nu eens de wereld uit kunnen krijgen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Heeft nog niemand een Canyon Lux voorgesteld trouwens? :winkie:
Bicycle, bicycle, bicycle
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Lars TB schreef: vr 1 mei 2020, 17:18 Ik heb inmiddels op beide een heel klein stukje gereden. De Trek voelde meteen vertrouwd, heel natuurlijk. Nodigt uit om meteen full-attack een ruig stuk in te duiken en wil ook hard vooruit.

De Orbea voelt wat zithouding iets meer racy aan, hoewel ik niet anders zat. Het idee dat je iets meer voorop zit. Wil iets minder van richting wisselen, hoewel de fiets juist nerveuzer aan voelt. Op de minder slingerende parcoursen (snelle, glooiende bochten) voelt de Orbea zich dan wel weer helemaal thuis. Denk dat als je van een racefiets komt de Orbea juist vertrouwder aanvoelt.

De Trek voelt meer als een alleskunner. Wat vering betreft durf ik geen uitspraken te doen. Orbea voelde iets strakker, maar daardoor ook minder in controle.


Knoppen op het stuur heb ik niet op gelet.

Thanks voor deze vergelijking. Dat is wat ik ook opmaak uit de reviews. Gevoelsmatig neig ik dan meer naar de Trek, iets meer trail georiënteerd. Tegelijkertijd als ik het verstand voorrang geef, ik rij 95% vd tijd in NL, dan is een xc-trail bike a la Oiz de verstandige keuze. Die andere 5% is de Oiz ook prima te hanteren, maar met iets meer voorzichtigheid. En dat is is ook helemaal goed, als amateur (niks te winnen, alles te verliezen)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Tegelijkertijd heb je GEEN enkel nadeel van de trek in NL tenzij je last hebt van het gevoel dat je misschien wel 3 seconden sneller had gekund op je rondje...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

paulus1981 schreef: za 2 mei 2020, 07:46 Tegelijkertijd heb je GEEN enkel nadeel van de trek in NL tenzij je last hebt van het gevoel dat je misschien wel 3 seconden sneller had gekund op je rondje...
Precies dat. Hoewel ik denk dat het verschil nog niet eens de helft van die 3 seconden bedraagt. Het is grotendeels het gevoel wat de fiets geeft. En afhankelijk van je kunde zou de Trek misschien nog wel sneller kunnen zijn ook.

Ik heb de vering niet echt kunnen proberen, maar als ik daar ook af ga op de reviews, dan zou de fractioneel stuggere vering van de Orbea zelfs trager kunnen zijn!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Avandea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 maart 2020, 09:50

Ik heb 2 weken terug mijn trek x caliber 9 verkocht en een trek top fuel ex 8 gekocht, en wat betreft snelheid rijd ik me rondje net zo snel maar wel met wat meer fun en een tafeltje springen is veel leuker nu
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

:winkie:
daniel1975 schreef: vr 1 mei 2020, 20:40 Heeft nog niemand een Canyon Lux voorgesteld trouwens? :winkie:
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Ik rijd nu op een Trek , maar qua prijs/ kwaliteit zou ik nu altijd de orbea nemen.... of een Lux.. 😎
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

En waarom is trek minder in kwaliteit ? Als ik bijv kijk naar oiz en top fuel, dan heeft een oiz een betere afmontage (factory demping ipv performance) maar tegelijkertijd heeft die trek dan weer Carbon wielen (oiz alu)

Vind dat lastig te vergelijken.
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Lars TB schreef: vr 1 mei 2020, 17:18 Ik heb inmiddels op beide een heel klein stukje gereden. De Trek voelde meteen vertrouwd, heel natuurlijk. Nodigt uit om meteen full-attack een ruig stuk in te duiken en wil ook hard vooruit.

De Orbea voelt wat zithouding iets meer racy aan, hoewel ik niet anders zat. Het idee dat je iets meer voorop zit. Wil iets minder van richting wisselen, hoewel de fiets juist nerveuzer aan voelt. Op de minder slingerende parcoursen (snelle, glooiende bochten) voelt de Orbea zich dan wel weer helemaal thuis. Denk dat als je van een racefiets komt de Orbea juist vertrouwder aanvoelt.

De Trek voelt meer als een alleskunner. Wat vering betreft durf ik geen uitspraken te doen. Orbea voelde iets strakker, maar daardoor ook minder in controle.


Knoppen op het stuur heb ik niet op gelet.
Hoe en waar vandaan heb je deze fietsen getest als ik vragen mag?
Marcel964 schreef: di 5 mei 2020, 09:09 En waarom is trek minder in kwaliteit ? Als ik bijv kijk naar oiz en top fuel, dan heeft een oiz een betere afmontage (factory demping ipv performance) maar tegelijkertijd heeft die trek dan weer Carbon wielen (oiz alu)

Vind dat lastig te vergelijken.
Heb je al gekozen Marcel?

Ik zit het een beetje met hetzelfde dilemma overigens want ik was erg voor een Orbea Oiz M30 Tr of M20 Tr totdat ik een prijs kreeg voor een Top Fuel 9.8 die daar eigenlijk niet ver vandaan zit. Dan gaat mijn voorkeur eigenlijk weer uit naar de Trek, met name ook omdat mijn fietsenmaker die gewoon kan leveren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

GerGio schreef: di 11 augustus 2020, 13:19 Hoe en waar vandaan heb je deze fietsen getest als ik vragen mag?
De ene bij een dealer, de andere van een vage bekende.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie