Analysis paralysis

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Arson schreef: di 28 april 2020, 15:41 Toch nog een beetje op marktplaats zitten kijken.
Kwam onder andere deze tegen:
https://link.marktplaats.nl/m1538520855

Wat vinden we hier van?
Ff het te koop topic checken, scheelt weer iets...viewtopic.php?f=20&t=145605 en zit wel wat rek in.

Maar in jouw geval iets meer uitgeven en voor de on one gaan. Dropper van de cube zal idd wat te licht geconstrueerd kunnen zijn..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mogelijk is de dropper uit de speclist gehaald. Ook bij OnOne moet af en toe wat verdient worden. De Big Dog en Scandal gaan inmiddels goed genoeg over de toonbank, telkens wachten op een nieuwe batch.
Dan de goedkope uitvoering en zelf een dropper kiezen.

Ben zelf wel fan van OnOne.
Met een engels gevoel voor humor weten ze de meeste zaken aardig te relativeren en komen ze met no nonsense produkten.
(Het enige dat ze niet kennen is lichtgewicht)

De Big Dog is Lang vergeleken bij de andere (oudere) On One's.
En dit terwijl OnOne al vroeg begonnen is de fietsen wat langer re maken dan (voor die tijd) gebruikelijk.
Ook iets langer dan de Scandal.
Lang is stabiel.
Dat is soms beter, soms niet.
Jij weet niet beter, dus je went heel snel aan wat je (straks) hebt.
Het frame vd Big Dog (en daarmee de complete fiets) is wel een halve kilo zwaarder dan dat van de Scandal.
Maar met jouw eigengewicht is dat eerder een voordeel dan een nadeel.

Nadeel blijft dat je niet proef kunt rijden.
Jan de Man en Hollander hebben een Scandal. Vraag hun eens om info.
Tel daarbij een paar cm toptube en een halve kilo op en je hebt een Big Dog.
En dat duitse topic doornemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mijn eigen stalen HT komt qua geo trouwens nog best aardig overeen met de BigDog. Hoeken zijn hetzelfde, en de achterkant kan ik op dezelfde lengte zetten. Dus als je een keer een beetje een beeld wil krijgen hoe een dergelijke fiets rijdt kunnen we best eens samen een rondje Bhoek doen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed meegedacht :-q

Een volle bidon erbij en je hebt ook het gewicht vd Big Dog ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 april 2020, 18:47 Goed meegedacht :-q

Een volle bidon erbij en je hebt ook het gewicht vd Big Dog ;)
Heb jij het nu over zijn HT of over hem zelf?

:tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over de fiets :kiss:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!
Even navraag gedaan bij PlanetX en er zit inderdaad geen dropper op de BigDog.
Het enige zichtbare verschil tussen de SX en de GX zit hem, voor zover ik kan zien in de speclist, in SX vs GX voor de volgende onderdelen:
  • Rear Mech
  • Gear levers
  • Crank set
Is het het waard om daar 200 euro extra voor neer te leggen?

Ik heb ondertussen nog wat research gedaan. Want ja, wat moet je anders als je nog geen fiets hebt :wink:
Maar de enige vergelijkbare fietsen die ik kan vinden zijn al snel 1400 euro zoals: De eerste is al eerder voorbij gekomen en vind ik echt schitterend, de 2e is foeilelijk.

In prijs vergelijkbare opties zijn er nog de: Allebei onder de 1000 euro maar ze leggen het denk ik af op specs en duurzaamheid.

Overigens hebben alle voorgaande fietsen 1 groot probleem: Niks is leverbaar in maatje L. De decathlon heeft de Rockrider zelfs niet meer op de site staan.

Als gevaarlijke outsider stuitte ik nog op de Giant Stance 2. Stuk duurder ja, maar wel een full suspension en dat voor die prijs. Maar hoe houdt die fiets mijn gewicht? Giant geeft aan dat hij tot 136KG belast kan worden. De fiets heeft als grote voordelen wel dat je gewoon bij een lokale dealer terecht kan en dat hij nog op voorraad is.

Noem me obsessief, maar zoals de titeltopic aangeeft moet ik altijd voor mezelf dit hele process door lopen voor ik een keuze kan maken. :D
Dus nog 1x, wat vinden jullie van de Giant Stance 2? Is dat een betere lange termijn oplossing of kan ik het beter bij de Big Dog houden?
Laatst gewijzigd door Arson op do 30 april 2020, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Arson schreef: wo 29 april 2020, 23:26 Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!
Even navraag gedaan bij PlanetX en er zit inderdaad geen dropper op de BigDog.
Het enige zichtbare verschil tussen de SX en de GX zit hem, voor zover ik kan zien in de speclist, in SX vs GX voor de volgende onderdelen:
  • Rear Mech
  • Gear levers
  • Crank set
Is het het waard om daar 200 euro extra voor neer te leggen?
Het is inderdaad opmerkelijk dat beide fietsen dezelfde cassette hebben. Een SX met 10-51 bereik (van Shimano SLX) kom je niet vaak tegen

Die 200 euro kan je ook reserveren voor een dropper of zo.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Arson schreef: wo 29 april 2020, 23:26
Als gevaarlijke outsider stuitte ik nog op de Giant Stance 2. Stuk duurder ja, maar wel een full suspension en dat voor die prijs. Maar hoe houdt die fiets mijn gewicht? De fiets heeft als grote voordelen wel dat je gewoon bij een lokale dealer terecht kan en dat hij nog op voorraad is.

Ik heb er 5 jaar met heel veel plezier op gereden. De nieuwe Stance is een betere versie van die ik onder mijn kont had maar ik moet erbij zeggen dat ik een lichtgewicht ben net zoals de Stance zelf ook is. Ik zou die fiets iedereen aanraden die een klein budget heeft maar wel een volwaardige fully wil gaan rijden. Maar ik vind het moeilijk in te schatten of hij ook bestand is tegen jouw gewicht. Ik denk dat de Big Dog beter zou passen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En waarom rij je nu niet meer op die Stance Dice? :wink:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

suravida schreef: do 30 april 2020, 07:42 En waarom rij je nu niet meer op die Stance Dice? :wink:
#1 Omdat ik hier geen garantie kan claimen omdat ik de fiets in Duitsland heb gekocht en er geen boekje bij heb.

#2 Omdat ik geen zin had om een achterbrug te zoeken en het dus een mooie gelegenheid was om wat anders te zoeken. :tong

Maar daarom blijft het wel een leuke lichte fully voor dat geld. Of hij het gewicht van TS aankan durf ik niet te zeggen daarom denk ik ook dat die Big Dog wellicht een betere keuze zou zijn. Al zullen er vast ook daarvan frames in de oud-ijzerbak liggen met een scheurtje ergens.

Kom ik nu geloofwaardig over? :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: do 30 april 2020, 08:06
suravida schreef: do 30 april 2020, 07:42 En waarom rij je nu niet meer op die Stance Dice? :wink:
#1 Omdat ik hier geen garantie kan claimen omdat ik de fiets in Duitsland heb gekocht en er geen boekje bij heb.

#2 Omdat ik geen zin had om een achterbrug te zoeken en het dus een mooie gelegenheid was om wat anders te zoeken. :tong

Maar daarom blijft het wel een leuke lichte fully voor dat geld. Of hij het gewicht van TS aankan durf ik niet te zeggen daarom denk ik ook dat die Big Dog wellicht een betere keuze zou zijn. Al zullen er vast ook daarvan frames in de oud-ijzerbak liggen met een scheurtje ergens.

Kom ik nu geloofwaardig over? :-D
Dus de Stance scheurde bij een lichtgewicht rijder, maar zou prima zijn... :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ThaSingleTrackMastah schreef: do 30 april 2020, 13:27
Dus de Stance scheurde bij een lichtgewicht rijder, maar zou prima zijn... :-{
Ja, is een prima fiets. Of ga jij nu beweren dat elke model waarvan het frame ooit eens gescheurd is gelijk slecht is?

Dan blijft er niet veel over.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: do 30 april 2020, 13:47
ThaSingleTrackMastah schreef: do 30 april 2020, 13:27
Dus de Stance scheurde bij een lichtgewicht rijder, maar zou prima zijn... :-{
Ja, is een prima fiets. Of ga jij nu beweren dat elke model waarvan het frame ooit eens gescheurd is gelijk slecht is?

Dan blijft er niet veel over.
Nee het gaat om het verschil tussen TS en Dice, 115kg of 60(?) kg
:kiss:
Een frame dat scheurt (na een paar jaar) bij een lichte rijder zal het bij onze TS (115kg raggen en springen) niet lang volhouden.
Giant heeft goede garantie, dat heb ik zelf ook ondervonden.
Maar ik heb ook ondervonden dat het niet leuk is telkens een gescheurd frame in te leveren, te wachten op vervanging (incl ombouwen van het hele spul)
Geen enkele garantie is zo goed dat je dan nog vrolijk blijft ;)
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op do 30 april 2020, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

ThaSingleTrackMastah schreef: do 30 april 2020, 14:00
Dice Oldskool schreef: do 30 april 2020, 13:47

Ja, is een prima fiets. Of ga jij nu beweren dat elke model waarvan het frame ooit eens gescheurd is gelijk slecht is?

Dan blijft er niet veel over.
Nee het gaat om het verschil tussen TS en Dice 115kg of 60(?) kg
:kiss:
De kilo's vliegen er aan. Voor je het weet weeg ik hier 150. :wink:
Plaats reactie