Analysis paralysis

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

suravida schreef: di 28 april 2020, 09:56 Waarom zou je titanium willen? En laat het even weten als je je budget loslaat, dan weet ik nog wel wat leuke fietsen voor je. :winkie:
Waarom niet? Goede demping, lange levensduur en vooral heel erg mooi!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Mad Wally schreef: di 28 april 2020, 09:59
suravida schreef: di 28 april 2020, 09:56 Waarom zou je titanium willen? En laat het even weten als je je budget loslaat, dan weet ik nog wel wat leuke fietsen voor je. :winkie:
Waarom niet? Goede demping, lange levensduur en vooral heel erg mooi!
Nou, dat dus. Maar waarschijnlijk ook duurder?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Arson schreef: di 28 april 2020, 09:53
MVMVML schreef: ma 27 april 2020, 22:58 Als je 2 jaar bezig bent de boel op te bouwen zou ik gewoon een Cube/Canyon/Trek scoren van rond de 800. Daar heb je echt genoeg aan en als je verder wilt gaan dan zie je dat dan wel weer.
Ongetwijfeld, maar ik ben dan zelf ook wel weer zo dat ik de beste "bang for my buck" wil hebben :lol:
Dus als ik voor rond de 1000 een bike kan hebben die veel meer de moeite waard is, dan laat ik dat natuurlijk niet schieten.

Ik heb een beetje zitten kijken naar die On-One's, maar ik zie dat ze ook een Scandal hebben. Dis is alu, maar komt binnenkort in titanium. Kwa zit volgens mij vergelijkbaar met de Big Dog. Heeft het zin om daar op te wachten? Of zal die dan heel veel duurder zijn?

Wat me ook mee/opviel is dat wanneer je wisselt van de GBP naar EUR dat dat gewoon 1 op 1 hetzelfde is. Dat is een leuke wisselkoers 8)
Ik zie ook dat ze regelmatig kortingsacties hebben wat zo maar 15% kan schelen. Dat is wel het verschil tussen GS of GX outfitting. De socials maar in de gaten houden? Of is er een snellere manier om er aan tekomen?
Mijn ervaring is dat het gat tussen 800-1000 niet zo groot is. Als je dan bv een categorie hoger wilt voor later, dan moet je toch gauw denken aan 1400/1500. Dat kan je bv een Canyon Neuron full-sus kopen.

Mijn gevoel is dat voor wat jij wilt doen, dit bv een goede keuze zou zijn: https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2019
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

MVMVML schreef: di 28 april 2020, 10:28 Mijn ervaring is dat het gat tussen 800-1000 niet zo groot is. Als je dan bv een categorie hoger wilt voor later, dan moet je toch gauw denken aan 1400/1500. Dat kan je bv een Canyon Neuron full-sus kopen.

Mijn gevoel is dat voor wat jij wilt doen, dit bv een goede keuze zou zijn: https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2019
Leuk ja, maar dat overjarige model is uitverkocht. En de versie van dit jaar is ook gewoon 1000 euro.
https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2020
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Arson schreef: di 28 april 2020, 10:17
Mad Wally schreef: di 28 april 2020, 09:59

Waarom niet? Goede demping, lange levensduur en vooral heel erg mooi!
Nou, dat dus. Maar waarschijnlijk ook duurder?
Je kan met jouw budget waarschijnlijk net een titanium frame kopen...
Uiteraard is het een prachtig materiaal, maar aangezien je liever 600,- uitgeeft dan 1000,- lijkt dat me niet de beste keuze nu. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

In geval van een HT is het gat tussen 800 en 1000 best groot, voor 800 ben je gebonden aan instapmodellen die redelijk zijn, voor 1000 koop je bij sommige aanbieders een aanmerkelijk beter afgemonteerde fiets. Je moet dan denken aan overjarige modellen, zaken als 12go (die zoveel fietsen verkopen dat ze aantrekkelijke prijzen kunnen hanteren) en merken als Radon ed.

Ik heb zelf een Honzo maar die heb ik alleen gekocht omdat ik er veel korting op kreeg, de standaard prijs (rond de 1400 euro) vind ik te hoog voor wat je ervoor krijgt, ik was dus echt op zoek naar een aanbieding. Het is wel een erg fijne fiets maar als ik qua prijs/kwaliteit verhouding zou moeten kiezen tussen de On-One en de Honzo zou ik voor de On-One gaan.

Hoeveel je aan snelheid wint of verliest met een trailbike hangt vooral van jezelf af. Ik ben altijd een snelle rijder geweest en ik kan dus (iets) harder op een lichte fiets met XC geometrie. Als je dat leuk vindt (of met snelle groepjes hard wilt fietsen) dan heb je voordeel bij een dito fiets maar het verschil is uiteindelijk klein. Als ik een trailbike meeneem en mijn maatje zijn XC HT is het echt niet zo dat ik hem opeens niet meer kan bijbenen, ik moet er wel iets harder voor werken. Ben je om te beginnen al niet zo snel dan gaat een 'snelle' fiets je ook niet sneller maken.

Wil je echter ook lastig(er) terrein op gaan zoeken dan heb je veel voordeel van een daarop afgestemde geometrie, een trailbike dus. Daar kun je ook prima mee boscrossen, zeker als de banden aanpast aan het terrein. Ben je ook nog eens wat zwaarder dan is een meer trail georiënteerde fiets zeker geen slecht idee, steviger spul blijft langer heel.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Arson schreef: di 28 april 2020, 11:09
MVMVML schreef: di 28 april 2020, 10:28 Mijn ervaring is dat het gat tussen 800-1000 niet zo groot is. Als je dan bv een categorie hoger wilt voor later, dan moet je toch gauw denken aan 1400/1500. Dat kan je bv een Canyon Neuron full-sus kopen.

Mijn gevoel is dat voor wat jij wilt doen, dit bv een goede keuze zou zijn: https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2019
Leuk ja, maar dat overjarige model is uitverkocht. En de versie van dit jaar is ook gewoon 1000 euro.
https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2020
Dit is ook een nette: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2032.html
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ook een leuke fiets maar het voordeel van een meer trail georiënteerde fiets is dat je er een wat steviger voorvork bijkrijgt. Bij de eerder genoemde X-caliber krijg je een exemplaar met 30mm stachions, bij de Canyon een 32mm exemplaar maar met een staalveer waarbij je er van uit kunt gaan dat die te licht is voor de 110kg van de TS en bij de On-One krijg je een 35mm vork. Ik ga niet beweren dat je met een XC vork met 32mm stanchions geen bocht doorkomt maar qua stijfheid is het wel een merkbaar verschil.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Toch nog een beetje op marktplaats zitten kijken.
Kwam onder andere deze tegen:
https://link.marktplaats.nl/m1538520855

Wat vinden we hier van?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Arson schreef: di 28 april 2020, 15:41 Toch nog een beetje op marktplaats zitten kijken.
Kwam onder andere deze tegen:
https://link.marktplaats.nl/m1538520855

Wat vinden we hier van?
Ziet er netjes uit. Dropper is altijd leuk al is dit niet de beste (heb hem zelf ook). Redelijke vork.

Alleen beetje aan de prijs heb ik het idee: https://www.chainreactioncycles.com/cub ... prod181596
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat MMVVLM zegt. Maar als hij hem voor 750 kwijt wil meteen doen. Voor 1000,- is die On one nog steeds de betere deal, want dikkere vork. En een 27.2 dropper gaat het niet heel lang bij je overleven gok ik, en is daarbij ook niet erg future proof (aangezien bijna elke dropper tegenwoordig 30.9 of 31.6 is. Kan je meteen zien dat dit eigenlijk een omgekatte XC fiets is. ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Uit eigen ervaring weet ik dat de Merida Big Nine 300 mij perfect beval als zwaar gewicht. Ben wel iets langer, maar qua bmi zitten we wel gelijk.

Zit onder je budget van 1000 euro, maar je moet ook nog trappers, kleding en een helm en als dat binnen je 1000 euro moet passen heb je daar nog budget voor over met 850, maar een goed broekje is ook al aardig aan de prijs.

Qua fiets pas vorm, ga naar de LBS die je mogelijke modellen verkoopt en probeer de fiets. Elke fiets fietst weer anders.

Qua bikepark, sjah daar is die fiets waarschijnlijk niet voor geschikt en om eerlijk te zijn.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Toch knap dat on-one er voor die prijs er een vork in stopt die retail bijna €400 is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ti kost bij On One ongeveer 3 a 4x zoveel als staal of alu. Dus ruwweg je hele budget alleen voor het frame.
De Scandal is iets lichter en iets korter dan de Big Dog.
Beter geschikt voor NL (trails en xc) maar misschien minder voor jou (springen, trails)
Had je het Duitse topic dat ik linkte gelezen? Daarin ook een foto waarop het verschil tussen BigDog en Scandal te zien is. (Scheelt in de praktijk meer dan op papier)

Voor de aanbiedingen moet je hun Facebook en Instagram in de gaten houden. Aboneren op de nieuwsbrief kan ook, maar dan krijg je ook dagelijks aanbiedingen van rillen en sokken...
De £=€ aanbieding is maar tijdelijk.


Bij de update zit volgens mij ook een dropper.
Update lijkt me zondermeer zinvol, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken.

Er wordt hier ook geopperd om eerst met een gewone 800 euro Cube te beginnen en over 2 jaar iets beters te kopen.
Dat klinkt logisch, maar met jouw ambities en jouw gewicht gaat zo'n fiets de 2 jaar nooit redden...
Met reparaties en upgrades gaat zo'n bike in die 2 jaar meer kosten dan een Honzo of Big Dog.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 april 2020, 17:26 Ti kost bij On One ongeveer 3 a 4x zoveel als staal of alu. Dus ruwweg je hele budget alleen voor het frame.
De Scandal is iets lichter en iets korter dan de Big Dog.
Beter geschikt voor NL (trails en xc) maar misschien minder voor jou (springen, trails)
Had je het Duitse topic dat ik linkte gelezen? Daarin ook een foto waarop het verschil tussen BigDog en Scandal te zien is. (Scheelt in de praktijk meer dan op papier)
Heb er doorheen gebladerd, maar ga het binnenkort even aandachtig lezen.
ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 april 2020, 17:26 Voor de aanbiedingen moet je hun Facebook en Instagram in de gaten houden. Aboneren op de nieuwsbrief kan ook, maar dan krijg je ook dagelijks aanbiedingen van rillen en sokken...
De £=€ aanbieding is maar tijdelijk.
Ik ga er gewoon eens een berichtje aan wagen.
ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 april 2020, 17:26 Bij de update zit volgens mij ook een dropper.
Update lijkt me zondermeer zinvol, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken.
Dat vroeg ik me dus ook al af, maar volgens mij niet hoor. Volgens mij gaat het alleen om de upgrade van SX naar GX. Iemand die hier iets meer duidelijkheid in kan verschaffen?
Plaats reactie