Omdat het vakantiegeld er aan komt, we niet op vakantie kunnen en ik nog niet toe ben aan een hele nieuwe fiets wil ik graag mijn huidige upgraden. Ik heb momenteel een Giant Fathom uit 2017. Specs hier: https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29-0-2017
De fiets bevalt goed en ik rijd vooral UHR-achtige routes. In het buitenland gebruik ik de fiets eigenlijk nooit (ik ben niet zo'n held).
Nu twijfel ik voor wat betreft de upgrade tussen een dropper post en een setje nieuwe wielen. De Giant wielen zijn niet erg licht, niet bijzonder stijf en ook nog eens smal. Een setje Hunt wielen spreekt me aan en dan zou ik voor €400,- klaar zijn. Iets anders mag ook, maar veel meer moet het niet worden. Nadeel is alleen dat ik voor een boost steekas heb en achter een standaard QR. Het zal dus niet een set zijn die ik in de toekomst ook nog zal kunnen gebruiken als ik eventueel een andere fiets koop.
Met een dropper post ben ik natuurlijk voor minder klaar. Nu is het alleen zo dat ik nogal korte pootjes heb dus het wordt sowieso geen dropper met een grote drop. Maar ik heb wel het idee dat ik ook een beperkt verschil me al zou helpen bij het verplaatsen van de fiets onder me bij het bochtenwerk en me een stuk meer zekerheid zou geven om wat meer te jumpen.
Het liefst zou ik natuurlijk beide doen, maar dan krijg ik ruzie thuis en dat wil ik ook vermijden. Ik vind het lastig in te schatten waar ik het meeste van ga merken in de praktijk. Dus ik gooi het hier maar in de groep: wielen of dropper post? Komt u maar!
Bike upgrade: wielen of dropper (fotoupdate!)
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Wielen.
Maar dan een setje laten spaken op Hope naven.
Met hope naven kun je er nu QR doppen opzetten en later als je naar een andere fiets met steekas gaat gewoon steekas doppen opzetten. dat kost maar een paar tientjes.
Maar dan een setje laten spaken op Hope naven.
Met hope naven kun je er nu QR doppen opzetten en later als je naar een andere fiets met steekas gaat gewoon steekas doppen opzetten. dat kost maar een paar tientjes.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 32
- Lid geworden op: do 26 maart 2020, 16:32
Ja ik zou ook zeker voor wielen gaan, daar heb je continue profijt van. Je zult merken dat je veel sneller uit bijvoorbeeld bochten komt en een iets bredere velg geeft veel grip en daardoor zekerheid, kortom maakt het fietsen veel leuker!
Veel DT Swiss naven kun je trouwens met end-caps ook gemakkelijk omzetten, dus dat hoeft geen issue te zijn.
Veel DT Swiss naven kun je trouwens met end-caps ook gemakkelijk omzetten, dus dat hoeft geen issue te zijn.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
+1 voor de wielen (en vergeet ook een setje goede banden niet!). Dropper is incidenteel leuk in Nederland, maar komt in het buitenland pas echt goed van pas (en daar was je niet van plan heen te gaan met je bike..)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2986
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Wielen, zonder twijfel.
Ik heb carbonnen wielsets handgespaakt gekocht. Wel duur, maar dan heb je ook wat. Heel erg fijn en het verschil is duidelijk aanwezig.
Dropper is alleen zinnig bij stevige afdalingen en/of technisch rijden. Zo te lezen doe je dat niet.
Ik heb een 125 mm Brand-X dropper, niet duur, prima ding. Maar in NL in mijn omgeving bijna 95% niet nodig. In mijn omgeving zijn maar een paar steile drop-offs en rock gardens. En ja daar werkt het absoluut prima.
Ik heb carbonnen wielsets handgespaakt gekocht. Wel duur, maar dan heb je ook wat. Heel erg fijn en het verschil is duidelijk aanwezig.
Dropper is alleen zinnig bij stevige afdalingen en/of technisch rijden. Zo te lezen doe je dat niet.
Ik heb een 125 mm Brand-X dropper, niet duur, prima ding. Maar in NL in mijn omgeving bijna 95% niet nodig. In mijn omgeving zijn maar een paar steile drop-offs en rock gardens. En ja daar werkt het absoluut prima.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Ok, unanieme voorkeur voor andere wielen dus. Dat had ik ook wel een beetje verwacht. De reden dat ik ze toch tegenover elkaar zet is vooral dat ik niet het idee heb dat ik met een nieuwe set wielen andere dingen kan of ga doen dan ik nu al deed. Ik weet hier in de buurt best wel wat afdalingen die ik nu mijdt vanwege het otb gevoel. En voor b.v. de switchbacks op de Posbankroute lijkt het me ook erg fijn. Sowieso komen wat spannender dingen dan wat meer binnen bereik heb ik het idee.
Met een nieuwe set wielen gaat dat allemaal niet op. Maar ik heb ook nooit met een goede set gereden dus ik kan me ook niet zoveel voorstellen bij het betere gevoel. Want dat gevoel zou voor mij de meerwaarde zijn. Een paar seconden meer of minder helpt me echt niet aan een KOM Wat ik wel merk is dat ik eigenlijk met lagere druk zou willen rijden, maar dat mijn banden dan echt gaan bewegen in de bochten. Dat zou met een bredere set wel beter moeten gaan lijkt me.
Met een nieuwe set wielen gaat dat allemaal niet op. Maar ik heb ook nooit met een goede set gereden dus ik kan me ook niet zoveel voorstellen bij het betere gevoel. Want dat gevoel zou voor mij de meerwaarde zijn. Een paar seconden meer of minder helpt me echt niet aan een KOM Wat ik wel merk is dat ik eigenlijk met lagere druk zou willen rijden, maar dat mijn banden dan echt gaan bewegen in de bochten. Dat zou met een bredere set wel beter moeten gaan lijkt me.
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3833
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Ik zou dan weer voor een dropper gaan. Zeker als je wat wil springen/droppen en wat steilere afdalingen wilt doen. Ik vind het echt een heel fijn item om m'n zadel plop omlaag te kunnen gooien wanneer gewenst. Sterker nog, juist in NL met zijn vele korte afdalingen gevolgd door klimmen komt zo'n ding tot zijn recht. Als je in het buitenland van een berg afrijd kan je net zo goed bovenaan de berg je zadel even omlaag doen.
En met nieuwe wielen, tja wat verandert er dan echt?
En met nieuwe wielen, tja wat verandert er dan echt?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Nou, nog best een lastige afweging.
Wat wegen je huidige wielen?
Wat gaan evt nieuwe wielen wegen, bij het beschikbare budget?
Nieuw wiel kan wat stijver zijn, velg kan wat breder zijn, maar... ook veel lichter? Pas als de wielset echt lichter wordt ga je het lichtvoetigere acceleren merken. Als je geen zwaargewicht bent zal je huidige wielset misschien ook al stijf genoeg zijn?
De fiets wordt echt ‘anders’, breder inzetbaar, door een dropper.
Harder en zekerder bergaf, makkelijker op hogere snelheid bochten door, wat wendbaarder, speelser op trails. Je moet er wel even mee leren rijden, ‘m snel leren bedienen, op bochtige en snelle op/af parcoursen als de UHR. Naarmate de hoogteverschillen groter, steiler, langer worden nemen de voordelen alleen maar toe.
Op hele makkelijke vlakke parcoursen had ik gezegd: wielset.
Maar met meer hoogteverschillen, meer technische parcoursen: dropper, als je wielset nu ook al voldoende licht en stijf genoeg zou zijn.
Wat wegen je huidige wielen?
Wat gaan evt nieuwe wielen wegen, bij het beschikbare budget?
Nieuw wiel kan wat stijver zijn, velg kan wat breder zijn, maar... ook veel lichter? Pas als de wielset echt lichter wordt ga je het lichtvoetigere acceleren merken. Als je geen zwaargewicht bent zal je huidige wielset misschien ook al stijf genoeg zijn?
De fiets wordt echt ‘anders’, breder inzetbaar, door een dropper.
Harder en zekerder bergaf, makkelijker op hogere snelheid bochten door, wat wendbaarder, speelser op trails. Je moet er wel even mee leren rijden, ‘m snel leren bedienen, op bochtige en snelle op/af parcoursen als de UHR. Naarmate de hoogteverschillen groter, steiler, langer worden nemen de voordelen alleen maar toe.
Op hele makkelijke vlakke parcoursen had ik gezegd: wielset.
Maar met meer hoogteverschillen, meer technische parcoursen: dropper, als je wielset nu ook al voldoende licht en stijf genoeg zou zijn.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Moderator
- Berichten: 16840
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Een wiel dat je met andere doppen kunt aanpassen aan een andere asstandaard wordt daarmee geen boost jongens, goed lezen. Dan ben je aangewezen op adaptersetjes om je non-boost as wat breder te maken en je remschijf wat op te schuiven, maar de voordelen van een boost-wiel (grotere flensafstand) krijg je daarmee niet.
Imo een noodgreep om je non-boost wiel in een boost frame te kunnen monteren, maar eigenlijk ook een beetje zonde.
Mijn idee: als je wielen nu echt flut zijn (ik ken de specs niet) zou ik voor nieuwe wielen gaan. Als het echter al best redelijke wielen zijn ga je meer van de dropper merken denk ik. Ik lees dat je niet naar het buitenland cq echt heftig terrein gaat, dan is een grote drop ook niet noodzakelijk. Gewoon een droppertje met (+/-) 125mm drop is dan prima. Op de UHR gebruik ik de maximale drop vrijwel niet, maar laat wel heel vaak het zadel een paar cm zakken. Ideaal op afdalingen met kleine sprongetjes en flitsend bochtenwerk.
Een ding is zeker, met een dropper ben je goedkoper uit (Brand-X is echt niet slecht en heel betaalbaar) dan met een set wielen, als je tenminste echt een stap vooruit wilt zetten.
Imo een noodgreep om je non-boost wiel in een boost frame te kunnen monteren, maar eigenlijk ook een beetje zonde.
Mijn idee: als je wielen nu echt flut zijn (ik ken de specs niet) zou ik voor nieuwe wielen gaan. Als het echter al best redelijke wielen zijn ga je meer van de dropper merken denk ik. Ik lees dat je niet naar het buitenland cq echt heftig terrein gaat, dan is een grote drop ook niet noodzakelijk. Gewoon een droppertje met (+/-) 125mm drop is dan prima. Op de UHR gebruik ik de maximale drop vrijwel niet, maar laat wel heel vaak het zadel een paar cm zakken. Ideaal op afdalingen met kleine sprongetjes en flitsend bochtenwerk.
Een ding is zeker, met een dropper ben je goedkoper uit (Brand-X is echt niet slecht en heel betaalbaar) dan met een set wielen, als je tenminste echt een stap vooruit wilt zetten.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
De vraag is dan: is het een 135mm QR of 141mm QR wiel . Bij een 141mm werkt het wel, dat is een Boost met QR variant. Giant en Trek hanteren deze standaard wel eens.kermit schreef: ↑di 28 april 2020, 14:34 Een wiel dat je met andere doppen kunt aanpassen aan een andere asstandaard wordt daarmee geen boost jongens, goed lezen. Dan ben je aangewezen op adaptersetjes om je non-boost as wat breder te maken en je remschijf wat op te schuiven, maar de voordelen van een boost-wiel (grotere flensafstand) krijg je daarmee niet.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Boost is toch onzin, die extra 10% stijfheid merkt niemand. Dus dan kun je net zo goed een bestaande naaf met eindkappen ombouwen van 142x12 naar 148x12.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Als je de mogelijkheid wil houden om met wat dikkere bandjes te rijden is boost wel handig toch?* Of je het verschil in stijfheid merkt weet ik niet, maar daar hebben anderen vast een mening over. Feitelijk is boost de later ingevoerde meeschaling bij de overgang van 26" naar 29".
*EDIT: dat geldt dan natuurlijk voor het frame en de vork. De banden merken niets van je naafbreedte natuurlijk
*EDIT: dat geldt dan natuurlijk voor het frame en de vork. De banden merken niets van je naafbreedte natuurlijk
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Budget lijkt me ook wel bepalend. Een goed setje wielen is overal het algemeen twee keer zo duur als een goede dropper, of je moet los gaan op dropperbudget.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7391
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Lijkt me een typisch voorbeeld van geen van beide.klaast schreef: ↑di 28 april 2020, 00:55Omdat het vakantiegeld er aan komt, we niet op vakantie kunnen en ik nog niet toe ben aan een hele nieuwe fiets wil ik graag mijn huidige upgraden. Ik heb momenteel een Giant Fathom uit 2017. Specs hier: ...
De fiets bevalt goed en ik rijd vooral UHR-achtige routes. In het buitenland gebruik ik de fiets eigenlijk nooit (ik ben niet zo'n held).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |