Welke groep draagt jullie voorkeur?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
v_schultinge

Mijn voorkeur gaat uit naar SRAM. Ik heb altijd het gevoel dat ik met SRAM sneller kan schakelen en ik vind het 'klik-klak' gevoel in de shifter fijn. Ik rijd met SRAM XX1 11sp en SRAM XX1 Eagle 12sp. Hierbij voelt de Eagle wat verfijnder. Wat logisch is, het is de volgende evolutie. Ik neem aan dat het opvolgende systeem weer beter schakelt.
cheizberd
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 8 maart 2015, 21:33

Shimano heeft mijn voorkeur, niet zozeer om een performance reden.

Het voordeel van de Shimano cassette is dat de onderste kransjes los zijn en dus ook los vervangbaar.
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p76829/

Hierdoor wordt het iets minder pijnlijk om in NL met een meer high end cassette de winter door te rijden, want het zijn vooral de vervangbare kransjes die je slijt. En 25 vs 250 euro vervangingskosten is een behoorlijk verschil.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Tot 3 jaar terug alleen Shimano gemonteerd, zowel op MTB als racefietsen.
Wegens sponsoring overgestapt naar SRAM en wil eigenlijk niet meer terug. (moet het nu trouwens zelf betalen :-{ )

Bij Shimano moest ik toch regelmatig de boel wat bijstellen, terwijl SRAM meer "set en forget" is.
Als het goed schakelt, blijft het dat gewoon doen en verloopt er niets.
Ook heb ik het gevoel dat SRAM materiaal iets degelijker is en de handleidingen zijn duidelijker dan bij Shimano.

(Zelfs de SRAM remmen zijn tegenwoordig best betrouwbaar) :wink:
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Wat wel grappig is, is dat ik voor beide merken dezelfde argumenten voor lees... Shimano is degelijker, Sram is degelijker, Shimano schakelt soepeler, Sram schakelt soepeler. Zou het misschien niet zoveel uitmaken? :lol:

Van die losse kransjes die los te vervangen zijn vind ik dan wel weer een goed argument. Aan de andere kant vreet een cassette uit 1 geheel ook weer niet in op de body :wink:
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

pimmedoris schreef: ma 20 april 2020, 20:41 Wat wel grappig is, is dat ik voor beide merken dezelfde argumenten voor lees... Shimano is degelijker, Sram is degelijker, Shimano schakelt soepeler, Sram schakelt soepeler. Zou het misschien niet zoveel uitmaken? :lol:

Van die losse kransjes die los te vervangen zijn vind ik dan wel weer een goed argument. Aan de andere kant vreet een cassette uit 1 geheel ook weer niet in op de body :wink:
Klopt ook. Als je bij Shimano kijkt dan is er op SLX, XT en XTR niks aan te merken. Hetzelfde geldt voor de hogere groepen van Sram.
Er zijn wel wat verschillen die de ene persoon wel prettig of fijner vindt, en waarbij de andere persoon juist de voorkeur geeft aan de eigenschappen (of looks) van het andere merk.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Voor mij is een groep zo'n beetje het minst sexy gedeelte van een fiets, een groep moet gewoon functioneel zijn :-D

En voor mijn MTB wil ik alleen SRAM. SRAM schakelt heel direct en dat vind ik wel prettig op de MTB, je weet meteen waar je aan toe bent. Direct en toch nog soepel. Gevoelsmatig vind ik SRAM degelijker dan Shimano. Maar ik kan dit niet echt onderbouwen. Hoewel, sinds ik SRAM rijd, ik wel minder dien af te stellen. Ook heb ik het idee dat SRAM materiaal allemaal net wat stijver is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

pimmedoris schreef: ma 20 april 2020, 20:41 Wat wel grappig is, is dat ik voor beide merken dezelfde argumenten voor lees... Shimano is degelijker, Sram is degelijker, Shimano schakelt soepeler, Sram schakelt soepeler. Zou het misschien niet zoveel uitmaken? :lol:
Probleem is ook dat een groot deel van de gebruikers soepel schakelen aan de shifter verwart met soepel schakelen aan de cassette. En dan kun je er dus niet meer wijs uit worden wat wat is... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Vindt Shimano wat soepeler schakelen
SRAM kort en directer
Weet niet of één van beide echt beter is maar licht denk ik meer aan je voorkeur
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

HB_Eagle schreef: di 21 april 2020, 09:13 Vindt Shimano wat soepeler schakelen
SRAM kort en directer
Weet niet of één van beide echt beter is maar licht denk ik meer aan je voorkeur
En daar hebben we ook een definitieverschil te pakken. Ik associeer kort en direct juist met soepel, tenminste als dat korte en direct niet enorm veel kracht kost.
Ik vind mijn XX1 juist super soepel schakelen, lekker kort en direct. Mijn XT schakelde trager, wat ik dus als minder soepel ervaar.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

pimmedoris schreef: di 21 april 2020, 14:13
HB_Eagle schreef: di 21 april 2020, 09:13 Vindt Shimano wat soepeler schakelen
SRAM kort en directer
Weet niet of één van beide echt beter is maar licht denk ik meer aan je voorkeur
En daar hebben we ook een definitieverschil te pakken. Ik associeer kort en direct juist met soepel, tenminste als dat korte en direct niet enorm veel kracht kost.
Ik vind mijn XX1 juist super soepel schakelen, lekker kort en direct. Mijn XT schakelde trager, wat ik dus als minder soepel ervaar.
Wat mij betreft staan soepel en direct redelijk haaks op elkaar.
Direct=veel feedback, hele duidelijke klik/beweging snelle reactie op gedane actie.
Soepel=makkelijke beweging met weinig weerstand. Weinig storende feedback.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pimedoris, weet je zeker dat je een XT shifter had, of had je alleen XT derailleur en een SLX of Deore shifter?
(af fabriek is dat heel gebruikelijk bij "XT fiestsen")
De XT en XTR shifters schakelen heel direct, de SLX en lager schakelen met vertraging. Eerst indrukken en het schakelen gebeurt pas bij het loslaten.

Ik doel hierbij ook op wat Lars al schreef.
Er worden nummers en namen geroepen, maar een eerlijke vergelijking kan je alleen maken als de hele groep compleet XT of SLX of GX of X0 enz. is.

Anyway, om terug te komen op de vraag van dit ropic, voor mij zondermeer Shimano XT of XTR.
(en dat is weleens anders geweest)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

@TSTM: dat was inderdaad echt de volledige XT-groep. Ik wel eerder eens gedacht dat er nisschien iets mis was, maar een tijdje terug had ik een Orbea Oiz te leen met volledige XT-groep en daar had ik weer precies hetzelfde gevoel. Het is ook niet zo dat het echt traag schakelde, maar zeker trager dan xx1
Boeckie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18 april 2020, 07:47

Heb wat rondgekeken en zitten wikken en wegen.
Ik overweeg nu een megamo factory 20 aan te schaffen.
Iemand ervaring met dit merk van mtb?
Zowel + als -, ik lees het graag!
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Vandaag geprobeerd mijn sram “drivetrain” te onderhouden. Na een fikse ruzie met de crank die zelfs een pneumatische moersleutel niet op kon lossen heb ik de zaag gepakt en alles eraf geschroefd en gezaagd en ga ik weer naar XT 1x11.

Qua schakelen was is nx/gx eagle prima. De level tl remmen vind ik niet zo fijn, blokken slijten hard. Een vaag gevoel in de rem (dat noemen ze modulatie) zelfs als ik hem vol inknijp remt hij niet door. Als er gekke dingen aan de remmen komen dan wissel ik die ook naar Shimano XT.

Als het verslijt dan komen de grote kosten. Helaas zat het op de fiets toen ik hem kocht. Een XT groep erop laten zetten was veel duurder. In Nederland gebruik ik zo’n grote bandbreedte toch niet. In de Ardennen ook niet trouwens.
Oooeeessss
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb 5000 km met XT ( en SLX shifter ) gereden en nu inmiddels een 5000 km met GX ( met X1 trigger ) en ik vind dat Sram beter schakelt. Ik vind het er mooier uit zien en bij Shimano vind ik de lock op de cage altijd een gedoe. Als die niet aan staat klappert de ketting enorm en als ie aan staat dan schakelt hij op de duim duidelijk zwaarder dan sram. Op de recent gekochte fiets voor mijn vrouw viel dat ook meteen op.

Ik zou zeker zeggen sram, al vind ik de vervangingsonderdelen wel wat duurder dan van Shimano. Dat gezegd hebben reed ik met XT op 3000 km 2 kettingen weg en met sram op 3000 km 5 kettingen. Geen idee waar dit aan ligt overigens.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie