Welke groep draagt jullie voorkeur?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: zo 19 april 2020, 19:36 Je moet de politiek in!
Okay :-q !
Nou... toch maar niet :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Toen ik mijn fiets nieuw kocht (2013) was deze voorzien van Shimano XT. Altijd prima mee rondgereden. Omdat dit 3x10 was en ik wat anders wilde, heb ik deze vervangen door Sram XX1. Ik vind Sram veel fijner schakelen. Veel directer. Zowel onder last als gewoon. Bij shimano voelde het altijd alsof er een soort vertraging in zat. Nu is dat natuurlijk geen helemaal eerlijke vergelijking, want xx1 zit prijstechnisch ook een flink stuk boven XT.

Een tijdje terug reed ik op een leenfiets van een fietswinkel en die was voorzien van een 2019 XT groep en ook daar had ik weer dat trage gevoel.

Ik heb nooit met XTR gereden, dus daar kan ik niks over zeggen. Maar vanuit mezelf zeg ik dat ik Sram fijner vind.

Vwb het met meerdere stappen schakelen. Terugschakelen kan met 2 in 1 beweging. Opschakelen kan 1 tegelijk. Maar de trigger is zo snel dat ik daar geen enkele belemmering zie en voel.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Lars TB schreef: za 18 april 2020, 19:06
FranX78 schreef: za 18 april 2020, 15:11 Maar die gripshift i.c.m. een single voorblad ... Geweldig.
Ja, als je niet hoeft te schakelen 'werkt' het natuurlijk geweldig :bier: :kiss:
maar als je wel moet schakelen (tja ik heb nu eenmaal geen singlespeed) vind ik het wel prettig werken. Zeker als je snel of onverwacht moet schakelen in situaties dat je "je handen vol hebt" vind ik het veel prettiger dan shifters.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FranX78 schreef: zo 19 april 2020, 21:39
Lars TB schreef: za 18 april 2020, 19:06

Ja, als je niet hoeft te schakelen 'werkt' het natuurlijk geweldig :bier: :kiss:
maar als je wel moet schakelen (tja ik heb nu eenmaal geen singlespeed) vind ik het wel prettig werken. Zeker als je snel of onverwacht moet schakelen in situaties dat je "je handen vol hebt" vind ik het veel prettiger dan shifters.
De lol was natuurlijk dat je "single voorblad" in 1 zin combineerde met "schakelen"... :-{ :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: zo 19 april 2020, 19:37 Of de XTR nou sterker is dan een XT of SLX dat betwijfel ik. Ik denk eerder dat de XTR door de materiaalkeuze en gewichtsbesparing kwetsbaarder is en minder mishandeling aan zou kunnen.
XTR wordt nog wat preciezer gemaakt: de kransjes van de cassette zijn nog wat rechter, het geheel is nog wat stijver. En omdat het uitgebreider bewerkt is, ook lichter. En dus duurder.

De achterderailleur heeft nog strakkere lagers = minder speling.

Maar omdat je minder afwijking hebt, schakelt de boel dus daadwerkelijk soepeler. En kun je dus ook lomper op de pedalen staan.


XTR 11sp gaf een te kunstmatig gevoel, XT en SLX waren niet heel veel beter wat gevoel betreft. En daarom vonden veel mensen SRAM 11sp beter aanvoelen. Beter schakelen deed SRAM niet. Slechter ook niet trouwens.

Maar inderdaad kun je die nieuwe SRAM 12sp wel heel lomp belasten en de boel schakelt nog steeds soepel. En XTR gooit daar gewoon nog even een schepje bovenop!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Boeckie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18 april 2020, 07:47

Hey mannekes,
Toffe reacties van jullie allemaal. Bedankt hiervoor. Ben ik er wijzer van geworden? Beslist wel, maar ik ga het toch aan de lijve moeten ondervinden in the field of ik tevreden ga zijn met mijn keuze. Eén ding is zeker, het zal een groep worden in de categorie GR of XT.
Mochten jullie eens echt uit jullie bol willen gaan en je willen uitleven op pittige tracks, nodig ik jullie eens uit om naar bij ons, Belgisch Limburg, te komen. Limburg heeft talrijke mtb parcours in alle categorieën, op alle terreinen! Fun verzekerd!!
Keep it safe and hope to meet you somewhere on a track!!
Bikersgreetz!
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ik had op m'n vorige Scott een NX groep die ik meteen vervangen heb voor een XO1 groep 11sp.
Kwa gewicht ging ik er vet op vooruit, kwa schakelprestaties nagenoeg niet.
Wat me tegenstond was het onvermogen om met een druk op de shifter 3 of 4 kransjes op te schakelen bij XO1 en NX, terwijl dat bij Shimano XT en XTR wel gewoon mogelijk is.
Afschakelen ging dan weer wel met 3/4 kransjes, ook de snelheid en smoothness van schakelen viel me tegen tov Shimano.
Als laatste vond ik de shifterhendeltjes irritant in de weg zitten, terwijl ik dit bij XT/XTR nog nooit een probleem heb gevonden.
Verschillende keren de Sram hendel wat verplaatst wat nauwelijks tot verbetering leidde.
Nu weer een nieuwe Scott Scale, echter weer met Shimano XT wat me echt veel beter bevalt...
My two cents, doe er je voordeel mee! :wink:
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

aurelius schreef: zo 19 april 2020, 19:34
Lars TB schreef: zo 19 april 2020, 18:49

Je moet toch echt wat vaker in Zuid-Limburg gaan rijden, eventueel net even de grens over naar Luik. Daar lopen zoveel paadjes waar je vol naar beneden gaat en dan regelmatig haaks de bocht om weer omhoog moet. En iedere keer dat je er op rekent gebeurt het niet. En als je dan denkt dat het pad wel rechtuit zal blijven lopen mag je haaks omhoog.

Nee, ik blijf het dus niet met je eens.


Niet dat ik daar problemen mee heb, ik schakel razendsnel en/of keurig tandje voor tandje zonder de boel te overbelasten. Maar wat ik zei: bij toertochten in die regio staan ze werkelijk met bosjes onderaan dat soort hellingen met gebroken achterderailleurs. Dat ligt niet aan het niet opletten, dat ligt hooguit aan het te lomp schakelen, te goedkoop materiaal, te versleten materiaal of slecht afgesteld materiaal.
Da’s mijn thuisgebied en favoriete streek.
Wat ik daar het fijnst vond schakelen was Sram gripshift, dat gaat razendsnel, sneller dan mijn triggers.
En wat nu nog beter/sneller gaat: Shimano XTR. Met name omdat het werkelijk niet uitmaakt hoe lomp of dom je doet... het blijft feilloos schakelen. Bij Sram moet je toch iets behoedzamer zijn.
En XT en SLX schijnen amper onder te doen voor XTR wat functie betreft.
Ik vind dat er tussen xt en slx op gebied van shifter toch veel verschil is. Xtr heb ik nooit gebruikt dus daar kan ik niet over oordelen. Ik had als kostenbesparing slx schakelmateriaal gekocht omdat ik nog had gelezen dat slx amper onder doet voor xt. Maar als de shifter stuk gaat koop ik toch terug een xt.
Voor de andere onderdelen (derailleur, ketting,... ) zal het veel minder uitmaken.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4719
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb juist bewust voor XTR gekozen aangezien ik via diverse tests gezien had dat dit echt van another level was.

En zelfs icm de Sunrace cassette kan ik dat niet anders dan beamen.

Hiervoor zat er dus X01 op. Schakelde goed maar nooit dat topgevoel. Ook vond ik de shifter niet fijn. Het hendeltje van de shifter heeft een ronde bolling waardoor je soms het gevoel had dat je duim eraf gleed bij hard duwen.
Met Shimano heb je een geribbelde hendel die juist grip geeft.

En dan de prijs;

XTR compleet (zonder crankstel) = +/- €530
XX1 compleet +/- €750

Vervanging slijtage onderdelen zoals ketting en cassette .. verschil rond de €150 .. tja was voor mij de reden om over te stappen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

hurck schreef: ma 20 april 2020, 09:32 Maar als de shifter stuk gaat koop ik toch terug een xt.
Voor de andere onderdelen (derailleur, ketting,... ) zal het veel minder uitmaken.
Voorlopig zit je dus nog wel vast aan je SLX shifter, die gaat niet zomaar stuk. :D
Derailleur kan onderling nog weleens verschillen.


Voor wat betreft SRAM en SHIMANO, de keren dat ik met SRAM shifters heb gereden, kon ik er niet aan wennen. Ik vond de shifterknoppen te kort op de handlebar zitten. Misschien dat het komt omdat mijn fietsen altijd met Shimano zijn uitgerust. Zelf rij ik nu alweer een hele poos rond met een 1x10 Shimano mix met XTR shifter en XTR derailleur en een 11-42 Deore cassette. Op nwe wieltjes na heb ik met derailleur en shifter geen gedoe gehad, ook niet na soms te lomp schakelen. De cassette heb ik pas geleden wel vervangen na een behoorlijke chainsuck op een afdaling. Ik was vergeten de clutch op "on" te zetten. Maar zo`n cassette kost dan iets van €35,- i.p.v. €80,- of meer.
“Old, not obsolete”
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

scottpaul schreef: ma 20 april 2020, 09:21 Ik had op m'n vorige Scott een NX groep die ik meteen vervangen heb voor een XO1 groep 11sp.
Kwa gewicht ging ik er vet op vooruit, kwa schakelprestaties nagenoeg niet.
Wat me tegenstond was het onvermogen om met een druk op de shifter 3 of 4 kransjes op te schakelen bij XO1 en NX, terwijl dat bij Shimano XT en XTR wel gewoon mogelijk is.
Afschakelen ging dan weer wel met 3/4 kransjes, ook de snelheid en smoothness van schakelen viel me tegen tov Shimano.
Als laatste vond ik de shifterhendeltjes irritant in de weg zitten, terwijl ik dit bij XT/XTR nog nooit een probleem heb gevonden.
Verschillende keren de Sram hendel wat verplaatst wat nauwelijks tot verbetering leidde.
Nu weer een nieuwe Scott Scale, echter weer met Shimano XT wat me echt veel beter bevalt...
My two cents, doe er je voordeel mee! :wink:
Dit vind ik heel bijzonder. Mijn XX1 schakelt zoveel soepeler en sneller dan mijn oude XT groep... Misschien had ik een maandagmorgen model XT? Kan het me niet voorstellen...
3/4 kransjes tegelijk... tja ik mis het niet omdat de xx1 zo snel schakelt. Het is zelfs zo snel, dat ik heel soms per ongeluk 2 tandjes tegelijk opschakel omdat ik terwijl ik rustig mijn trigger bedien over een hobbeltje rij en per ongeluk 2x druk... :tong
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Marco79 schreef: ma 20 april 2020, 09:57
hurck schreef: ma 20 april 2020, 09:32 Maar als de shifter stuk gaat koop ik toch terug een xt.
Voor de andere onderdelen (derailleur, ketting,... ) zal het veel minder uitmaken.
Voorlopig zit je dus nog wel vast aan je SLX shifter, die gaat niet zomaar stuk. :D
Derailleur kan onderling nog weleens verschillen.


Voor wat betreft SRAM en SHIMANO, de keren dat ik met SRAM shifters heb gereden, kon ik er niet aan wennen. Ik vond de shifterknoppen te kort op de handlebar zitten. Misschien dat het komt omdat mijn fietsen altijd met Shimano zijn uitgerust. Zelf rij ik nu alweer een hele poos rond met een 1x10 Shimano mix met XTR shifter en XTR derailleur en een 11-42 Deore cassette. Op nwe wieltjes na heb ik met derailleur en shifter geen gedoe gehad, ook niet na soms te lomp schakelen. De cassette heb ik pas geleden wel vervangen na een behoorlijke chainsuck op een afdaling. Ik was vergeten de clutch op "on" te zetten. Maar zo`n cassette kost dan iets van €35,- i.p.v. €80,- of meer.
Zou je inderdaad denken. Vorige week gaf de shifter het zonder aanwijsbare externe reden op, binnen in het systeem is er iets mis, maar ik zie niet goed wat. Hij schakelt niet meer op bij de eerste vijf versnellingen, daarna wel. De behuizing is ook zeer los. Maar ik zie niet goed hoe ik het terug in mekaar moet krijgen. Ik had nog een reserve (slx) shifter liggen, die doet het nu. Als die dus ooit de geest geeft...
De andere slx shifter ging al wel 3 seizoenen mee, dus het zal nog even duren :D Ik heb tijd :bier:
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Welke groep Shimano of Sram maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Ik gebruik ze beide en de Sram klinkt al jaren rouwer dan Shimano. Maar qua schakelprestaties merk ik geen verschil.

Ik gebruik ze eigenlijk naar doel. Sram voor XC ivm de Gripshift en de Shimano groep op mijn Enduro zodat ik een volledig opschroef handvat tot mijn beschikking heb. Trigger is leuk voor de racefiets.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Ik kom zo'n beetje alle systemen hier genoemd wel tegen.
Eenmaal geinstalleerd en afgesteld werkt het allemaal wel prima.
Maar de NX en GX zie ik wat vaker terug vanwege derailleurproblemen. GX vanwege een losse dan wel kromgeslagen kooi (12 speed), en NX vanwege probleem met parallellogram. Wordt altijd keurig opgelost door Sram, maar je hebt er wel weer ff gezeik mee.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Zoveel berichten hier over terugschakelen dat met SRAM stapje voor stapje zou moeten.. dat is toch niet zo? Mijn GX 11spd (2017?) doet 5 stappen lichter in 1 duimbeweging, in 2x schakelen van zwaarste naar lichtste verzet.

Dat gezegd hebbende, als mijn Bontrager hub wat makkelijker naar microspline zou kunnen, zou ik nu naar Shimano 12 speed gaan. Goedkoper en volgens de reacties zeker niet slechter dan SRAM. Maar, waarschijnlijk wordt het een saaiere upgrade, van GX11 naar GX12.
Plaats reactie