Okay !
Nou... toch maar niet ...
maar als je wel moet schakelen (tja ik heb nu eenmaal geen singlespeed) vind ik het wel prettig werken. Zeker als je snel of onverwacht moet schakelen in situaties dat je "je handen vol hebt" vind ik het veel prettiger dan shifters.
De lol was natuurlijk dat je "single voorblad" in 1 zin combineerde met "schakelen"...
XTR wordt nog wat preciezer gemaakt: de kransjes van de cassette zijn nog wat rechter, het geheel is nog wat stijver. En omdat het uitgebreider bewerkt is, ook lichter. En dus duurder.
Ik vind dat er tussen xt en slx op gebied van shifter toch veel verschil is. Xtr heb ik nooit gebruikt dus daar kan ik niet over oordelen. Ik had als kostenbesparing slx schakelmateriaal gekocht omdat ik nog had gelezen dat slx amper onder doet voor xt. Maar als de shifter stuk gaat koop ik toch terug een xt.aurelius schreef: ↑zo 19 april 2020, 19:34Da’s mijn thuisgebied en favoriete streek.Lars TB schreef: ↑zo 19 april 2020, 18:49
Je moet toch echt wat vaker in Zuid-Limburg gaan rijden, eventueel net even de grens over naar Luik. Daar lopen zoveel paadjes waar je vol naar beneden gaat en dan regelmatig haaks de bocht om weer omhoog moet. En iedere keer dat je er op rekent gebeurt het niet. En als je dan denkt dat het pad wel rechtuit zal blijven lopen mag je haaks omhoog.
Nee, ik blijf het dus niet met je eens.
Niet dat ik daar problemen mee heb, ik schakel razendsnel en/of keurig tandje voor tandje zonder de boel te overbelasten. Maar wat ik zei: bij toertochten in die regio staan ze werkelijk met bosjes onderaan dat soort hellingen met gebroken achterderailleurs. Dat ligt niet aan het niet opletten, dat ligt hooguit aan het te lomp schakelen, te goedkoop materiaal, te versleten materiaal of slecht afgesteld materiaal.
Wat ik daar het fijnst vond schakelen was Sram gripshift, dat gaat razendsnel, sneller dan mijn triggers.
En wat nu nog beter/sneller gaat: Shimano XTR. Met name omdat het werkelijk niet uitmaakt hoe lomp of dom je doet... het blijft feilloos schakelen. Bij Sram moet je toch iets behoedzamer zijn.
En XT en SLX schijnen amper onder te doen voor XTR wat functie betreft.
Voorlopig zit je dus nog wel vast aan je SLX shifter, die gaat niet zomaar stuk.
Dit vind ik heel bijzonder. Mijn XX1 schakelt zoveel soepeler en sneller dan mijn oude XT groep... Misschien had ik een maandagmorgen model XT? Kan het me niet voorstellen...scottpaul schreef: ↑ma 20 april 2020, 09:21 Ik had op m'n vorige Scott een NX groep die ik meteen vervangen heb voor een XO1 groep 11sp.
Kwa gewicht ging ik er vet op vooruit, kwa schakelprestaties nagenoeg niet.
Wat me tegenstond was het onvermogen om met een druk op de shifter 3 of 4 kransjes op te schakelen bij XO1 en NX, terwijl dat bij Shimano XT en XTR wel gewoon mogelijk is.
Afschakelen ging dan weer wel met 3/4 kransjes, ook de snelheid en smoothness van schakelen viel me tegen tov Shimano.
Als laatste vond ik de shifterhendeltjes irritant in de weg zitten, terwijl ik dit bij XT/XTR nog nooit een probleem heb gevonden.
Verschillende keren de Sram hendel wat verplaatst wat nauwelijks tot verbetering leidde.
Nu weer een nieuwe Scott Scale, echter weer met Shimano XT wat me echt veel beter bevalt...
My two cents, doe er je voordeel mee!
Zou je inderdaad denken. Vorige week gaf de shifter het zonder aanwijsbare externe reden op, binnen in het systeem is er iets mis, maar ik zie niet goed wat. Hij schakelt niet meer op bij de eerste vijf versnellingen, daarna wel. De behuizing is ook zeer los. Maar ik zie niet goed hoe ik het terug in mekaar moet krijgen. Ik had nog een reserve (slx) shifter liggen, die doet het nu. Als die dus ooit de geest geeft...Marco79 schreef: ↑ma 20 april 2020, 09:57Voorlopig zit je dus nog wel vast aan je SLX shifter, die gaat niet zomaar stuk.
Derailleur kan onderling nog weleens verschillen.
Voor wat betreft SRAM en SHIMANO, de keren dat ik met SRAM shifters heb gereden, kon ik er niet aan wennen. Ik vond de shifterknoppen te kort op de handlebar zitten. Misschien dat het komt omdat mijn fietsen altijd met Shimano zijn uitgerust. Zelf rij ik nu alweer een hele poos rond met een 1x10 Shimano mix met XTR shifter en XTR derailleur en een 11-42 Deore cassette. Op nwe wieltjes na heb ik met derailleur en shifter geen gedoe gehad, ook niet na soms te lomp schakelen. De cassette heb ik pas geleden wel vervangen na een behoorlijke chainsuck op een afdaling. Ik was vergeten de clutch op "on" te zetten. Maar zo`n cassette kost dan iets van €35,- i.p.v. €80,- of meer.