Welke groep draagt jullie voorkeur?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Op zich is SLX een prima afmontage! Volgens mij is XT alleen maar wat lichter en slijt sneller. Bovendien kost het ook niet de hoofdprijs als je eens wat moet vervangen. (Don't race what you can't replace)
Mijn vorige fiets was Shimano SLX afgemonteerd en daar had ik echt niets over te klagen. Ik kon maar weinig verschil merken met XT afgemonteerde fietsen. In ieder geval niet dat het het prijsverschil rechtvaardigde.

Op mijn huidige fiets heb een mix van een Suntour casette, Shimano SLX cranck en een SramX1 shifter en derailleur. Schakelt super. (Eigenbouw, dank aan Ivo!)
Het grote voordeel van die shifter vind ik dat je in een keer 4 versnellingen lichter kunt schakelen, perfect bij lastige klimmetjes. Verder schakelt het geheel als boter.
Binnenkort ga ik mijn Suntour 11-42 vervangen door een Shimano SLX 11-46.
Ik heb een 34 tands blad voorop en af en toe vind ik 34-42 net wat te zwaar klimmen. Ik hoop dat 34-46 net wat beter zal gaan.
Het 34 tands blad houd ik graag voor op vlak terrein, toch zeker op asfalt.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Groot verschil in nx en gx is het gewicht van de cassette.
Die nx cassette weegt heel wat.
Boeckie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18 april 2020, 07:47

:D :-q
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ad58 schreef: za 18 april 2020, 10:28 Op zich is SLX een prima afmontage! Volgens mij is XT alleen maar wat lichter en slijt sneller.
xt levert echt niet in op sterkte of slijtvastheid ten opzichte van slx. xtr doet dat wel als je de deskundigen mag geloven.
Neemt niet weg dat slx gewoon een prima groep is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Altijd shimano slx en xt gehad maar 2 jasr terug overgestapt op SRAM (weliswaar x01) maar toch
Dus als je aan mij vraagt "Welke groep draagt je voorkeur" is mijn antwoord SRAM maar zeker niet de NX
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Zelf vind ik NX hetzelfde voelen als GX maar zoals hierboven genoemd is de totale groep wel een kleine halve kilo zwaarder. Ja, vind je gewicht belangrijk, dat is aan jou.

Er zijn overigens veel mensen die upgraden van GX naar hoger waardoor deze groepen regelmatig worden aangeboden op MP. Dus beginnen met NX en later voor “weinig” upgraden is ook zeker een optie.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Bonanza schreef: za 18 april 2020, 10:15 Neem gripshift, niks wijsvinger of duim, maximaal schakelen :-q :bier:
Ik rij voor het eerst met Sram. Voorheen altijd Shimano XT gehad.
Op zich vind ik het net echt beter of slechter. Maar die gripshift i.c.m. een single voorblad ... Geweldig. Ik wil nooit meer anders (denk ik nu).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FranX78 schreef: za 18 april 2020, 15:11 Maar die gripshift i.c.m. een single voorblad ... Geweldig.
Ja, als je niet hoeft te schakelen 'werkt' het natuurlijk geweldig :bier: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Boeckie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18 april 2020, 07:47

Op mijne favoriet (bergamont revox sport)
staat shimano SLX gemonteerd.
Zou ik die aanschaffen, wetende dat ik regelmatig toertochten rij?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Boeckie schreef: za 18 april 2020, 19:37 Op mijne favoriet (bergamont revox sport)
staat shimano SLX gemonteerd.
Zou ik die aanschaffen, wetende dat ik regelmatig toertochten rij?
Ja hoor. Mocht er op termijn iets slijten of kapot gaan dan kun je als je dat zou willen dat onderdeel upgraden naar XT, maar SLX is ook al prima.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: za 18 april 2020, 09:57
cheeta schreef: za 18 april 2020, 09:30 Al tenminste 10 jaar heeft Shimano iets wat ze "2-way release" noemen en je kunt kiezen of je met je duim schakelt (en je dus geen vinger van je rem hoeft te halen) of met je wijsvinger...
Sterker nog, je kunt bij de xt (slx weet ik niet) in een beweging tot 4 versnellingen lichter of 2 versnellingen zwaarder schakelen (met de duim, met de wijsvinger maar 1 versnelling zwaarder). Bij de NX kun je maar 1 versnelling zwaarder per keer. GX weet ik niet.
Het per keer 2 versnellingen zwaarder schakelen vind ik een enorm voordeel als je na een klim gelijk snelheid wil maken.
Nu kun je met de ergonomischere SRAM knop gewoon 4x razendsnel achter elkaar drukken, sneller dan de derailleur kan schakelen. Dus het effect is gelijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Toch wel een dingetje, of je in 1 keer meerdere versnellingen up of down kunt schakelen of niet...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een beetje soepel in de pols bent, dan kan je met Gripshift de ketting haaks over de cassette trekken.
Of dat goed is mag iedereen zelf bepalen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het allersnelst kun je flink lichter schakelen met....

...een voorderailleur! :tong
Geen cassette/shifter combinatie die net zo snel een vergelijkbare stap kan schakelen.

Het is eigenlijk jammer dat toen Shimano met de beste voorderailleur ever op de markt kwam (de sideswing) de voorderailleur al aan het uitsterven was.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

kermit schreef: zo 19 april 2020, 11:24 Het allersnelst kun je flink lichter schakelen met....

...een voorderailleur! :tong
'De reddingsboei uitgooien'
Plaats reactie