180mm schijf of adapter?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Ik heb een fiets met Avid Elixir remmen, met voor een 185mm schijf met 6-bolt montage en achter 160mm. Ik wil op deze fiets nu andere wielen gaan gebruiken, maar deze hebben centerlock montage voor de schijven. De 185mm (en 160mm) schijf kan ik dus niet direct monteren op het wiel. Verder zie ik dat er geen 185mm schijven meer te koop zijn, alleen nog 180mm.

Nu vraag ik mij af of ik het beste:
  • een centerlock naar 6-bolt adapter kan kopen om de huidige schijven te monteren, óf
  • nieuwe centerlock schijven kan kopen in 180 en 160mm
Bij de centerlock naar 6-bolt adapters lees ik dat deze niet altijd passen en niet ideaal zijn, dus dat is een beetje een gok.

Maar wanneer ik een 180mm schijf monteer moet ik denk ik de adapter waar de caliper op gemonteerd zit vervangen? Het rare is dat op de huidige adapter al 20mm staat, is dat dan al een 180mm adapter? Zou er op een 185mm niet 25mm staan? Of zijn elixir remmen zo gemaakt dat die extra 5mm er al in zit, dus dat je eigenlijk een 15mm adapter zou moeten hebben?

Ik kan hier helaas weinig over vinden, dus hopelijk weet iemand raad.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De mogelijkheid bestaat dat je inderdaad al een adapter voor 180 mm hebt. Op de adapter scheelt het slechts de helft van 5mm. Avid heeft ook nog eens die 3D ringen er tussen. Daar kan je wat mee sjoemelen, bijv een ringetje extra, of een iets dikkere (of dunnere ;) ) verzie van een V-brake remblokje gebruiken.

De CL / 6-gaats adapters zijn niet ideaal, maar dat zijn de goedkopere cl schijven ook niet.
Je wilt eigenlijk de XT's hebben met die grote alu spider.
Ik zou op de CL / 6‐gaats adapters gokke .
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Dank voor de reactie.

Er zitten inderdaad nog 3D ringen tussen de adapter en vork, dus daar zit nog extra ruimte. Misschien kom ik op 180mm als ik die er uit haal? Die ringen zijn wel dikker dan 2,5mm.

Ik zit nog even naar de kosten te kijken, en een XT schijf valt op zich mee. Bedoel je een dergelijke schijf? https://www.mantel.com/shimano-xt-rt-mt800-remschijf

Zit daar veel verschil in ten opzichte van de SLX schijf, behalve het gewicht?

En wat is het verschil tussen interne en externe vertanding? Klopt het dat je een met een bottom bracket tool vastmaakt, en de ander met een casettetool?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, die ringen horen er tussen !
Maar ze worden ook gebruikt bij de remblokjes van Vbrakes, en dan vaak in 2 verschillende diktes.
Daar kan je wel mee expirimenteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie