Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Mad Wally schreef: vr 27 maart 2020, 14:24Je hebt gelijk, ik heb het verkeerde getal genomen, per ongeluk het aantal doden per miljoen inwoners :oops:
Desalniettemin een fors aantal en de aanslag op de zorg van zo'n aantal kunnen we onmogelijk aan.
Dat betwist volgens mij niemand, maar je moet dan wel zuiver blijven redeneren. Het gaat dus om de belasting van de zorg (puur in aantallen), en niet om al die (matig onderbouwde) paniekverhalen over massasterfte en gruwelijk lijden.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mad Wally schreef: vr 27 maart 2020, 14:24

Je hebt gelijk, ik heb het verkeerde getal genomen, per ongeluk het aantal doden per miljoen inwoners :oops:
Desalniettemin een fors aantal en de aanslag op de zorg van zo'n aantal kunnen we onmogelijk aan.
Ik bedoelde het ook niet zo kwaad, maar zie je nu hoe snel verkeerde cijfers de wereld in geslingerd worden en mensen te bang worden gemaakt?
Tevens ook niet vergeten dat San Marino gewoon een dorpje middenin de zwaarst getroffen regio van Italië is en het nogal apart is zo iets uit de hele Italiaanse cijfers te vissen. Dat geeft een heel vertekend beeld.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 15:29
Mad Wally schreef: vr 27 maart 2020, 14:24

Je hebt gelijk, ik heb het verkeerde getal genomen, per ongeluk het aantal doden per miljoen inwoners :oops:
Desalniettemin een fors aantal en de aanslag op de zorg van zo'n aantal kunnen we onmogelijk aan.
Ik bedoelde het ook niet zo kwaad, maar zie je nu hoe snel verkeerde cijfers de wereld in geslingerd worden en mensen te bang worden gemaakt?
Tevens ook niet vergeten dat San Marino gewoon een dorpje middenin de zwaarst getroffen regio van Italië is en het nogal apart is zo iets uit de hele Italiaanse cijfers te vissen. Dat geeft een heel vertekend beeld.
Hoezo, het is toch gewoon een soevereine staat? De gegevens worden gewoon als zodanig vermeld.

Ik ben alleen bang dat dit nog maar het begin is. Opnieuw hele slechte cijfers uit Nederland.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Microstaatjes als San Marino zijn allesbehalve gewoon.
Vorsprung durch Pedantik.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Mario070 schreef: vr 27 maart 2020, 11:36 RIVM :evil: als ik daar naar geluisterd had, zat ik nu in NL met alle risico's van dien, met een vliegticket waar ik hoogst waarschijnlijk m'n achterste kon afvegen en of niet terug zou kunnen reizen :(
Ik ben blij voor de Nederlander dat de huisartsen deze overheid methode hebben doorbroken :-q
Er is geen tekort aan stesten in NL :evil:
Het is zo, niet geteld.....dan weet je het niet zeker en dan krijg je als overheid de voordeel van de twijfel, waar je naar mening geen recht op hebt, want de overheid doet het willens en wetens :evil:
Grote bagger op deze manier :-{
Gelukkig weet jij precies hoe het zit.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Aan de hand van dit topic inderdaad mijn negeerfilter goed bij kunnen werken. Er zitten voldoende reaguurders tussen die ik aan mij voorbij laat gaan.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1272301 ... mYF78y7pm4

"Routes ineens in trek, maar da’s niet oké

’Amateurs, stop met massaal op route mountainbike te rijden’"

Wat ik en velen onder ons ook al zagen gebeuren.
Jan en alleman rijdt op hun tourfiets zonder helm over de paden..
Laatst gewijzigd door Rayb81 op vr 27 maart 2020, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Internetdiscussies zijn zo'n valkuil... ik had hier weer een aantal argumenten staan om mensenlevens boven de economie te plaatsen. Maar je moet er gewoon niet aan beginnen online.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

En ze fietsen ook nog op Den Trail.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bert l. schreef: vr 27 maart 2020, 19:27 Aan de hand van dit topic inderdaad mijn negeerfilter goed bij kunnen werken. Er zitten voldoende reaguurders tussen die ik aan mij voorbij laat gaan.
Grappig dat je dat zegt.
Zelf ook wel in de verleiding gekomen ;)
Maar het zou erg dom zijn om zo overtuigd te zijn van je eigen gelijk.
Het is een forum en iederen kan zijn mening geven. Als het ongepast is treden de moderatoren wel op.
De meningen (en belangen) staan hier blijkbaar loodrecht op elkaar.
Ik neem er kennis van, en wellicht stel ik mn mening bij.
Lijkt mij een gezondere instelling dan het negeerfilter volplempen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 11:55 En dat zijn steeds meer experts met me eens: https://www.parool.nl/wereld/wetenschap ... e=copylink
Vooraanstaande wetenschappers hebben ook grote moeite met de huidige aanpak. Voormalig Denker des Vaderlands, ex-huisarts en hoogleraar filosofie Marli Huijer zei afgelopen week op de website ScienceGuide dat we ons laten leiden door ‘angst voor hoge sterfcijfers, terwijl die cijfers te weinig in het perspectief worden geplaatst van het gegeven dat er altijd mensen doodgaan’.

Vroeger bezweken we aan longontstekingen, de laatste jaren kosten griepgolven 6000 tot 9000 extra doden per jaar en dit jaar zal het coronavirus een voorname oorzaak zijn, betoogde ze.
blablabla
Het is eerder gezegd, ze vergelijken COVIS-19 met de gewone griep. Is geen goed vergelijk, is zelfs een ronduit dom vergelijk. Pretentieus artikel van de journalist. Ronduit dom zou ik zelfs willen zeggen. Ten eerste zit het probleem natuurlijk hier:
Robertdj schreef: vr 27 maart 2020, 13:27 De dodelijkheid is niet eens het directe probleem, het is de enorme zorg die patiënten nodig hebben wat voor problemen zorgt. De meeste van ons op dit forum zijn fit en zullen dat gevecht wel winnen, maar een aantal niet zonder beademing. Zodra al de bedden bezet zijn heeft de volgende pech.
Dan kunnen het veel doden worden. Heel veel. En ja, op wereldschaal nog steeds een lachertje (want we zijn met teveel).
Maar veel erger is dus dat ze economie boven leven zetten :~ Effe serieus, daar kun je toch niet op overdrijven? Het gaat (nog) niet om absolute cijfers, het gaat er om dat dit een ramp gaat worden. Een ramp om levens. En dan vraagtekens zetten of het wel goed is voor de economie? Als je dood bent heb je daar geen last meer van... .


Het probleem is die economie. Dat is (indirect) de oorzaak van het probleem. Dus ik hoop net als anderen dat we hier uit gaan leren. Vanochtend nog een klein stukje op de radio over dat we misschien een tribunaal moeten houden als deze crisis over is. Om het grote geld aan de schandpaal te nagelen (Easy Jet: nog effe 190 miljoen naar aandeelhouders over gemaakt en een week later voor steun bij de regering aankloppen). Maar ook op microschaal moeten gaan nadenken, precies wat Joepie de zegt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Een mensenleven in geld uitdrukken gebeurd altijd al(qaly). Het ic beleid in Nederland is niet voor niets zo ingericht zoals het is. Nooit anders geweest. Bij een 3ton kostende behandeling van kanker, weegt ook zwaar mee of iemand 25 is of 85. Waarom zou dat nu niet gelden

Uiteraard kan je dit virus wel vergelijken met griep, want griep is een container begrip.

Griep is een verzamellnaam voor symptomen van een lage luchtweg infectie. Naast influenza heb je vele anderen die "griep" symptomen geven. Daarom noemt men dit ook influenza like illnesses (ili)

De 4 andere humane coronavirussen die hier voorkomen veroorzaken ook ili, net als RSV, metapneumovirus, rhinovirus, etc.

Voor de 4000 miljard euro die nu als noodsteun beschikbaar komt, had je ook
50% vd kindersterfte door diarree/ondervoeding/geen schoon drink water (ca500.000 kinderen onder de 5j), structureel kunnen oplossen waarschijnlijk. Om maar een voorbeeld te noemen, maar ja "not in my backyard"

Overigens moet je maar afvragen wat de gevolgen zijn van een diepe recessie op de totale mortaliteit.

Het virus is niet buitengewoon gevaarlijk. (Zeker geen seizoens inflienza, maar wel vergelijkbaar met eennpandemisch influenza zoals in de jaren 60). De situatie is echter uniek omdat het een volledig naieve populatie treft, waardoor heel veel mensen in korte tijd een primaire infectie doormaken. Die normaal gesproken ernstiger verloopt , dan secundaire infectie.
Wat je er voor over hebt om elk mensen leven te redden moet iedereen
Voor zich zelf maar uitmaken. Maar sta dan ook even stil bij die 1 miljoen mensen (vnl 70+) en <5j) die elk jaar doodgaan aan een pneumonie door pneumococcen of de 400.000 (vnl 70+ en <2 j) aan RSV. Of neem in december een kijkje op de ic en zie hoeveel babies er aan de beademing liggen vanwege RSV.

70+ staan er om bekend dat ze vaak tenonder gaan aan luchtweginfecties, dit komt door veroudering van het immuunsysteem en met name een onderdeel van de cellulaire immuniteit. Ook als ze zat antistoffen hebben zelfs neutraliserende, gaat als snel 20-40% van de 80+ dood als ze een acute lage luchtweg infectie(ALRI) krijgen . Cov19 is daarin dus ook niet uitzonderlijk. Hoe een zo n ALRI verloopt hangt extreem af van de staat vh immunsysteem. En kan dus heel snel heel ernstig worden

Realiseer je wel dat alle funding en geld die nu naar coronavirus onderzoek gaan weggetrokken of ten koste gaat van onderzoek naar andere infectieziekten maar ook komt er minder geld voor ontwikkeling van therapieën en medicatie voor zowel infectieziekten en bv kankeronderzoek. En ook dat zal op langere termijn meer sterfte (ook kindersterfte) geven.(wrs veel meer dan wat je nu uitspaart)

Ik maak iig live mee, hoe een werkveld waar geld altijd een probleem is. Er gehele landelijke studies, getoetst door de ethische commissie en al en een logistieke hel binnen 2 weken uitgerold en gestart worden. Dit naast allerlei kleine studies en ontwikkeling van (serologische) testen. Wat razendsnel gaat ondanks dat het vrij complex is.
Iedereen rolt over elkaar heen en wrs is men overal in de wereld (maar ook binne Nederland) ongeveer het zelfde aan het doen.

De vraag is hoeveel levens bespaar je nu adhoc, door langdurige rigoureuze maatregelen,
(Bv een volledige lockdown van 2 maanden gevolgd door een targeted lockdown) En hoeveel levens kosten juist die maatregelen op de langere termijn. (Dan laten we alle geruïneerde ondernemers nog maar buiten beschouwing).

We gaan het wel zien, maar angst is iig een slechte raadgever.

Maar over een week of 4 is wrs wel meer duidelijkheid over hoeveel mensen er nu echt geïnfecteerd zijn(geweest). het duurt wel een week of 3-4 na infectie voordat mensen met milde klachten een meetbare humorale immunresponse hebben. Dus iedereen die nu roept waarom er nog niet op antistoffen getest wordt snap niet dat je dan te vroeg bent.

Het onderzoek naar transmissie bij kinderen had dus ook nooit voor 6 april afgerond kunnen zijn. Aangezien kinderen die 3 weken geleden geïnfecteerd zijn geraakt nu pas aantoonbare antistoffen beginnen te krijgen
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mad Wally schreef: vr 27 maart 2020, 15:33
MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 15:29
Ik bedoelde het ook niet zo kwaad, maar zie je nu hoe snel verkeerde cijfers de wereld in geslingerd worden en mensen te bang worden gemaakt?
Tevens ook niet vergeten dat San Marino gewoon een dorpje middenin de zwaarst getroffen regio van Italië is en het nogal apart is zo iets uit de hele Italiaanse cijfers te vissen. Dat geeft een heel vertekend beeld.
Hoezo, het is toch gewoon een soevereine staat? De gegevens worden gewoon als zodanig vermeld.

Ik ben alleen bang dat dit nog maar het begin is. Opnieuw hele slechte cijfers uit Nederland.
Nee het is geen soevereine staat, het is een Italiaanse belastingtruuk.
kasmar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 12 december 2019, 10:52

Vanochtend verrast door een in mijn ogen volledig misplaatste mail vanuit mountainbike.nl. Uiteraard geen enkel probleem om te waarschuwen voor de ernst van het virus, maar om dat inhoudelijk op de manier te doen als in deze mail slaat de plank volledig mis......
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zelf nog geen mail ontvangen.
Maar bedoel je dit bericht van de homepage?
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2020 ... ntainbiken.
Pri-ma boodschap!
Ik hoop dat de druk in de bossen, de parken, de stranden dit weekend uitblijft. Of dat nou wandelend, fietsend of paardrijdend is.
Top dat het MTB-form een dikke steen bijdraagt aan de bewustwording ervan :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gesloten