Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

In welk veilige land hang jij eigenlijk rond Mario?
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Die percentages van de bevolking is niet waar het probleem ligt. Ten eerste: Omdat niemand weerstand heeft kan het virus zich verdubbelen in twee dagen, zonder maatregelen. Dan is die paar promille heel snel veel en veel meer.

Ten tweede: we hebben met heel veel moeite maar een paar duizend IC bedden in Nederland. Als die vol zijn, gaan er veel meer mensen dood, aan niet-coronagerelateerde ziektes, die ander prima te verplegen waren geweest. Die paar duizend hebben we nu, inclusief maatregelen, al voor de helft vol. En we zitten nog maar in de start van het hele verhaal.

Dus hartstikke mooi dat het 'maar' om een klein deel van de bevolking gaat, dat is geen reden om je gedrag niet aan te passen. Zodra ons zorgstelsel verzadigd is, hebben we echt een probleem.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Bokmaaa schreef: vr 27 maart 2020, 11:45 Die percentages van de bevolking is niet waar het probleem ligt. Ten eerste: Omdat niemand weerstand heeft kan het virus zich verdubbelen in twee dagen, zonder maatregelen. Dan is die paar promille heel snel veel en veel meer.

Ten tweede: we hebben met heel veel moeite maar een paar duizend IC bedden in Nederland. Als die vol zijn, gaan er veel meer mensen dood, aan niet-coronagerelateerde ziektes, die ander prima te verplegen waren geweest. Die paar duizend hebben we nu, inclusief maatregelen, al voor de helft vol. En we zitten nog maar in de start van het hele verhaal.

Dus hartstikke mooi dat het 'maar' om een klein deel van de bevolking gaat, dat is geen reden om je gedrag niet aan te passen. Zodra ons zorgstelsel verzadigd is, hebben we echt een probleem.
Ik ben serieus bang dat de maatregelen die we nu treffen (een derde van de wereldbevolking binnen) ZO'N enorme klap gaat geven aan de economie dat de gevolgen daarvan die van corona vele malen zullen overstijgen.

En dat zijn steeds meer experts met me eens: https://www.parool.nl/wereld/wetenschap ... e=copylink
Vooraanstaande wetenschappers hebben ook grote moeite met de huidige aanpak. Voormalig Denker des Vaderlands, ex-huisarts en hoogleraar filosofie Marli Huijer zei afgelopen week op de website ScienceGuide dat we ons laten leiden door ‘angst voor hoge sterfcijfers, terwijl die cijfers te weinig in het perspectief worden geplaatst van het gegeven dat er altijd mensen doodgaan’.

Vroeger bezweken we aan longontstekingen, de laatste jaren kosten griepgolven 6000 tot 9000 extra doden per jaar en dit jaar zal het coronavirus een voorname oorzaak zijn, betoogde ze.

Nobelprijswinnaar en biofysicus Michael Levitt en de Grieks-Amerikaanse hoogleraar epidemiologie John Ioannidis, verbonden aan de universiteit van Stanford, betogen hetzelfde.

Levitt onderschrijft het nut van het verminderen van sociale contacten. Met name het verbod op grote bijeenkomsten en evenementen is zinvol, nu een groot deel van de bevolking nog niet immuun is en een vaccin op zich laat wachten. Maar het tot stilstand brengen van de economie kan de volksgezondheid op langere termijn ernstig ondermijnen. Werkloosheid, armoede en uitzichtloosheid liggen op de loer.

‘Epidemie aan onjuiste beweringen’
Zijn collega Ioannidis, die geldt als een grootheid op zijn vakgebied en in 2015 een eredoctoraat van de Erasmus Universiteit kreeg, pleit in een vorige week verschenen artikel voor onderscheid tussen de daadwerkelijke epidemie en de ‘epidemie aan onjuiste beweringen en mogelijk schadelijke acties’.

Hij houdt er rekening mee dat door ‘verborgen’ besmettingen het sterftecijfer van coronapatiënten, zelfs in landen die relatief veel testen, lager ligt dan de percentages die half maart bekend waren (0,9 procent in Zuid-Korea, 0,2 procent in Duitsland en 0,1 procent in Scandinavië).

En een lockdown draagt misschien bij aan spreiding van de epidemie, maar een vaccin is er pas over maanden of zelfs jaren. Dan is het misschien beter te focussen op bescherming van kwetsbare mensen, In plaats van zolang het land lam te leggen. ‘De mondiale economie en samenleving hebben al een zware klap gehad van een epidemie die (volgens de stand van zaken op 14 maart) de dood heeft veroorzaakt van 0,01 procent van de jaarlijkse 60 miljoen doden wereldwijd en die vrijwel exclusief mensen met een relatief lage levensverwachting treft.’

Ioannidis betwist dat het om een uitzonderlijke pandemie gaat. Griepgolven in de winters van 1999-2003 leidden in verpleegtehuizen tot wel 8 procent doden. Als we sars en mers buiten beschouwing laten, hebben andere typen coronavirussen waarschijnlijk miljoenen geïnfecteerd en duizenden gedood. ‘Maar alleen dit jaar wordt bij iedere besmetting en iedere dode alarm geslagen in het nieuws.’
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Oh en ik weet niet of mensen nog veel spaargeld in euro's hebben, maar de gevreesde Eurobonds zijn de facto gisteren doorgevoerd, ondanks NLs verzet ertegen:

https://www.deaandeelhouder.nl/nieuws/2 ... mma-varen/
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 11:55 *lange post*
In dat artikel staat precies mijn grote hekelpunt: de huidige corona wordt vergeleken met een normale griep. Normale griep, waar legers mensen tegen zijn ingeënt, en nog een nog veel grotere groep een uitstekende weerstand tegen heeft. En als je al ziek wordt, is het minder heftig dan corona. Dit is NIET een gewone griep. Als je dit virus vrijelijk laat rondgaan, wordt de helft van de bevolking ziek. Pak dan nog maar eens je 0,1% erbij.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als al die grote economische denkers de huidige situatie nu eens gebruiken om na te denken over een duurzame economie (dus niet een die gebaseerd is op oneindige groei) dan komen we hier allemaal aan de andere kant van Corona er beter uit. Wellicht armer, en niet allemaal met een 2e auto en 324 soorten jam in de winkel, maar op de lange duur gezonder en gelukkiger. (En zonder stikstofcrisis, met een betere kans op de opwarming af te remmen, etc etc.) Ik kan me voorstellen dat Corona uiteindelijk een mooie oefening is in minderen, die ons hopelijk beter voorbereid de volgende uitdaging aan laat gaan.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

suravida schreef: vr 27 maart 2020, 12:16 Als al die grote economische denkers de huidige situatie nu eens gebruiken om na te denken over een duurzame economie (dus niet een die gebaseerd is op oneindige groei) dan komen we hier allemaal aan de andere kant van Corona er beter uit. Wellicht armer, en niet allemaal met een 2e auto en 324 soorten jam in de winkel, maar op de lange duur gezonder en gelukkiger. (En zonder stikstofcrisis, met een betere kans op de opwarming af te remmen, etc etc.) Ik kan me voorstellen dat Corona uiteindelijk een mooie oefening is in minderen, die ons hopelijk beter voorbereid de volgende uitdaging aan laat gaan.
Ik ben bang dat de tijdelijk verminderde uitstoot i.c.m. begrotingstekorten als excuus worden gebruikt om vooral even niets te hoeven veranderen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Bokmaaa schreef: vr 27 maart 2020, 12:06
MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 11:55 *lange post*
In dat artikel staat precies mijn grote hekelpunt: de huidige corona wordt vergeleken met een normale griep. Normale griep, waar legers mensen tegen zijn ingeënt, en nog een nog veel grotere groep een uitstekende weerstand tegen heeft. En als je al ziek wordt, is het minder heftig dan corona. Dit is NIET een gewone griep. Als je dit virus vrijelijk laat rondgaan, wordt de helft van de bevolking ziek. Pak dan nog maar eens je 0,1% erbij.
Er wordt zeer beperkt ingeënt in NL tegen de griep EN er komt regelmatig een nieuwe variant langs. In het artikel staat ook dat er nu TE panisch wordt gereageerd, gezien de aantallen mensen die normaal overlijden (aan oa griep). Er zijn nu dagen dat er gemeld wordt: er zijn nu weer 60 mensen overleden aan corona. Terwijl er diezelfde dag ook nog 360 anderen zijn overleden.

De lockdown die we nu massaal doen, gaat enorme impact hebben en die gaat consequenties hebben die die van corona ver gaat overstijgen.

Wat dat betreft zie ik het in mijn branche al, de 1e gaan al omvallen en ook wij zullen dit niet lang gaan volhouden. En die financiële hulpmiddelen vd overheid zijn veels te beperkt, kunnen nog niet aangevraagd worden en zullen in de praktijk niet uitbetaald kunnen worden. Het UWV en de belastingdienst kunnen in normale situaties het werk al niet aan, laat staan met miljoenen extra aanvragen erbij.

Het enige waar ik nu nog een beetje hoop uit put is dat als iedereen financieel ten onder gaat, het dan ook niet meer zo heel veel uitmaakt omdat je dan een soort van reset zal moeten krijgen. :-{
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

suravida schreef: vr 27 maart 2020, 12:16 Als al die grote economische denkers de huidige situatie nu eens gebruiken om na te denken over een duurzame economie (dus niet een die gebaseerd is op oneindige groei) dan komen we hier allemaal aan de andere kant van Corona er beter uit. Wellicht armer, en niet allemaal met een 2e auto en 324 soorten jam in de winkel, maar op de lange duur gezonder en gelukkiger. (En zonder stikstofcrisis, met een betere kans op de opwarming af te remmen, etc etc.) Ik kan me voorstellen dat Corona uiteindelijk een mooie oefening is in minderen, die ons hopelijk beter voorbereid de volgende uitdaging aan laat gaan.
Dat er wat aan het doorgeslagen hyperkapitalisme mag gebeuren is evident, maar dat is niet de kern vh probleem nu. Wij zitten in de reële economie, wij maken, repareren en verkopen machines voor de voedselindustrie en die branche komt nu knarsend tot een stilstand. Onderdelenvoorziening is opgedroogd, veel klanten zijn al hun omzet kwijt (leveren aan horeca) en betalen doet en durft niemand nu nog. Vandaag moeten de salarissen betaald worden, dat zal nog 1 keer lukken, maar volgende maand? Ik betwijfel het. Vakantiegeld? Haha. Pensioenafdachten? Njet. Dit gaat een dreun van ongekende omvang geven omdat het nu geen kwestie is van opdrogende vraag alleen, maar ook van opdrogend aanbod en fysieke barrières gecombineerd met een volledig verrot financieel systeem vol schulden, en de ECB heeft ook nog eens de rem eraf gegooid gisteren.

Machines die wij hebben staan die al gekocht (maar niet betaald) door strandtenten, scholen, bakkerijen. Ik heb ze allemaal staan en kan ze niet meer uitleveren. Hoe lang denk je dat wij en vele anderen zo iets vol gaan houden? En dat heeft niets te maken met de 2e auto en 300 soorten jam. :-{

Ik heb wel spaargeld, maar daar houd ik het ook geen half jaar (misschien net) mee uit. Ik heb al gezegd thuis dat als volgende maand de inkomsten wegvallen, ik als 1e stop met de hypotheek betalen, er wordt toch niet uitgezet in deze crisis, en dat het geld dan volledig gebruikt wordt voor gas, water licht en eten.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1005
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Die roeptoeterende economen die mogen van mij even achterin het zaaltje gaan zitten met hun adviezen. Bij de voorgaande twee crises (internetbubbel en bakencrises/huizencrises) was er geen ene econoom die ze zag aankomen en eigenlijk ook geeneen die een eenvoudige, pijnloze oplossing kon aandragen.

De economie is een totaal immoreel systeem met maar 1 doel: extreme verrijking van een zeer kleine groep. We denken dat we allemaal beter worden van kapitalisme, maar dat is maar de vraag. We zitten nu in de derde crisis in 20 jaar en wederom betalen de zwakkeren de prijs.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Joepie de schreef: vr 27 maart 2020, 12:46 Die roeptoeterende economen die mogen van mij even achterin het zaaltje gaan zitten met hun adviezen. Bij de voorgaande twee crises (internetbubbel en bakencrises/huizencrises) was er geen ene econoom die ze zag aankomen en eigenlijk ook geeneen die een eenvoudige, pijnloze oplossing kon aandragen.

De economie is een totaal immoreel systeem met maar 1 doel: extreme verrijking van een zeer kleine groep. We denken dat we allemaal beter worden van kapitalisme, maar dat is maar de vraag. We zitten nu in de derde crisis in 20 jaar en wederom betalen de zwakkeren de prijs.
Wat stel je voor als alternatief? Communisme?

En deze crisis, NU, is het directe gevolg van het in 1 klap dichtgooien van grote gedeeltes van de economie. Mensen hebben op zeer korte termijn geen geld meer. Vele ZZP-ers en kleine ondernemers zitten nu al in 1 klap met 0 omzet meer. Hoe moeten die rondkomen?

Men vergeet dat je nog steeds met geld moet betalen in de supermarkt of zullen we straks naar binnen lopen en moeten plunderen?
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 12:35
Bokmaaa schreef: vr 27 maart 2020, 12:06

In dat artikel staat precies mijn grote hekelpunt: de huidige corona wordt vergeleken met een normale griep. Normale griep, waar legers mensen tegen zijn ingeënt, en nog een nog veel grotere groep een uitstekende weerstand tegen heeft. En als je al ziek wordt, is het minder heftig dan corona. Dit is NIET een gewone griep. Als je dit virus vrijelijk laat rondgaan, wordt de helft van de bevolking ziek. Pak dan nog maar eens je 0,1% erbij.
Er wordt zeer beperkt ingeënt in NL tegen de griep EN er komt regelmatig een nieuwe variant langs. In het artikel staat ook dat er nu TE panisch wordt gereageerd, gezien de aantallen mensen die normaal overlijden (aan oa griep). Er zijn nu dagen dat er gemeld wordt: er zijn nu weer 60 mensen overleden aan corona. Terwijl er diezelfde dag ook nog 360 anderen zijn overleden.

De lockdown die we nu massaal doen, gaat enorme impact hebben en die gaat consequenties hebben die die van corona ver gaat overstijgen.

Wat dat betreft zie ik het in mijn branche al, de 1e gaan al omvallen en ook wij zullen dit niet lang gaan volhouden. En die financiële hulpmiddelen vd overheid zijn veels te beperkt, kunnen nog niet aangevraagd worden en zullen in de praktijk niet uitbetaald kunnen worden. Het UWV en de belastingdienst kunnen in normale situaties het werk al niet aan, laat staan met miljoenen extra aanvragen erbij.

Het enige waar ik nu nog een beetje hoop uit put is dat als iedereen financieel ten onder gaat, het dan ook niet meer zo heel veel uitmaakt omdat je dan een soort van reset zal moeten krijgen. :-{
Wanneer mogen we wel panisch doen? Bij Italiaanse cijfers? Als er zoveel besmettingen zijn dat statistisch gezien zelfs gezonde kinderen aan de beurt zijn?

De absolute aantallen "vallen" nu nog mee, het zijn de aantallen bij een verdere verspreiding en overspoelde IC's waar we maatregelen tegen nemen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Afbeelding

Nog nooit eerder vertoond, de werkeloosheidsaanvragensprong in de VS. :o
Laatst gewijzigd door MVMVML op vr 27 maart 2020, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Robertdj schreef: vr 27 maart 2020, 12:53
MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 12:35
Er wordt zeer beperkt ingeënt in NL tegen de griep EN er komt regelmatig een nieuwe variant langs. In het artikel staat ook dat er nu TE panisch wordt gereageerd, gezien de aantallen mensen die normaal overlijden (aan oa griep). Er zijn nu dagen dat er gemeld wordt: er zijn nu weer 60 mensen overleden aan corona. Terwijl er diezelfde dag ook nog 360 anderen zijn overleden.

De lockdown die we nu massaal doen, gaat enorme impact hebben en die gaat consequenties hebben die die van corona ver gaat overstijgen.

Wat dat betreft zie ik het in mijn branche al, de 1e gaan al omvallen en ook wij zullen dit niet lang gaan volhouden. En die financiële hulpmiddelen vd overheid zijn veels te beperkt, kunnen nog niet aangevraagd worden en zullen in de praktijk niet uitbetaald kunnen worden. Het UWV en de belastingdienst kunnen in normale situaties het werk al niet aan, laat staan met miljoenen extra aanvragen erbij.

Het enige waar ik nu nog een beetje hoop uit put is dat als iedereen financieel ten onder gaat, het dan ook niet meer zo heel veel uitmaakt omdat je dan een soort van reset zal moeten krijgen. :-{
Wanneer mogen we wel panisch doen? Bij Italiaanse cijfers? Als er zoveel besmettingen zijn dat statistisch gezien zelfs gezonde kinderen aan de beurt zijn?

De absolute aantallen "vallen" nu nog mee, het zijn de aantallen bij een verdere verspreiding en overspoelde IC's waar we maatregelen tegen nemen.
Dat over gezonde kinderen is dus puur paniek zaaien, dat is helemaal niet aan de orde en dat zegt iedere expert.

En ja, in Italië gaat het erg hard en dat is verschrikkelijk voor de betrokkenen, maar men vergeet de tienduizenden die elke maand dood gaan aan een scala aan ziektes. Er wordt buitenproportioneel gereageerd en de totale in eenstoring vd economie die dit gaat veroorzaken en de maatschappelijke consequenties ervan zullen de corona-gevolgen (en doden) waarschijnlijk ruimschoots gaan overstijgen.

En daar hoef je niet eens mijn woord voor aan te nemen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1005
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 12:54 Afbeelding

Nog nooit eerder vertoond, de werkeloosheidscijferssprong in de VS. :o
Vanuit de gedachte van het kapitalisme volledig helder en verantwoord toch? Flexibiliteit van de arbeidsmarkt ten top.
Wat ik zeg: als die economen zich bezig hadden gehouden met een robuuster systeem dan had er lang geen paniek hoeven zijn. Vooralsnog mag (net als bij de vorige crisis) de overheid (belastingbetaler) de knip trekken. Maar misschien met 3 crisis in net 20 jaar dat men zich achter de oren gaat krabben.

Beetje flauwe opmerking natuurlijk over dat communisme, he. Tussen volledig verdelen van gelden en morbide zelfverrijking zit nog een hele wereld aan mogelijkheden. Wat nodig is, is goede wil.
Ja, doei !
Gesloten