Speling balhoofd (Acros)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Cane Creek 40 balhoofd geïnstalleerd. Onderste lager ging soepel, al moest ik het laatste stukje toch nog wel even flink aandraaien voordat het mooi aansloot bij het frame.
Maar bij het persen van het bovenste lager werd ik toch wel een beetje zenuwachtig: bij zo'n beetje elke 2e slag van de sleutel hoorde ik gekraak. Zal toch niet dat er ergens een scheur in het frame zit of erger nog: dat ik er nu zelf een scheur in draai :cry:
Eerste gedachte was dat lager er misschien scheef in werd geperst, maar alles gecontroleerd en lager zat er gewoon recht in en ik zag ook geen scheuren in het carbon. Voorzichtig doordraaien dan maar dus. Uiteindelijk gelukt, lager zit er netjes in, blijkbaar is de passing nogal nauw. Dat gold overigens ook voor de conusring: voor het eerst dat ik die niet met gewoon wat lichte tikken van een platte schroevendraaier over de vorkbuis kreeg. Dus even naar de bouwmarkt voor een stuk 50mm PVC pijp. Paar flinke klappen en hij zat goed.
Heel klein rondje gefietst en ook geen gekraak meer tijdens het rijden.
Binnenkort duurtest, het begint weer te kriebelen met dit mooie weer en nieuwe spullen vragen er ook altijd om om weer uitgetest te worden :-D
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

nielsvo schreef: do 26 maart 2020, 00:07


:-q
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

En weer een update: ook met het Cane Creek 40 balhoofd had ik nu toch weer speling en ik kon me echt niet voorstellen dat het nu al na een paar maanden en geheel zonder modderritten versleten was dus toch maar weer eens een grondige inspectie om de oorzaak te achterhalen. Ik gebruik ook een K-edge Garmin stuurpenhouder die overeen komt met een 5mm spacer en dat is altijd een beetje passen en meten om te zorgen dat ie én goed vast zit én ook nog steeds ergonomisch werkt in combinatie met de Garmin.
Dus alles weer losgehaald en opnieuw bevestigd. Weet niet meer wat ik anders heb gedaan maar kreeg die Garmin mount niet lekker meer vast en daarbij ook nog steeds speling :-{ Met aandraaien van de topcap kreeg ik die er ook niet uit, dus leek het toch op te weinig ruimte boven de vorkbuis?
Vervolgens een beetje experimenteren met de verschillende diktes van spacers die ik in de afgelopen jaren verzameld heb en het is nu gelukt om de speling helemaal eruit te krijgen op basis van de vermoedelijk echte oorzaak (toch te weinig ruimte boven de vorkbuis). Hopelijk blijft de speling nu definitief weg.
Plaats reactie