Nieuwe bike is binnen. Hier mag een slotje op

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Allen,

Ik rijd sinds drie jaar met veel plezier rond op mijn Cube Stereo 120 HPC.
Een hele fijne fiets die kwalitatief helemaal niets onder heeft gedaan voor de Specialized die ik daarvoor heb gereden.

Nu merk ik dat ik toe ben aan wat upgrades. Met name de wielen zou ik graag vervangen.
Deze gedachte maakt dat ik stiekem ook aan het rondkijken ben of een compleet nieuwe fiets misschien een optie is. Dit ook omdat ik eigenlijk graag een iets meer XC gerichte fiets zou willen.

Mijn oog is onder andere gevallen op een Rose Thrill Hill welke ik in Bocholt al even heb mogen bewonderen.
Door de Corona crisis is het nu niet mogelijk om een proefrit te maken op deze fiets. Vandaar mijn vraag.

Ik ben zelf 1.82 lang en rijd nu op een frame maat XL wat erg groot lijkt maar op de een of andere manier al drie jaar heel lekker rijd.
Vanmorgen heb ik even proef gereden op een Scott Spark RC900 maat L. Een geweldige fiets en blijkbaar ook mijn maat maar erg kostbaar, zeker in vergelijking met de Rose Thrill Hill.

Wie heeft er ervaring met de Rose fietsen en dan zeker met betrekking tot de framemaat?
Ik denk nl. dat ik voor een maat L moet gaan.

Ik hoor het graag.
Laatst gewijzigd door arjanvanwoudenberg op vr 3 april 2020, 08:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Heb je de geometrietabellen van al die fietsen? Dan kunnen we snel genoeg zien wat verstandig is. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De L komt aardig overeen met de XL van de Cube. Ik weet alleen niet of je blij gaat worden van de 73.2gr zitbuishoek (bij de Cube is die 3gr steiler)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: do 26 maart 2020, 13:08 De L komt aardig overeen met de XL van de Cube. Ik weet alleen niet of je blij gaat worden van de 73.2gr zitbuishoek (bij de Cube is die 3gr steiler)
Voor een sportievere fiets past een 'vlakkere' zitbuis goed.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Alvast bedankt voor deze reacties. Ik zal even kijken of ik de tabellen hier kan plaatsen. Dat ik een snellere fiets (meer XC georiënteerd) zoek ten opzichte van mijn Cube Stereo daar ben ik wel uit. Morgen ga ik even kijken of ik een goede inruil krijg voor de Cube op de aanschaf van de Scott.
Deze zat in maat L als gegoten.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: do 26 maart 2020, 14:19
TenZNL schreef: do 26 maart 2020, 13:08 De L komt aardig overeen met de XL van de Cube. Ik weet alleen niet of je blij gaat worden van de 73.2gr zitbuishoek (bij de Cube is die 3gr steiler)
Voor een sportievere fiets past een 'vlakkere' zitbuis goed.
Zo bedoel ik het niet, meer dat de fietsen zijn praktisch gelijk zijn op de zitbuishoek na dus dat ga je (zeker de 1e keer) wel voelen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij zit er een knik in de zitbuis bij die Rose (als dit het goede model is?):
Afbeelding

Dat betekent dat de werkelijke zithoek verandert naarmate het zadel hoger of lager staat. Dus die hoek kun je pas met zekerheid bepalen als de fiets op de betreffende rijder afgesteld is. En dan heb je natuurlijk ook nog wat speelruimte met het zadel verschuiven.
Waarmee ik maar zeggen wil, misschien is de zithoek in de praktijk wel (nagenoeg) gelijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

arjanvanwoudenberg schreef: do 26 maart 2020, 14:32 Deze zat in maat L als gegoten.
Ik zou ook zeggen dat je bij de meeste merken op een L uit komt, of 19" om het iets meer een getal te geven. Cube valt wat korter dan veel andere merken en daarom is een maat grotere Cube vaak gelijk aan een maat kleiner bij ieder ander merk.

Dus ook bij Rose zul je wel op een L uitkomen.


Die Scott is ook erg mooi, maar wel heel, heel, heeeeeel stevig aan de prijs. Die Rose zonder inruil zou nog wel eens even duur kunnen zijn.... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Lars TB schreef: do 26 maart 2020, 16:54
arjanvanwoudenberg schreef: do 26 maart 2020, 14:32 Deze zat in maat L als gegoten.
Ik zou ook zeggen dat je bij de meeste merken op een L uit komt, of 19" om het iets meer een getal te geven. Cube valt wat korter dan veel andere merken en daarom is een maat grotere Cube vaak gelijk aan een maat kleiner bij ieder ander merk.

Dus ook bij Rose zul je wel op een L uitkomen.


Die Scott is ook erg mooi, maar wel heel, heel, heeeeeel stevig aan de prijs. Die Rose zonder inruil zou nog wel eens even duur kunnen zijn.... :roll:
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik ga morgen eerst even met mijn Cube langs om te kijken waar we op uit komen. Het grote nadeel op dit moment bij Rose is (heel begrijpelijk) dat ik niet in de winkel langs kan gaan om de fiets even te "voelen".
Dat houd in de praktijk in dat ik de fiets thuis moet laten bezorgen . Mijn voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar het "ouderwetse" kopen van een fiets.

Qua afmontage doen de Thrill Hill en de Scott niet veel voor elkaar onder
Wat zal ik zeggen...…..
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Over welke Scott Spark RC900 heb je het dan eigenlijk?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik heb gereden op de Scott Spark RC900 Team (Red)
Wat zal ik zeggen...…..
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Ik kwam met mijn 186 cm op een L uit bij mijn Rose Pikes Peak, perfect fit. Overigens was er voor dat model ook geen XL beschikbaar, dus de keuze was makkelijk :-D.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als ik naar de geometrietabellen van die Rose kijk zie ik een zitbuishoek van 74,5º. Lijkt mij voor een XC fiets toch behoorlijk bij de tijd.

Afbeelding

https://www.rosebikes.nl/rose-thrill-hi ... cle_size=L
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Daniel L. schreef: vr 27 maart 2020, 12:53 Ik kwam met mijn 186 cm op een L uit bij mijn Rose Pikes Peak, perfect fit. Overigens was er voor dat model ook geen XL beschikbaar, dus de keuze was makkelijk :-D.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik met mijn lengte uitkom op een maat M
Dan meteen een andere vraag, hoe bevalt de Rose en hoe loopt t met de service e.d.?
Wat zal ik zeggen...…..
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

arjanvanwoudenberg schreef: vr 27 maart 2020, 13:11 Dan meteen een andere vraag, hoe bevalt de Rose en hoe loopt t met de service e.d.?
Eigenlijk niks te klagen! Levertijd was conform afspraak, alleen de vervoerder was de fiets een week kwijt (daar kon Rose weinig aan doen). Vragen werden snel (en in het Nederlands) beantwoord. Ik heb in de winkel in Bocholt even proef-gezeten om de maat te bepalen, is wellicht de moeite waard voordat je gaat bestellen.

De fiets bevalt verder top, erg blij met mijn aankoop. Ook geen horror-verhalen m.b.t. slecht gemonteerde onderdelen / afstelling. Maatje van me had met zijn Canyon een heel andere ervaring... Nou moet ik wel zeggen dat je daar ook gewoon botte pech mee kan hebben, maar toch fijn dat het bij mij allemaal soepel is gegaan.
Plaats reactie