Niner Air9 Alu naar Santa Cruz Chameleon Alu

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Ni29er
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 11:51

Dag beste forumleden,

Ik ben nu in het bezit van een Niner Air9 Alu 2019 mtb .
Nu is mijn oog gevallen op een Santa Cruz Chameleon Alu
Ben van plan om evt. Een los frame te kopen.

Iemand mij vertellen of er veel verschil tussen deze frames zit ...qua snelheid, rij eigenschappen enz..
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

De prijs!!

Die Santa is bijna 1000 euro. Voor een alu frame is dat echt schofterig.

Voor iets meer heb je de Niner in carbon.

Over rijeigenschappen kan ik je niks vertellen, ik ben meer van de boekhouding :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

De vraag is waarom? Wat is er mis met die Air9 van je dan? Of wil je gewoon wat nieuws na een jaartje? In dat geval zou ik inderdaad voor een carbon Air9 gaan anders moet je je profielnaam nog gaan veranderen :D

Al is het enkel voor de slogan: Pedal damn it! :-q
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

maverick76 schreef: do 26 maart 2020, 09:37 De prijs!!

Die Santa is bijna 1000 euro. Voor een alu frame is dat echt schofterig.

Voor iets meer heb je de Niner in carbon.

Over rijeigenschappen kan ik je niks vertellen, ik ben meer van de boekhouding :lol:
Schofterig? Ik zal je maar niet vertellen dat er merken als Liteville, Nicolai, Pole en RAAW bestaan... ;-)

Kwaliteit kost geld, maar dat lijken we met onze Hollandse kruideniersmentaliteit wel eens te vergeten. :-{

Chameleon is in alu echt een verrekt mooi frame, beter afgewerkt dan de Niner en met verwisselbare en verstelbare dropouts waardoor je zowel 650b als 29er kan rijden, en singlespeed. Qua geometrie ook een tikje moderner dan je Niner. De carbon Niner Air is qua geometrie een veel meer hardcore XC fiets, dus lijkt me een hele slechte ruil....

Ik vond het in ieder geval een van de leukere hardtails die ik heb gereden! (In alu in ieder geval ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Santa cruz alu is toch anders dan de alu frames van Nicolai, Pole en Liteville, geef toe. Die lasnaden en CNC vind je niet terug in een Chameleon.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Daarom dat de Santa ook goedkoper is.... :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

suravida schreef: do 26 maart 2020, 10:40
maverick76 schreef: do 26 maart 2020, 09:37 De prijs!!

Die Santa is bijna 1000 euro. Voor een alu frame is dat echt schofterig.

Voor iets meer heb je de Niner in carbon.

Over rijeigenschappen kan ik je niks vertellen, ik ben meer van de boekhouding :lol:
Schofterig? Ik zal je maar niet vertellen dat er merken als Liteville, Nicolai, Pole en RAAW bestaan... ;-)

Kwaliteit kost geld, maar dat lijken we met onze Hollandse kruideniersmentaliteit wel eens te vergeten. :-{

Chameleon is in alu echt een verrekt mooi frame, beter afgewerkt dan de Niner en met verwisselbare en verstelbare dropouts waardoor je zowel 650b als 29er kan rijden, en singlespeed. Qua geometrie ook een tikje moderner dan je Niner. De carbon Niner Air is qua geometrie een veel meer hardcore XC fiets, dus lijkt me een hele slechte ruil....

Ik vond het in ieder geval een van de leukere hardtails die ik heb gereden! (In alu in ieder geval ;-) )
Zeer nette argumentatie maar misschien is hij die Air geometrie gewend en zonder te weten wat zijn reden(en) is/zijn, is het lastig om te zeggen of het wel of niet verstandig is. Ik heb zelf op een Air 9 alu gereden tot ongeveer een jaar terug (een ouder model van 2012) en ik was er heel erg aan gewend en het heeft even geduurd voordat ik geen ontwenningsverschijnselen meer had :D
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

De Chameleon lijkt qu geo meer op zijn alu Air dan de carbon Air, dus die tip is dan sowieso een slechte....

Verder heeft Santa een testvloot in NL, dus als je zelf wilt ondervinden hoe het rijdt zou ik even contact opnemen met een dealer. (Is ook iets dat in die "schofterige" prijs van 1000,- is verwerkt trouwens...)
Maar ik heb er meerdere verkocht in het verleden, en alleen maar enthousiaste reacties gehad, zowel van de meer trail georienteerde mtbers, als van hardcore wielrenners. Wat mij betreft doe je dus sowieso geen miskoop met een Chameleon. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

suravida schreef: do 26 maart 2020, 11:01 De Chameleon lijkt qu geo meer op zijn alu Air dan de carbon Air, dus die tip is dan sowieso een slechte....

Verder heeft Santa een testvloot in NL, dus als je zelf wilt ondervinden hoe het rijdt zou ik even contact opnemen met een dealer. (Is ook iets dat in die "schofterige" prijs van 1000,- is verwerkt trouwens...)
Maar ik heb er meerdere verkocht in het verleden, en alleen maar enthousiaste reacties gehad, zowel van de meer trail georienteerde mtbers, als van hardcore wielrenners. Wat mij betreft doe je dus sowieso geen miskoop met een Chameleon. :-q
Ik heb niet naar de geo van recentere air modellen gekeken en wist ook niet dat er zo een verschil was tussen de alu en carbon versies. Dan heb ik wat dat betreft niks gezegd. Maar ik blijf erbij dat er meer info nodig is van TS. Misschien wil hij wel meer naar een XC geo, of misschien juist niet :roll:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Daar heb jij weer een punt. :-q Wat wil TS?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1744
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik kocht mijn alu Chameleon voor 700 euro geloof ik. Dat is minder dan wat ik ooit voor een Niner One9 betaalde. Het is veel mooier afgewerkt.
Ni29er schreef: do 26 maart 2020, 08:36 Iemand mij vertellen of er veel verschil tussen deze frames zit ...qua snelheid, rij eigenschappen enz..
Nee, er zit niet heel veel verschil in. Maar wel iets. De Chameleon is wat langer, iets slacker, en de chainstays kunnen iets korter zijn. Allemaal 'ietsjes' dus. Wil je van die Niner af vanwege het verstelbare bottombracket? Dat kan ik me voorstellen :wink:

Verschil in rijkwaliteit kan ik niet beoordelen, qua snelheid zal het niet veel schelen.
De Chameleon is niet kneiterhard, maar niet zo magisch als een goed stalen frame. Het weegt 2450gr. in maatje M.
Ik kocht die van mij omdat ik 8 jaar lang plezier heb gehad van een ouder model Chameleon. Sentimentele redenen dus. Wat zou voor jou de reden zijn om er een te kopen?
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Wat is er mis met een verstelbaar Bottombracket?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1744
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Grotere kans op piepjes en kraakjes, in mijn ervaring. En je houding verandert iets als je 'm daadwerkelijk verstelt.
Het is hier geen ponykamp!
Ni29er
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 11:51

Bedankt voor jullie reacties!

Na verschillende Niner’ s gehad te hebben EMD , Air9 2013 en nu de alu Air9 van 2019 wil ik misschien een keer de overstap wagen ... naar een Chameleon..... een keer wat anders.
Het verschil tussen mijn oude en nieuwe Air9 was groot ! De nieuwe is meer trail gericht opzich niks mis mee en op de nieuwe posbank route goed mee te rijden .
Maar wil niet nog een “tragere” fiets!
Vandaar ben ik ook benieuwd...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dan zou ik zeker voor een Niner carbon gaan, dan is de Chameleon ws niet jouw ding.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie