Nieuwe Achter demper voor de YT

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zoals de titel al aangeeft , ben ik opzoek naar een nieuwe demper voor mijn YT , de huidige heb ik opgegeven , en mag naar 3-4 jaar met pensioen.

Wat zit er nu in ? Rockshox DeLuxe RT3 , dus met drie standen , firm,pedal, en open . Omdat ik wel tevreden was met de huidige demper zoek ik weer zoiets , maar sta open voor alternatieven , ik denk ook wel dat in de 3 en 4 jaar tijd de techniek van de rear schocks iets is verandert , ik zie debonair , coil ook steeds vaker voorbij komen , netzoals de speciale coating(Kashima) van FoxRacing . Maar wat zijn nu de grote verschillen en is het merkbaar als recreatieve rijder ?

Op discussie dat je full suspension niet nodig hebt in NL e.d zit ik niet te wachten ,

Misschien nog wat aanvullende info met betrekking het gebruik : de meeste trails rij ik op UHR en ga ook regelmatig naar een bikepark voor wat downhill werk, technisch stukken zoals rockgardens en trappen doe ik niet :-D .

Enig waar ik me af en toe aan stoor dat in de stand firm , de demper toch wat veerweg heeft , ik zou dat dus iets stugger willen hebben , mits mogelijk.

Budget zal 600 euro zijn .

Bedankt
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Ik zou een custom tune van je huidige demper laten doen, zodat rebound en compressie aangepast worden aan jouw gewicht/fiets/rijstijl.

Wil je toch een nieuwe demper?
CaneCreek DBair IL!!! (of evt ook in coil).
Kun je zelf spelen (CC heeft een app om deze goed in te stellen) om deze helemaal naar je smaak in te stellen (LSC/HSC en LSR/HSR)

Een andere demper zonder deze instellingsmogelijkheden kan zelfs slechter zijn dan wat je nu hebt aangezien deze getuned is voor het veersysteem van je YT
Ride a bike!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dit soort dempers zullen nooit echt firm worden. (Overigens geef jij met die opmerking volgens mij aan dat je in NL soms geen vering nodig hebt :bier: :lol: :kiss: ).

Kashima is marketing. Maar de dure FOX dempers zijn wel erg goed. Komt niet door de coating.


Ik zou echter een DVO pakken: niet duur, werken met vrijwel iedere fiets erg goed en behoren in mijn ogen tot de absoluut beste dempers. En in de 'firm' stand vind ik 'm behoorlijk strak, gebruik die stand daarom ook nooit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Met firm bedoel ik, dat als ik over de weg naar de trail rij , tijdens het trappen , een lichte deining voel, de rest mag je naar eigen inzicht interpreteren :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

DVO Topaz T3 of Cane Creek IL air
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: zo 22 maart 2020, 19:50 Met firm bedoel ik, dat als ik over de weg naar de trail rij , tijdens het trappen , een lichte deining voel, de rest mag je naar eigen inzicht interpreteren :-q
Ik interpreteer het graag krom :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Welke maat demper heb je nodig?
Ik heb nog een nieuwe float liggen met remote lockout. (Zonder remote, dat wel).
Is 216 geloof ik.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Cane creek is leuk maar overrated zonder veel ervaring, hulp en veel testuren. Je kunt er teveel verkeerd aan doen qua afstelling. (zegt iemand die afstellen eigenlijk best leuk vindt)

Blijft de DVO Topaz over. Top demper vind ik :) Gewoon instellen en gaan. Heb je specifieke issues met de demping? DVO mailen! Daar blinken ze echt in uit.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mark-V schreef: zo 22 maart 2020, 21:48 Welke maat demper heb je nodig?
Ik heb nog een nieuwe float liggen met remote lockout. (Zonder remote, dat wel).
Is 216 geloof ik.
200x57 :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Die van mij gaat hem dan niet worden, maar is een demper met remote lockout een optie?
Dan zou je naar hetzelfde model in 200x57 kunnen kijken:

https://www.bike-components.de/de/Fox-R ... 19-p65302/

Hij is er ook in 200x57, maar deze is 200x51.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mark-V schreef: ma 23 maart 2020, 09:58 Die van mij gaat hem dan niet worden, maar is een demper met remote lockout een optie?
Dan zou je naar hetzelfde model in 200x57 kunnen kijken:

https://www.bike-components.de/de/Fox-R ... 19-p65302/

Hij is er ook in 200x57, maar deze is 200x51.
IK heb de afgelopen tijd een remote niet gemist , en ik ben van , zo min mogelijk kabels en leidingen, maar bedankt voor de suggestie .
( weet ook niet of ik dan wel nodig heb) .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Lars TB schreef: zo 22 maart 2020, 19:42 Dit soort dempers zullen nooit echt firm worden. (Overigens geef jij met die opmerking volgens mij aan dat je in NL soms geen vering nodig hebt :bier: :lol: :kiss: ).

Kashima is marketing. Maar de dure FOX dempers zijn wel erg goed. Komt niet door de coating.


Ik zou echter een DVO pakken: niet duur, werken met vrijwel iedere fiets erg goed en behoren in mijn ogen tot de absoluut beste dempers. En in de 'firm' stand vind ik 'm behoorlijk strak, gebruik die stand daarom ook nooit.
Was dit toen ook niet het geval met die CTD dempers? Ik heb er zoeentje in m'n nerve. Vork wordt keihard, demper alleen maar progressiever en nooit keihard. Dit is bewust, je wil immers wel wat vering achter als je hard gaat klimmen, maar veel mensen lieten de demper toen anders tunen zodat deze op climb ook daadwerkelijk keihard werd

Voor de TS: waarom moet je demper eigenlijk met pensioen ipv een revisie/onderhoud?
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: ma 23 maart 2020, 10:21
Mark-V schreef: ma 23 maart 2020, 09:58 Die van mij gaat hem dan niet worden, maar is een demper met remote lockout een optie?
Dan zou je naar hetzelfde model in 200x57 kunnen kijken:

https://www.bike-components.de/de/Fox-R ... 19-p65302/

Hij is er ook in 200x57, maar deze is 200x51.
IK heb de afgelopen tijd een remote niet gemist , en ik ben van , zo min mogelijk kabels en leidingen, maar bedankt voor de suggestie .
( weet ook niet of ik dan wel nodig heb) .
Het ging mij ook om de lockout, maar ze hebben ook de niet remote versie:

https://www.bike-components.de/de/Fox-R ... 20-p71727/

Wel ietsjes duurder ;)

Zelf heb ik de Cane Creek DBAir CS, maar echt firm krijg ik die ook niet.
Zelfs op maximale druk en de climb switch aan, vind ik hem nog best veel bewegen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

twowheeler schreef: ma 23 maart 2020, 10:50
Lars TB schreef: zo 22 maart 2020, 19:42 Dit soort dempers zullen nooit echt firm worden. (Overigens geef jij met die opmerking volgens mij aan dat je in NL soms geen vering nodig hebt :bier: :lol: :kiss: ).

Kashima is marketing. Maar de dure FOX dempers zijn wel erg goed. Komt niet door de coating.


Ik zou echter een DVO pakken: niet duur, werken met vrijwel iedere fiets erg goed en behoren in mijn ogen tot de absoluut beste dempers. En in de 'firm' stand vind ik 'm behoorlijk strak, gebruik die stand daarom ook nooit.
Was dit toen ook niet het geval met die CTD dempers? Ik heb er zoeentje in m'n nerve. Vork wordt keihard, demper alleen maar progressiever en nooit keihard. Dit is bewust, je wil immers wel wat vering achter als je hard gaat klimmen, maar veel mensen lieten de demper toen anders tunen zodat deze op climb ook daadwerkelijk keihard werd

Voor de TS: waarom moet je demper eigenlijk met pensioen ipv een revisie/onderhoud?
Ligt aan wat de fietsfabrikant gevraagd heeft aan de producent van de demper :)

Een CTD-demper op een Cube had echt een lock out, eenzelfde soort demper op een Nerve had geen echte lock out. U vraagt, wij draaien.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zijn de DVO dempers goed zelf te servicen ?( heb nog niet ge-googled), verkrijgbaarheid van seals ed, en werken ze met dezelfde viscositeit qwa olie als bv de Rockshox of Fox dempers?

Ik heb een aanbod om deze demper's over te nemen , nieuw tegen een aantrekkelijke prijs( wat ik zo vergelijk met de shop's op het www) .

https://www.bike-discount.de/en/buy/roc ... une-455070

En een fox racing :

https://www.bike-discount.de/en/buy/fox ... ock-874356

Maar weet niet hoe zich deze verhouden in de eigenschappen als de DVO ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie