Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Real Epic '89 schreef: zo 22 maart 2020, 12:08
aurelius schreef: za 21 maart 2020, 20:52 Mijn eigen huisartsenpraktijk:
Schrikbarende snelle toename 'grieperigen' binnen 1 week, van wie meerdere Coronapositieven, enkele IC-opnames.
Mijn collega's, oa een paar fietsmaten: zelfde beeld, zelfde verhaal, meer overlijdens.

Help aub een beetje mee:
Social distencing is het enige wat echt afstopt, vertraagt.
En nog een tip: breng eventuele beschermende maskers (FFP 1, 2 en 3) naar je eigen huisarts of het ziekenhuis!
Wat mij eigenlijk opvalt is dat we gewoon vrij bv. een supermarkt kunnen inlopen. Geen temperatuur meting en geen handenwassen bij binnenkomst.

Ik heb dit wel eens anders meegemaakt. Ik ben in Ebola gebied geweest en diverse malen in Azië maar daar pakken ze dit toch wel anders aan. Afgelopen week nog terug gevlogen vanuit Indonesië. Ook op Schiphol was de paspoort controle bij de gate belangrijker dan een temperatuur meting....

Maar goed wel mooi weer hier in de Voerstreek. :-q
De Voerstreek, daar mag je niet meer in, als Limburger... grenscontroles met Belgie zijn weer in leven geroepen.
De Belgen pakken het stukken serieuzer aan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Rutger S schreef: zo 22 maart 2020, 14:26[…] als in NL idd 5 milj mensen binnen 6 maanden geinfecteerd raken en de CFR is 0.1-0.2% heb je het over 50.000 doden en nog meer ziekenhuisopnames.
Hier moet je wel het onderscheid maken tussen geïnfecteerden en zieken (vergelijk seropositief vs. AIDS); de CFR wordt gebaseerd op de tweede. Het lijkt er namelijk óók steeds meer op, dat er (aardig wat) besmette mensen zijn die geen enkel symptoom vertonen. Zij dragen dus het virus mee (of hebben dat gedaan) maar lijden (of leden) nooit aan COVID-19.

Overigens zal een (groot?) deel van die 50,000 doden in de plaats komen van “normale” sterfte ten gevolgen van andere oorzaken. De oversterfte is wat aan het einde van de rit interessant is.

Tenslotte, het is al bericht, en ik zie geen reden om aan te nemen dat dit zal veranderen: het overgrote deel van de (Nederlandse) COVID-19-sterfgevallen is niet in een ziekenhuis opgenomen geweest. Ook daar dient bij het inschatten van de benodigde opnamecapaciteit rekening mee te worden gehouden.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dank aan Rutger voor zijn nuchtere woorden!
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

aurelius schreef: zo 22 maart 2020, 14:41
De Voerstreek, daar mag je niet meer in, als Limburger... grenscontroles met Belgie zijn weer in leven geroepen.
De Belgen pakken het stukken serieuzer aan.
Ja, klopt. Op grond van welk artikel hebben ze de boel afgesloten? Alleen omdat ze het niet eens zijn met de aanpak vanaf de nld kant. Ik snap niet dat nld overheid daar niet tegen in opstand komt. Schengen. (Maar op de fiets....)

Gelukkig voor het fietsen zit ik eronder... :winkie:
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Real Epic '89 schreef: zo 22 maart 2020, 15:32Schengen.
Hiervoor is in het Verdrag van Schengen voorzien.
Vorsprung durch Pedantik.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Alien schreef: zo 22 maart 2020, 15:22
Rutger S schreef: zo 22 maart 2020, 14:26[…] als in NL idd 5 milj mensen binnen 6 maanden geinfecteerd raken en de CFR is 0.1-0.2% heb je het over 50.000 doden en nog meer ziekenhuisopnames.
Hier moet je wel het onderscheid maken tussen geïnfecteerden en zieken (vergelijk seropositief vs. AIDS); de CFR wordt gebaseerd op de tweede. Het lijkt er namelijk óók steeds meer op, dat er (aardig wat) besmette mensen zijn die geen enkel symptoom vertonen. Zij dragen dus het virus mee (of hebben dat gedaan) maar lijden (of leden) nooit aan COVID-19.

Overigens zal een (groot?) deel van die 50,000 doden in de plaats komen van “normale” sterfte ten gevolgen van andere oorzaken. De oversterfte is wat aan het einde van de rit interessant is.

Tenslotte, het is al bericht, en ik zie geen reden om aan te nemen dat dit zal veranderen: het overgrote deel van de (Nederlandse) COVID-19-sterfgevallen is niet in een ziekenhuis opgenomen geweest. Ook daar dient bij het inschatten van de benodigde opnamecapaciteit rekening mee te worden gehouden.
ik zeg hetzelfde allleen het verschil is dat het hier gaat om 5 miljoen PRIMAIRE infecties. (daar zijn alle asymptomatische/milde gevallen in meegenomen) want serologie laat alle geinfecteerden zien, je hoeft maar ca 6000-7000 mensen te samplen voor een voor nederland representative steek proef.) PCR pikt de gevallen niet op die al hersteld zijn want het virus is daar geklaard.
die 5 milj infecties dat is uniek, want normaal heb je niet in zo n korte tijd, zoveel infecties en daarmee gaat een hogere morbiditeit gepaart . Alleen Pandemische influenza`s (asian /hongkong flu in de jaren 50 en 60) komen in de buurt maar ook daar heb je nog te maken met kruisbescherming en een gedeellteijke immuniteit.

idd absoluut en overtijd zal het aantal doden niet extreem veel hoger liggen (normaal 2.6 miljoen doden aan Acute lagere luchtweg infecties , wat COVID19 ook is) want als je overlijdt aan corona kan je niet meer overlijden aan RSV en het klopt dat vd mensen die nu overlijden zomaar 25-50% binnen een jaar aan iets anders was komen te overlijden. Echter op dit moment weet je gewoon nog te weinig.
Het is gewoon best mogelijk dat we over 3 weken 1 miljoen geinfecteerden hebben (in Nederland, het aantal opgepikte gevallen tov vd echte gevallen gaat steeds meer uit de pas lopen). Dan kunnen de morbiditeit en mortaliteit nog zo laag liggen, het blijven dan aantallen die de ziekenhuizen niet aankunnen (en het maakt dan wel heel veel uit of de CFR 0.05, 0.1 of 0.3% is omdat je over enorme aantalen geinfecteerden spreekt). als je die snelheid enigsinds kan vertragen, ontlast je het systeem gewoon. Pas als we een goede schatting kunnen maken over het echte aantal geinfecteerden (dus ook de milde gevallen) dan pas kan je iets zeggen over hoeveel mensen er zullen komen te overlijden en in het ziekenhuis belanden de komende 12 maanden.. En dat duurt nog zeker 3 weken.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5865
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

NL heeft ook Duitsers op zn dak :-{ dus het zijn niet alleen de Belgen, die aan de door NL genomen maatregelen twijfelen of het er zelfs helemaal niet mee eens zijn :( zoals de Duitsers :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Duitsland is een federale staat. In NRW (en Beieren) zijn de maatregelen strenger dan in Nederland; in de rest van Duitsland daarentegen een stuk relaxter. Grosso modo zijn Duitsland (op bondsniveau) en Nederland het echter als ongeveer enigen in Europa ongeveer met elkaar eens over de aanpak. Ik verbaasde me er vorige week ook over, dat de Duits-Nederlandse grens als enige nog vrijwel onbeperkt open bleef.
Vorsprung durch Pedantik.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Alien schreef: zo 22 maart 2020, 15:22
Rutger S schreef: zo 22 maart 2020, 14:26[…] als in NL idd 5 milj mensen binnen 6 maanden geinfecteerd raken en de CFR is 0.1-0.2% heb je het over 50.000 doden en nog meer ziekenhuisopnames.
Hier moet je wel het onderscheid maken tussen geïnfecteerden en zieken (vergelijk seropositief vs. AIDS); de CFR wordt gebaseerd op de tweede. Het lijkt er namelijk óók steeds meer op, dat er (aardig wat) besmette mensen zijn die geen enkel symptoom vertonen. Zij dragen dus het virus mee (of hebben dat gedaan) maar lijden (of leden) nooit aan COVID-19.

Overigens zal een (groot?) deel van die 50,000 doden in de plaats komen van “normale” sterfte ten gevolgen van andere oorzaken. De oversterfte is wat aan het einde van de rit interessant is.

Tenslotte, het is al bericht, en ik zie geen reden om aan te nemen dat dit zal veranderen: het overgrote deel van de (Nederlandse) COVID-19-sterfgevallen is niet in een ziekenhuis opgenomen geweest. Ook daar dient bij het inschatten van de benodigde opnamecapaciteit rekening mee te worden gehouden.
Wat aan het einde van de rit interssant is? Los van de academische beschouwingen hierboven...

Enige relevante vraag NU is: hoe lang trekken de SEH’s en IC’s het qua capaciteit nog?

Met het niet strikt naleven van de social distancing en hygiene regels heel simpel: niet lang.
Aantal doden en IC opnames stijgt nu elke dag hard, ‘niet erg, want ingecalculeerd, voorspeld (wel erg, het zal je vader, moeder, partner, maar wezen!).
Maar over 1 week? Geen ‘flattening the curve’, als men erop uit blijft gaan en geen afstand houdt, zoals gisteren. Gaat het vandaag ietsje beter?

En dan zijn er snel niet genoeg IC bedden meer, is er niet genoeg personeel meer. Kun je net zo goed thuis blijven en in je eigen omgeving overlijden. Veel minder hectisch dan in het ziekenhuis, waar je eenzaam zonder bezoek in je bedje ligt.

De hele reguliere niet-urgente zorg ligt al op zijn gat, alle capaciteit gaat naar, wordt vrijgehouden voor, de Coronagolf die aanzwelt.

Social distancing, hygiene maatregels naleven, thuis blijven, echt het enige wat helpt.

En begin je maar alvast in te lezen.
Thuisarts.nl geeft antwoord op vragen als:
Ik woon met of ben in de buurt geweest van iemand met corona-klachten, wat te doen?
Ik woon samen met iemand die positief getest is op Corona, wat te doen?
https://www.thuisarts.nl/nieuw-coronavi ... a-klachten.

Dit is de (ont)nuchtere(nde) realiteit helaas.
Sterkte allemaal :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5865
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"Duitse politiek: Grens met Nederland dicht als coronaregels niet hetzelfde worden"
Politici in het Duitse grensgebied willen het liever niet, maar achten het ook niet onmogelijk: afsluiting van de Duitse grens met Nederland voor niet-beroepsmatig passagiersvervoer.
Dat blijkt uit de brandbrief die de Kreis Borken donderdag heeft gestuurd naar de Duitse regering. De bestuurders maken zich zorgen over het feit dat de Nederlandse en de Duitse strategie tegen het coronavirus niet hetzelfde is. Dat maakt een grensregio kwetsbaar.

Ik kan de link niet posten :-{ omdat ik dit hieronder als melding krijg :(
500
Er is iets mis gegaan. Excuses voor het ongemak.
GraphQL error: unable to get article: no article found at '/drenthe/Duitse-politiek-Grens-met-Nederland-dicht-als-coronaregels-niet-hetzelfde-worden-25482856.html'
Ga naar de voorpagina
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

aurelius schreef: zo 22 maart 2020, 16:40Wat aan het einde van de rit interssant is? Los van de academische beschouwingen hierboven...
In het licht van de paniekzaaierij die ik af en toe zie rondgaan: ja. Ik persoonlijk vind het in ieder geval belangrijk dingen in het juiste perspectief te zien (en te plaatsen), en dus niet zonder voorbehoud over aantallen sterfgevallen te spreken alsof het vergelijkbaar zou zijn met, pakweg, het aantal slachtoffers van een terroristische aanslag.
Kun je net zo goed thuis blijven en in je eigen omgeving overlijden. Veel minder hectisch dan in het ziekenhuis, waar je eenzaam zonder bezoek in je bedje ligt.
Voor veel gevallen is dat (blijkbaar) nu ook al het geval.
Social distancing, hygiene maatregels naleven, thuis blijven, echt het enige wat helpt.
Ik heb nooit anders beweerd en ben het daar volledig mee eens.
Maar over 1 week? Geen ‘flattening the curve’, als men erop uit blijft gaan en geen afstand houdt, zoals gisteren. Gaat het vandaag ietsje beter?
Naar ik verneem, is het vandaag héél anders. Ik vermoed dat veel mensen, die gisteren erop uitgegaan zijn, ook helemaal niet zo’n drukte verwacht hadden. Zeg nou zelf, bij “strandwandeling” denken de meesten toch aan grote, verlaten zandvlaktes met hier en daar een hond en wat wandelaars?
Mario070 schreef: zo 22 maart 2020, 16:44"Duitse politiek: Grens met Nederland dicht als coronaregels niet hetzelfde worden"
Politici in het Duitse grensgebied willen het liever niet, maar achten het ook niet onmogelijk: afsluiting van de Duitse grens met Nederland voor niet-beroepsmatig passagiersvervoer.
Dat blijkt uit de brandbrief die de Kreis Borken donderdag heeft gestuurd naar de Duitse regering. De bestuurders maken zich zorgen over het feit dat de Nederlandse en de Duitse strategie tegen het coronavirus niet hetzelfde is. Dat maakt een grensregio kwetsbaar.
Maak je geen zorgen, ik had het bericht ook al gelezen. Komt wel ongeveer neer op een uitspraak van de burgemeester van Woerden opvoeren als een officieel communiqué van “de Nederlandse politiek”.

Er ís niet zoiets als “de Duitse strategie”, behalve dat die erop neerkomt dat de bondslanden dat zelf grotendeels bepalen. In Hessen, waar ik (deels) woon, zijn alle winkels open en, in tegenstelling tot Nederland, óók de restaurants en cafés, zij het tot zes uur ‘s avonds. Om historische reden heerst in Duitsland, zoals je wellicht zult begrijpen, nogal wat argwaan tegen het beperken van de bewegingsvrijheid van burgers.
Vorsprung durch Pedantik.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mijn vrouw en ik hebben zojuist met een bevriend stel de Diepenveen route gereden. Gewoon een paar meter afstand gehouden en onderweg wel wat wandelaars en andere fietsers tegengekomen, maar iedereen hield nadrukkelijk een flinke afstand.
Wel een groepje hangjeugd gezien wat dicht op elkaar zat, maar verder niks dan lof👍
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Naast alle eerder genoemde belangrijke zaken tav social distancing en evt relativerende cijfers vind ik het vooral moeilijk te zien en merken dat mijn kijk op personen verandert wanneer deze niet wensen te luisteren naar alle adviezen. Ik ben wel benieuwd wat dit met jullie doet?

In mijn mtb groep wordt er gewoon nog met elkaar afgesproken en samen gereden. Als je dan een aantal maal de adviezen herhaalt word je zelfs vriendelijk verzocht hiermee te stoppen .. :((

Want mijn mening is inmiddels duidelijk .. alsof het om mijn mening gaat .. :~

En ja ik fiets vaak alleen. En vind het ook niet zo erg dus zal het wel makkelijker voor mij zijn maar dan nog. Wat is er zo moeilijk aan om even niet met elkaar in groepen samen te gaan fietsen? Als je dan nog afspreekt met een vast maatje kan ik nog best begrijpen. Ook wel fijn dat je niet na een paar uur pas gevonden wordt als er onverhoopt toch wat gebeurt.

Ik ben daarom heel benieuwd hoe we hier uit gaan komen. Want ik vind het maar verdraaid lastig om mensen die zo eigenwijs en dom adviezen negeren, later serieus te nemen op andere gebieden.
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op zo 22 maart 2020, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hanjovdberg schreef: zo 22 maart 2020, 17:24 Naast alle eerder genoemde belangrijke zaken tav social distancing en evt relativerende cijfers vind ik het vooral moeilijk te zien en merken dat mijn kijk op personen verandert wanneer deze niet wensen te luisteren naar alle adviezen. Ik ben wel benieuwd wat dit met jullie doet?

In mijn mtb groep wordt er gewoon nog met elkaar afgesproken en samen gereden. Als je dan een aantal maal de adviezen herhaalt wordt je zelfs vriendelijk verzocht hiermee te stoppen .. :((

Want mijn mening is inmiddels duidelijk .. alsof het om mijn mening gaat .. :~

En ja ik fiets vaak alleen. En vindt het ook niet zo erg dus zal het wel makkelijker voor mij zijn maar dan nog. Wat is er zo moeilijk aan om even niet met elkaar in groepen samen te gaan fietsen? Als je dan nog afspreekt met een vast maatje kan ik nog best begrijpen. Ook wel fijn dat je niet na een paar uur pas gevonden wordt als er onverhoopt toch wat gebeurt.

Ik ben daarom heel benieuwd hoe we hier uit gaan komen. Want ik vind het maar verdraaid lastig om mensen die zo eigenwijs en dom adviezen te negeren later serieus te nemen op andere gebieden.
Gelukkig begrijpen de mensen met wie ik fiets dat wel. Gewoon afstand houden, zowel onderling als naar andere weg- en bosgebruikers en net een tandje minder om het risico op brokken te verminderen. Nu zien we ook eens wat van de mooie omgeving😀
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

hanjovdberg schreef: zo 22 maart 2020, 17:24 Naast alle eerder genoemde belangrijke zaken tav social distancing en evt relativerende cijfers vind ik het vooral moeilijk te zien en merken dat mijn kijk op personen verandert wanneer deze niet wensen te luisteren naar alle adviezen. Ik ben wel benieuwd wat dit met jullie doet?

In mijn mtb groep wordt er gewoon nog met elkaar afgesproken en samen gereden. Als je dan een aantal maal de adviezen herhaalt wordt je zelfs vriendelijk verzocht hiermee te stoppen .. :((

Want mijn mening is inmiddels duidelijk .. alsof het om mijn mening gaat .. :~

En ja ik fiets vaak alleen. En vindt het ook niet zo erg dus zal het wel makkelijker voor mij zijn maar dan nog. Wat is er zo moeilijk aan om even niet met elkaar in groepen samen te gaan fietsen? Als je dan nog afspreekt met een vast maatje kan ik nog best begrijpen. Ook wel fijn dat je niet na een paar uur pas gevonden wordt als er onverhoopt toch wat gebeurt.

Ik ben daarom heel benieuwd hoe we hier uit gaan komen. Want ik vind het maar verdraaid lastig om mensen die zo eigenwijs en dom adviezen te negeren later serieus te nemen op andere gebieden.
+1
Gesloten