Speling balhoofd (Acros)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Als ik kan helpen, hoor ik het wel, eej :winkie: .......en andere stuurpen kan altijd nog (we kunnen ook eerst wisselen om te checken).
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Komt goed, Edwin! :-q
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Thomson Elite X4 stuurpen zit er op. Gisteren de Rucphen Nightride gereden en na afloop geen speling en gekraak. Ik hoop dat het hiermee is opgelost. Bijkomend voordeel is dat ik met deze 0 graden pen ipv de 6 die ik eerst had ook iets dieper zit.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Probleem was dus niet opgelost met een nieuwe stuurpen :roll:
In de volgende rit begon het balhoofd weer te kraken. Met Bongo (Edwin) nog even gekeken om het balhoofd spelingvrij en kraakloos te krijgen (en meteen de achterrem te ontluchten :-D ), maar het balhoofd bleef kraken. Zo erg zelfs dat als je het stuur van links naar rechts draaide dat je bij elke ~20 graden draaien een kraak hoorde .
Ik heb het onderste lager er nu uitgetikt en opnieuw gemonteerd. Het draait nu weer soepel en kraakvrij. Dit weekend maar weer kijken of het nu echt is opgelost.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Aangezien je alles al zo’n beetje geprobeerd hebt lijkt het er toch sterk op dat de passing van cups en balhoofd aan de ruime kant is.
Andere headset proberen wordt een dure hobby dus je zou Loctite 638 of iets soortgelijks kunnen proberen
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Herman de Biker schreef: vr 15 november 2019, 08:04 Aangezien je alles al zo’n beetje geprobeerd hebt lijkt het er toch sterk op dat de passing van cups en balhoofd aan de ruime kant is.
Andere headset proberen wordt een dure hobby dus je zou Loctite 638 of iets soortgelijks kunnen proberen
Het is een twijfelgeval, mijn vorige FSA Orbit balhoofd vertoonde op het laatst ook wat speling wat makkelijk verholpen kon worden, maar het kraakte zeker niet.
Zoals in mijn SYS is te lezen ging het persen ook niet direct goed (lagers worden los van de cups meegeleverd dus de volgorde van monteren lagers en persen is belangrijk). Ik heb de lagers nu opnieuw erin gedrukt, misschien dat ze iets scheef zaten. We zullen het snel weten ;-)
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Nieuw balhoofd is besteld (Cane Creek 40). Het was even kraakvrij, maar na de laatste rit (ik heb in de tussentijd weinig gefietst wegens verhuizing en slechte weersomstandigheden) wederom gekraak. Ben het nu beu :evil:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Lars TB schreef: vr 20 maart 2020, 22:22 Was een krakende vorkkroon al geopperd?

https://www.intend-bc.com/products/fork ... /stiffler/

https://www.ndtuned.com/en/tubo-de-direccao.php
Nee, maar geef me a.u.b. geen excuus om dan maar meteen de hele vork te vervangen (het is dat de Fox34 Factory geen zwarte stanchions heeft, dus eerst balhoofd maar eens proberen :winkie: )
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Een Pike heeft zwarte buisjes :o
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Scheurtje in het frame?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Waarschijnlijk is het het balhoofd niet.
Een probleem in het frame of iets dat je niet kent is eerder aan de hand. Gezien je verhaal.

Zoals: Buitenkabels die gaan roteren in de lengterichting als het stuur draait . Waarbij de strengen krassen in een metalen thule of in het frame. Dit lijkt op een krakend geluid.

Monteren met een vullende loctite is een goede optie. Hiermee sluit je zaken uit.
Uit eigen ervaring. Hetp probleem verleg je dan in de tijd. Kans dat het probleem terug komt is zeker aanwezig. En dan minder goed te verhelpen.
Als de optie er is, probeer garantie te claimen. Kan moeilijk worden als je er zelf aan gerepareerd hebt i.p.v. een fietsenmaker.

Succes
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: vr 20 maart 2020, 23:22 Zoals: Buitenkabels die gaan roteren in de lengterichting als het stuur draait . Waarbij de strengen krassen in een metalen thule of in het frame. Dit lijkt op een krakend geluid.

Monteren met een vullende loctite is een goede optie. Hiermee sluit je zaken uit.
En dan volgende week een nieuw topic openen: mijn achterderailleur schakelt slecht... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Juist Lars scherp :lol: (Wat een gedoe zo'n tekst een beetje sluitend te schrijven . Ik doe m'n best.)

Bedoel uiteraard de montage van het balhoofd cup en of lagers.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Lars TB schreef: za 21 maart 2020, 11:35 En dan volgende week een nieuw topic openen: mijn achterderailleur schakelt slecht... :bier:
Dat zal wel meevallen met di2 :D

Kabels lopen inwendig door het frame en die kun je soms ook horen kraken bij volledig uitslaan van het stuur (maar eigenlijk nooit tijdens het rijden).
Als ik het voorwiel nu dwars zet en dan de fiets naar voren duw kraakt het ook. De kabels bewegen dan niet. Het is of het balhoofd (onderste lager) of de vorkkroon denk ik. Nieuw balhoofd is binnen, dus dat ga ik toch eerst maar eens proberen.
Plaats reactie