NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

De meeste rondjes die ik rijd zijn 40-45 en volle bak, maar als ik meer wil rijden, ga ik natuurlijk wel anders rijden. Een andere belangrijke reden waarom ik vaak niet verder ga is tijd
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Niet teveel in km’s praten maar in tijd. Als je 4 uur op de UHR fietst ben je ongeveer 75-85km onderweg.

Doe je dat op de racefiets zit je al snel op 120km.

Ofwel train op tijd/intensiteit en je kunt gerust 100+ gravelritjes aan.

100+ hardcore mtb is echt heel wat pittiger dan 100+ afwisseling asfalt/gravel. Maar vooral in de winter met kou en regen ga ik ook liever wat korter. Langere afstanden komen wel weer als de dagen lengen en de temperatuur stijgt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Horsthil schreef: do 5 maart 2020, 23:31 De meeste rondjes die ik rijd zijn 40-45 en volle bak, maar als ik meer wil rijden, ga ik natuurlijk wel anders rijden. Een andere belangrijke reden waarom ik vaak niet verder ga is tijd
+1
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Lees van alles over afstanden etc. Wat er gezegd wordt mbt pauzes, klopt helemaal. Ik ritjes van pakweg 5 uur zit daar minder dan 10 minuten oponthoud in. Krentebol of fotomomentje en weer door. Wacht ook zeker tot ik over de helft ben voor ik voor het eerst stop.
Hou maar de 3,2,1 methode aan. Dat is je rit verdelen in 6’en. Dus bij 120 km rit, na 60km, 100km een (korte) break en rijden maar. Na afloop langere break met een welverdiend biertje bij de open haard.

Voor dit weekend wellicht een aardig rondje voor jullie vanaf Soesterberg die ik in het graveltopic heb geplaatst. Is 85 km, en ongeveer 50/50 gravel/asfalt en je fietst toch lekker in onze mooie omgeving en laat de trails met rust.(tjonge, wat is er weer een bak regen gevallen sinds gisteren, niet leuk meer)

Overigens niet te moeilijk doen over 100 km of 5 uur. Gewoon beginnen en rijden, zit ook tussen de oren en 100 is maar een getal. Oudjes (ook met gebreken) kunnen het ook, duszzzzzzz
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Was nog vergeten dat die 40-45km over MTB gaat. Gravel is een ander verhaal, net als op de weg. Ik rij gewoon binnen 2 uurtjes vaak en dan is dit de hoeveelheid mtb kilometers. In 2 uur tijd op mn vintage racefiets rijd ik ongeveer 2/3 van het aantal mtb kilometers meer. Gravel weet ik niet, maar ik pak vaak op die oude racefiets ook gewoon gravel fietspaden.
Van een gravelrit op mn oude mtb heb ik geen data.

Ik houd in ieder geval wel alle ritten van fred in de gaten en maak ook alvast op basis van die ritten mijn eigen rondjes. Van de zomer ga ik wat grotere tochten maken. Misschien over twee weken al, omdat ik dan een weekje vrij ben. Tijd is de belangrijkste factor waardoor ik niet onbeperkt kan blijven rijden. Dit weekend heb ik helaas een gedwongen trailrespect met een leuke verkoudheid erbij. Ik heb geen last van mexicaans bier hoor...
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Wielrennend vriendje ging een keer mee mountainbiken, en gniffelde bij de afstand...... 50km pfff man dat is niks, geen uitdaging was zijn antwoord. Totdat hij na 2,5 uur volledig uitgewoond bij 40km wilde opgeven.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Voor mij is het kwaliteit>afstand. Ik geef de voorkeur aan 30km(1x HV+LV) met inhaalmanoeuvres, jumps, whips, wheelie, shralp & drift in plaats van 50km+ rustig tempo.
Laatst gewijzigd door void op vr 6 maart 2020, 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Mee eens!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

surfroy01 schreef: vr 6 maart 2020, 09:53 Wielrennend vriendje ging een keer mee mountainbiken, en gniffelde bij de afstand...... 50km pfff man dat is niks, geen uitdaging was zijn antwoord. Totdat hij na 2,5 uur volledig uitgewoond bij 40km wilde opgeven.
Wielrennende maatjes rijden eens per jaar UHR7 en in mei UHR9. Dus weten wel waar ze aan beginnen. Tis maar net waar je voorkeur ligt. (Weg of offroad)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Om de 100 km grens aan te tikken, kan je ook binnen dit topic rijden. 10 rondjes LV en je bent er. Enne, inderdaad langer (pakweg 2 uur extra) op pad dan 100 km op de weg. Maar het is allemaal mogelijk. :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Goede wielrenners kunnen ook mountainbiken qua conditie en die rijden menig mountainbiker eraf.
Mooi Terpstra bijv hoewel die de laatste jaren minder mtbt in de winter maanden dan voorheen.

100km gravel of bos rit is mentaal makkelijker vind ik dan een wegrit, veel afwisselender.
De zwaarte zit hem in wat voor paden je pakt. Met of zonder asfalt en met mtb paden of niet.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Rayb81 schreef: vr 6 maart 2020, 14:29 Goede wielrenners kunnen ook mountainbiken qua conditie en die rijden menig mountainbiker eraf.
Mooi Terpstra bijv hoewel die de laatste jaren minder mtbt in de winter maanden dan voorheen.

100km gravel of bos rit is mentaal makkelijker vind ik dan een wegrit, veel afwisselender.
De zwaarte zit hem in wat voor paden je pakt. Met of zonder asfalt en met mtb paden of niet.
Qua conditie miss wel qua sturen vaak niet!
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Als je gebrek aan techniek met kracht gaat compenseren, dan ben je als wielrenner heel snel uiitgepierd.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

surfroy01 schreef: vr 6 maart 2020, 15:09 Als je gebrek aan techniek met kracht gaat compenseren, dan ben je als wielrenner heel snel uiitgepierd.
Volgens mij doen de meeste dat toch echt...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En zo is het :-q met de georganiseerde ritten die ik heb gereden van 60/70 km :-D op de stukken single tracks rijden ze in de weg :roll: komt er ruimte en minder bochtjes... zijn ze foetsie :-{ :lol:
Ik kon er niet voor te blijven natuurlijk, dus je rijdt ze op zo'n rit 4/5 terug in het achterwiel, had ook wel iets :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie